Hoe verwarmen?

Gestart door John, 20-07-2005 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het verwarmen van het spoelwater, maisch en wort (koken) op een andere manier dan met vuur? Ik heb ooit iemand horen praten over een thermisch lint; zou een stuk veiliger zijn op mijn zolderkamer (ivm koolmonoxide en open vlammen).

Groeten John
Nuenen

John

Hallo,

Ik heb mijn vraag misschien niet duidelijk gesteld; mijn opzet is niet om een (weck)pan toe te voegen aan mijn bestaande installatie, maar om mijn huidige installatie (voorlopig; ben namelijk van plan een HERMS te maken) om te bouwen zodat ik op zolder met stroom aan de slag kan.

En daarvan staat in genoemde artikelen niets vermeld!

Groet John
Nuenen

Jacques

De reden waarom je dit wilt doen is dat je bang bent voor koolmonoxide.

Tenzij jouw zolder potdicht is (welke zolder is dat?) hoef je daar volgens mij niet zo bang voor te zijn. Anders zet je toch gewoon een klepje open.
Bij mij op zolder staat een grote badgeiser, een HR verwarmingsketel en mijn bouwinstallatie die verwarmd wordt met aardgas. Om de kookdampen kwijt te raden zet ik wel een klepraampje open.
Ik ben nog nooit geen enkel moment bang geweest voor een koolmonoxidevergiftiging. Alles voldoet aan de veiligheidseisen. Als je daar aan twijfeld kun je natuurlijk de hulp van een deskundige inroepen. Ik ben er van overtuigd dat hij jouw vrees zal wegnemen.

SiriS

John,

Flessengas op je zolder met bijbehorende 3,5kW branders kan ik afraden (of je nu wel of niet ventileert). Als je elektrische installatie het thuis toelaat zou je ook water kunnen verwarmen/koken met een elektrische kookplaat. Maischen kan dan door indirect te verwarmen. Daarvoor heb je wel een gamel (40 liter) nodig. Koken van het wort kan dan weer op het elektrische kookplaatje. Het elektrische kookplaatje is dan wel de beperkende factor voor het maximale volume aan wort dat je kunt koken.

Groet, SiriS

Jacques

Siris,

Waarom raad jij flessengas op zolder af?

MO

volgens mij zit je al snel aan krachtstroom als je 35 L wort een beetje vlot aan de kook wilt brengen. Ik zou voor aardgas gaan. Ik ben met de voorbereidingen bezig om een HERMS te maken en dat gaat aardgas worden. Goedkoop en efficient. Ik brouw wel in de garage, en niet op zolder, maar een gasleiding naar zolder moet toch ook kunnen? Bij genoeg ventilatie zie ik geen problemen.

Edgar

Niet om je bang te maken, maar enige onrust over open vuur op zolder kan ik me wel indenken. Vaak heb je te maken met beperkte hoogte, houten of met vloerbedekking  bedekte vloeren en schuine houten dakwanden op zolder, allemaal nogal brandgevoelig. Je zou rekening moeten houden met onvoorziene steekvlammen door een fout in de gastoevoer.

Zo'n brander (volgens mij zit je al gauw aan 8 kW) wordt ook aan de onderkant heel erg heet, dus direct op de vloer plaatsen is uit den boze.

Als je met gas wil brouwen op zolder moet je dus letten op in elk geval volgende zaken:

-Hittebestendige vloer indien brander op vloer
-Brandveilige afscherming van schuine dakwand in de buurt van de brander
-Ruime ventilatie
-Blusmiddelen en/of stromend water bij de hand


Je kunt open vuur niet vergelijken met (moderne) geisers of verwarmingsketels die vaak op zolders staan. Die hebben tegenwoordig allemaal een actief rookgasafvoersysteem (dat gelijktijdig verse lucht aanzuigt indien in werking), met beveiligingen die de installatie kunnen afsluiten in geval van tekort aan ventilatie.

Adrie

En let ook op de voorwaarden en kleine lettertjes in je brand- en inboedelverzekering.

John

Hallo,

Kijk aan deze info heb ik wat. Over toevoer van gas geen probleem. Ik heb toen ik mijn zolder wat heb aangepast als "brouwerij" warm en koud waterleiding door laten trekken als ook de gasleiding van mijn CV ketel. Nu ben ik aan het dubben wat ik zal gaan gebruiken. Denk dat het toch maar gas wordt; lijkt mij gezien capaciteit die ik wil gaan verwerken (30-40 liter) betere capaciteit. Praktische zaak waar ik ook al aan heb gedacht is inderdaad een warmte werende laag onder de brander; er ligt laminaat en dat wil ik ook zo houden...

Groeten John
Nuenen

Jacques

Je kunt er ook voor kiezen om de brander in een metalen frame te plaatsen op enige afstand van de vloer. Bij veel RIMS/HERMS installaties zie je dat ook. Het bijkomende voordeel is dat het werken met een hevelfilter beter verloopt door het hoogteverschil.

Silvio

Of je nu op zolder brouwt of ergens anders in huis  dat maakt voor het hele gebeuren weinig verschil in alle tips die hierboven zijn genoemd. Ze gelden sowieso voor elke brouwsituatie. Als ik in mijn keuken brouw kan ik ook mijn brander niet direct op mijn laminaatvloer kwijt net zoals ik op zolder waar ik meestal brouw dit ook niet op mijn linoleum zeil kan. In beide siuaties moet ik goed ventileren vanwege het feit dat het of te vochtig word i.v.m. de condens of om de geur van de hop niet na een week nog te ruiken. In ieder geval gebruik ikzelf al jaren flessengas en vermits men zich aan de regels houd kan dit absoluut geen kwaad. Of te wel de juiste verdamper gebruiken en goed letten op je slangen, vervaldatum en of dat er geen beschadigingen in voor komen. Om de warmte-uitstraling onder de brander te beperken gebruik ik een plaat betonplex of een stuk gipsplaat.

Edgar

Het is natuurlijk een feit dat je wáár je dan ook brouwt de nodige voorzorgen moet treffen, maar een gemiddelde zolder zou ik toch inschatten als een plek met een hoger risico dan een gemiddelde keuken.

Een keuken is ingericht op koken/stoken, afzuiging is aanwezig, vaak betegeling (i.p.v. onbewerkt hout of spaanplaat bijvoorbeeld) en meestal meer ruimte dan op een zolder. Ook al niet vaak schuine wanden, gas- en wateraansluitingen al aanwezig, en dicht bij een uitgang van het huis.

Ik brouw ook in de keuken, op flessengas, op een tegelvloer, met extra bescherming daarop, afzuiger aan, raam open, deuren open etc etc.

Zo'n metalen frame lost het probleem van warmtestraling onder de brander op. Er komt wel een tweede risico bij: Zo'n hoge en vaak wankele installatie kan, in één of andere freak-accident omstandigheid, omvallen. Dan zijn de rapen gaar. Goed zekeren dus.

John

Hallo nogmaals,

Ruimte is goed geschikt (gemaakt): keukenblok, rvs aanrechtblad, warm en koud water, ev. 220 volt, gas, betegelde wand, brandblusser in de aanslag. Denk toch dat ik met een in de planning te maken HERMS, na de geboorte van mijn eerste kindje half september, aan de slag ga met gas... dank voor de reacties... Tips blijven welkom.

Groeten John
Nuenen

Wil

Beste mensen,

Ik begrijp de bezorgdheid van iedereen. Ik zelf doe indirect maischen met elektra (2x 2000Watt) verdeeld over twee groepen. Koken doe ik inderdaad met aardgas. Heb gewoon de CV  gasleiding door getrokken.
Ik heb de boel in de tegels gezet, zowel de vloer als de wanden. En inderdaad je moet toch een raam open zetten als je gaat koken want de waterdamp die vrij komt is best veel. Een groot voordeel van koken op zolder is dat als je handig bent en een lucht afvoer naar buiten brengt een goede afvoer hebt van je waterdamp (er is op die hoogte altijd wel trek). Tijdens het koken blijf ik altijd in de buurt van de brander, je weet maar nooit hé. ondertussen kan je de rest schoon maken en voorbereiden voor de vergisting.
Brouw ze, wil

Kaj

Is een gasbrander van 8,5kw geschikt voor zo'n 45/50 liter wort aan de kook brengen en houden?

Kaj

MO

Ja, dat lukt wel. Ik heb zo'n brander voor 25 L en ik heb nogal wat capaciteit over.

Kaj

Mooi, dankje :duimop:

Kaj

Hans (Lagos)

Ik kan een 6.3 KW brander kopen die mooi in mijn Herms frame past en ik wil daar mijn Herms waterketel (ex bierfust) mee gaan verwarmen, inhoud ketel is 60 liter maar na vullen van maisvat blijft er dus zeg maar maximaal 40 liter over die met 1 gr per minuut verhoogt moeten kunnen worden. Zou dat genoeg vermogen zijn?
Voor het wortkooken ga ik een paella brander gebruiken en daar zijn er hier in Spanje genoeg van te krijgen.

BVD, Hans

Edgar

Ik weet het niet zeker, maar ik vind mijn 8 kW brander eigenlijk maar nét genoeg voor een 50 liter ketel. Voordeel van een iets grotere brander is ook, dat je minder snel op vol vermogen hoeft te werken > minder lokale verhitting > minder snel aanbranden (wat bij verhitten van water natuurlijk geen rol speelt...). 40 liter is best veel. Ik zou een zwaardere brander zoeken. Of mijn vat isoleren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.