Stelling: Niet spoelen levert een smakelijker bier op

Gestart door Hoppenbrouwers, 22-02-2015 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stelling: Niet spoelen levert een smakelijker bier op.

Eens
Oneens

Hoppenbrouwers

Ik lees het regelmatig terug in verschillende topics. Het niet spoelen van je bostel levert een voller en smakelijker bier op. Er schijnt alleen niet echt een consensus over bereikt te zijn. Daarom wilde ik er bij dezen een stelling aan wagen. Wat is jullie mening en ervaring?
Graag ook onderbouwen waarom je het wel of niet eens bent met deze stelling.

William

Wat vind je zelf en waarom?

Ik ben het niet standaard mee de stelling eens omdat je bij sommige bieren ook de moeilijk uitspoelbare suikers wilt hebben of wil je misschien zelfs wel een beetje een bite hebben uit looistoffen, hoe weinig ook. Nooit spoelen heb ik nog nooit gedaan dus die ervaring kan ik er niet bij betrekken.

Teveel spoelen kan wel wat afwijkende bieren geven (wrang), althans met mijn vroegere waterkwaliteit. Maar dat was niet de stelling :).


bierfan

Ik spoel niet meer, en mij lijkt het betere bieren op te leveren.
Kan ook tussen mijn 2 oren zitten. Ik vind het ook makkelijker en relaxter brouwen.

Het mindere rendement maakt me niet uit.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 22-02-2015  20:53 uWat vind je zelf en waarom?

Ik ben het niet standaard mee de stelling eens omdat je bij sommige bieren ook de moeilijk uitspoelbare suikers wilt hebben of wil je misschien zelfs wel een beetje een bite hebben uit looistoffen, hoe weinig ook. Nooit spoelen heb ik nog nooit gedaan dus die ervaring kan ik er niet bij betrekken.

Teveel spoelen kan wel wat afwijkende bieren geven (wrang), althans met mijn vroegere waterkwaliteit. Maar dat was niet de stelling :).
Ik vind dat ik daar zelf te weinig ervaring in heb om daar een gefundeerde uitspraak over te doen. Ik heb vooralsnog twee klasse A bieren gebrouwen zonder spoelen, die smaakte prima. Maar de rest smaakt er ook niet minder om. Vandaar dat ik me afvraag wat er van klopt. Doorgaans spoel ik altijd. De ene keer alleen wat meer dan de andere.

Er zijn alleen enkele duidelijk overtuigde aanhangers van de niet spoelen methode. Ik vraag me dan af hoe dat komt.

Thamerdal

Ik heb 'eens' gestemd, omdat aanlengen, wat spoelen eigenlijk is, m.i. eigenlijk nooit verbetering kan brengen. Ik wil hier wel de kanttekening bij plaatsen, dat het altijd ten koste gaat van het volume en dat je altijd je recept anders zal moeten opstellen om op het juiste SG te komen.
Maar niet spoelen = puurder bier lijkt me.

Ik heb overigens nog nooit zonder spoelen gebrouwen.

Ansius

Eens.
Spoelen is een handeling om rendement te verhogen.
Verkeerd of te lang spoelen maakt je bier minder.
Niet spoelen sluit dat uit.

William

Citaat van: Thamerdal op 22-02-2015  22:13 uIk heb 'eens' gestemd, omdat aanlengen, wat spoelen eigenlijk is, m.i. eigenlijk nooit verbetering kan brengen. Ik wil hier wel de kanttekening bij plaatsen, dat het altijd ten koste gaat van het volume en dat je altijd je recept anders zal moeten opstellen om op het juiste SG te komen.
Maar niet spoelen = puurder bier lijkt me.

Als je netjes uitmaischt (geen ensymactiviteit meer) en daarna spoelt zul je m.i. meer langere suikers uitspoelen omdat deze door diffusie langzamer uit de moutresten komen.

Als je niet uitmaischt is het complexer: niet spoelen betekent dan m.i. een kortere maischtijd. Gemiddeld zullen suikers daarmee ook langer zijn maar de groottverdeling zal anders zijn dan bij wel spoelen.

Op zich maakt het verdun aspect niet zoveel uit. Dat kun je weer wegkoken. Daarnaast zullen de spoelers doorgaan ook dikker maischen wat ook effect heeft op de suikergroottverdeling.

Al dit soort zaken overwegend lijkt met het effect van niet-spoelen niet zo groot tenzij er heel veel gespoeld wordt (negatief).

Auke0611

Het wel of niet spoelen hangt ook van je brouwmethode af. Als je met een dik beslag werkt zul je wel moeten spoelen.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-02-2015  20:02 uIk lees het regelmatig terug in verschillende topics. Het niet spoelen van je bostel levert een voller en smakelijker bier op. Er schijnt alleen niet echt een consensus over bereikt te zijn. Daarom wilde ik er bij dezen een stelling aan wagen. Wat is jullie mening en ervaring?
Graag ook onderbouwen waarom je het wel of niet eens bent met deze stelling.

Lees ook het stukje op http://www.promash.com/TipsNTricks/CommonTasks/MechOfNoSparge.html
De Amerikaanse hobbybrouwer Louis Bonham schreef destijds een artikel hier over in Zymurgy (dacht ik). Ook hij kwam tot de conclusie dat ten koste van het rendement, niet spoelen een smakelijker bier opleverde.

Hopbier

Zooms

Zit tussen de oren. Het gaat er veel meer om hoe je spoelt en tot hoever je spoelt. Daar zit dus een deel van de ambacht van het bierbrouwen.

hobbybob

Per definitie niet waar!

Het enigste wat je ervan kan zeggen is dat niet spoelen een lager rendement oplevert

bolks

Het gaat natuurlijk niet alleen om het spoelen, maar ook om hoe dik/dun je maischt...

GeBaxke

Zelf spoel ik al enige tijd (jaren) niet meer, gewoon al het benodigde (maisch en spoelwater) bij het maischen in de ketel. Waarom?
Het is makkelijker en ik proef geen verschil. Niet voller, niet minder vol, ik heb er twee bieren mee gebrouwen op dezelfde dag met met zelfde recept, zelfde vergisting etc en proefde dus geen verschil.
Ook het dunner of dikker maischen geeft geen verschillen is mijn mening, dunner beslaan is gewoon makkelijker met roeren en eventueel rondpompen van je wort.
Bij de peiling zou dus mogen staan "geen verschil" om het helemaal zuiver te krijgen :)


EvdBroek

Ik heb geen ervaring met niet spoelen, tot op heden heb ik altijd wel wat gespoeld. Wel ben ik steeds minder gaan spoelen en dunner gaan maischen.
Dit komt vooral omdat dit wat tijdwinst oplevert tijdens het brouwen. En zoals Gebaxke aangeeft; het roert wat makkelijker.

Wolter

Kan niet echt een zinnige mening geven over wel of niet eens. Heb tot nu toe altijd gespoeld en hier geen slechte resultaten door behaald denk ik. (ene bier is wel smakelijker dan de andere maar niet aantoonbaar door invloed van wel spoelen.)

Ik vraag me alleen wel af of het echt heel belangrijk is om te spoelen met warm water. Zou het ook niet zo kunnen zijn dat het terugbrengen van een aantal liters wort die ik standaard altijd doe om het helder te krijgen ook al niet bijdragen aan het effect dat wij willen bewerkstelligen met het spoelen. Zou deze werkwijze het rendement ook kunnen verhogen als je dit wat langer zou doen?

dennisbier

Eens.
Omdat het niet spoelen geen kwaad kan en het met spoelen wel fout KAN gaan.
En dan komen we bij: Temperatuur, volume, gestelde pH, overige waterkwaliteit, zuurstofinslag (oxidatiespookje), snelheid en evt. duur.

Oscar

Als je kan qua volume van je pan is het prima om niet te spoelen. En zeker als je te lui bent om dat te doen. Echter bij een zwaarder bier houd je met deze methode minder bier over. En dat lijkt mij niet gewenst (zeker bij mij niet). Dus gewoon lekker ff spoelen. Desnoods je spoelwater aanzuren. Alle brouwerijen doen het. Ook die (commerciële) bieren die jij lekker vindt zijn tijdens het brouwen gespoeld. Zeg nu maar eens dat die niet of minder smakelijk zijn. ;)

 :degroeten:

Fripel

Citaat van: Oscar op 24-02-2015  22:05 uAls je kan qua volume van je pan is het prima om niet te spoelen. En zeker als je te lui bent om dat te doen. Echter bij een zwaarder bier houd je met deze methode minder bier over. En dat lijkt mij niet gewenst (zeker bij mij niet). Dus gewoon lekker ff spoelen. Desnoods je spoelwater aanzuren. Alle brouwerijen doen het. Ook die (commerciële) bieren die jij lekker vindt zijn tijdens het brouwen gespoeld. Zeg nu maar eens dat die niet of minder smakelijk zijn. ;)

 :degroeten:
OK:

Veel commerciële bieren vind ik minder smakelijk dan een zelf gebrouwen biertje.
Vaak ervaar ik de hobby-bieren als verser/frisser/rijker van smaak. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld meerdere keren van vrienden gehoord dat een kloon beter smaakte dan het origineel.

Ik vind het feit dat commerciële brouwerijen ook aan spoelen doen geen enkele reden om daar een kwaliteits-oordeel aan te koppelen, zij doen dit uitsluitend om de kosten voor grondstoffen te minimaliseren en zo meer geld te verdienen.

Ik denk dat niet spoelen zeker geen nadelige invloed op de smaak van je bier heeft, de kans op een beter bier wordt er alleen maar groter op als je niet spoelt, de fouten die je kunt maken bij het spoelen vervallen. Eigenlijk gek dat de meesten standaard wel spoelen, over andere vaak minimale factoren van het brouwproces wordt vaak eindeloos gediscussieerd en getuned terwijl te lang spoelen bijvoorbeeld een in de basis prima biertje behoorlijk kan verpesten.

Rendement is in mijn ogen de minst belangrijke factor voor een hobbybrouwer, die paar euro dat het scheelt per brouwsel valt in het niet bij andere aankopen die velen doen voor deze hobby. Ik ga voorlopig maar eens brouwen zonder te spoelen, praktisch gezien vind ik het ook het minst leuke deel van het proces.

GeBaxke

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 uRendement is in mijn ogen de minst belangrijke factor voor een hobbybrouwer, die paar euro dat het scheelt per brouwsel valt in het niet bij andere aankopen die velen doen voor deze hobby. Ik ga voorlopig maar eens brouwen zonder te spoelen, praktisch gezien vind ik het ook het minst leuke deel van het proces.

Mee eens, er wordt wel eens geopperd om bij de methode met het niet spoelen van je bostel 5-10% meer mout te gebruiken. Ik heb dat wel gedaan, maar haal meestal het SG wat ik hebben wil zonder dat ik dit doe. En wat is nou 10% extra kosten op je mout als je het wel doet. Een paar euro?? per brouwsel voor de gemiddelde amateur brouwer.

dutch food geek

Ik denk dat niet spoelen niet heel veel uitmaakt.
Ik spoel altijd een klein beetje, maar niet al te extreem.

Als je in de geschiedenis kijkt werd er ook niet gespoeld.
Er werd wel gespoeld, maar om een lichter bier uit dezelfde granen te krijgen (party-gyle)
maar niet voor het hoofdbier. dus gewoon lekker niet spoelen.
Misschien zal je in het begin wat moeten prutsen om op je SG uit te komen, je spoelt immers minder suikers uit.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 24-02-2015  22:05 uAlle brouwerijen doen het. Ook die (commerciële) bieren die jij lekker vindt zijn tijdens het brouwen gespoeld. Zeg nu maar eens dat die niet of minder smakelijk zijn.

De vraag is/was of niet spoelen een smakelijker bier oplevert. Commerciële brouwerijen zullen altijd spoelen vanwege het rendement. Misschien kan jij als commerciële brouwer een paar bieren op de markt brengen die na maischen niet gespoeld zijn en een paar bieren met hetzelfde recept die wel gespoeld zijn?

Hopbier

homoeccentricus

- Bij brew-in-a-bag wordt ook niet gespoeld. Al het benodigde water gaat van het begin in de pan. Levert zeker geen slechter bier op.
- Je kan ook batch-sparging proberen. Opnieuw, levert zeker geen slechter bier op.

Oscar

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 uIk denk dat niet spoelen zeker geen nadelige invloed op de smaak van je bier heeft,

Klopt dat heeft het ook niet.

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 ude kans op een beter bier word er alleen maar groter op als je niet spoelt,

Dat is slechts een stelling die nog niet onderbouwt is in dit topic. Het het positieve en/of negatieve effect van niet spoelen is nog niet aangetoond. Dus er valt mijn inziens niets over te zeggen. Behalve dat het geen negatief effect heeft... ;)

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 ude fouten die je kunt maken bij het spoelen vervallen.

Welke fouten?  :weetniet:

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 uEigenlijk gek dat de meesten standaard wel spoelen,

Helemaal niet gek. Want zo staat het in de boeken. Dus iedereen "leert" het zo. En gezien het feit dat er met spoelen onwijs lekker bieren worden gemaakt (winnaars bij wedstrijden, en zelfs commerciële wedstrijden) geeft al aan dat er bij goed brouwen geen negatief effect is van spoelen.


Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 uterwijl te lang spoelen bijvoorbeeld een in de basis prima biertje behoorlijk kan verpesten.

Iederen roept dit. Maar als je te lang spoelt ben je geen goede brouwer. En wat als je nu je spoelwater aanzuurt is het effect dan nog hetzelfde bij dikker inmaischen (want daar praat je over als je het hebt over "te" lang spoelen).

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 uRendement is in mijn ogen de minst belangrijke factor voor een hobbybrouwer, die paar euro dat het scheelt per brouwsel valt in het niet bij andere aankopen die velen doen voor deze hobby.

Niet belangrijk... maar toch prettig als je efficiënt aan het brouwen bent en een f@cking lekker bier er uit krijgt. ;)

Citaat van: Fripel op 25-02-2015  09:25 uIk ga voorlopig maar eens brouwen zonder te spoelen, praktisch gezien vind ik het ook het minst leuke deel van het proces.

Tijd is in mijn ogen een zeer onbelangrijke factor bij het brouwen. ;) En ik vind het gehele proces van het brouwen leuk, maar dat is ook niet gek voor een beek-brew-geek. ;D

NiekBBQ

Door dit topic ben ik vooral geïnteresseerd geraakt voor batch-sparging.

Zijn er hier brouwers die dit al eens geprobeerd hebben? Positieve of negatieve ervaringen?


Robert1968

CiteerDoor dit topic ben ik vooral geïnteresseerd geraakt voor batch-sparging

Met mijn maischzak (BIAB) heb ik volgens mij jaren niet anders gedaan. Maischzak met bostel na maischen uit de brouwketel verplaatsen in een emmer met 7-9 liter aangezuurd spoelwater. Voorzichtig roeren en dompelen als een theezakje en klaar is de spoeling.

Ik doe het de laatste tijd iets anders: dunner maischen, maischzak met bostel na maischen in een grote lege emmer hangen en hierover circa 3-4 l aangezuurd heet (95-100C) spoelwater gieten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.