Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel ervaringen en vragen  (gelezen 4505 keer)

Offline Marnixius

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel ervaringen en vragen
« Gepost op: 28-01-2015 09:34 u »
Vorige week dinsdag ons eerste blikbrouwsel gemaakt "Diabolo" van Brewferm. Begin SG met hydrometer was 1055, maar dat was zonder suikergift.

Gisteren het gistingsvat open gemaakt om de suikergift te doen, hierbij geconstateerd dat het gistingsvat vermoedelijk niet goed sluit. Het waterslot (zo'n grote witte met een kap) heeft eigenlijk continu met het deksel scheef omhoog gestaan. Voor mijn gevoel zou dit dus goed gegaan moeten zijn. De resultaten laten echter te wensen over. Als ik dit zo zie is het een typisch voorbeeld van een slecht sluitend gistvat. Of kan het zijn dat de hoofdgisting al geruime tijd klaar is? Hebben we wellicht te lang gewacht met de suikergift?

Toch maar wel de suikergift gedaan (560 g opgelost in 300 ml water). Hiermee zouden we op een gecorrigeerd SG van 1074 uitkomen, wat overeenkomt met de verwachte SG. Vat weer maximaal dichtgemaakt. Zelfs met een rubberen hamer rondom extra vast geslagen, ring erom heen zo strak mogelijk vast gedraaid en waterslot weer gemonteerd. Waterslot stond eigenlijk na een half uurtje al weer scheef omhoog en vanmorgen was hij weer onregelmatig aan het 'blubben'.

Is het bier al niet meer te redden of valt er nog wat van te maken? En is het verstandig om hem nadat de suikers zijn vergist over te hevelen in een ander gistingsvat? We hebben nog zo'n gistingsvat van Brouwmarkt, met een kraantje maar daar hoor ik ook weinig positieve verhalen over. Wellicht kunnen we beter kiezen voor een mandfles?

Daarnaast waren er ook witte vlokken te zien op het bier, is dit gewoon gist dat blijft drijven of moeten we ons zorgen maken over oxidatie of infectie? Zie foto hieronder.

We hebben in ieder geval een hoop geleerd van onze eerste poging!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Land: nl
Re: Eerste brouwsel ervaringen en vragen
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2015 10:21 u »
Gaat goed heb geduld, de hoofdvergisting was inderdaad al klaar voor.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2015 11:56 u »
De resultaten laten echter te wensen over. Als ik dit zo zie is het een typisch voorbeeld van een slecht sluitend gistvat. Of kan het zijn dat de hoofdgisting al geruime tijd klaar is? Hebben we wellicht te lang gewacht met de suikergift?

Heb je veel ervaring met slecht sluitende gistvaten?

Als ik lees dat je het bier vorige week dinsdag in het vat hebt gedaan lijkt me uitvergist bier een stuk logischer dan een lekkend gistvat. Hoofdvergisting duurt vaak maar 3-5 dagen.

Citaat
Toch maar wel de suikergift gedaan (560 g opgelost in 300 ml water). Hiermee zouden we op een gecorrigeerd SG van 1074 uitkomen, wat overeenkomt met de verwachte SG. Vat weer maximaal dichtgemaakt. Zelfs met een rubberen hamer rondom extra vast geslagen, ring erom heen zo strak mogelijk vast gedraaid en waterslot weer gemonteerd. Waterslot stond eigenlijk na een half uurtje al weer scheef omhoog en vanmorgen was hij weer onregelmatig aan het 'blubben'.

560 g op 300 ml water is wat dikke oplossing. Normaal hanteer je minimaal 1:1, beter nog is 1:2 (suiker:water). Kan namelijk zijn dat niet alle suiker goed oplost in je bier. Je zou voor de zekerheid je vat nog kunnen zwenken vandaag en morgen.

Citaat
Is het bier al niet meer te redden of valt er nog wat van te maken? En is het verstandig om hem nadat de suikers zijn vergist over te hevelen in een ander gistingsvat? We hebben nog zo'n gistingsvat van Brouwmarkt, met een kraantje maar daar hoor ik ook weinig positieve verhalen over. Wellicht kunnen we beter kiezen voor een mandfles?

Daarnaast waren er ook witte vlokken te zien op het bier, is dit gewoon gist dat blijft drijven of moeten we ons zorgen maken over oxidatie of infectie? Zie foto hieronder.

Bier is niet meer te redden. Om te zorgen dat het goed weggewerkt wordt moet je het netjes bottelen en even bij mij afleveren :D.
Is natuurlijk een grapje. Er is niks om je zorgen over te maken. Gewoon geduld hebben, het komt over het algemeen wel goed.

Wat betreft het gistvat, ik heb er 1 van de Brouwmarkt (zonder kraan). Met de mijne is niets mis. Er zijn forumleden die lekkende gistvaten hadden, maar ik denk dat juist de mensen met problemen hier hebben geklaagd over de vaten, niet de mensen die tevreden waren. Verder lijken me de witte vlokken gewoon gist. Ook niets om je zorgen over te maken.

Wat betreft leren van de eerste poging, je bent er nog niet. Je moet nog bottelen en proeven dus er kan nog van alles mis gaan :D

Offline Marnixius

• *
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2015 13:17 u »
Ik heb niet zozeer ervaring met slecht sluitende gistvaten, maar heb hier op het forum wel een aantal treurige verhalen gelezen. Daar zaten soms foto's bij die verdacht veel leken op wat ik gisteren aantrof in mijn vat. Oplossen van 560 gr (brouwsuiker) op 300 ml water is een tip die we hier via het forum hebben verkregen omdat we in verhouding net iets teveel water hadden toegevoegd bij de eerste stap. Vanavond en morgen nog eens goed zwenken met het vat dus.

Haha, ik heb al meerdere gegadigden die maar al te graag ons bier straks willen helpen opmaken :proost:.

Is het nog verstandig om straks na de vergisting van de suikers over te hevelen naar een ander vat of een mandfles of kunnen we hem beter in dit vat laten uitgisten? We gebruiken nu ook zo'n gistvat van de Brouwmarkt zonder kraantje. (Er zaten er 2 in het pakket, 1 met en 1 zonder. Deze leek mij iets betrouwbaarder ivm geen kraantje)

Over een week of 2-3 kunnen we gaan bottelen, dan zal er ongetwijfeld wel weer het een en ander fout gaan inderdaad  ;)

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2015 15:26 u »
Ik zou het gewoon in dit vat laten zitten. Als je overheveld moet je zorgen dat er nog iets van activiteit is of suiker toevoegen. Waarschijnlijk is de meeste suiker al vergist voordat je aan overhevelen toe kont, dus gewoon lekker laten zitten.

Voor het bottelen zou je even kunnen overhevelen naar het vat met kraantje. Hierin kan je dan de bottelsuiker toevoegen en middels het kraantje bottelen.

Verder zou ik geen 2-3 weken wachten. Gewoon over weekje dichtheid meten als er al meerdere dagen geen activiteit is geweest. Als het sg rond het doel zit kan je veilig bottelen. Mocht het te hoog zijn, 2 dagen later nog eens meten. Als deze niet is verandert gewoon bottelen.

Offline Marnixius

• *
« Reactie #5 Gepost op: 05-02-2015 18:43 u »
Inmiddels afgelopen dinsdag de flessen grondig gereinigd als voorbereiding op het bottelen, geen overbodige luxe aangezien er uit 1 flesje een sigarettenfilter kwam drijven. Die heeft een grapjas er vermoedelijk met oud & nieuw ingedaan. Ach ja, blij dat we er nu achter komen en dat hij niet straks mee gebotteld wordt.

SG gemeten, die ging eigenlijk een stuk beter dan verwacht. Start SG lag op 1074, nu hebben we dinsdag zo'n beetje 1014/1016 gemeten. Vat weer goed afgesloten en waterslot er weer netjes op. Geeft nog wel wat activiteit, al is het al een stuk minder. Ook het brouwsel even geproefd, toch wel een stuk meer bitter en meer hop dan we hadden verwacht van dit brouwsel "Diabolo" van Brewferm. Trekt dat in de loop van de weken met hergisting op de fles nog wat bij of hebben we hier gewoon te maken met een bitter biertje? Zouden we qua bottelsuiker nog wat aan de eindsmaak kunnen doen? Misschien wat meer of minder suiker dan gebruikelij? In ieder geval niet meer dan 7 gram per liter om bierbommen te voorkomen.

Waarschijnlijk gaan we komende dinsdag bottelen en gelijk maar een nieuw blik siroop in het vat gooien. Zodra de blikken op zijn maar eens de stap maken naar moutextract, ander gist en meer eigen ingrediŽnten. Dit voelt toch een beetje als een Knorr wereldgerecht in elkaar zetten (hoewel die soms prima smaken). Zouden we bij het komende blik bijvoorbeeld ook andere gist toe kunnen voegen, voor een ander/beter resultaat?

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-02-2015 20:19 u »
Inmiddels afgelopen dinsdag de flessen grondig gereinigd als voorbereiding op het bottelen, geen overbodige luxe aangezien er uit 1 flesje een sigarettenfilter kwam drijven. Die heeft een grapjas er vermoedelijk met oud & nieuw ingedaan. Ach ja, blij dat we er nu achter komen en dat hij niet straks mee gebotteld wordt.

SG gemeten, die ging eigenlijk een stuk beter dan verwacht. Start SG lag op 1074, nu hebben we dinsdag zo'n beetje 1014/1016 gemeten. Vat weer goed afgesloten en waterslot er weer netjes op. Geeft nog wel wat activiteit, al is het al een stuk minder. Ook het brouwsel even geproefd, toch wel een stuk meer bitter en meer hop dan we hadden verwacht van dit brouwsel "Diabolo" van Brewferm. Trekt dat in de loop van de weken met hergisting op de fles nog wat bij of hebben we hier gewoon te maken met een bitter biertje? Zouden we qua bottelsuiker nog wat aan de eindsmaak kunnen doen? Misschien wat meer of minder suiker dan gebruikelij? In ieder geval niet meer dan 7 gram per liter om bierbommen te voorkomen.

Waarschijnlijk gaan we komende dinsdag bottelen en gelijk maar een nieuw blik siroop in het vat gooien. Zodra de blikken op zijn maar eens de stap maken naar moutextract, ander gist en meer eigen ingrediŽnten. Dit voelt toch een beetje als een Knorr wereldgerecht in elkaar zetten (hoewel die soms prima smaken). Zouden we bij het komende blik bijvoorbeeld ook andere gist toe kunnen voegen, voor een ander/beter resultaat?
Tip: spoel je flesje dezelfde avond of de volgende ochtend om, dan zijn ze het makkelijkst schoon te mAken en hoef je ze alleen nog voor gebruik te desinfecteren.

Meestal wordt de bitterheid wel wat minder na verloop van tijd. Bottelsuiker is bedoeld voor de koolzuur, zou daar gewoon suiker voor pakken want heel veel kan je er niet mee aanpassen in de smaak.

Laatste vraag is natuurlijk Ja. Kijk even hier voor een geschikte gist http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

Offline Bart Saccharomyces

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-03-2017 14:49 u »
Na me op deze site in te hebben gelezen heb ik zojuist mijn starters set besteld. Ik heb besloten om de eerste keer in 1 vat de gehele  gisting te doen. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Wel zon stevige met draaideksel besteld en een emmer om naar over te hevelen voor het bottelen. Eventueel bij een tweede keer met een mandfles, kan ik het resultaat vergelijken. Heb er veel zin in! Ik zal mijn bevindingen hier ook posten.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #8 Gepost op: 01-03-2017 15:47 u »
Ziet er prima uit hoor marnixius

Nixius aan doenius  :biersmile:

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2017 19:05 u »
Na me op deze site in te hebben gelezen heb ik zojuist mijn starters set besteld. Ik heb besloten om de eerste keer in 1 vat de gehele  gisting te doen. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Wel zon stevige met draaideksel besteld en een emmer om naar over te hevelen voor het bottelen. Eventueel bij een tweede keer met een mandfles, kan ik het resultaat vergelijken. Heb er veel zin in! Ik zal mijn bevindingen hier ook posten.

Gistvat staat nu 2 dagen lekker te pruttelen. Ben voor Arsegan Brabants Blond gegaan. Ben benieuwd!

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2017 20:50 u »
Mijn eerste zakbrouwsel zit sinds maandag in de flesjes voor de hergisting. Echt een leuke ervaring. Bedankt voor alle tips die ik heb gekregen via het forum.
Alles verliep prima, tot de hevel zwaarder werd dan mijn bottelemmer die ik schuin had gezet voor de laatste flesjes. Ongeveer een liter over de vloer.... Nou ja, hoort bij het leerproces zullen we maar zeggen. Toch mooi 14 liter gebotteld. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Tags: beginner