Zelfbouw inline kijkglas

Gestart door HopSwiers, 16-02-2015 18:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HopSwiers

Omdat hier nog niet (veel) is over geschreven: zie hier mijn zelfbouw kijkglas.

Ik heb een traditionele brouwopstelling (geen herms of rims) en tijdens het lauteren wil ik zien wanneer het bier helder begint te worden zodat ik weet wanneer ik van recirculatie naar het overpompen naar het kookvat moet overgaan.











Dit kost je nog geen 30 euro!  :brouwen:

Neetje

Netjes.

Wat voor materiaal is het kijkglas?

njitsver

Knap gedaan  :).

Deze staat ook nog op het shoppinglijstje (om de gistuitzakking in een cct te kunnen volgen).
Echter is het hobbybudget momenteel op  :nut:

 :brouwen:

Superbeun


Shaka

Met wat voor fitting sluit je die aan Superbeun? Mooi werk trouwens hoor HopSwiers, van zelf bouwen leer je ongetwijfeld meer en is leuker :)

Superbeun

Citaat van: Shaka op 16-02-2015  22:53 uMet wat voor fitting sluit je die aan Superbeun?
Dat kan onder andere met deze: http://www.aliexpress.com/item/1-2-DN15-Sanitary-Male-Threaded-Ferrule-Pipe-Fitting-Tri-Clamp-Type-Stainless-Steel-SS316/1819817852.html

HopSwiers

Citaat van: Neetje op 16-02-2015  19:56 uWat voor materiaal is het kijkglas?

Voorlopig is het nog gewoon glas, maar ik heb wel een boorsilicaat buis glas besteld! Dat geeft een iets geruster gevoel in verband met thermische belasting!

Neetje


Zelf zou ik eerder denken aan polycarbonaat. Is slagvast en kan goed tegen puntbelasting. Maar misschien na enige tijd minder doorzichtig door verkleuring. (inwerken wort en temperatuur).
Heb je hier ook naar gekeken en voordelen/nadelen op een rijtje gezet?

Bij juiste dikte rubberringen en gelijkmatig aandraaien, en enige voorzichtigheid metreinigen, zal gewoon glas of boorsilicaat denk ik ook wel eeuwig meegaan.

HopSwiers

Citaat van: Superbeun op 16-02-2015  22:37 uKnap gedaan  :biersmile:
Maar kan voor een paar euro meer ook kant en klaar in rvs : http://nl.aliexpress.com/item/1-25MM-Flow-Sanitary-Sight-Glass-Tri-Clamp-Type-Stainless-Steel-SS304-New/1927026866.html

Mercie! :biersmile:

Die ziet er inderdaad pro uit! Maar dan moet je nog wel (triclamp naar draadstukken + dichting + klem + bn dr naar klemkoppeling) X 2 erbij kopen om het in mijn systeem te kunnen plaatsen  ;) en dan wordt het al meteen een stuk meer  ;D

HopSwiers

Citaat van: Neetje op 17-02-2015  21:57 uZelf zou ik eerder denken aan polycarbonaat. Is slagvast en kan goed tegen puntbelasting. Maar misschien na enige tijd minder doorzichtig door verkleuring. (inwerken wort en temperatuur).
Heb je hier ook naar gekeken en voordelen/nadelen op een rijtje gezet?

Bij juiste dikte rubberringen en gelijkmatig aandraaien, en enige voorzichtigheid metreinigen, zal gewoon glas of boorsilicaat denk ik ook wel eeuwig meegaan.

Inderdaad, daar had ik ook even over gedacht! Maar zoals je aangeeft, heb ik schrik dat door de temperatuur het dof gaat worden. Ik denk dat glas ook beter proper te houden is.
Ik heb een borosilicaatglas met wand dikte van 2,5mm. Ik denk dat, wanneer het ingespannen is, je al erg onvoorzichtig moet zijn om dit stuk te maken!

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 18-02-2015  07:00 uMercie! :biersmile:

Die ziet er inderdaad pro uit! Maar dan moet je nog wel (triclamp naar draadstukken + dichting + klem + bn dr naar klemkoppeling) X 2 erbij kopen om het in mijn systeem te kunnen plaatsen  ;) en dan wordt het al meteen een stuk meer  ;D

Het wordt dan inderdaad duurder. Maar triclamps zijn wel heel handig en sanitair. Op mijn Chinese CCT zitten ze ook en ze bevallen mij heel goed.

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 19-02-2015  23:42 uHet wordt dan inderdaad duurder. Maar triclamps zijn wel heel handig en sanitair. Op mijn Chinese CCT zitten ze ook en ze bevallen mij heel goed.

Dat is inderdaad waar! Ik werk in de pharma en daar is alles met het tri clamp systeem! Deze is iets minder vlot uit elkaar te halen maar aangezien het bier, nadat het dit kijkglas gepasseerd is, toch nog gekookt wordt hoeft het nu ook niet echt 'steriel' te zijn  :brouwen:

bierinjisp

Eigenlijk vind ik dit kijkglas mooier dan een professionele versie. Wil er dan ook een zelf maken.
Ga 15 mm buis gebruiken, neem aan dat je dit laat verlopen naar 22 mm.

Maar wat voor diameter glas gebruik je dan?
Ik kan kiezen uit de volgende diameters:
15/11
20/16
20/14

Ben benieuwd wat voor maat jij hebt gebruikt
(zelf wil ik het (toch) gaan maken van polycarbonaat : http://www.perlaplast-kunststofshop.nl/producten/acrylaat-en-polycarbonaat-buis-en-staf/polycarbonaat-buis.html , ook andere afmetingen verkrijgbaar, sta ook open voor andere suggesties, ben wel benieuwd waar je het borosilicaatglas vandaan hebt)

HopSwiers

Ik heb het borrosilicaat glas van Amerika laten over via eBay! wanddikte van 2,5 mm! ongelooflijk sterk!

http://www.ebay.com/itm/LOOK-24mm-x-2-5mm-Simax-Borosilicate-Clear-Glass-Tubing-/261737185229?ssPageName=ADME:L:OU:BE:3160

Afmetingen:

knel - bn. dr. -> 15mm - 3/4"
bt. dr. - bt. dr. -> 3/4" - 1"

Die 1 inch heeft dan een binnendiameter van 24 mm waardoor de buis er mooi in schuift tot aan dat flensje waar dan de dichting op rust.

Het werkt zeer goed, en ben er uiterst tevreden van!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.