ook even voorstellen

Gestart door Kaj, 25-07-2005 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaj

Hallo Mensen,

Ik zal ook even een standaard voorstel ronde doen.
Ik ben Kaj. Ik ben in contact gekomen met bierbrouwen (met kit) door mijn broer die dat thuis deed toen ik nog wat jonger was. Dat was interessant en daarom besloot ik in Leeuwarden levensmiddelen te studeren. Wat ik heleaas niet kon afmaken. Wel heb ik in die tijd een geweldige stage kunnen genieten in Den Haag bij de Firkin & Fiddler brewery. Daar werd ik alleen nog maar meer enthousiast. Vooral door de brouwer die erg inspirerend is.

Nu enkele jaren later wil ik zelf maar eens gaan brouwen. Die methode die in Den Haag werd gebruikt was de Engelse methode met een 1 stapsmaisch. Dat is dus de methode die ik nog deels ken. Ik hoop dat ik binnenkort eens mijn eigen bier kan gaan proeven.... en laten smaken!

Jacques

Hoi Kaj,

Welkom op dit forum!

Zoals je wellicht al gelezen hebt wordt de Engelse eenstapsmaischmethode steeds populairder onder de leden van dit forum. Alles heeft zijn voor en tegen dat geldt voor het opkweken van gist, maischmethodes en tal van andere zaken die te maken hebben met het brouwen van bier. Bierbrouwen blijft daarom elke keer weer een uitdaging. Elk bier is anders!

Kaj

Ik hoop er dan nog veel over te vinden, zo hier en daar....
Maar dat het experimenteren blijft voor een eerste lange tijd, dat vrees ik wel :-\
Maar wie weet kom je dan voor mooie verrassingen.

Wat mijn droom/doel is is om een super witbier te maken zoals de onovertroffen Duitse witbieren. (volgens mij onovertroffen).

MO

Nix onovertroffen, A3 zijn witbier is lekkerder dan het gemiddeld Duitse witbier

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2565.0.html

Adrie

Dank je, MO. Helaas zijn ze alweer bijna op.

Kaj

dan zal ik die nog maar eens een keer moeten proberen

Drents Hopbier

Citaat van: Kaj op 26-07-2005  12:31 uWat mijn droom/doel is is om een super witbier te maken zoals de onovertroffen Duitse witbieren. (volgens mij onovertroffen).
Ik kan het (weer) niet nalaten een korrektie te geven. Witbier is een (tarwe)bier met naast gerstemout, ONgemoute tarwe, soms met wat haver en meestal met kruiden zoals koriander en curacau.
Het Duitse (tarwe)bier wat bedoeld wordt is Weizen (in Zd. Duitsland ook vaak Weisse genoemd). Dit bier mag (vlgs. het Reinheitsgebot) geen ongemout bevatten. Er wordt dus tarwemout (minimaal 50%) gebruikt. En kruiden zijn vlgs het Gebot ook niet toegestaan. Wat wel essencieel is voor een Weizen is de gist. Deze hoort redelijk wat 4-vinyl-guaiacol (4-VG) aan te maken. Zie ook:
http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/weizen.html
Dan is er ook nog een Berliner Weisse, maar dat is een heel ander verhaal. http://www.ebrew.com/light_ales/german_berliner_weisse.htm

Hans

Herman

Dan vergeet je voor het gemak de Göse, die het hele Reinheitsgebot omver kegelt. Dat RHG was ook meer iets van Bayern, dan van de rest van Duitsland. Maar da's een andere discussie.

Welkom Kaj, vele mensen hier met vele verschillende meningen en stokpaardjes ;)

MO

ik ben voor het onderscheid tussen Duits witbier en Belgisch witbier. Wat is daar mis mee? En Hans, in welke catagorie hoort volgens jou de Witte Trappist thuis?

Kaj

Niet dat ik het nog precies weet van mijn schooltijd.....
In Duitsland heet het inderdaad Weisse. maar dat mag je niet op een Nederlands etiket zetten want wat ik geleerd heb op school met etiketontwerp is dat er geen buitenlandse tekst op een Nederlands etiket mag staan (tenzij het export of import is maar dan moet er naast het buitenlands ook Nederlandse vertaling staan) Daarom hou ik het op wit. ;)
Het is maar een kleine noot, mij gaat het vooral om de inhoud :proost2: :elifant:

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 27-07-2005  10:05 uik ben voor het onderscheid tussen Duits witbier en Belgisch witbier. Wat is daar mis mee? En Hans, in welke catagorie hoort volgens jou de Witte Trappist thuis?
Wat Kaj schrijft: "Het is maar een kleine noot, mij gaat het vooral om de inhoud", ben ik het volledig eens.
Ik had zelf het idee dat Weizen van het Duits voor tarwe afkomstig was, en niet zo zeer op de kleur sloeg. Er wordt ook dunkles Weizen gebrouwen.
Het Reinheitsgebot komt wel uit Beieren, maar veel brouwers in Duitsland houden zich er aan, om het op het etiket als kwaliteitsaanduiding te kunnen vermelden.
Waarin de Witte Trappist thuis hoort, vermeldt de pagina van het BKG. Geen kruiden, wel 4-VG . Wat het etiket vermeld weet ik niet. http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/bier_van_de_maand_p_v_d_hurk.htm

Dan vergeet je voor het gemak de Göse:  in de Gose (wsch. genoemd naar het riviertje de Gose in de Harz) werden inderdaad keukenzout en kruiden verwerkt, maar ik dacht dat de Gose niet meer gebrouwen werd.

Hans

Herman

Citaat van: Hoorns Hopbier op 27-07-2005  18:12 uDan vergeet je voor het gemak de Göse:  in de Gose (wsch. genoemd naar het riviertje de Gose in de Harz) werden inderdaad keukenzout en kruiden verwerkt, maar ik dacht dat de Gose niet meer gebrouwen werd.
Niet helemaal, zie hier.

Kaj

zoveel kennis en wijsheid, dan kan het toch bijna niet anders dat Nederland geen Heineken- en Amstelland is maar een heus bierland. Toch jammer dat er in het buitenland niet veel van te merken valt. Misschien komt het ook omdat het speciaalbier nu pas een beetje in opkomst is in Nederland? Ik smacht er naar dat we een cultuur krijgen van plaatselijke brouwerijtjes die sterk vertegenwoordigd zijn in eigen streek. (in het noorden hebben we dat niet echt, behalve Us Heit, Olm en Grunn-bier. Met die laatste heb ik persoonlijk geen goede ervaringen maar dat is een ander verhaal)

MO

Grunn-bier dat is een leuke! Ik wil je uitnodigen om je ervaringen met ons te deel in het volgende onderwerp

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1533.0/all.html

Ach, op dit forum schrijven misschien een man of 50 actief over hun kennis van bier ed, maar 99% van de Nederlandse bevolking is niet geinteresseerd in speciaalbier. Duur en niet altijd van even goede kwaliteit. En onbekend. Nederland is volgens mij een echt pilsland hoor!

Johannes

Citaat van: Kaj op 28-07-2005  00:13 uIk smacht er naar dat we een cultuur krijgen van plaatselijke brouwerijtjes die sterk vertegenwoordigd zijn in eigen streek. (in het noorden hebben we dat niet echt, behalve Us Heit, Olm en Grunn-bier.

Kaj,

Als je je steentje wilt bijdragen aan de biercultuur hier in het noorden, kun je overwegen om lid te worden van het Groningsch Biergilde en daarnaast is het ook de moeite waard om eens een proefavond van Pint te bezoeken.

Johannes


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.