Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Laag alcoholpercentage?  (gelezen 1562 keer)

Offline Lonnes

• Senior lid
  • Land: nl
Laag alcoholpercentage?
« Gepost op: 03-02-2015 20:20 u »
Ik zou binnenkort weleens een frisbittere IPA met een wat lager alcoholpercentage willen brouwen (4,5 - 5%). Wat moet je doen om het alcoholpercentage laag te houden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Laag alcoholpercentage?
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2015 20:34 u »
Ik zou binnenkort weleens een frisbittere IPA met een wat lager alcoholpercentage willen brouwen (4,5 - 5%). Wat moet je doen om het alcoholpercentage laag te houden?

Niet teveel mout en al zeker geen suiker in de stort.

Gebruik je al brouwsoftware? Want dan raad ik je aan om BrouwHulp of BrouwVisie te instaleren. Hier kan je je recept invoeren inclusief maischschema en gist.

Als basis kan je dan pale mout + 5% (pale) crystal mout en us05 gist nemen. Lekkere amerikaanse hop (amarillo, Cascade, citra, simcoe etc..) en progressief hoppen.

Anders kan ook maar ik zou het proberen simpel te houden met maar 1 of 2 mouten en 1 of 2 hoppen.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2015 20:59 u »
Simpel gezegd moet je dan naar verhouding meer water toevoegen.
Met behulp van brouwsoftware is je alcoholpercentage inderdaad eenvoudig uit te rekenen.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2015 21:13 u »
Minder mout gebruiken, minder (mout)suiker= minder alcohol.

Offline Lonnes

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2015 21:18 u »
Dankjulliewel! Brouwsoftware nog niet ge´nstalleerd, ga ik ook even achteraan.

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Blijven proberen tot het lukt
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2018 18:06 u »
Is er eigenlijk nog een (technisch) minimum alcoholpercentage om nog een drinkbaar bier te brouwen 2% 3%?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2018 18:16 u »
Is er eigenlijk nog een (technisch) minimum alcoholpercentage om nog een drinkbaar bier te brouwen 2% 3%?

Niet echt neen. Je krijgt alleen steeds minder smaak. Met een speciale gist, Saccharomycodes Ludwigii kun je vrijwel alcohol arm brouwen, 0,5%, die vergist alleen de aller simpelste suikers (glucose en saccharose), waardoor je nog iets van moutigheid in je bier overhoud. Vergistingsgraad 7-10%, bij SG 1032 levert je die 0,5%.

Je zou "Shut up about Barclay Perkins" er eens op moeten na slaan wat de laagste SG's van WOI en WOII bieren waren.

Ingo

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 02-06-2018 13:36 u »
Een 0,4% alcohol heb ik eens gebrouwen. De hergisting op fles moet je dan overslaan want dat is al 0,5%. Geforceerd carboniseren op fust is dan de oplossing. De basis van het recept was een Brewdog recept van de Nanny state.

Niet echt neen. Je krijgt alleen steeds minder smaak. Met een speciale gist, Saccharomycodes Ludwigii kun je vrijwel alcohol arm brouwen, 0,5%, die vergist alleen de aller simpelste suikers (glucose en saccharose), waardoor je nog iets van moutigheid in je bier overhoud. Vergistingsgraad 7-10%, bij SG1032 levert je die 0,5%.

Ingo

Waar is deze Ludwigii gist te verkrijgen? De webshop zoals je die eerder aangaf heeft ze niet meer.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 02-06-2018 16:51 u »
Waar is deze Ludwigii gist te verkrijgen? De webshop zoals je die eerder aangaf heeft ze niet meer.

Weihenstephan gistlab is de bron,

Ingo

Tags: