Beginnen aan het echte werk

Gestart door Richard_NL, 08-02-2015 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard_NL

Hallo hobbybrouwers

Ik ben Richard woon in Helmond, ben eind vorig jaar begonnen met blikbrouwen.
In de tussentijd veel geleerd van dit forum en uit het boek van Adrie Otten.
Heb nu mijn brouwmaterialen bij elkaar: 30 liter pan, gist vat, hevelfilter, koelspiraal, walsenmolen, klimaatkast gemaakt, en zo nog wat benodigdheden.
Tijd voor het echte werk.
Nog de ingrediënten bestellen en brouwen.

Ik wil met een Tripel beginnen, lekker ding van Brouw hulp.

(Ik krijg het recept niet in forum opmaak in deze post)?

EvdBroek

Welkom Richard!!
En veel succes met deze mooie hobby

Brouwers

Hoi Richard,

Welkom op het forum.
Heb net een vergelijkbare tripel gemaakt, dan zonder de aroma 50 mout en met iets andere hop. Hoewel het eindresultaat heerlijk is, heb ik het idee dat een beetje meer moutigheid voor dit bier goed zou zijn. Dus denk dat het met deze tripel helemaal goed moet komen.
Wel een tip met tripels (en andere zware Belgische bieren). Niet te warm vergisten heeft bij dit soort bieren wel de voorkeur, want de meeste Belgische gisten willen ethylacetaat en andere bijsmaken generen als ze te warm worden. Probeer je emmer je vat op 19 graden te houden en dan komt het wel goed (tenminste zo heb ik de mijne vergist). Navergisten heb ik op 22 graden gedaan.
Houd er verder rekening mee dat de trappist high gravity nogal kan schuimen. In mijn 25l gistemmer lukte het net om er 15l bier in te vergisten. Er zijn meerdere forumleden geweest die nog meer kopruimte nodig hadden, dus ben er bedacht op. Je zou voor de zekerheid een blow off kunnen installeren als je gistvat te klein gaat zijn.

Kopiëren naar het forum is heel makkelijk
Gewoon in de lijst met receptnamen met de rechter muisknop op het recept klikken en dan kopieer in forum opmaak. Als het goed is krijg je dan een pop up met de mededeling dat het kopiëren is geslaagd

Succes met je eerste echte brouwsel
 

Richard_NL

Bedank voor de tips.

Ik heb de gist verandert in SafBrew Ale (S-33)
Is dit een goede zet, en heb ik nog kans in een blow off?



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLekker ding
Brouwdatum14-01-2015
BiertypeTripel
Volume15,8 l
Begin SG1,079 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,90 lWater uit Water4,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,073 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,1 %
0,073 kgAroma 50Dingemans50 EBC1,5 %
0,817 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.4,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C10 min.20 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C6 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gTettnanger Tettnangbellen4,4%90 min.33,4 IBU
23,9 gSaazpellets3,5%10 min.3,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,013 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte8,6 vol.%


Brouwers

Volgens mij valt het met s33 wel mee met schuimen, dus hoef je daar geen zorgen over te maken. Denk alleen dat s33 niet de meest geschikte gist is voor een tripel. De gist heeft niet zo'n goede vergistingsgraad, dus waarschijnlijk krijg je een zoete tripel. T58 is bv wat meer geschikt voor een tripel, als je nog kan switchen van gist dan zou ik het persoonlijk wel overwegen. Moet hier wel bij aantekenen dat ik zelf geen enkele ervaring heb met s33 zowel met brouwen als in proeven. Dus misschien dat hier iemand anders met ervaring anders over denkt.

RienP

Ik heb nu twee keer gebrouwen met S-33 en voor mij is dat geen gist voor een tripel. Mijn eerste tripel gebrouwen met T-58 gist en die smaakt goed.
Ik zou wel rekening houden met een lagere efficiëntie dan 75%. Ik kwam met mijn tripel op zo`n 65% uit dacht ik. Als je dit aanpast in BrouwHulp heb je wat grotere kans dat je beoogde begin SG haalt. (de software past dan de hoeveelheden voor je aan).

Eric v B

S33 is niet mijn favourite. Er blijft een gistsmaak aan het bier zitten. Verder vergist hij niet zo ver door. Dit is mijn ervaring. Misschien dat anderen betere ervaringen hebben.

brouwmus

Vorige week zaterdag heb ik dit recept ook gebrouwen (maar dan met iets minder kristalsuiker en wat meer pilsmout, ik vond bijna 15% wel wat veel suiker).
Ik heb ook de S-33 gist gebruikt.

Deze week (donderdag waarschijnlijk) ga ik bottelen.

Ben benieuwd tot hoe ver de gist bij mij is doorgegaan, ik heb op een continue 20°C vergist (hoofd- en nagisting) en het proces kwam erg snel op gang en ging in het begin ook als een malle - waterslot blupte nog sneller dan tijdens de vergisting van mijn Dubbel met Fermentis Abbaye :)

Ik hou jullie op de hoogte.

Richard_NL

Ik heb mijn boodschappen lijstje aangepast, ik ga de S33 en de T58 bestellen.
Om de verschillen te ervaren met het zelfde recept.

Bedankt voor de reacties.

njitsver

Welkom en succes met de tripel  :brouwen:

hobbybob

Citaat van: Richard_NL op 08-02-2015  20:20 uIk heb mijn boodschappen lijstje aangepast, ik ga de S33 en de T58 bestellen.
Om de verschillen te ervaren met het zelfde recept.

Bedankt voor de reacties.

Als je 2 identieke recepten vergist en daarna proeft koop je nooit geen S33 weer :biersmile:

bierfan

Dat heb ik nou juist met t-58.

Eric v B

Citaat van: brouwmus op 08-02-2015  19:05 uVorige week zaterdag heb ik dit recept ook gebrouwen (maar dan met iets minder kristalsuiker en wat meer pilsmout, ik vond bijna 15% wel wat veel suiker).
Ik heb ook de S-33 gist gebruikt.

..............het proces kwam erg snel op gang en ging in het begin ook als een malle - waterslot blupte nog sneller dan tijdens de vergisting van mijn Dubbel met Fermentis Abbaye :)

Dat klopt alleen is het ook ineens heel snel afgelopen. In mijn geval met een lage vergistingsgraad. Na het bottelen had ik de volgende ochtend al meteen een fikse druk die daarna ook niet meer hoger werd. Op zich heb ik een lekkere dubbel met deze gist gemaakt maar er blijft een gist- geur en smaak aan het bier zitten. Met de T58 heb ik dat niet gehad.

meindert.m

Welkom en veel brouwplezier

Eric v B

Ohja, ennuh: welkom op het forum Richard!

Neetje

Citaat van: hobbybob op 09-02-2015  07:23 uAls je 2 identieke recepten vergist en daarna proeft koop je nooit geen S33 weer :biersmile:

Dat geldt voor jou maar niet voor iedereen.
Bij mij is standaard S33 gist aanwezig.

Richard_NL

Zo te zien zijn de meningen verdeeld over de S33 en de T58 gist, ik ga ze alle twee proberen en vergelijken.
Ik hoop de bestelling voor het weekend binnen te hebben om mijn eerste brouwsel te maken.
Ga beginnen met de S33 gist.

In ieder geval bedankt voor alle reacties. :proost:


broeder

Citaat van: Richard_NL op 10-02-2015  17:59 uZo te zien zijn de meningen verdeeld over de S33 en de T58 gist, ik ga ze alle twee proberen en vergelijken.

Hoi,
Dat is een goede manier om de diverse effecten van ingrediënten te leren kennen.
Je leert zo je om in jouw brouwzaal met jouw werkwijze met de spullen om te gaan en zo tot een voor jou zo goed mogelijk resultaat te verkijgen. :lessmile:

Succes en groet,
broeder Willem

Neetje

Citaat van: Richard_NL op 10-02-2015  17:59 uGa beginnen met de S33 gist.


De gist zakt wat moeilijk uit. Daarom zet ik voor het bottelen het gistvat enkele dagen op een graad of twee.
En na bottelen wat langer (2 à 3 weken) warm zetten zodat de hergisting goed op gang komt.

Richard_NL

Het voor het bottelen het gist vat enkele dagen op een graad of twee, is dat een manier van lageren?

Neetje

Citaat van: Richard_NL op 12-02-2015  21:19 uHet voor het bottelen het gist vat enkele dagen op een graad of twee.........

Bij lagere temperatuur zal je gist (en andere vertroebeling) sneller/beter uitzakken naar de bodem.
Als je het heldere bier daarna op fles doet, heb je alleen gist van de hergisting.

Zoek eens op cold crush in het "geheel forum".

William

Citaat van: Neetje op 13-02-2015  00:49 uZoek eens op cold crush in het "geheel forum".

Zullen we er een "cold crash" van maken ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.