Al ervaring spullen Ss Brewtech?

Gestart door guuz, 23-01-2015 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: HermanH op 30-08-2015  00:54 uHey Jacques,
Gelukkig hoef je die Chinese CCT niet te veel te tillen om te bottelen...  :( Heb mij deze week nog een 2de CCT gekocht, een SS BrewTech van 53 liter. Deze weegt leeg 11,1 kg, ik denk dat de "Chinees" 21,1 kg weegt (als ik het mij goed herinner, heb hem ooit eens gewogen maar weet het niet meer 100%, er staat nu 28 liter bier in te vergisten, dus wegen kan ik hem momenteel niet), dus met (sommige) Chinese kwaliteit mag men niet meer lachen zo te zien...   8) Ben blij dat ik een 2de CCT heb, doch mocht er ooit nog een samen-aankoop zijn voor dezelfde, ging ik voor de Chinees, de SS BrewTech is wel "bling-bling" en hij zal wel zijn ding doen, doch de kranen zijn bolkranen ipv vlinderkleppen en het overdrukventiel in het deksel is van bedenkelijke kwaliteit. Heb al gedacht om het te "supprimeren", ik bottel nl. onder 0,3 à 0,5 Bar en dat ding is zo licht dat ik denk dat het geen 0,1 Bar aan kan...  :( Nu goed, een plastieken ton heeft ook niet de voordelen van een CCT, doch als je er een paar Dollars (of Euro's) aan uitgeeft stel je wel bepaalde eisen hé... Misschien zijn die iets te hoog na de Chinese (onverwacht goede) kwaliteit, doch de nieuwe zal zeker zijn ding doen, ben ik van overtuigd....  :brouwen:    HIER een vergelijk, sorry voor de minder klare foto, doch de SS BrewTech is niet veel groter dan onze Chinese CCT....

Zoals je een aantal berichten hiervoor hebt kunnen lezen kan de Ss Brewtech ook uitgevoerd worden met vlinderkleppen. Ten opzichte van kogelkranen hebben die het voordeel dat ze sanitair zijn. Dat wil zeggen dat er geen loze ruimten zijn waarin wort zich kan verzamelen. De kraan hoeft niet uit te elkaar voor reiniging. In brouwerijen waar gewerkt met een automatisch reinigingsysteem (CIP) is het ondoenlijk bolkranen uit elkaar te halen. De kans op infectie door een vlinderkraankraan is hierdoor veel kleiner dan bij bolkranen. Niet voor niets zijn vlinderkleppen de standaard in de betere professionele brouwinstallaties. Mooi dat de stand van de techniek nu ook algemeen beschikbaar komt voor ons hobbybrouwers.

HermanH

Citaat van: Ronnie op 30-08-2015  10:13 uHier opent dat veertje net boven 0,15 bar, Herman.
is eigenlijk voldoende want in neerwaartse stand sluit het af.
Ik heb onderwijl een stuk inox lasdraad (van een TIG) en dat is ietwat dikker maar ook veerkrachtig.
Ga daarmee eens een stuk wikkelen en es proberen met er voorzichtig perslucht op te steken.
Ik heb er voorlopig een gedeelte van een rubbertje van een beugelfles onder het veertje gestoken, zo zal de druk al wat meer moeten zijn en kan ik (hopelijk) bottelen met 0,3 Bar CO2-druk. Zie deze foto:

HermanH

Citaat van: Jacques op 30-08-2015  12:20 uZoals je een aantal berichten hiervoor hebt kunnen lezen kan de Ss Brewtech ook uitgevoerd worden met vlinderkleppen.
Ik heb het deze week gezien op hun site Jacques, als ze in de brouwshop te bestellen zijn, ga ik dat zeker doen....  :brouwen:

Ronnie

Waar ook op gelet moet worden is de holle ruimte die ontstaat tussen de flenzen van een triclamp.
De silicone ringen geleverd bij de SsBrewtech hun binnendiameter is groter dan de flenzen waardoor "achterkamertjes" ontstaan.
Hierbij een lijst met pdf docs van Eriks :
Afmetingen en standaarden van triclamps op pagina 8 van Eriks cataloog  http://www.eriks.be/uploads/tx_gudocshop/054411.pdf
Heleon hebbedingetjes in triclamps: 3
http://www.heleon.nl/download2.php?src=0ec5933b617c
http://www.heleon.nl/download2.php?src=1cc0f9c8ce95
http://www.heleon.nl/download2.php?src=7cabb7a61a46
http://www.heleon.nl/download2.php?src=950aec88d095
http://www.heleon.nl/download2.php?src=0c2a48b83ac5
http://www.heleon.nl/download2.php?src=6b45ed1ac863
http://www.heleon.nl/download2.php?src=d3d11c652a50

Deze lijst gekregen van Serge (Vlaams forum)
Als je goed zoekt zijn er ook voordeligere dichtingsringen te vinden bij aliexpres met identiek dezelfde binnediameters als van he RVS stuk.
Ga me er binnenkort eens mee bezighouden.
Eerst mijn Rims verder op punt stellen.

Ga nu een paar weken wachten van dingen bestellen omdat ik van terug van provider ga veranderen (niet tevreden van Telenet geklungel - ze vertikken het de straat open te gooien na kabelbreuk wegens blikseminslag ...)
Ga voorlopig Gmail adres aanmaken.

Ronnie

Citaat van: Ronnie op 30-08-2015  17:12 uAfmetingen en standaarden van triclamps op pagina 8 van Eriks cataloog  http://www.eriks.be/uploads/tx_gudocshop/054411.pdf:

Link werkt niet meer  :(
sorry
de Heleon gaskets links doen het wel.


foutje verbeterd na tip van hermanH  ;)

HermanH

Die "dubbelpunt" erachter is de oorzaak Ronnie, dus deze werkt wel nog: http://www.eriks.be/uploads/tx_gudocshop/054411.pdf

mvdhiele

Citaat van: Brouwmarkt BV op 28-08-2015  08:41 uZe zitten in de volgende container erbij :)

Misschien loop ik wat op de feiten vooruit, maar is hier misschien al een prijs van bekend?
Ik heb interesse in een 7 gallon conical, met twee vlinderklepkranen.

Dan weet ik hoeveel ik nog moet sparen... :P

HermanH

Ik denk dat de prijs niet veel zal schelen, die vlinderkleppen komen op 59.5 Dollar, dus een bolkraan zal misschien iets goedkoper zijn, doch niet zodanig dat het veel Euro's zal schelen hé....

mvdhiele

Citaat van: Brouwmarkt BV op 28-08-2015  08:41 uZe zitten in de volgende container erbij :)

Brouwmarkt,

Is het bekend wanneer deze binnenkomt bij jullie?

Dickerdack

Ik overweeg de aanschaf van een 7 gallon SS Brewtech CCT en vraag mij ook af wanneer deze met vlinderklepkranen leverbaar zijn. Of komen er alleen losse vlinderklepkranen?

Jacques

Citaat van: mvdhiele op 04-09-2015  12:00 uBrouwmarkt,

Is het bekend wanneer deze binnenkomt bij jullie?

Citaat van: Dickerdack op 20-09-2015  13:52 uIk overweeg de aanschaf van een 7 gallon SS Brewtech CCT en vraag mij ook af wanneer deze met vlinderklepkranen leverbaar zijn. Of komen er alleen losse vlinderklepkranen?

Dit forum is niet het bedoeld als communicatiemiddel tussen leveranciers en hun afnemers.
Even rechtstreeks contact opnemen met de betreffende leverancier lijkt mij een betere weg.

mvdhiele

Citaat van: Jacques op 20-09-2015  14:58 uDit forum is niet het bedoeld als communicatiemiddel tussen leveranciers en hun afnemers.
Even rechtstreeks contact opnemen met de betreffende leverancier lijkt mij een betere weg.

Excuses. Zal niet meer gebeuren. Je hebt gelijk Jacques.

EBC

Leuk hoor die vlinderkleppen, maar dan enkel in gesloten professionele systemen die geCIPt worden.

Als je niet CIPt, dan heeft een vlinderklep geen enkele meerwaarde, integendeel, hij kost enkel geld, is groot en log, en is net zo eenvoudig/moeilijk te reinigen als een (tri-clamp) kogelkraan.

Besteed je geld aan een vergistingskoelsysteem, niet aan aan nutteloze vlinderkleppen. Haal de kleppen van je ogen!

Jacques

Citaat van: EBC op 20-09-2015  21:12 uLeuk hoor die vlinderkleppen, maar dan enkel in gesloten professionele systemen die geCIPt worden.

Als je niet CIPt, dan heeft een vlinderklep geen enkele meerwaarde, integendeel, hij kost enkel geld, is groot en log, en is net zo eenvoudig/moeilijk te reinigen als een (tri-clamp) kogelkraan.

Besteed je geld aan een vergistingskoelsysteem, niet aan aan nutteloze vlinderkleppen. Haal de kleppen van je ogen!

??? Vlinderklepkranen ervaar ik toch wel als eenvoudiger schoon te maken. Bolkranen moet je uit elkaar halen om ze goed te reinigen. Daar ben je toch even mee bezig. Bij een vlinderklepkraan is dat niet nodig. De kranen die ik op mijn CCT heb zijn niet overdreven groot en log.
Overigens zijn veel bolkranen niet eenvoudig demontabel en blijft er van alles in de kranen zitten. Speciaal daarvoor heb ik destijds een ultrasoonapparaat aangeschaft om het vuil uit de kranen te trillen. Tegenwoordig gebruik ik alleen vlinderkleppen en demontabele bolkranen. Het ultrasoonapparaat wordt nu alleen gebruikt voor huishoudelijke klusjes zoals het reinigen van sieraden en brillen.

Dickerdack

Ik heb de 7 gallon SS Brewtech CCT gekocht en mijn eerste brouwsel na jaren is vandaag gebotteld. Daarna kwam het schoonmaken en ik ben er achter dat je de kranen echt moet demonteren om te reinigen. Er zit een verborgen ruimte om de kogel die vol met vol loopt en dat spoel je er in een bad met oxi niet uit. Als je de kraan schudt hoor je het gewoon klotsen van binnen.

Ik ga serieus op zoek naar vlinderklepkranen. Ik zag al een "Tri-Clamp Sanitary Kit for Conical Fermenters", deze set is wel een beetje prijzig...

Braumarkt BV

Binnen 3 weken is er een tri-clamp vlinderkraan upgrade beschikbaar voor Ss Brewtech, prijs zal rond de € 60-65 liggen.

meer info:

http://www.ssbrewtech.com/collections/accessories/products/1-5-tc-13-position-squeeze-trigger-all-stainless-butterfly-valve

Brouwers

Citaat van: Dickerdack op 01-11-2015  22:58 uIk heb de 7 gallon SS Brewtech CCT gekocht en mijn eerste brouwsel na jaren is vandaag gebotteld. Daarna kwam het schoonmaken en ik ben er achter dat je de kranen echt moet demonteren om te reinigen. Er zit een verborgen ruimte om de kogel die vol met vol loopt en dat spoel je er in een bad met oxi niet uit. Als je de kraan schudt hoor je het gewoon klotsen van binnen.

Ik ga serieus op zoek naar vlinderklepkranen. Ik zag al een "Tri-Clamp Sanitary Kit for Conical Fermenters", deze set is wel een beetje prijzig...

Als je puur en alleen op zoek bent naar butterfly valves dan moet je even op eBay of alieexpress
bv hier:
http://nl.aliexpress.com/item/1-5-SS-316L-TC-clamp-butterfly-valve-Sanitary-food-grade-Butterfly-valve-clamp-end/32391208229.html?s=p

Let wel op dat de verzendkosten vrij hoog zijn, daarmee ben je niet echt veel goedkoper uit dan een paar weken wachten (je hebt ze waarschijnlijk ook eerder).

Vind de kit wel mooi (ondanks dat het prijzig is). Bent in 1 keer klaar.

mvdhiele

Citaat van: Dickerdack op 01-11-2015  22:58 uIk heb de 7 gallon SS Brewtech CCT gekocht en mijn eerste brouwsel na jaren is vandaag gebotteld. Daarna kwam het schoonmaken en ik ben er achter dat je de kranen echt moet demonteren om te reinigen. Er zit een verborgen ruimte om de kogel die vol met vol loopt en dat spoel je er in een bad met oxi niet uit. Als je de kraan schudt hoor je het gewoon klotsen van binnen.

Ik ga serieus op zoek naar vlinderklepkranen. Ik zag al een "Tri-Clamp Sanitary Kit for Conical Fermenters", deze set is wel een beetje prijzig...

Bedankt voor je informatie!
Ik besluit toch nog even te wachten op de vlinderklep-update van bovenstaande (internet)winkel.
Ik ga er dan van uit dat men ook de siliconen dichtingen los gaan verkopen, evenals de triclamps zelf.

Ik heb toch vrij weinig zin om iedere keer zo'n kogelkraan uit elkaar te schroeven om de boel schoon te maken.

Ik vind de kit wel heel interessant, maar behoorlijk aan de prijs.

Nog een paar weken geduld dus...

Dickerdack

Die "Sanitary Kit" zou nog uit de USA moeten komen, reken maar op forse verzend- en invoerkosten.

De kranen uit China worden met verzending ook duur, ze hebben natuurlijk een aanzienlijk gewicht en dat gaat niet per briefpost.

Ik heb nergens gelezen dat Brewtech de Chronicals inclusief vlinderkranen zou gaan leveren maar alleen als losse optie voor de "Pro's".

Maar met een kraan alleen ben je er echter niet. Met een losse kraan kun je wel de onderste kraan vervangen maar voor de bovenste kraan heb je meer nodig: De Racking Arm Adapter twee klemmen met pakkingen en een slangaansluitstuk.

Verder ben ik zeer te spreken over de Chronical, het bottelen direct uit het vat was een luxe aangelegenheid.

mvdhiele

Ik zie zojuist dat de nieuwe generatie conical fermenters ook worden voorzien van een maatverdeling in liters (en gallons). Ik heb ook het idee dat de prijs ook iets is gezakt, $ 395.00.

Nieuw is ook de conical fermenter, brewmaster edition. Compleet met vlinderklepkranen, extra opties voor temperatuurregeling en CIP mogelijkheden. Deze kost $ 650.00.

http://www.ssbrewtech.com/collections/fermenters/products/chronical-7-gal-fermenter-brewmaster-edition

Ook komt er (zoals in dit topic eerder vermeld) een upgrade met vlinderklepkranen.

Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de nieuwe generatie. De 7 gallon met kogelkranen.
Zo'n probleem is het nou ook weer niet om deze uit elkaar te halen en goed te reinigen.

De brewmaster editie is ook erg mooi, maar voor mij te hoog gegrepen.

Dickerdack

Andere kranen zie ik als iets voor de toekomst, eerst maar eens brouwen. Ondertussen zit mijn tweede brouwsel in het gistvat.

Je bent inderdaad even zoet met schoonmaken maar dat zal ook routine worden. Twee bouten van de kogelkraan moeten los, je schuift dan het binnenstuk los en kun je deze in onderdelen losnemen en reinigen. Bij monteren even opletten dat de boel gecentreerd zit voor je de moeren aandraait want dat gaat niet vanzelf.

Mijn Brewtech heeft een literverdeling maar die is erg grof met streepjes per vijf liter... Zie plaatje van na het bottelen van mijn eerste bier. Ik heb zelf de gallon waarde opgeschreven om deze later om te rekenen.


mvdhiele

Ik ben het wachten zat. Ik heb vrijdagavond een SS 7 gallon besteld.
Kan ik weer even mee vooruit!

mvdhiele

Ik heb de gisttank met normale driedelige kogelkranen besteld.

Ook heb ik laatst een kogelkraan uit elkaar gehaald om schoon te maken, viel achteraf best mee.

mvdhiele

Ik heb de SS Brewtech nu voor de tweede keer in gebruik, in grote lijnen ben ik behoorlijk tevreden over het apparaat, maar wil toch hier een paar plus- en minpunten beschrijven:

+ Apparaat is behoorlijk makkelijk schoon te maken.
+ De driedelige kogelkranen zijn makkelijk te demonteren voor het schoonmaken.
+ Het bottelen is een feestje, direct vanaf de CCT met een stuk siliconenslang en een vulpijpje.
+ Het in elkaar zetten en uit elkaar halen gaat makkelijk

- De CCT word niet standaard uitgevoerd met een siliconen stop (er wordt een rubber stop meegeleverd).
- De siliconen afdichtingsring voor de deksel is zeer lastig te plaatsen (ik laat het over aan mijn vrouw, die heeft meer geduld).
- Ik vraag me af of de optionele thermometer een goede upgrade is, de temperatuur in de koelkast ligt vaak een graad of 3 lager dan de temperatuur in de CCT. Wellicht is het een betere optie de thermometer van de STC-1000 direct in het thermometer pijpje te stoppen.
- Er hadden voor deze prijs best een set reserve rubber- en siliconen dichtingen en ringen bijgeleverd mogen worden.

Wat mij wel opviel was dat na het schoonmaken (met Caustic) de hopgeur van het dryhoppen nog steeds waarneembaar was. Ook de siliconen pakkingen rook naar de Amarillo hop. De pakkingen waren ook verkleurd.

Totaal heb ik de CCT 3x schoongemaakt. Na 3x had ik het idee dat de hopgeur iets minder was.
Doe ik iets niet goed misschien?

Verder een prachtig apparaat wat de investering zeker waard is!

Dickerdack

De verkleuring en het "luchtje" van de pakkingen was mij ook opgevallen, goed dat ik het lees want ik had het plan eens rond te kijken voor reserve pakkingen maar was het glad vergeten.

Ook het temperatuurverschil viel mij op maar het was niet constant al is het logisch dat bij koelen het langs de ketelwand kouder is dan binnenin. Zodra de ketel "vrij" is ga ik beide sensors eens met een thermometer vergelijken. In de STC-1000 kun je een correctie invoeren heb ik gezien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.