Stelling: Niet spoelen levert een smakelijker bier op

Gestart door Hoppenbrouwers, 22-02-2015 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stelling: Niet spoelen levert een smakelijker bier op.

Eens
Oneens

RienP

Citaat van: NiekBBQ op 26-02-2015  08:53 uDoor dit topic ben ik vooral geïnteresseerd geraakt voor batch-sparging.

Zijn er hier brouwers die dit al eens geprobeerd hebben? Positieve of negatieve ervaringen?
Ik maak altijd gebruik van batch-sparging (altijd wil zeggen een half jaar, want zolang ben ik aan het brouwen). Voor "standaard" bieren zit ik op een efficiëntie van circa 70-75%. Bij zware bieren wordt dit zo`n 5-10% lager.
Tot op heden alleen maar positieve ervaringen.

NiekBBQ

Dan ga ik dat maar eens uitproberen bij mijn volgende brouwsel (Imperial Oatmeal Stout). Efficiëntie dus even op 65 - 70 % zetten in BrouwHulp.

Roer je nadat je je spoelwater hebt toegevoegd?

RienP

Citaat van: NiekBBQ op 26-02-2015  11:46 uDan ga ik dat maar eens uitproberen bij mijn volgende brouwsel (Imperial Oatmeal Stout). Efficiëntie dus even op 65 - 70 % zetten in BrouwHulp.

Roer je nadat je je spoelwater hebt toegevoegd?
Ja. Ik voeg het spoelwater toe, even goed roeren en dan laat ik het circa 10 minuten staan om een nieuw filterbed te vormen.
Je hoeft voor het spoelen dan ook niet je filterbed nat te houden. Ik laat het maischwater zo goed als allemaal aflopen voordat het spoelwater erbij gaat.

dennisbier

CiteerOK:

Veel commerciële bieren vind ik minder smakelijk dan een zelf gebrouwen biertje.
Vaak ervaar ik de hobby-bieren als verser/frisser/rijker van smaak. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld meerdere keren van vrienden gehoord dat een kloon beter smaakte dan het origineel.

De Rentmeester

Van een erkende bierbrouwer uit Oirschot: spoelen tot het soortelijk gewicht 2 a 2,5 plato is.
Rendement ten opzichte van beter en smaakvoller bier zou dit de beste balans zijn.
Iedereen mag daar anders over oordelen: zorg dat je de smaakstoffen en suikers die er gemakkelijk uit te halen zijn er ook uithaalt, maar probeer niet tot het randje te gaan.

Eric v B

2 á 2,5 plato (SG 1008-1010)? Zo laag kom ik nooit. Tot nu toe spoel ik totdat ik het door BrouwHulp aangegeven aantal "liters vóór koken" heb. SG van laatste afloop ligt dan boven 1020 (Brix 5,1/ Plato 5).

Jacques

De laatste tijd heb ik het razend druk met mijn werk terwijl de activiteit hier op het forum ook heel hoog is. Vandaar dat ik nu pas reageer.

Ik heb een ruime ervaring met zowel het spoelen als met het niet spoelen van de bostel.

Mijn ervaring is dat je bij de meeste lichtgekleurde brouwsels er goed aan doet (beperkt) te spoelen. De looistoffen die vrijkomen door het spoelen dragen bij aan de volmondigheid van het bier. Wanneer heel intensief gespoeld wordt krijg je een onaangename samentrekkende smaak aan je bier. Dat heb je vooral bij niet zware bieren onder de 1055.

Bij donkere bieren kan uitbreid spoelen sneller zorgen voor wat hardere smaakjes dan bij lichtgekleurde bieren.

Het een en ander is ook afhankelijk van je persoonlijke smaak.

Omdat ik tegenwoordig een Braumeister heb spoel ik niet veel. Bij een Braumeister maisch je in verhouding vrij dun. Als je een wat zwaarder bier wilt brouwen is het niet handig om spoelen. Je moet dan wel heel lang koken om op een hoog SG uit te komen als je geen suiker of moutextract wilt toevoegen.

Fripel

Citaat van: Jacques op 27-02-2015  22:33 uMijn ervaring is dat je bij de meeste lichtgekleurde brouwsels er goed aan doet (beperkt) te spoelen. De looistoffen die vrijkomen door het spoelen dragen bij aan de volmondigheid van het bier. Wanneer heel intensief gespoeld wordt krijg je een onaangename samentrekkende smaak aan je bier.

De laatste zin begrijp ik, die ervaring heb ik ook, dat looistoffen ook kunnen bijdragen aan de volmondigheid van je bier begrijp ik niet, dit lijkt tegenstrijdig met de samentrekkende eigenschappen die looistoffen hebben. Kun je dit toelichten?

Jacques

Citaat van: Fripel op 28-02-2015  10:32 uDe laatste zin begrijp ik, die ervaring heb ik ook, dat looistoffen ook kunnen bijdragen aan de volmondigheid van je bier begrijp ik niet, dit lijkt tegenstrijdig met de samentrekkende eigenschappen die looistoffen hebben. Kun je dit toelichten?

Bijna elke 'smaakafwijking' is geen smaakafwijking wanneer de concentratie laag is. Het draagt in lage concentraties bij aan het smaakpalet. Pas wanneer een smaakstof een bepaalde concentratie te boven gaat ga je die stof ervaren als een smaakafwijking. Die drempelwaarde is afhankelijk van de proever maar ook van de aanwezigheid van andere stoffen. Vandaar dat het biertype uitmaakt.

Zie dit artikel over smaakeenheden.

Overigens kwam ik net een interessante pdf tegen waarin te zien is dat de drempelwaarden (thershold) van verschillende smaakstoffen sterk afhankelijk is van het bier. Een beetje jammer is het dat het overzicht niet een omschrijving geeft van de bieren waarin de drempelwaarden zijn bepaald. Om dat te achterhalen zul je waarschijnlijk de referenties moeten lezen.

Tenslotte geef ik een link naar een artikel over de invloed van mouten en de smaak van bier.

Uit dit laatste artikel de volgende passage:
"Husky. These husky, grainy flavors may be regarded as either desirable or undesirable, depending on the style of the beer, the intensity of the flavor, and the personal preference of the taster. They are appropriate as a background flavor in most pale lagers, particularly the American standard and Dortmunder export styles, but they should be more subdued in the American premium, Pilsener, and Munich Helles styles. The compounds responsible for husky flavors include the aromatic aldehyde cyclopentyl methanol, which is perceived as malty, husky, or strawlike (1). Melanoidins such as 2-acetylpyridine and trimethylpyrazine contribute similar grainy flavors.

These compounds normally are present at 5–10% of their flavor thresholds, which is sufficient to make an important contribution to the background. Excessive huskiness may result from oversparging or lengthy mash schedules, particularly if the temperature and pH of the water in the lauter tun rise above the recommended ceilings of 170 °F (77 °C) and 6.0, respectively, for example."



Een lichte kafsmaak door spoelen van de bostel is dus soms gewenst en soms ongewenst, afhankelijk van de persoonlijke smaak en het biertype. Maar ook de wijze waarop je schroot, de hoogte van de bostellaag, de wijze van filteren en de duur van filteren spelen een rol. En dan heb ik het nog niet over pH en de temperatuur van het spoelwater.

Een lastig antwoord om mee om te gaan, ik weet het. Maar bij het brouwen van bier spelen nu eenmaal veel factoren een rol. De kunst is om steeds het juiste compromis te vinden. 

Fripel


dennisbier

Maar relatief makkelijk om te experimenteren.
In je eigen brouwerij schroot je dikwijls hetzelfde, vaak dezelfde hoeveelheden, de manier waarop je maischt etc.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 07-03-2015  10:36 uMaar relatief makkelijk om te experimenteren.
In je eigen brouwerij schroot je dikwijls hetzelfde, vaak dezelfde hoeveelheden, de manier waarop je maischt etc.

Voor een goede vergelijking zul je ook hetzelfde recept moeten brouwen. Zoals ik al schreef is het biertype van belang.

dennisbier

Ja, dat klopt.
Ik heb ook gelezen dat jij bij jouw Blozende Blonde niet spoelde.
Dat zal ook wel proefondervindelijk zijn geweest. 

Hapijo

Citaat van: NiekBBQ op 26-02-2015  11:46 uDan ga ik dat maar eens uitproberen bij mijn volgende brouwsel (Imperial Oatmeal Stout). Efficiëntie dus even op 65 - 70 % zetten in BrouwHulp.

Roer je nadat je je spoelwater hebt toegevoegd?

Ik ben een beginnende brouwen en wil met de methode biab gaan brouwen en niet gaan spoelen. Echter ik lees in het forum indien je niet spoelt dat je dan een lekkerder bier krijgt mits je meer mout gebruikt. Nu wil ik onderstaand bierrecept gaan brouwen:
Belgisch blond bier (thuis bierbrouwen)
23 liter bier.
Pilsmout 6 kg
CaraVienna mout 250 g
CaraMunich type 1 mout 250 g
Dus in totaal 6,5 kg mout voor 23 liter bier
In het recept staat dat ik 16,25 liter water nodig heb voor de maisch en dat ik 27 liter water nodig heb om te spoelen.

Ik wil niet gaan spoelen is mijn vraag hoeveel water heb ik nu nodig als ik niet spoel bij biab? De tweede vraag is moet ik meer mout gebruiken voor de 23 liter bier, zo ja hoeveel meer?

In het recept staat ook dat je o.a. styrian Golding hop moet toevoegen " bij het uitschakelen". Hoe moet ik dit vertalen en toepassen in de praktijk?

Groet,
Pieter

Arjendv

Ik vraag me hierbij ook af in hoeverre de installatie invloed heeft op de keuze voor wel/niet spoelen.

Een brewmonk (etc. etc.) spoelt naar mijn idee constant... toch?

Jacques

Citaat van: Hapijo op 29-01-2018  21:19 uIk ben een beginnende brouwen en wil met de methode biab gaan brouwen en niet gaan spoelen. Echter ik lees in het forum indien je niet spoelt dat je dan een lekkerder bier krijgt mits je meer mout gebruikt. Nu wil ik onderstaand bierrecept gaan brouwen:
Belgisch blond bier (thuis bierbrouwen)
23 liter bier.
Pilsmout 6 kg
CaraVienna mout 250 g
CaraMunich type 1 mout 250 g
Dus in totaal 6,5 kg mout voor 23 liter bier
In het recept staat dat ik 16,25 liter water nodig heb voor de maisch en dat ik 27 liter water nodig heb om te spoelen.

Ik wil niet gaan spoelen is mijn vraag hoeveel water heb ik nu nodig als ik niet spoel bij biab? De tweede vraag is moet ik meer mout gebruiken voor de 23 liter bier, zo ja hoeveel meer?

In het recept staat ook dat je o.a. styrian Golding hop moet toevoegen " bij het uitschakelen". Hoe moet ik dit vertalen en toepassen in de praktijk?

Groet,
Pieter

Na een hele tijd niet spoelen ben ik dat weer gaan doen. De reden daarvoor is dat mijn bieren wat minder karakter hadden. De stoffen je uitspoelt dragen uit de bostel dragen namelijk bij aan de smaak van je bier.
Wel is het zaak je spoelwater aan te zuren tot een pH onder de 6 om te voorkomen dat ongewenste stoffen uitlogen die voor een onaangename kafsmaak zorgen.

Underdike

Ik heb een tijd geleden de opdracht gekregen van Wolter om veeeeeeel langzamer te gaan spoelen, en daarna met flink warm water weer langzaam naspoelen.
We hebben braaf geluisterd... effect: rendement van 82% naar ruim boven de 90%, en tevens hebben we nu veel vollere & complexere bieren.

hans100w

Citaat van: Hapijo op 29-01-2018  21:19 uIk ben een beginnende brouwen en wil met de methode biab gaan brouwen en niet gaan spoelen. Echter ik lees in het forum indien je niet spoelt dat je dan een lekkerder bier krijgt mits je meer mout gebruikt. Nu wil ik onderstaand bierrecept gaan brouwen:
Belgisch blond bier (thuis bierbrouwen)
23 liter bier.
Pilsmout 6 kg
CaraVienna mout 250 g
CaraMunich type 1 mout 250 g
Dus in totaal 6,5 kg mout voor 23 liter bier
In het recept staat dat ik 16,25 liter water nodig heb voor de maisch en dat ik 27 liter water nodig heb om te spoelen.

Ik wil niet gaan spoelen is mijn vraag hoeveel water heb ik nu nodig als ik niet spoel bij biab? De tweede vraag is moet ik meer mout gebruiken voor de 23 liter bier, zo ja hoeveel meer?

In het recept staat ook dat je o.a. styrian Golding hop moet toevoegen " bij het uitschakelen". Hoe moet ik dit vertalen en toepassen in de praktijk?

Groet,
Pieter

Ik denk dat in het recept staat dat je moet spoelen tot 27 liter. Dus totdat de totale hoeveelheid wort 27 liter is. Je zou dus met ongeveer 30 liter water moeten maischen om 27 liter vóór het koken over te houden zonder spoelen.
"bij uitschakelen" is waarschijnlijk aan het einde van het koken.
Meer mout is niet echt nodig. Het rendementsverlies zal bij deze maisch niet veel zijn.

toon van den broek

'Na een hele tijd niet spoelen ben ik dat weer gaan doen. De reden daarvoor is dat mijn bieren wat minder karakter hadden. De stoffen je uitspoelt dragen uit de bostel dragen namelijk bij aan de smaak van je bier'.

Een nuttige en mooie stelling waarvan ik de conclusies van Jaques geheel kan be-amen.
Veel zaken m.b.t. het brouwen liggen behoorlijk gecompliceerd en kan je niet direct met een zwart-wit stelling simpel beantwoorden. Er spelen zoveel factoren mee waaronder persoonlijke smaak, economie, tijd, brouwinstallatie, water, grondstoffenkwaliteit en vooral ook de specifieke eisen die aan een bepaald biertype gesteld worden...

Geuzige groet, Toon


hansHalberstadt

Dit soort vragen leidt al snel tot slecht gefundeerde conclusies op basis van gevoel.
De enige manier om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen is uitproberen met veel brouwsels en systematisch vergelijken, maar ik denk niet dat iemand dat heeft gedaan hier op het forum.

seed7

Citaat van: toon van den broek op 30-01-2018  11:45 u[...] vooral ook de specifieke eisen die aan een bepaald biertype gesteld worden....

Helles, niet spoelen (en natuurlijk zonder kaf maischen )

Ingo

dennisbier

Hoe krijg ik een filterbed zonder de kafjes van de geschrote (gerste)mout?

Arjendv

Citaat van: Jacques op 27-02-2015  22:33 u... Bij een Braumeister maisch je in verhouding vrij dun.

Misschien wat off-topic, maar wat voor verhoudingen houd jij aan?

Jacques

Citaat van: Arjendv op 20-02-2018  19:26 uMisschien wat off-topic, maar wat voor verhoudingen houd jij aan?

Op dit moment zo'n 3,5 liter water op 1 kg mout.
Ik heb ook op 5,4 liter water op 1 kg mout gezeten. Daar ben ik inmiddels van af omdat ik tegenwoordig wel spoel.

jaapz

Citaat van: dennisbier op 19-02-2018  15:55 uHoe krijg ik een filterbed zonder de kafjes van de geschrote (gerste)mout?

Met een brew-bag ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.