Brouwende Scouts

Gestart door Cor, 27-07-2005 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cor

Hoi allen,

Ik ben dan wel een hele tijd lid van dit forum, maar de laaste tijd heb ik niet veek/vaak meer wat geschreven. Dit stel-je-zelf-voor onderdeel bestaat ook nog niet zo heel erg lang.

Mijn brouw-CV:
1998 brouwcursus gevolgt bij Brouwerij Onder De Linde in Wageningen
1998, iets later, bierbrouwen geintroduceert bij mijn Scoutinggroep in Voorburg
1999 bierbrouwuitleg aan twee andere groepen, methoude: samen brouwen in twee pannen
2000 februari, het eerste Bierbrouw Interesse Kamp (BIK) in Heerlen, een weekenkamp waar Scouts uit het hele land zich individueel voor konden inschrijven. Groot succes!
2000 maart, artikel in landelijke Scouting blad voor 14+ Scouts.
2000 pasen, bezoek aan HIT Harderwijk, een verzameling kampen elk jaar met Pasen, met landelijke inschrijving. Wij zouden onderdeel gaan worden van de HIT, en dat werd in 2000 voorbereid.
2001 pasen, eerste BIK als onderdeel van de HIT, in Harderwijk
2002 pasen, tweede BIK als onderdeel van de HIT, in Harderwijk
2003 pasen, derde BIK als onderdeel van de HIT, in Harderwijk
In de periode van 2000 tot 2003 hebben we diverse malen bierbrouwen met andere groepen. In Ughelen, Emmen, het Nationaal Water Kamp, Leiden, Rijswijk, ... (mogelijk meer) De methode die we hier toepaste was van hetzelfde type als met een BIK: per koppeltje of troppeltje wordt samen biergebrouwen, samen aan lange tafels in een geventileerde zaal.

In de zomer van 2003 ben ik zelf naar Istanbul verhuisd. Ik ben verliefd, verloofd en getrouwd met een Turks, en nu is mijn vrouw 7 maanden zwanger. Voor mijn vertrek heb ik wel de taken verdeeld voor met name het Brouwkamp. Dat gaat nu al twee jaar heel goed. Misschien doet de nieuwe generatie het zelfs beter...

Voor het organiseren van een brouwcursus bij een groep krijgen we nog regelmatig een verzoek. In afgelopen twee jaar dat ik in Istanbul woon is daar maar een keer op in gegaan. Dat heeft alles te maken met dat ik in Istanbul woon. De rest vindt een brouwcursis organiseren toch teveel tijd kosten.

Op het moment zijn we aan het denken om de brouwcursissen nieuw leven in te blazen. Tot nu toe waren de voorwaarden dat uitsluitend de kosten voor grondstoffen en benzine werden doorgerekend, plus dat we verwachtten dat er voor eten en drinken zou worden gezorgd. Nu denken we er over om een vergoeding te vragen voor onze "brouwmeesters". Als je er wat geld mee verdient neemt de interesse vanuit de brouwmeesters toe om een lange dag erop uit te gaan voor een brouwcursus ergens in het land (inclusief veel spullen meeslepen naar die locatie en achteraf opruimen).

Graag zou ik hier op het forum willen discussieren over zo'n oproepbare brouwcursus. Bestaat er al zoiets? Volgens mij alleen op vaste locaties bij brouwclubs, waar je eerst lid van moet worden. Niet zoiets als wij doen, slechts eenmalig op elke mogelijke locatie in Nederland (met wateraansluiting). Wat mag het volgens jullie kosten? Wat heeft een cursist voor zo'n cursis over? Wij denken dat het 20-30 euro p.p. gaat kosten, is dat een normaal bedrag?

Zijn er hier ervaren hobbybrouwers geinteresseerd in het organiseren/meewerken van zo'n brouwcursis? Als je er iets aan zou willen verdienen, aan hoeveel denk je dan? Je moet rekenen op een lange dag dat je van huis bent. Brouwen kost immers met uitleg en opbouw 10 uur, en dan heb je nog spullen inpakken, reistijd, en opruimen achteraf. Hobbybrouwers die geinteresseerd zijn in het organiseren van een brouwcursus, gelieve te reageren op dit forum of via een persoonlijk bericht.

Tot slot, ik zou jullie willen vragen een kritisch ook te werpen op ons stappenplan op onze site. Zijn daar op/aanmerkingen over te maken n.a.v. de nieuwste inzichten over bierbrouwen voor amateurs? Ik moet er zelf ook weer eens doorheen om te kijken naar foutjes... De papierenversie die gebruikt wordt op BIK is recent nog aangepast.

Jaques, wil je ons ook opnemen in het lijstje van Nederlandse brouwclubs? Alleen de website en het emailadres a.j.b., onze adresgegevens en telefoonnummers veranderen immers te vaak. We bestaan al een paar jaar, en met name het Brouwkamp is onze stabiele factor waarmee we nog wel jaren verder gaan. Elk jaar komen na het BIK zo'n 30 Scouts bij die bier kunnen brouwen!

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen over de brouwcursussen...

Vriendelijke groeten,

Cor Wildenberg.

Cor

Moet ik wel de website en het emailadres doorgeven...

ScouBrou (SCOUting en BROUwen):
http://scoutnet.nl/~brouwen
brouwen@scoutnet.nl
Contact: Cor Wildenberg

MO

Er zijn bierbrouwcursussen bij thuisbrouwclubs en bij kleine brouwerijen. Bv de Oijense speciaalbierbrouwerij geeft in de winter curssen voor ik mee 70 euro, maar dan krijg je op het eind van de cursus wel een krat bier volgens eigen recept mee naar huis. Verder weet ik niet wat cursussen kosten. Ik denk wel dat er redelijk wat vraag naar is. Toen ik nog in Megen woonde (8 km boven oss, 1600 inwoners) heb ik in 2002 en 2004 een brouwcursus verzorgt in het gemeenschapshuis, docent was de brouwer van de Oijense speciaalbierbrouwerij. Dat kosten veel minder. iets van 25 euro, maar dan kreeg je ook maar een flesje zelfgebrouwen bier mee.

over je stappenplan:

bij een stukje theorie:
bij 60 grC worden vergistbare suikers gevormd. Dit hoeven geen enkelvoudige suikers te zijn, di- en trisacchariden zijn ook vergistbaar.
bij 70 grC worden niet vergistbare suikers gevormd, een verzamelnaam hiervoor is dextrines.

over dat gifje waarin suikers worden geknipt had ik je al eerder gemaild. Suikers zijn niet via koolstof met elkaar verbonden maar via een zng ether verbinding, lees zuurstof verbinding. Een koolstof binding ziet er schematisch zo uit C-C, de ether verbinding die ik bedoel ziet er zo uit C-O-C

bij grondstoffen:
er zit dacht ik geen mouterij in Wageningen meer

bij hoe veel van wat ben je bij 3 g vergeten dat je daar gist bij bedoelt. 0,5 g/L gist is een betere hoeveelheid dan jij adviseert.

de giststarter van een korrelgist moet je niet doen op jouw manier maar als volgt: kook 10 delen water (dus 100 ml op 10 g gist) en koel af tot 33 grC. Schud je zakje gist er inleeg en roer nog niet. Wacht 15 min en roer goed door met een steriele lepel of iets dergelijks. Wacht nog 5 min en ent in wort

bij materialen staat geen dichtheidsmeter. die acht ik toch wel onmisbaar

Cor

Hallo MO!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :-)

>Er zijn bierbrouwcursussen bij thuisbrouwclubs en bij kleine brouwerijen.

Ja maar dat is dus op een vaste locatie. Wij doen het op locatie van een groep/vereninging. Dat heeft als voordeel dat men niet zelf hoeft te reizen. Het nadeel is dus voor ons, dat we alles moeten inpakken, reistijd, uitpakken. Voordeel in kosten: wij hebben geen gebouwkosten.

>Bv de Oijense speciaalbierbrouwerij geeft in de winter curssen voor ik mee 70 euro,
>maar dan krijg je op het eind van de cursus wel een krat bier volgens eigen recept
>mee naar huis.

Iedereen maakt bij ons gemiddeld 5 liter bier p.p. Dat zijn zo'n 16 flessen. Meer maken kan, als er grote pannen te vinden zijn.

>Verder weet ik niet wat cursussen kosten.

In vergelijk met deze 70 euro zitten we dus laag!

>Ik denk wel dat er redelijk wat vraag naar is.

Dat denk ik dus ook. Sterker nog, ik weet het! Ons brouwkamp zit altijd snel vol. Dit jaar zelfs in 4 dagen tijd, nadat de inschrijving werd opengesteld. Het lijkt wel een popconcert van een populaire band!

>Toen ik nog in Megen woonde (8 km boven oss, 1600 inwoners) heb ik in 2002 en 2004
>een brouwcursus verzorgt in het gemeenschapshuis, docent was de brouwer van de Oijense
>speciaalbierbrouwerij. Dat kosten veel minder. iets van 25 euro, maar dan kreeg je ook
>maar een flesje zelfgebrouwen bier mee.

1 flesje? Heb je dan wel zelf biergebrouwen? Of was het alleen een klassiekale cursus, luisteren naar een docent? Voor de duidelijkheid, wij zijn van de methode: leren door te doen, met rondlopende begeleiding. Onze klassiekale uitleg is niet langer dan 10 minuten... Dan is het mout malen, water verwarmen, roeren, roeren, roeren, temp. opnemen, roeren, roeren, zeven, filteren, koken, hop, koken, koelen, gist... Leren door doen, een typische Scouting mentaliteit :-)

Voor brouwcursusaanvragen zoals bovengenoemd komen niet zo heel veel aanvragen, een paar per jaar, maar daarvoor maken we dan ook geen reklame. Alleen deze website.

>over je stappenplan:
>
>bij een stukje theorie:
>bij 60 grC worden vergistbare suikers gevormd. Dit hoeven geen enkelvoudige suikers
>te zijn, di- en trisacchariden zijn ook vergistbaar.
>bij 70 grC worden niet vergistbare suikers gevormd, een verzamelnaam hiervoor is
>dextrines.

Dankje! Ik ga het aanpassen :-)

>over dat gifje waarin suikers worden geknipt had ik je al eerder gemaild. Suikers
>zijn niet via koolstof met elkaar verbonden maar via een zng ether verbinding,
>lees zuurstof verbinding. Een koolstof binding ziet er schematisch zo uit C-C,
>de ether verbinding die ik bedoel ziet er zo uit C-O-C

OK. Ik heb dat gifje niet gemaakt, maar ik vind het wel leuk zoiets scheikundigs erbij te hebben. Ik zal de maker van het gifje vragen het aan te passen, als 'm dat nog lukt. Maar voorlopig haal ik het gifje eraf.

>bij grondstoffen:
>er zit dacht ik geen mouterij in Wageningen meer

Helaas niet meer :-(
Weet iemand waar je nog voor 50 cent per kg moet kunt kopen??? (Was ooit nog een gulden per kg! En je kreeg altijd meer kg dan wat je vroeg... 25 kg? ok... zak vol...

>bij hoe veel van wat ben je bij 3 g vergeten dat je daar gist bij bedoelt.
>0,5 g/L gist is een betere hoeveelheid dan jij adviseert.

Ik ga het aanpassen.

>de giststarter van een korrelgist moet je niet doen op jouw manier maar als volgt:
>kook 10 delen water (dus 100 ml op 10 g gist) en koel af tot 33 grC. Schud je zakje
>gist er inleeg en roer nog niet. Wacht 15 min en roer goed door met een steriele
>lepel of iets dergelijks. Wacht nog 5 min en ent in wort

OK! Hebben we het altijd "verkeerd" gedaan... Toch lukt het bier altijd wel, maar soms ook wel niet. Hopelijk krijgen we zo nog betere en vooral stabielere bieren.

Je doet dus weinig water bij de gist, en de temperatuur moet dus nog vrij hoog zijn. Roeren zou ik niet doen... Je doet het kokende water in een doorzichtige fles, dat koel je af in een emmer met stromend water, als het 33 graden is doe je de gist erbij. Je wacht 15 minuten en dan schut je de fles goed (dop erop).

Op deze manier hoef je de giststarter niet zo lang van te voren te maken :-)
Dit werd in praktijk namelijk vaak vergeten!
Vele cursisten vergeten sowieso de gist... Hebben geen flauw idee dat het zo belangrijk is. Het is dan ook erg belangrijk om aan het einde te controlleren of in elk emmertje wel gist zit. Ze komen er niet om vragen... Ze zijn na een dag brouwen moe, hebben het wel gehad na het "pindakaas scheppen" en daarna lang niets doen (doorkoken).

>bij materialen staat geen dichtheidsmeter. die acht ik toch wel onmisbaar

Die is zeker wel misbaar. Bij de gemiddelde cursitsten waar wij mee te maken hebben wordt dit niet helemaal begrepen. Dichtheidsmeters zijn ook erg breekbaar, en het risico is dan ook groot dat ze sneuvelen. De laatste jaren laten we het dan ook afwezig.

Hoe weet je dan dat je start SG wel goed is??? Zorgen dat je op het eind de juiste volume hebt, die je op basis van je recept zou moeten hebben. 3 kg mout moet op zijn minst 10 liter bier worden.

Eind SG meten kan toch ook niet. Iedereen neemt zijn/haar emmertje mee naar huis en bottelt zelf thuis, 10 dagen later. Mensen hebben geen SG meters thuis...

Al met al is het ook zonde van je wort, je gebruikt namelijk wel ongeveer 1 biertje voor een SG meting...

Maar nogmaals bedankt MO voor je kritische oog! :-)

Groetjes,
Cor.

MO

OK, ik ga nog even door. Het is niet heel druk op het werk.

Er zijn ook kleine SG meters voor 100 ml. Maar die zijn net zo breekbaar, dus als je daar bang voor bent, dan houdt het op. Je weet echter nooit precies het rendement van je filtratie, dus je zult toch altijd wel schommelingen zien. Het wordt misschien erg theoretisch voor 16-jarigen maar goed. Nog belangrijker vind ik dat je zeker moet weten dat je bier is uitgegist voordat je gaat bottelen. Daarvoor is een eind SG meting essentieel. Argument hiertegen is weer dat met korrelgist (bij goed gebruik) nauwelijks gestokte vergistingen voorkomen.

Formeel maak je geen giststarter met een beetje suiker. Hiervoor is moutpoeder of een gedeeltje van je vorige brouwsel nodig. Voor korrelgist is dit ook helemaal niet nodig, die is drooggevroren in de aanwezigheid van voldoende voedingsstoffen ed. De manier zoals door mij beschreven vereist wat meer planning maar geeft een grotere kans op beter bier. Een half uur voor enten behandel je de gist zoals beschreven. Je moet de korrelgist niet te lang bij 30 grC in water laten staan. Jouw alternatief in een fles, ik weet niet of dat zo handig is. Het wordt een vrij dikke suspensie, en als je die in een (te grote) fles gaat schudden, dan blijft al het gist plakken aan de wand van de fles en krijg je je gist niet in het wort. Ik doe het zelf in een schaaltje, dat ik afdek tijdens het hydrateren (de waterbehandeling) met aluminium folie. Op alu folie groeien geen ongewenste stofjes, vandaar.

Oh ja, mout kost bij de Maasland brouwerij in Oss 50 ct/kg. Ook verkrijgbaar in 25 kg zakken, dan krijg je het wel voor 45 ct mee. Altijd vers, goed en goedkoop, ik heb al eens vaker opgeschept over de uitstekende service van de Maaslandbrouwerij. Zeker sinds ik er op kosten van de brouwerij 250 L bier mocht brouwen. Wat een feest.

Cor

Ha Martin!

Thanks again. Ook hier op het werk niet veel te doen, zomerstilte. En het bierbrouwen jeukt me nog steeds... wordt tijd dat Cor Baba in Turkije ook eens gaat brouwen...

Maar wat ik hier dus op het werk kan doen is de site aanpassen. Ben met de tekst en de plaatjes bezig nu.

Maar jouw manier van giststarter lijkt mij al met al geen succes met de jongeren waar wij mee te maken hebben. Zo'n papje op een schoteltje...   :denken:

Hoe groot acht je het risico als we de gistkorreltjes gewoon direct in het wort strooien?

Groetjes,
Cor.

SiriS

Cor,

Reactie is te vinden in je mail.

Groet, SiriS

Cor

SiriS stuurde mij zojuist een lijstje met drie soorten korrelgists waarmee je verschillende bieren kunt maken. Dat is interessant, want tot nog toe wist ik maar 1 soort, het standaard bovengist wat in verschillende brouwwinkels wordt verkocht. Vloeibare gist is te lastig en te kostbaar.

Cor

De brouwuitleg op de website heb ik aangepast...
We kunnen naar huis :-)
http://scoutnet.nl/~brouwen/uitleg.htm

MO

Siris' korrelgisten geven veel betere bieren dan de standaard (Brewferm) korrelgist. Persoonlijk heb ik de laatste tijd een voorkeur voor de Danstar Windsor.

Cor

Ik lees nu pas de attachments van het mailtje van Peter Bloxs van SiriS. In één attachment staat een omschrijving van het aanmaken van een giststarter. De andere attachments geven info over zijn 3 gisten. Ik zal morgen de informatie overnemen op onze website.

Peter bedankt, zodra we weer brouwplannen hebben hoor je van me!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.