(Hoe) whirlpoolen jullie?

Gestart door Gadiot, 27-02-2015 19:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Rentmeester

Wat er overblijft in de kookketel giet ik meestal in twee plastic flessen van 1 a 1,5 liter.
Ik laat deze twee flessen met wort en trub even staan zodat de trub naar de bodem zinkt en giet deze dan over in een kleinere fles. Daarna in de vriezer. Plastic fles barst niet zoals glazen flessen wel.
Deze wort gebruik ik voor het maken van de giststarter voor mijn volgende brouwsel. De eerste fles laten ontdooien en 5 minuten koken met wat gistvoeding. Laten afkoelen en een zakje gist, beetje slurry, vloeibare gist of gistdepot uit een flesje erbij en roeren met de magneetroerder. Dit proces enkele keren herhalen zodat il een mooie hoeveelheid gist heb om mijn volgend brouwsel te laten vergisten. Voordeel bijna niets weggegooid, een goedkope en goede giststarter gemaakt en nog eens duurzaam bezig. Wat wil je nog meer

snowdog2006

Sorry voor het omhoog trappen, maar ik had een vraag over whirlpoolen en het gebruik van de vlamuit hop.

Ik koel zelf via een platenkoeler en gebruik hopzakjes. Wat ik meestal doe bij donkere bieren die bv geen vlamuit/whirlpool hopgift hebben is na het koken de stroom eraf en dan goed whirlpoolen 15 min laten staan en dan het wort het gistvat in laten lopen. Ik krijg dan altijd een mooie opeenhoping van de hete trub (eiwitten) beneden in de ketel.

Maar bij een vlamuit hop waar ik de hopzak in het wort laat zitten en vervolgens ga whirlpoolen merk ik dat de hopzak de werking van een whirlpool tegenwerkt.

Hoe doen jullie dit dan bij een vlam uit hopgift icm whirlpoolen en platenkoeler? Ik zit er over na te denken om de hopzak bij vlamuit dus niet tot het eind erin te laten zitten, maar bv 5 tot 10 minuten te laten trekken maximaal. Dan eruit halen en dan te whirlpoolen. Voordeel: beter scheiding hete trub + minder bitterheid want de pan blijft toch een lange tijd op 90+. Wat is jullie mening?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.