Hoge flessendruk, en toen?

Gestart door Wisdom, 10-02-2015 22:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Wisdom

Dit is de druk ontwikkeling op de fles:

Bijna 4 bar  (blauwe lijn) en het lijkt nog niet af te vlakken.

Hoe hoog mag de druk eigenlijk worden in een flesje?

Heb mbv de formule op page 98 van H2O -> bier berekend dat voor hefe weizen met een CO2 volume van 3,4 (± midden van de range 2,8 - 3,8 voor dit type bier) 8,74 g/L per liter nodig is.

Dat zit wel aan de bovenkant van wat ik op het forum gelezen heb voor bottelsuiker, maar met het hoge CO2 volume voor weizen lijkt dat ok.

Maar waar houdt het op en wanneer moet ik me zorgen gaan maken dat de druk te hoog wordt.

Zondag een flesje opengemaakt met 3,7 bar en dat gaf een mooi bescheiden sisje en er zit goed koolzuur in het bier maar het gedraagd zich maar ietsjes uitbundiger als bv Erdinger

Hoor graag wat voor ervaring er in zo'n situatie is.

Brouwers

Heb mijn weizen ook met 9 g/l gebotteld zonder problemen. Was het bier wel goed uitgegist voordat je het had gebotteld? Wat was je begin en eind SG? Welke gist had je gebruikt?
Ik denk dat je even in de gaten moet houden hoe het verder verloopt. Als het nog even hard door blijft lopen boven de 4.5 bar is het misschien slim om wat druk af te laten. Er is een techniek met een naald als ik me het goed herinner. Kan het topic zo niet vinden. Op dit moment zou ik dus nog even afwachten en op tijd controleren of je spuiters krijgt. Weet niet vanaf welke druk dit gebeurd.

Hoe meet je de druk eigenlijk?

Wisdom

Het SG op moment van bottelen was EDIT:  1006 1011 op 11.1.15
Het start SG op 25.12.14 was 1043.
Heeft dus 16 dagen gegist.
Heb bottelsuiker in een 'tussenvat' opgelost, goed gemengd en uit dit vat gebotteld, ga er vanuit dat in elke fles dezelfde samenstelling zit.
Heb een drukmetertje op een fles staan, zo een die je op een beugelfles kan vastklemmen.
Deze meter staat op een 0,75 L fles, maar het meeste zit in commerciële 0,5 L flesjes.
Maar heb aangenomen dat het volume van de fles niet van invloed is.

Edit: Gebruikte gist: Wyeast German Wheat 3333XL

Wisdom

Het is nu vrijdag en de druk is net over de 4 bar. Ga flessen nu koelen tot 15 ºC.

Helft zit in flessen met kroon kurk andere helft in beugelflessen.

Kan ik de druk laten ontsnappen en de flessen weer afsluiten (bij beugels natuurlijk simpel te doen)?

Of bouwt zich dan geen druk meer op door het verdampen van CO2 uit het bier? Of ontsnapt er dan teveel CO2?

Ga in ieder geval met 1 fles proberen.

Andere suggesties zou ik graag horen..

EDIT 22:50: Temp 14,5 ºC en de druk is 3,95, we gaan de goede kant op  :)

Brouwers

Even langer over na gedacht, maar volgens mij hoef je niet echt zorgen te maken. Je maakt volgens mij een verkeerde aanname dat de druk gemeten gelijk is aan het opgeloste volume CO2. Die aanname is incorrect. Opgeloste volume koolzuur is onder andere ook afhankelijk van de temperatuur van het bier. De druk die je meet is eigenlijk afhankelijk de kopruimte, de oplosbaarheid van de koolzuur in het bier. Dus wanneer je de kopruimte van je test fles zou vergroten zou je een lagere druk meten ondanks dat het opgeloste volume gelijk is.
Je meet de druk in een 0.75 l fles dus ik kan me voorstellen dat het kopruimte van die fles niet overeen komt met de 0.5 flessen.

Gewoon flesje koel zetten en vandaag eentje drinken. Het is carnaval dus je zou er nu al eentje kunnen open trekken :D. Mocht deze spuiten dan zou ik er wat aan doen, maar ik heb het vermoeden dat het wel mee valt. Volgens mij krijg je met een ~10-20% meer koolzuur niet meteen spuiters.

Henielma

De druk in de kopruimte van de fles heeft een lineair verband met de Vol% CO2 in het bier in de fles. Dit is onafhankelijk van de kopruimte. De druk is mede afhankelijk van de temperatuur van de fles met inhoud. Wanneer de temperatuur van een fles bier veranderd dan veranderd wel de druk in de fles maar de hoeveelheid opgeloste koolzuur in het bier veranderd door de kleine kopruimte nauwelijks.

Even de overdruk van de kopruimte aflaten wijzigt de opgeloste Vol CO2 weinig. Ik heb er eens aan zitten rekenen en kwam op ongeveer 0,1 Vol% CO2.
Verreweg het meeste koolzuur zit opgelost in het bier en niet in de kopruimte van de fles.

hansHalberstadt

4 BAR bij 20grC is ca 0.84% koolzuur. einde gisting is er ca 0.17% opgelost, dus heb je er nu 0.67% bijgekregen. Dat ontstaat uit 13.4 gram suiker per liter. Dus als je 8.7 gram /l had toegevoegd dan was er ook nog eens 4.7 gram vergistbare suiker per liter over uit het bier. al die koolzuur bij elkaar is ca 4.2 liter gas. Dus af en toe het dopje laten ontluchten en daarbij 15 ml laten ontsnappen betekent dat je dat nog wel een aantal keren zult moeten doen om 1000 ml teveel koolzuur kwijt te raken.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.