Tweede jaar lambiek

Gestart door jan le mercier, 26-01-2015 20:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Vandaag, 26 januari, Australia Day en de dag dat mijn petekindje 17 wordt, ben ik begonnen met mijn tweede jaar lambiek-brouwen.

De eerste keer heb ik net hetzelfde gedaan als vorig jaar.

Hop: 100 gram Hallertau Mittelfrue.
Maischen: 40 min aan 63 graden. 23 aan 68° en 5 aan 73°.
2 uur koken.
Mout: 6/16de tarwemout (1800 gram) en 10/16de Maris Otter (3200 gram). Ook nog extra 100 gram oatmeal vlokken.

Voor 1 Speidel van 20 liter.

Ik vrees dat ik de tarwe een beetje te fijn heb geschroot, want er zaten heel wat stukjes mout in de ketel toen ik klaar was.
Ook was de Brix vrij hoog. 17. Misschien komt dat door het lang koken.

De 7 emmertjes staan nu mooi weer op mijn slaapkamer. Morgen giet ik alles in het kastanje vat dat ik nu dus voor het tweede jaar ga gebruiken.

Ik ben heel benieuwd.

Jan


Oscar

Zet je het raam wel wijd open?  ;D ;)

jan le mercier

Ziezo. Hij zit er in. Mijn eerste "Tweede Jaar"-lambiek. Ik heb de kurk die er vanonder in zat, vervangen door een siliconen stop. Het glas is spoelwater van uit het vat. Ik heb het eerst een paar dagen vol laten staan  met warm water. Nadien met gekookte kiezelstenen schoon gemaakt. Dat was het water dat er nadien nog uitkwam.

Ziezo: Ik kan er weer een jaar tegen.

Jan.








jan le mercier

Verdorie. Ik krijg de kleine, silicone, witte stop (op de tweede foto hierboven) er niet goed in. Ik duw en duw en duw maar, maar het blijft altijd nog een beetje "lekken". Iemand een idee hoe ik dat moet oplossen. Er met een hamer op rammen, heeft volgens mij geen zin: want dan kop je alleen maar op dat "rubberachtige" dat meegeeft.

Jan.

beermenke

Draaien en duwen? Dus draaiend duwen
Zo beweegt de voorzijde van de dop het meest in het hout.
Succes

Oscar

Die siliconen stop op die plek is geen slimme zet... :(

jan le mercier

Het vaatje lekt gelukkig niet meer. Het is nu 's middags en het ziet er droog uit. Gisterenavond om 9 uur was het ook al droog, dus ik veronderstel dat het goed is.

Een kameraad van me, die nogal handig is, zegt dat het hierdoor komt: het gaatje vanonder in het vat is wellicht niet mooi uitgeboord. Wellicht is de rand te ruw en zitten er dan wat oneffenheden in het hout. Ik had het beter eerst mooi rond geschuurd met een schuurpapiertje.

Klopt dat?

En Oscar: "geen slimme zet" schrijf je. Een gok: omdat de siliconen stop niet meer uit kan zetten?

Jan.

jan le mercier



Zeven emmertjes water halen, 7 emmertjes pompen...

Vandaag de tweede lambiek van het tweede jaar gebrouwen. Helemaal hetzelfde als de vorige keer. Ik weet nog niet precies wat ik hiermee moet doen: ofwel als bijvul lambiek of wel om het volgende vat op te vullen, dat binnen 22 dagen wordt gevuld.

Vandaag ook alle andere vaatjes bijgevuld.

Jan.

jan le mercier





Een dag later.

De lambiek van 26/1 die sinds 27/1 in het vat zit heb ik gisterenavond bijgevuld met lambiek van 28/11/2014.

Vanmorgen was er nog geen beweging in het waterslot, maar nadat ik de verwarming had opgezet, was er deze verassing: zie eerste foto.

Ik weet het: ik mag er geen waterslot op zetten, maar ik vind dat nu eenmaal gezellig.

*

De tweede foto is de lambiek die gisteren werd gebrouwen. Zoals gezegd weet ik nog niet goed wat ik daarmee ga doen.

Jan.

jan le mercier



Gisteren weer naar Brussel geweest (het begint een gewoonte te worden) en 3 lambiek/geuze-glazen gekocht op het Vossenplein in de Marollen. Vorige keer, tijdens mijn "bedevaart", was ik er een beetje te laat en waren de marktkramers al aan het opruimen, maar deze keer had ik succes: 3mooie lambiek-glazen voor de ronde prijs van € 2,5, voor de 3 wel te verstaan. (€ 0,8333 per stuk, dus) Wel niet supergoedkoop: maar toch goed.

Jammer genoeg waren de glazen ook niet van Girardin of Cantillon: maar goed: ze zijn wel straight from the Marollen!

Tot mijn grootste verbazing paste een flesje van 37,5 cl wel niét helemaal in zo'n glas. Er schoot nog een klein "klutske" over.

Jan.

toon van den broek

Hallo Jan,

Eigenlijk is er niets over, want het eerste wat uit het flesje komt moet je traditioneel naast het glas schenken (op de vloer of op het aanrecht/bar) omdat er vaak een vliesje op ligt. Het laatste in het flesje hoort het depot te zijn, dus het past precies.
D'r is echt goed over nagedacht.
3 glazen voor € 2,50 is voor niks. Kosten dacht ik meestal rond de € 3,50/stuk.

Groetjes en proost, Toon

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 05-02-2015  11:09 u...Wel niet supergoedkoop...

Citaat van: jan le mercier op 05-02-2015  11:09 u...wel niét helemaal...

Liep je toevallig met zonder jas over die markt?  ;) ;D

jan le mercier

Oef!... Ik was (uiteraard!) weeral een beetje in paniek, maar na 5 dagen was er dan toch leven in de tweede lambiek van dit jaar.

Ik veronderstel dat het nu langer geduurd heeft dan vorige keren, omdat het een pak kouder was.

Binnen een kleine twee weken gaat deze lambiek met een nieuwe nog te brouwen, in het tweede, eiken vat.

Jan.




jan le mercier

Het begint bijna een "klassieke" foto te worden, voor mij dan toch... Hier staan ze weer: de 7 emmertjes wort.

Morgen ga ik mijn tweede vat lambiek bottelen: een eiken vat van 30 liter dat een jaar heeft gestaan. Dan gaat het vat leeg en gaan deze emmertjes plus de twee bolle flessen van hier boven erin.

Ik vrees wel dat het een hele klus gaat worden. Ik heb nu al 90 flesjes klaargezet. Om de goden voor de marathon van New York gunstig te stemmen (binnen twee weken is het de loterij voor NYC) heb ik 42 geuze-flesjes van 37,5 cl genomen. Als dat dan nog niet helpt...

Hopelijk gaat de lambiek niet al te erg naar hout smaken.

Duimen jullie mee?

Alvast bedankt,

Jan.


hobbybob

We duimen voor je Jan, alleen denk ik dat hoofd meer bij de loting zit :degroeten:

Binnenkort maar eens richting wester kwartier :biersmile:

Adbrouwt

Mooie foto Jan. Lambiek brouwen is geduld hebben en dan is bottelen een mooi moment. :proost: :biersmile:

beermenke

Ik heb bijna 1 jaar 10 liter in eiken vat . Procedure lambiek gevolgd. Na koken in open lucht laten afkoelen en na 1 dag spontane gisting. Is het al zinvol om te proeven of moet ie nog langer staan. Ik heb geen enkele ervaring met lambiek maar wilde dit eens proberen. Ik lees dat ie 2 jaar op t vat moet of kan ik al na 1 jaar bottelen?

toon van den broek

Hallo Biermenke,
 
Mooi dat je zoveel geduld kunt opbrengen, maar het is erg leerzaam om tussendoor eens te gaan proeven hoe e.e.a. zich aan het ontwikkelen is. Ook hoop ik voor je dat je zo af en toe eens wat bier toegevoegd hebt, want anders is de kans zeker heel groot dat je bier aan de erg zure kant geworden is.
Dus ga snel eens uitproberen.
Overigens is het geen wet van Meden en Perzen dat lambiek 2 jaar op vat moet liggen om goed/lekker te zijn. Soms is een half jaar al voldoende, vooral bij zeer kleine vaten. Naar mijn mening mag je creatief zijn met dit bier en kan je beter niet teveel in algemene 'waarheden' geloven.

Groetjes, Toon

beermenke

Dag Toon, dank voor je zinvolle aanwijzigingen. Ja ik heb steeds aangevuld want uit wijnmaakervaring weet ik dat er enorm veel verdampt. Ik ga nu geregeld proeven en hou je op de hoogte.
Groetend

beermenke

Net voor de 1e x bier geproefd van spontane gisting en bijna 1 jaar in houten vat. Het zurige valt best mee en proef wel nog best ruim bitter. Ik ben geen lambiekkenner maar wilde het eens proberen. Valt zeker niet tegen en zal ook worden gebotteld. Heb ik eens iets anders om te laten proeven.

jan le mercier

Verdorie. Vandaag viel het bottelen van de lambiek (de tweede: 30 liter eik van 24 februari 2014) even hard tegen dan dat het de vorige keer meeviel.

Het begon al vrij verkeerd. Mijn hevel paste niet in het gaatje van het vat. Dan maar de hevel zonder de buitenkant erin gestoken en aangezogen. Dat had ik nog nooit gedaan. Ik hoop dat er daar niets al te onhygiënisch mee gebeurd is. Het hevelen ging vrij traag en af en toe kwamen er nog korreltjes mee. Op 10 liter van het einde gestopt, omdat het te troebel werd. Die laatste tien liter heb ik apart gebotteld. Het vat op z'n kop gezet en in een aparte emmer gegoten en dat dan een paar keer overgeheveld met een gaasje rond het uiteinde. Dat gaasje heb ik 4 keer vervangen en toen nog zag het er vies uit. Blubber.

Aan de laatste 5 liter heb ik 4 gram suiker toegevoegd en die ook apart gezet. In totaal had ik 82 flesjes: 42 van 37,5 cl en de rest van 33.

Het vat "proper" maken was ook heel wat moeilijker dan gedacht: zo'n vat van 30 liter is echt al wel groot voor mij. En zwaar! Ik had er warm water en kiezels in gedaan en probeerde dat "proper" te krijgen door en mee te schudden: maar dat was echt wel een hele klus. Ik heb er ook geen idee van hoe lang dat je dat moest doen?

Nu zit het vat terug vol met lambiek van gisteren en van 1 februari.

Ik vrees een beetje dat ik deze lambiek zal moeten wegsmijten. Heb er al van geproefd, en het was wel redelijk lekker, maar die kastanje was precies toch veel beter. Enfin: binnen een maand trek ik het eerste flesje open.

Misschien dat ik de volgende keer beter eerst het vat overhevel naar een plastiek vat en dat dan een paar dagen laat staan om de drab te laten bezinken. Zou dat een goed idee zijn?

Jan.






jan le mercier


jan le mercier



Dit was ie: Mijn eerste lambiek. Hierover ben ik een heel jaar lang (meer zelfs: een jaar en een maand) tegen jullie bezig geweest. Deze lambiek werd gebrouwen op 23/1/2014 en vorige maand gebotteld. Hij heeft nu exact een maand op fles gestaan. Hij zat in een kastanje vat van 15 liter.

Niet zonder enig narcisme heb ik hem opengedaan samen met een Cantillon Grand Cru Bruoscella. Voor alle duidelijkheid: de rechtse was de Cantillon.

Het flesje siste niet bij het opendoen.

Het bier was volledig plat. Al was er misschien wel een klein, klein beetje pareling in... al is dat wellicht gewoon wishfull thinking.

Het was helemaal niet zo zuur. Eerder fris. Zacht ook. Een enorm gek idee dat dit een jaar lang in een vat heeft gezeten. Het smaakte heel lambiek-achtig. Al moet ik ook wel zeggen dat ik nog niet zo veel lambieken heb gedronken: de home mades, cantillon en de cam en dat is het zo een beetje. Girardin van het vat/bag in box ook: maar dat is lang geleden. Zo veel lambieken zijn er nu ook weer niet. Ik durf het wel zo stellen: laat dit aan honderd "bierkenners" proeven met de vraag: wat is dit, en iedereen zegt: een lambiek.

De houtsmaak, waarvoor ik zo had gevreesd, viel goed mee. Wel was er precies iets kurkachtig, ik zou niet weten hoe dat dat komt.

Het was een heel rare, intense smaakervaring. (Wellicht heeft het feit dat ik een maand weer niet heb gedronken, er ook wel iets mee te maken.) Een paar keer heb ik ook van de Cantillon genipt, en die was uiteraard beter, maar zo heel veel verschil was er nu weer niet. (Wellicht is dit onbedoeld hééééél pretentieus.) Ze smaakten alle twee gewoon naar een lambiek.

Dit is in ieder geval wat ik wou. Dit is, samen met het braambessenbier en de ipa's, de reden waarom ik begonnen ben met brouwen.

Ik moet mij nu enorm, maar enorm hard inhouden om niet nog een flesje open te doen. Ik ga proberen om nu gewoon om de maand een flesje open te doen.

Ik heb wel heel veel schrik dat de lambiek in eik mislukt gaat zijn. Nog een jaar ga ik het aankijken, en desnoods doe ik de eiken vaten gewoon weg en koop ik enkel kastanje.

*

Bedankt voor jullie engelengeduld en bodem- en oeverloze steun.

Jan

Eric v B

Tja, ik kan wel zeggen "ziet er goed uit, Jan" maar het is op de foto net appelsap  :-[   Ik ben wel blij voor je dat al jouw moeite niet voor niets is geweest. Dat je het lef hebt om aan zoiets te beginnen: Chapeau! Daar ben ik nog lang niet aan toe.

Veel smaakplezier en (ik heb de zeven emmertjes op de foto's gezien) op naar het volgende Lambiek succes!

Misschien staat er volgend jaar onder jouw berichten: "Niet de eerste Belgische Lambiek maar wel de beste".  ;)

RienP

Goed bezig Jan. Ik vind het heel leuk om jouw proces mee te kunnen beleven via het forum. Heel leerzaam ook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.