Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: schuim met Engelse methode  (gelezen 3015 keer)

Offline Kaj

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
schuim met Engelse methode
« Gepost op: 25-07-2005 17:22 u »
Mijn brouwervaring is al weer een stuk terug gelopen sinds mijn laatste stage tijdens mijn opleiding. Ik was benieuwd of er veel veranderd is in het kunnen verkrijgen van schuim op bier als je brouwt volgens de Engelse methode. Of blijft het Engelse bier nog steeds schuimloos? En ook als je niet-Ales probeert te brouwen volgens Engelse methode. In Den Haag werd een witbier gemaakt volgens diezelfde methode maar daar zat voldoende schuim op. Maar misschien was dat alleen puur te danken aan het toegevoegde CO2 wat aan de tap zat?

Als er geen schuim op komt moet ik misschien toch eens denken aan de 'vaste land-methode'.

Kaj

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: schuim met Engelse methode
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2005 18:56 u »
Wat bedoel je met Engelse methode? een eenstaps-maischschema?

:edit:

ah, ik zie net in je 'even voorstellen' bericht dat je inderdaad een eenstaps maischschema bedoelt.

Ik heb zelf onlangs 2 bieren gebrouwen met eenstapsmaisch. Beide bieren hadden een zeer te goede schuimbaarheid en schuimstabiliteit. Het schuimen op zich kwam ook doordat er teveel koolzuur in het bier zat. Ook hadden beide bieren een zeer romige bijna slagroomachtig schuim wat heeel langzaam inzakte.

Nou zijn er meer factoren dan enkel maischschema: gebruikte grondstoffen, vergistingsproces, alcoholpercentage en ga zo maar door.

Ik denk dat je heel veel bieren prima met dit schema kunt brouwen alleen kun je de verhouding vergistbaar/onvergistbare suikers waarschijnlijk beter sturen met een 60/70 schema.

:degroeten:

Johannes

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 25-07-2005 19:33 u »
Kaj,

Engels bier heeft net zoveel schuim als vasteland bier. Dat de Engelse real ale weinig schuim heeft, komt door de wijze van serveren, niet door het brouwen.

Offline Kaj

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2005 20:05 u »
aha, bedankt (beiden).
Ik hoop nog wat meer van jouw bijdrage te kunnen leren Johannes.
Ik ben daar erg benieuwd naar.

En ik bedoelde inderdaad 1 staps-maischschema. Ik ben nog maar aan de beginnende hand overigens....

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2005 20:15 u »
Kaj,

Op dit forum is veel te vinden over dit onderwerp, voor een uitgebreid stukje basiskennis kun je het beste de artikelen van Jacques lezen.

groet Johannes

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2005 20:37 u »
Hoi Kai,

Volgens mij heeft een bier zonder eiwitrust meer volheid en een betere stabiliteit van de schuimkraag. Hou wel een hogere temp aan dan 60 - 62 oC.. anders produceer je een bier dat potentie heeft mega droog te worden.

De grootte van de schuimkraag is ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid suiker die je toevoegt bij het bottelen... Engels bier heeft minder CO2 en wordt in traditionele pubs anders getapt, waardoor de schuimkraag minder overweldigend is  :lekkerbier:.

Experimenteer en ervaar ;).   

Tags: