Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopscheuten gezocht door beginnende imker  (gelezen 4864 keer)

Offline trietje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hopscheuten gezocht door beginnende imker
« Gepost op: 19-02-2015 13:27 u »
Beste forumleden,

Met de lente in zicht ga ik dit jaar starten met het houden van bijen in de groente- en fruittuin.
Hop is een zeer interessante plant om bijenziektes te bestrijden en ik zou dus tevens wat hop willen aanplanten in de tuin.
Er zijn studies die aangeven dat hop varroamijt kan bestrijden, wat een serieus probleem geworden is in de bijenkolonies.

Bijkomstig, maar niet minder belangrijk, zou ik ook hopbellen willen gebruiken om te eten en zodoende de gezondheid te bevorderen.

Nu ik hier op het forum kom, kan ik er niet aan weerstaan op termijn ook eens bier te brouwen en ook mede van honing. Lijkt me interessant om 'onzuivere' honingresten op te werken uit een natuurlijk (top-bar) bijennest.

Mijn vragen aan jullie zijn:

1. Welke hop plant ik best aan (goede smaak en goede ziekteresistentie) en gebruik ik dus het best om te eten, mede/bier te maken?
2. Heeft iemand hopscheuten/rhizomen ter beschikking momenteel? Ik kan langskomen of kunnen die ook met de post verstuurd worden?

Dank bij voorbaat. Lijkt me een actief en gezellig forum hier :-)

Dimitri (Oost-Vlaanderen, BelgiŽ)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Hopscheuten gezocht door beginnende imker
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2015 18:54 u »
Ook ik ben op zoek naar enkele scheuten van hopplantjes
In het zuiden des lands zou mooi zijn
Alvast bedankt voor jullie reacties

Offline Frankie

• Junior lid
  • **
  • Mons Sanctus
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2015 11:47 u »
Hoi Dimitri,

Ik volg op dit moment een cursus bijenhouden. Misschien volgend jaar starten met een eigen volkje.

Ik zag inderdaad dat hop kan helpen met de bestrijding van varroa. Maar alleen als er een sterk extract van de hop zuren is gemaakt.
Weet jij een manier waardoor je zelf hop kan gebruiken?

Groeten,
Frank

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2015 12:59 u »
Beste forumleden,

Met de lente in zicht ga ik dit jaar starten met het houden van bijen in de groente- en fruittuin.
Hop is een zeer interessante plant om bijenziektes te bestrijden en ik zou dus tevens wat hop willen aanplanten in de tuin.
Er zijn studies die aangeven dat hop varroamijt kan bestrijden, wat een serieus probleem geworden is in de bijenkolonies.

Bijkomstig, maar niet minder belangrijk, zou ik ook hopbellen willen gebruiken om te eten en zodoende de gezondheid te bevorderen.

Nu ik hier op het forum kom, kan ik er niet aan weerstaan op termijn ook eens bier te brouwen en ook mede van honing. Lijkt me interessant om 'onzuivere' honingresten op te werken uit een natuurlijk (top-bar) bijennest.

Mijn vragen aan jullie zijn:

1. Welke hop plant ik best aan (goede smaak en goede ziekteresistentie) en gebruik ik dus het best om te eten, mede/bier te maken?
2. Heeft iemand hopscheuten/rhizomen ter beschikking momenteel? Ik kan langskomen of kunnen die ook met de post verstuurd worden?

Dank bij voorbaat. Lijkt me een actief en gezellig forum hier :-)

Dimitri (Oost-Vlaanderen, BelgiŽ)

Voor een paar euro te koop op Marktplaats...
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=hop&searchOnTitleAndDescription=true&categoryId=1851&postcode=

Offline trietje

• *
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2015 02:21 u »
@ Frankie
Ik zou in een eerste fase gewoon hop in de tuin aanplanten en de bijen zelf laten beslissen of ze het gaan gebruiken.
Indien geen of niet voldoende effect op de gezondheid van de bijenkolonie misschien zoals je voorstelt een concentraat maken, maar dan moet ik eerst gaan bestuderen hoe dat moet :-)

@ Thamerdal

Bedankt voor de tip :-)

Offline trietje

• *
« Reactie #5 Gepost op: 21-02-2015 02:55 u »
Waar kun je wortelstokken kopen?

In het originele artikel wordt aanbevolen om de wortelstokken te bestellen bij de leverancier van thuisbrouwartikelen. In ons land is dit echter niet mogelijk. Het beste kun je je wenden tot een tuincentrum en daar informeren of men hopplanten in huis heeft of dat ze te bestellen zijn. Als dit wel het geval is moet je vragen of het gaat om de echte Humulus lupulus, want er is ook een eenjarige zaaihop op de markt, die niet geschikt is om te brouwen. Dan nog is het de vraag of men weet om welk ras het gaat. Het beste kun je aan een brouwvriend met een hopplant in zijn tuin vragen om een wortelstok voor je op te kweken. Ben je een keer in de buurt van Poperinge of in het Duitse Hallertau gebied dan kun je daar ongetwijfeld wel planten kopen. Ook in Kent in Zuidoost Engeland maak je goede kans.

:proost:

Offline DR.T

• *
  • Land: 00
  • Dorst...., hoezo dorst?

Offline Monkey

• Vol lid

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2015 15:57 u »
Trietje,

Waar woon je ergens?

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-03-2015 08:30 u »
Ik heb het gevoel dat je exacte type niet veel uitmaakt. In dat geval zou ik even kijken of er iemand bij je in de buurt woont in lijstje met de hobbybrouwers met hoppen  (zie het eerste bericht voor de lijst): http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14816.msg430776/topicseen.html#msg430776

Tags: