Voorkeur suikers voor hergisting op fles?

Gestart door Meerdael, 27-07-2005 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meerdael

Hoi forumleden,

Wat zijn jullie ervaringen met verschillende soorten suiker voor de hergisting op fles? Een onderwerp waar ik veel tegenstrijdigheden over vind...

Papazian schrijft kristalsuiker/rietsuiker toe de 'body' te verlagen van bier en te kunnen leiden tot ciderachtige bijsmaken (hoofdzakelijk vanwege het feit dat deze suikers vooral sucrose zijn). Hij raadt glucose (of 'maissuiker' aan). Op het forum daarentegen blijken de meesten niet echt het nut in te zien van glucose/dextrose. Daarom dus een eenvoudig vraagje: wat gebruiken jullie? Waar heb je de beste ervaringen mee? Gebruiken jullie andere soorten suiker voor ander types bier?

groetjes
jan

Herman

Theoretisch gezien is dextrose nuttig, aangezien de gist dan zelf deze suikeromzetting niet hoeft te maken. Echter, dit is puur theoretisch. Ik gebruik gewoon kristalsuiker en kan geen verschil proeven, komt natuurlijk bij dat het marginale hoeveelheden betreft.

Herman

Edgar

Over die cider-achtige bijsmaken door (riet)suiker wordt vooral op Amerikaanse fora gesproken. Waarschijnlijk niet in de laatste plaats door die mening van Papazian. Ik geloof met Herman dat hier de consensus is, dat het nogal meevalt met die bijsmaken.

Soms gebruik ik dextrose (20% extra nemen), soms kristalsuiker, wat in deze contreien natuurlijk bietsuiker is. Laatst heb ik voor een dubbel kandijsuiker genomen.

Dextrose gebruik ik vooral, als het om de nagisting van een zwaar bier gaat, waar de gist het al vrij zwaar in heeft. Het is natuurlijk moeilijk vast te stellen, of dat de gist ooit heeft geholpen.


Adrie

Je moet wel erg diep in de suikerpot tasten om die cidersmaak te krijgen. In onze Westmalle tripelkloon gaat 20% suiker en geen spoor van cider. Die 5 tot 8 gram per liter voor de nagisting valt daarbij in het niet. Gewoon kristalsuiker gebruiken dus.

Jacques

Ik heb laatst glucose gebruikt maar kon inderdaad geen echt verschil ontdekken. Waarschijnlijk is corn sugar (glucose) in de states beter verkrijgbaar dan hier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.