Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koolzuurgehalte bier  (gelezen 12687 keer)

Offline Bas

• Senior lid
Koolzuurgehalte bier
« Gepost op: 19-10-2003 15:12 u »
Hoi medebrouwers,

Ik ben op zoek naar een methode / formule / tabel die aangeeft wat het koolzuurgehalte van bier na hergisting op fles wordt. Zoals de meesten van jullie voeg ik daarvoor (tafel)suiker toe (een aantal gram per liter) dat normaalgesproken in zijn geheel wordt vergist. Nu ben ik benieuwd hoe het het aantal gram toegevoegde suiker per liter kan omrekenen in CO2 gew. % (o.a. gebruikt door Biertypengids, Derek Walsh), en in CO2 vol. (o.a. gebruikt door Promash). Heeft iemand een idee?

Grt, Bas H.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: koolzuurgehalte bier
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2003 15:47 u »
Kijk es op http://www.hab.brouwen.nl/ vervolgens: ->bierbrouwen->het koolzuurgehalte in bier.

Herman

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2003 12:39 u »
Bedankt voor deze prima informatie Herman. Wat rest zijn de volgende vragen:

- Is de CO2 vol. die o.a. in Promash gebruikt wordt hetzelfde als het aantal liter CO2 per liter bier? Of baseren de Amerikanen zich op andere eenheden en moet er een omrekeningsfactor gehanteerd worden?

- Hoe kom ik van CO2 gew. % (Biertypengids) in CO2 per liter bier?

Achtergrond ino: Derek Walsh is zo aardig geweest om het CO2 gehalte van de verschillende typen bier voor mij (en jullie natuurlijk ;)) te meten, maar ik weet nog steeds niet hoeveel gram suiker per liter bier dat betekent (weet nu wel dat ik voor de temperatuur moet corrigeren).

Grt, Bas H.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #3 Gepost op: 20-10-2003 23:19 u »

Citaat

- Hoe kom ik van CO2 gew. % (Biertypengids) in CO2 per liter bier?

Hoi Bas,

Met andere woorden: wat weegt een liter CO2?

Ik vind de discussie interessant en denk eigenlijk dat dit een antwoord geeft op mijn problemen met de hoeveelheid koolzuur in mijn Westmalle Tripel kloon. Dit heeft in de zomermaanden staan nagisten bij relatief hoge temperaturen, dus weinig opgeloste CO2 in het bier. Doordat ik het bier ongeveer 3 maanden heb laten staan bij kamertemperatuur of hoger, kon er dus ook niet meer CO2 oplossen!

Het staat nu al een paar weken in de schuur. Dus nog maar eens alle flessen schudden en kijken of dit bij lage temperaturen resulteert in een hoger koolzuurgehalte.

Groeten,

Henk :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2003 11:17 u »
En ik heb een soortgelijk, maar omgekeerd probleem. Sinds de laatst ca 5 batches lager ik in de kelder. Zomers is het daar ong 15-16 graden, swinters 11. Voorheen lagerde ik in de woonkamer. Het is de helderheid van mijn bieren ten goede gekomen, maar er zit te veel koolzuur in! OMdat ik zo koud lager, lost er meer CO2 op en ik gebruik nog steeds 7-8 g/L suiker voor de nagisting. Ik denk niet dat ik terug naar 4-5 g/L, ik denk dat ik voor bottelen twee dagen naar kt ga om de CO2 uit de oplossing te stoken. Het bier zal er niet troebeler door worden denk ik, als er vaste deeltjes zijn neergeslagen, dan zijn deze vast niet weer in oplossing gegaan.
gr
MO

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2003 11:32 u »
Overigens, 1L CO2 weegt bij kt en atmosferische druk 1.96 g (1/22.4 maal 44)

gr
MO

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2003 23:01 u »
Na wat denkwerk naar aanleiding van deze thread kom ik tot de volgende conclusies. Wie wil er eens op reageren, misschien zit ik er volledig naast, maar aan de andere kant zou het voor mij veel verklaren ?!?

Ergens las ik een opmerking van Herman dat het schudden van het gistvat om koolzuur te laten ontwijken, tot resultaat zou hebben dat de gisting daardoor weer actiever werd, als gevolg van het feit dat veel koolzuur in het wort de gist negatief benvloedt.

Bij de vergisting wordt suiker omgezet in alcohol en CO2. Veel CO2, oftewel een verzadiging van de vloeistof, zorgt voor het stoppen van de reactie, gewoonweg omdat de vloeistof reeds verzadigd is, anders gezegd de CO2 kan niet weg. Bij de hoofdgisting heb je hiervan geen last omdat de CO2 via het waterslot kan ontwijken (of even schudden dus).

Doordat ik bij mijn Westmalle Tripel kloon, het bier 3 maanden lang warm heb laten staan, was het bier verzadigd met CO2, de nagisting is daardoor dus gestopt. Dit wordt nog eens verergerd doordat het alcoholpercentage vr bottelen al bijna 10% was. Toen ik een depot uit een fles met verse wort wegzette, was deze binnen een dag volop actief, dus nog springlevend.

Ik vraag mij dus zeer sterk af of het effect van een met CO2 verzadigde vloeistof niet de reden is van het slecht verlopen van de nagisting. Met andere woorden: Maximaal twee weken warm zetten en daarna koud wegzetten zodat het CO2 kan oplossen en de nagisting dus ten einde kan komen.

Graag jullie reacties. :gistsmile:

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2003 08:08 u »
Ik denk dat je een heel eind in de goede richting zit. Ik doe het de laatste tijd ook zo: een week bij kt, en daarna de kelder in. Sinds ik dat doe heb ik geen enkel probleem meer met nagisting. Heb nog nooit verse gist toe moeten voegen (dat lijkt me ook een crime). Zelfs de recente Rochefort kloon barste al na vier weken van het koolzuur!
Kan er misschien nog een organisch chemische opmerking aan toevoegen. De vorming van CO2 en EtOH uit suiker is waarschijnlijk een evenwichtsreactie. Dit soort reacties kan alleen "aflopen" als je zorgt dat het product uit het reactiemengsel ontwijkt. Dus als je CO2 verwijdert, zorg je er voor dat het evenwicht wordt verstoort, en dat zo de reactie weer verder loopt.
Tot zover wat kinetiek. Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld gemaakt heb.
gr
MO

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-10-2003 22:22 u »
Nog even het vervolg:

Het blonde bier dat ik begin september had gebrouwen, heeft 4 weken warm gestaan voor de nagisting. Hierna wel schuim, maar ook veel te weinig koolzuur. Ook na 2 weken koud gestaan te hebben nog nagenoeg geen koolzuur. Eergisteren het bier geschud en weer koud gezet en wat denk je? Kassa, vanavond een heerlijk biertje met voldoende koolzuur, in twee dagen dus. Nu afwachten of het met mijn Tripel net zo gaat. Wordt vervolgd. ;D

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-10-2003 10:24 u »
Hoi Bas,

Ik las zojuist het artikel dat op deze site staat (http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html) van de hand van Jacques. Volgens mij geeft dat op de meeste vragen antwoord.

Groeten,

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-10-2003 11:21 u »
Dank je Henk. Soms staat de informatie gewoon voor je neus, maar kijk je er gewoon overheen :-[. Ik had dit artikel van Jacques over het hoofd gezien. Ik zal vanavond kijken of het artikel antwoorden op mijn vragen kan geven.

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:koolzuurgehalte bier
« Reactie #11 Gepost op: 01-07-2004 11:42 u »
Hoi Bas,

Ik kwam deze oude thread weer tegen. Waarschijnlijk had je het al gezien, maar in mijn brouwsheet, de BrouwHulp (HIER te downloaden), heb ik de koolzuurgehaltes van biertypen zoals vermeld in de biertypengids opgenomen en kun je berekenen hoeveel suiker je moet toevoegen om die gehaltes te bereiken.

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
Re:koolzuurgehalte bier
« Reactie #12 Gepost op: 01-07-2004 20:49 u »
Geweldig,

Hier was ik naar op zoek. Bedankt Adrie!

Grt, Bas H.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 05-06-2007 07:00 u »
En ik heb een soortgelijk, maar omgekeerd probleem. Sinds de laatst ca 5 batches lager ik in de kelder. Zomers is het daar ong 15-16 graden, swinters 11. Voorheen lagerde ik in de woonkamer. Het is de helderheid van mijn bieren ten goede gekomen, maar er zit te veel koolzuur in! OMdat ik zo koud lager, lost er meer CO2 op en ik gebruik nog steeds 7-8 g/L suiker voor de nagisting. Ik denk niet dat ik terug naar 4-5 g/L, ik denk dat ik voor bottelen twee dagen naar kt ga om de CO2 uit de oplossing te stoken. Het bier zal er niet troebeler door worden denk ik, als er vaste deeltjes zijn neergeslagen, dan zijn deze vast niet weer in oplossing gegaan.
gr
MO

Mo, is dit uiteindelijk goed uitgepakt?

Ik zit te denken om koud te gaan lageren in een koelkast (duvel gist brouwsel) en wil weten of je bier inderdaad helder blijft bij het 'opstoken' op kamertemperatuur.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Joolzuurgehalte bier
« Reactie #14 Gepost op: 13-06-2007 09:46 u »
Poeh, dat was in 2003 in mijn vorige huis. Veel te lang geleden om te onthouden (voor een alcoholist). Maar in het algemeen klopt het natuurlijk wel dat de koudewaas neerslaat bij koud lageren. Gewoon doen zou ik zo zeggen. Wel verse gist toevoegen bij bottelen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-06-2007 12:16 u »

Citaat
Grt, Bas H.

Heeft ooit iemand nog wel eens iets van Bas gehoord trouwens?  :weetniet:
De laatse keer was dat hij het BONK won geloof ik.

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 13-06-2007 13:03 u »
Misschien heeft hij zijn forum naam veranderd? Dat schijnt een trend te zijn.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 15-06-2007 08:12 u »
Heeft ooit iemand nog wel eens iets van Bas gehoord trouwens?  :weetniet:
De laatse keer was dat hij het BONK won geloof ik.

:degroeten:

Is dat niet een lid van 't Wort Wat ?

Als dat zo is heb ik vorig jaar een brouwcursus van hem gehad (samen met arnold aten)

Jos Groen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 15-06-2007 08:13 u »
Poeh, dat was in 2003 in mijn vorige huis. Veel te lang geleden om te onthouden (voor een alcoholist). Maar in het algemeen klopt het natuurlijk wel dat de koudewaas neerslaat bij koud lageren. Gewoon doen zou ik zo zeggen. Wel verse gist toevoegen bij bottelen.

Ik ga het inderdaad bij mijn volgende brouwsel proberen.
Thanx voor de info

Tags: koolzuurgehalte