Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Druk in het vat  (gelezen 12936 keer)

ollie

• Gast
Druk in het vat
« Gepost op: 21-07-2005 10:45 u »
Hallo hobbybrouwers,

Sinds kort heb ik een barretje in huis met daarin een koelkast waarin het vat staat. Er gaat een bierslang omhoog naar de bierkraan en een koolzuurslang naar de koolzuurfles.

Nu heb ik gisteren een vat aangesloten welke al een tijdje stond en wat blijkt; Het koolzuur was overbodig, het bier spuit de kraan uit en ik kan met de druk niets meer doen.
Kan iemand me vertellen hoe dit kan? Druk in het vat??

Groet,
Ollie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: druk in het vat
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2005 10:47 u »
Waarschijnlijk heb je teveel suiker toegevoegd voor de nagisting op vat. Hoeveel suiker heb je toegevoegd (grammen per liter)? Meestal is 2 tot 4 gram per liter voor bier op fust voldoende. Gebruik je meer, dan heb je een groot risico op teveel schuimend of spuitend bier.

ollie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-07-2005 12:05 u »
Adrie,

Ik brouw zelf geen bier. Het was een vat welke al een tijdje stond en nog niet helemaal leeg was. Ik dacht; laten we hem leegmaken en toen was dit aan de hand.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-07-2005 12:36 u »
Aha, dan heb je waarschijnlijk een infectie in het bier opgelopen. Eenmaal aangebroken vaten moeten snel leeg. Heb je nog geproefd?

ollie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2005 13:35 u »
Ja,
Het smaakte nog goed maar heeft wel gestaan vanaf ħ20 mei. toen is het aangeslagen en later weer koel weggezet tot gisteren. Mij is altijd verteld dat als het bier koel en donker staat het een hele tijd goed blijft. Maar met een vat werkt het dus anders??

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2005 13:37 u »
Ja. Het volume van het bier dat uit een vat wordt getapt, wordt opgevuld door lucht. Lucht bevat oa zuurstof en zuurstof is zeer schadelijk voor bier. Niet aangeslagen vaten kunnen wel een aantal maanden bewaard blijven, zodra aangeslagen dient een vat binnen enkele dagen genuttigd te worden. Ben nogal verbaasd dat je zegt dat het bier nog goed smaakte. Was het niet wat zurig?

ollie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21-07-2005 13:45 u »
Tja, Er zat vanwege de plotselinge 'explosie' uit de kraan meer schuim in het glas dus echt fatsoenlijk geproefd heb ik niet. Maar het was niet zo dat je het meteen weer uit zou spuugen.
Maar goed, dan weet ik dit voor een volgende keer.

Ik heb laatst ook een keer een test gedaan met water in het vat. Een leeg vat gebruikt, gevuld met water en lekker door de kraan laten lopen. Ik wilde uitproberen of de kraan goed werkte. Ook hierbij was koolzuur overbodig. Het water werd vanzelf alweer uit het vat gezogen.

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
« Reactie #7 Gepost op: 21-07-2005 21:52 u »
Ik weet niet beter dat een vat pilsner gewoon 3 tot 4 weken onder de tap moet kunnen blijven ,zonder dat gelijk oxidatie op treed. Ik was laatst bij een chinees waar je het alwel kon proeven maar die stond er dan ook al 5 weken onder maar tot ik er wat van zei waren er geen klachten binnen gekomen, wat waarschijnlijk genoeg zegt over de gemiddelde smaak beleving.

Offline Job

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 22-07-2005 10:45 u »
... Het volume van het bier dat uit een vat wordt getapt, wordt opgevuld door lucht ...

Ik heb altijd begrepen dat het volume in een vat wordt opgevuld door het koolzuurgas uit de drukcilinder ?
Anders kun je je tapinstallatie net zo goed voorzien van persluchtflessen.
Of zie ik iets over het hoofd ? Aan de hand van het eerste bericht lijkt het me een installatie met een CO2 cilinder, vandaar.
En oxidatie in een vat op CO2-druk lijkt me vrijwel onmogelijk, of niet ?

vr. gr.

Job

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 22-07-2005 10:49 u »
Volgens mij heb je gelijk, Job. Wat niet wegneemt dat er wel degelijk een melkzuurinfectie op vaten optreedt. Dit heb ik meermalen in cafees en met eigen vaten ondervonden. Op een of andere manier weten die melkzuurbacteriën toch het vat in te komen.

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 22-07-2005 11:12 u »
Hoi Adrie,

Dat bier in een vat verzuurt, is ook voor mij een bekend verschijnsel.
Ik heb in de grijze oudheid aan de tap gestaan in een jeugdsociëteit die alleen op vrijdag- en zaterdagavond open was, en met name na een "vrij" weekend was dat duidelijk te proeven, de aangeslagen vaten hadden dan 12 dagen gestaan, en dat was duidelijk te veel.
Overigens werden de bierleidingen wel steeds iedere avond gespoeld vanaf de koppeling, en kwam de tapwacht zéér regelmatig langs - maar het verzuren bleef, althans in aangeslagen vaten die bleven staan.
Of het per sé een melkzuurinfectie was weet ik niet, met dat soort onderscheid hield ik me toen nog niet echt bezig  ^-^.
Maar oxidatie lijkt me vrijwel uitgesloten.

vr. gr.

Job

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-07-2005 19:45 u »
Beste mensen,

Ik heb gewerkt in een brouwerij en weet er denk best veel van over hoe en wat in fusten.
Inderdaad. Het bier kan eigenlijk niet oxideren doordat er gewoon koolzuurgas wordt ingeperst tijdens het tappen. Wat gaat er dan wel fout? Nou heel simpel het is de verbinding die je maakt, aanslaan van je vat. De bierkoppeling is meestal een vergeten kindje in het verhaal. Men reinigt leidingen enz wel maar de tapkop is gewoon de boosdoener. Soms valt hij op de grond of hangt op zijn kop aan de muur.
Hoe voorkom je nu dat het fout gaat, gewoon desinfecteren met bijvoorbeeld puur alcohol (vernevelen), effe de tapkop van de bierleiding en effe de kop van het vat (spuit spuit). En je bier blijft weer wat langer beter.
Natuurlijk heb je de onbekende factor, hoe is de kwaliteit van het bier. Is hij al slecht dan zal het snel verminderen.

Gr en drink ze, wil

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-07-2005 21:33 u »
gewoon desinfecteren met bijvoorbeeld puur alcohol (vernevelen), 

Ter informatie: 70% alcohol desinfecteert beter dan 100% alcohol (puur).

Hans

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-07-2005 10:14 u »
Beste Hans,
Ik bedoel deze vloeistof "Nedalco-Des-O 80% oppervlaktedesinfectie".
Gr.Wil

skipper

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 26-09-2005 23:23 u »
Hallo,

een beetje late reactie maar de enorme hoeveelheid koolzuur in je bier komt omdat het vat gekoeld is EN tevens aangesloten is geweest op koolzuur.
Vanaf 12 graden en lager gaat water zeer gemakkelijk koolzuur opnemen.
Ga je nu tappen dan komt deze koolzuur 'uit het bier' en geeft nagenoeg alleen maar schuim.
Dit proces van koolzuur opname kan al na enkele uren ontstaan.
De beste remedie is om na het feestje (Als het vat langere tijd niet gebruikt wordt) de koolzuur kraan dicht te draaien en de koolzuur van het vat af te laten tot de druk nagenoeg gelijk is aan de buiten lucht. (Dus niet alle koolzuur laten gaan)

Groeten,

Ton.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-09-2005 22:05 u »
Hallo,

de enorme hoeveelheid koolzuur in je bier komt omdat het vat gekoeld is EN tevens aangesloten is geweest op koolzuur.
Vanaf 12 graden en lager gaat water zeer gemakkelijk koolzuur opnemen.
Ga je nu tappen dan komt deze koolzuur 'uit het bier' en geeft nagenoeg alleen maar schuim.
Dit proces van koolzuur opname kan al na enkele uren ontstaan.
Bij de (vroeg)tijdig ter ziele gegane Hoornse Stadsbrouwerij was dit een methode om bovengegist bier met kkolzur te verzadigen, zonder nagisting op vat.

Hans