Al ervaring spullen Ss Brewtech?

Gestart door guuz, 23-01-2015 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: mvdhiele op 08-04-2015  21:38 uIs Chemipro Caustic niet te agressief voor RVS?

Een kwestie van concentratie en tijd...

Ronnie

Citaat van: Jacques op 08-04-2015  21:23 uKun je die niet vervangen door driedelige kogelkraan die volledig gedemonteerd kunnen worden? Dat maakt het schoonmaken een stuk handiger. Kost wel wat meer tijd.

Jacques, de bij de Ss Brewtech meegeleverde kranen zijn demonteerbaar. Alleen jammer dat bij eventjes een staal nemen niet uitgegist wort of bier in dat segment blijft zitten. Dus tot daar geen probleem omdat het een bolkraan is.

Echter jammer van die female outputs: geeft bij eventjes staal nemen schoonmaakproblemen omdat het bier of gist over de schroefdraad loopt. De outputkamer is lang en je moet een perfect stuk pilar hebben om geen verborgen ruimtes te hebben. Zowel op de output voor gist als bier.

Vandaar dat een male output veel beter is: gladde wand vanbinnen aan de uitgang en middels siliconering en female pillar er perfect eventjes op aan te sluiten en schoon te maken.
Wie ervaring heeft met die dingen zal me gelijk geven.
Ss kan bij volgende versies dit perfect zonder meerkost op die manier uitvoeren.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 09-04-2015  09:37 uJacques, de bij de Ss Brewtech meegeleverde kranen zijn demonteerbaar. Alleen jammer dat bij eventjes een staal nemen niet uitgegist wort of bier in dat segment blijft zitten. Dus tot daar geen probleem omdat het een bolkraan is.

Echter jammer van die female outputs: geeft bij eventjes staal nemen schoonmaakproblemen omdat het bier of gist over de schroefdraad loopt. De outputkamer is lang en je moet een perfect stuk pilar hebben om geen verborgen ruimtes te hebben. Zowel op de output voor gist als bier.

Vandaar dat een male output veel beter is: gladde wand vanbinnen aan de uitgang en middels siliconering en female pillar er perfect eventjes op aan te sluiten en schoon te maken.
Wie ervaring heeft met die dingen zal me gelijk geven.
Ss kan bij volgende versies dit perfect zonder meerkost op die manier uitvoeren.

Nog even naar foto's gekeken van deze CCT. De bolkraan is geen probleem omdat deze demontabel is. Dat er na een monster te hebben genomen er wat wort/gist achter blijft in de kamer is niet zo'n probleem als je nadat je het bier bottelt de kraan goed schoonmaakt. Mijn oude CCT was ook voorzien van een kogelkraan en dat gaf geen problemen. Maar ik ben eigenlijk wel blij dat mijn huidige Chinese CCT voorzien is van vlinderklepkranen. Die zijn heel eenvoudig te reinigen.

Voor wat betreft het schroefdraad heb je volledig gelijk. De binnenzijde hoort inderdaad glad te zijn. Misschien kan dit eenvoudig worden opgelost door een andere kraan te kopen en deze te combineren met bijgeleverde kraan. Dit gaat alleen als de maten van de kranen met elkaar in overeenstemming zijn.

Brouwers

Heb hem nu voor de 2e keer gebruikt, het schoonmaken gaat allemaal wel wat makkelijker.
Wat betreft de kranen, dat blijft wel een gedoe. Na aftappen spuit ik er genoeg Star San in, maar kwam bij de grote kraan al snel genoeg achter dat er toch nog wat gist in de schroefdraad achter was gebleven. Goed boenen met een afwasborstel was gelukkig genoeg.

Net een beetje zitten zoeken op een vlinderklep. Als je er 2 wil bestellen kom je met verzendkosten al gauw boven de 100 euro (exclusief douane). Als iemand een adres weet of dat we een groepskoop kunnen doen dan voel ik me geroepen.

DaDude

Citaat van: Brouwers op 09-04-2015  21:39 uHeb hem nu voor de 2e keer gebruikt, het schoonmaken gaat allemaal wel wat makkelijker.
Wat betreft de kranen, dat blijft wel een gedoe. Na aftappen spuit ik er genoeg Star San in, maar kwam bij de grote kraan al snel genoeg achter dat er toch nog wat gist in de schroefdraad achter was gebleven. Goed boenen met een afwasborstel was gelukkig genoeg.

Net een beetje zitten zoeken op een vlinderklep. Als je er 2 wil bestellen kom je met verzendkosten al gauw boven de 100 euro (exclusief douane). Als iemand een adres weet of dat we een groepskoop kunnen doen dan voel ik me geroepen.

Voor dat beetje "gedoe" bespaar ik liever 100 euro.. ja kogelkranen zijn iets lastiger schoon te maken, maar nog steeds erg makkelijk.

Ronnie

Eigenlijk hoef je de kraan zelf niet te demonteren. Je kan het toch maar doen wanneer de CCT niet in gebruik is.
Dan kan je evengoed de snelkoppel flenzen (vleugelmoer en "Tri-clamp") demonteren en de dingen in emmers hun wasbeurt geven en respectievelijk laten weken in verschillende standen van de kraan in oxonia oplossing.

mvdhiele

Goedenavond heren,

Ik volg deze thread al een hele tijd, ik was erg aan het twijfelen of ik een SS Brewtech Conical Fermenter aan zou schaffen, of een Fastferment. Ik heb voor mezelf besloten iets langer door te sparen voor de SS, van 7 gallon.

Ik lees het bovenstaande gedeelte hier over het reinigen van de kranen, de 3 delige kogelkranen zijn vrij lastig te reigigen, en moeten af en toe helemaal uit elkaar om te reinigen.

Is het ook mogelijk de kranen te vervangen voor tri-clamp vlinderklepkranen, deze zijn redelijk voordelig te koop in de U.S.A. of in China, via eBay?

Ik ben dan wel benieuwd of dit allemaal compatible is met de SS Conical, kunnen jullie mij hierover meer vertellen?

Onderstaande link heb ik van eBay.

Alvast bedankt!

http://www.ebay.com/itm/Sanitary-TriClamp-Butterfly-Valve-size-1-5-1-3-4-SS304-TC-Clamp-/161454068395?hash=item25976992ab

Etn82

Citaat van: mvdhiele op 24-08-2015  21:28 uIs het ook mogelijk de kranen te vervangen voor tri-clamp vlinderklepkranen, deze zijn redelijk voordelig te koop in de U.S.A. of in China, via eBay?

Ik ben dan wel benieuwd of dit allemaal compatible is met de SS Conical, kunnen jullie mij hierover meer vertellen?

Dat is het mooie van het tri-lamp systeem, het is gestandaardiseerd. Alles bij SS brewtech is 1,5", vlinderkleppen of andere opties zijn gewoon te gebruiken. Ik heb de onderste kraan ook al vervangen door een vlinderklep.  :)

Die vlinderklep die jij op eBay gevonden is op zichzelf niet duur, maar de verzendkosten zijn wel vrij hoog. Misschien nog even op aliexpress kijken, daar kan je vast wel een goedkopere deal vinden.

mvdhiele

Ik ga eens kijken ETN82,

Bedankt voor je reactie!

mvdhiele

Ik krijg zojuist deze informatie in de mail.
SS brewtech conical fermenters kunnen "custom" worden uitgevoerd met vlinderklepkranen.
Benieuwd of dit straks ook in Nederland kan.

http://www.ssbrewtech.com/products/1-5-tc-13-position-squeeze-trigger-all-stainless-butterfly-valve

Braumarkt BV

Citaat van: mvdhiele op 27-08-2015  23:40 uBenieuwd of dit straks ook in Nederland kan.

Ze zitten in de volgende container erbij :)

Dund

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe er gebotteld wordt vanuit deze cct. Werken jullie met een koolzuurfles die druk opbouwd vanuit boven (hiervoor is een setje verkrijgbaar zag ik). En dan alles in een bottelvat met suiker of direct vanuit deze cct bottelen? De koolzuurdruk kan dit makkelijk eruit drukken.

Het lijkt me geen avontuur om deze cct op het aanrecht te tillen namelijk.

Brouwers

Citaat van: Dund op 28-08-2015  16:12 uBen eigenlijk wel benieuwd hoe er gebotteld wordt vanuit deze cct. Werken jullie met een koolzuurfles die druk opbouwd vanuit boven (hiervoor is een setje verkrijgbaar zag ik). En dan alles in een bottelvat met suiker of direct vanuit deze cct bottelen? De koolzuurdruk kan dit makkelijk eruit drukken.

Het lijkt me geen avontuur om deze cct op het aanrecht te tillen namelijk.

 :weetniet:
Ooit van zwaartekracht gehoord?

Als je de bovenste kraan open zet dan loopt je cct netjes leeg, op de gistslurry na dan die netjes onderin achterblijft.

Dund

Ja dat snap ik wel maar je gaat toch niet je cct als bottelvat gebruiken en daar een suikeroplossing in doen? Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is ieder flesje vullen met een paar gram suiker. Ik ben daar zelf geen fan van. Ik brouw zelf meestal 70 liter per keer. De cct komt dan op de grond te staan dus de vraag is hoe krijg ik het bier in een hoger gelegen bottelvat.

Jacques

Citaat van: Dund op 28-08-2015  22:01 uJa dat snap ik wel maar je gaat toch niet je cct als bottelvat gebruiken en daar een suikeroplossing in doen? Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is ieder flesje vullen met een paar gram suiker. Ik ben daar zelf geen fan van. Ik brouw zelf meestal 70 liter per keer. De cct komt dan op de grond te staan dus de vraag is hoe krijg ik het bier in een hoger gelegen bottelvat.

Ook ik ben geen liefhebber van bottelen door suiker toe te voegen per flesje. Alhoewel met een suikerdoseerapparaat goed te werken is. Op het forum zijn diverse mooie oplossingen te vinden van het precies toevoegen van een bepaalde hoeveelheid suiker per flesje.

Ik bottel niet rechtstreeks uit mijn CCT. Vanuit mijn CCT vul ik mijn bottelemmer. Bij de bottelemmer gaat de suiker voor de hergisting. Eigenlijk is mijn manier van bottelen niet veranderd door het gebruik van de CCT. Het enige verschil is dat ik nu niet meer overhevel maar het bier uit de CCT laat komen via de kraan die halverwege de conus van de CCT zit.

Dund

Maar dan til je dus je cct eerst op het aanrecht en dan laat je alles in je bottelemmer lopen lijkt me.

Ik brouw normaal 70 liter + cct = >100 kilo misschien wel. Dat krijg ik never op mijn aanrecht getild. Vandaar de vraag met dat overhevelen onder koolzuur druk. Of is dat weer echt iets amerikaans 😀😀

Brouwers

Citaat van: Dund op 28-08-2015  22:01 uJa dat snap ik wel maar je gaat toch niet je cct als bottelvat gebruiken en daar een suikeroplossing in doen? Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is ieder flesje vullen met een paar gram suiker. Ik ben daar zelf geen fan van. Ik brouw zelf meestal 70 liter per keer. De cct komt dan op de grond te staan dus de vraag is hoe krijg ik het bier in een hoger gelegen bottelvat.

Abonnement voor de sportschool een optie ;D
Ik bottel direct uit mijn cct. Ik maak een suiker oplossing aan en doe dit in de flesjes middels een injectiespuit. Ik vind dit prima werken, maar ik brouw ook maar 15-20 l per keer. Kan me voorstellen dat dit voor 70l veel teveel extra tijd kost. Ingo gebruikt dacht ik zo'n suikerdoseerapparaat, nou ja is eigenlijk iets voor de dierenarts :D.

Dund

De sportschool is niet voor mii weggelegd, ik ben mer een "bartype" 😀

Ik heb in het verleden altijd met een pipet alles in flesjes afgemeten maar dat was echt een gedoe voor 150-200 flessen per keer.

Ik zal toch nog eens kijken naar dat koolzuur overdruksysteem of naar dat dierenarts apparaatje.

njitsver

Citaat van: Dund op 29-08-2015  08:33 uIk zal toch nog eens kijken naar dat koolzuur overdruksysteem of naar dat dierenarts apparaatje.

Zelf bottel ik rechtstreeks uit de cct vanaf de racking arm. Suiker doseren doe ik rechtstreeks in het flesje dmv. de 'veeartssuikerdoseerder  ;D' . Dit werkt voor mij goed en is zeer consistent qua eindresultaat van de hergisting. Natuurlijk is dit ieder zijn idee en vrijheid de beste manier voor zichzelf te bepalen. Het bottelen gebeurt bij mij door zwaartekracht met een enolmatic vulkop in een zelfbouw. Zeer content van.

Keep brewing  :brouwen:

Dund

Misschien handig om in dit topic een link naar iemand die de veeartstdoseerder verkoopt? Dan blijft alles een beetje in dit topic. Ik heb wel eens gezien dat het een soort injectiespuit is.

njitsver

Citaat van: Dund op 29-08-2015  09:46 uMisschien handig om in dit topic een link naar iemand die de veeartstdoseerder verkoopt? Dan blijft alles een beetje in dit topic. Ik heb wel eens gezien dat het een soort injectiespuit is.

Deze gebruik ik: http://www.agradi.nl/henke-eco-matic-slang-luer-lock-2ml.htm

Dund

Top! Ziet er goed uit. Misschien toch maar eens een cct kopen. Vandaag 70liter brewdog in een bottelvat proberen te hevelen. Echt 1 grote ellende de hevel zat non-stop dicht. Smaak daarentegen was super!!

Jacques

Citaat van: Dund op 28-08-2015  22:54 uMaar dan til je dus je cct eerst op het aanrecht en dan laat je alles in je bottelemmer lopen lijkt me.

Ik brouw normaal 70 liter + cct = >100 kilo misschien wel. Dat krijg ik never op mijn aanrecht getild. Vandaar de vraag met dat overhevelen onder koolzuur druk. Of is dat weer echt iets amerikaans 😀😀

Nee. Mijn CCT staat op een verhoging in een koelkast die op een plank staat met daaronder zwenkwielen. Ik hoef niets te tillen.
(Ga overigens wel zeer regelmatig maar de sportschool, niet dat dit is af te zien aan mijn profiel...)

HermanH

Hey Jacques,
Gelukkig hoef je die Chinese CCT niet te veel te tillen om te bottelen...  :( Heb mij deze week nog een 2de CCT gekocht, een SS BrewTech van 53 liter. Deze weegt leeg 11,1 kg, ik denk dat de "Chinees" 21,1 kg weegt (als ik het mij goed herinner, heb hem ooit eens gewogen maar weet het niet meer 100%, er staat nu 28 liter bier in te vergisten, dus wegen kan ik hem momenteel niet), dus met (sommige) Chinese kwaliteit mag men niet meer lachen zo te zien...   8) Ben blij dat ik een 2de CCT heb, doch mocht er ooit nog een samen-aankoop zijn voor dezelfde, ging ik voor de Chinees, de SS BrewTech is wel "bling-bling" en hij zal wel zijn ding doen, doch de kranen zijn bolkranen ipv vlinderkleppen en het overdrukventiel in het deksel is van bedenkelijke kwaliteit. Heb al gedacht om het te "supprimeren", ik bottel nl. onder 0,3 à 0,5 Bar en dat ding is zo licht dat ik denk dat het geen 0,1 Bar aan kan...  :( Nu goed, een plastieken ton heeft ook niet de voordelen van een CCT, doch als je er een paar Dollars (of Euro's) aan uitgeeft stel je wel bepaalde eisen hé... Misschien zijn die iets te hoog na de Chinese (onverwacht goede) kwaliteit, doch de nieuwe zal zeker zijn ding doen, ben ik van overtuigd....  :brouwen:    HIER een vergelijk, sorry voor de minder klare foto, doch de SS BrewTech is niet veel groter dan onze Chinese CCT....

Ronnie

Hier opent dat veertje net boven 0,15 bar, Herman.
is eigenlijk voldoende want in neerwaartse stand sluit het af.
Ik heb onderwijl een stuk inox lasdraad (van een TIG) en dat is ietwat dikker maar ook veerkrachtig.
Ga daarmee eens een stuk wikkelen en es proberen met er voorzichtig perslucht op te steken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.