Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Saison op hout rijpen?

Gestart door Loek Essers, 12-02-2015 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Loek Essers

Ik las net dat saisons regelmatig op vaten gerijpt werden vroeger. Ik vroeg me af of iemand dat wel eens heeft uitgeprobeerd? Een heftige eikenhoutsmaak lijkt me nou niet echt heel lekker bij een frisse en fruitige bierstijl zoals deze, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ik heb zelf een eikenhouten vaatje van 5 liter. Dat zou het proberen wel waard zijn denk ik. Hmmm.

En hoe lang laten jullie meestal een saison rijpen op de fles? En hoeveel verschil in smaak maakt dat? Ik heb er vorige maand twee gebrouwen met Belle Saison gist (bevalt me goed), maar heb ze wat te snel opengemaakt.

(Zie ook http://somethingfermenting.com/2015/02/12/twee-saisons/)

Hoppenbrouwers

Loek Essers

Goed om te weten. Heb je gewoon 5 latjes eikenhout in het gistingsvat gedaan?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Loek Essers op 13-02-2015  16:49 uGoed om te weten. Heb je gewoon 5 latjes eikenhout in het gistingsvat gedaan?
Jep. En meer hoef je ook écht niet te gebruiken. Als ik nu een flesje open trek lijkt het nog alsof ik een houtzagerij binnenloop. Ik zou ze de volgende keer wel langer of heter toasten. De houtsmaak is nu nog wat tannineus naar mijn zin.

Overigens had ik de oppervlakte berekend van een vergelijkbaar vat en die omgezet naar oppervlakte in houtjes. Via die weg ben ik aan het aantal gekomen. Dit kun je dan weer afstemmen op jouw brouwsel/hoeveelheid.

Loek Essers

Ah kijk aan. Ik lees inderdaad her en der dat de houtsmaak nogal heftig kan zijn. Zou toasten dat niet juist versterken?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Loek Essers op 13-02-2015  16:55 uAh kijk aan. Ik lees inderdaad her en der dat de houtsmaak nogal heftig kan zijn. Zou toasten dat niet juist versterken?
Dat verminderd het juist.
Probeer anders maar eens een split batch met goed getoast hout en blank onbewerkt hout. Die laatste krijg je amper doorgeslikt. (whiskystokers branden hun vaten ook zowat pikzwart alvorens de spirit er in te laten lopen)

Loek Essers

Ik dacht juist dat het branden vooral was om het hout juist meer esters met houtsmaak of kokossmaak af te laten geven. Als je brandt, zo begrijp ik, worden de poriën in het hout opengezet waardoor meer hout contact maakt met de drank. Wijn bijvoorbeeld wordt ook gerijpt op blank eikenhout en dat krijg ik ook prima doorgeslikt en smaakt vaak toch een stuk minder houtachtig dan whiskey, wat uiteraard ook prima kan liggen aan de tijd dat het op hout staat.

Zie ook
http://www.whiskeywise.com/whiskey-barrels.html
http://seguinmoreaunapa.com/charring_bourbon_barrels/

Maar ik zal het eens uitproberen.

Vergelijkbare Topics (7)

37582

Reacties: 13
Gelezen: 2747

20704

Reacties: 10
Gelezen: 3806

28010

Reacties: 9
Gelezen: 4086

17801

Gestart door William

Reacties: 35
Gelezen: 16301

26910

Reacties: 9
Gelezen: 4017

35074

Reacties: 6
Gelezen: 1911

26288

Gestart door William

Reacties: 18
Gelezen: 7043

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.