Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Omgaan met nauwelijks flocculerende gist  (gelezen 1619 keer)

Offline TJ

• Vol lid
  • Land: nl
  • In for a penny, in for a pint
Omgaan met nauwelijks flocculerende gist
« Gepost op: 22-01-2015 11:09 u »
De brouwsels die ik tot nu toe gemaakt heb waren met gisten die redelijk tot goed uitvlokten. Nu heb ik echter een bitter staan met Danstar Windsor, een gist die niet zo best wil neervallen. Het goedje blijft na een kleine 3 weken op 20 C nog steeds flink troebel. Verder heb ik bij wijze van test het restje van de gist dat ik had in een beker suikerwater gedaan. Ook de inhoud van deze beker is nog steeds troebel :) .

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen met dit soort gist. Ik kan mijn huidige bier komend weekend gaan bottelen en als het op druk is op 13 C wegzetten (dat is de huidige garagetemperatuur, blijft tijdens de winter redelijk constant). Een nadeel daarvan zou echter wel zijn dat er nog veel gist in mijn bier zit en ik dan last kan krijgen van autolyse op de fles. Het viel me namelijk bij het overhevelen naar het nagistingsgistvat op dat er nauwelijks gist op de bodem van het hoofdgistingvat lag en ik heb ook niet het idee dat er iets op de bodem van mijn beker suikerwater ligt. Een alternatief is dat ik voor het bottelen het bier eerst nog een paar weken in de garage laat lageren, maar ik vraag me af of de temperatuur laag genoeg is om in dat opzicht zoden aan de dijk te zetten. Het suikerwater heb ik wel in de koelkast gezet om te kijken wat er gebeurt. mijn gistkast op 5C kan ik doen, maar dan is mijn gistkast bezet en loopt mijn brouwplanning in de soep :P .

Een andere vraag is hoe je met dit soort gisten meerdere propagatiestappen doet met starters. De filmpjes die ik over starters gezien heb laten zien dat je het vergiste wort afgiet om er vers wort bij te doen voor een volgende stap. Maar hoe werkt dat als je een starter maakt met een gist die slecht flocculeert? Omdat ik interesse in Wyeast 1275 heb vind ik dat wel handig om van te voren te weten :denken: .

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Omgaan met nauwelijks flocculerende gist
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2015 11:22 u »
Je kunt klaren met een beetje gelatine. Een theelepel gelatine korrels in een kopje koud water laten wellen en dan langzaam tot 65C verwarmen en roeren tot de gelatine oplost. Oplossing in je bier en het gistvat een beetje zwenken. Het geheel koel/koud weg zetten en een dag(of twee) wachten. Bij het bottelen proberen niet teveel van het bezinksel opzuigen. Is niet lekker als er een puddinkje onder in het flesje zit.

Ingo

Erick

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2015 12:55 u »
Een andere mogelijkheid is 'crash coolen'.
De temperatuur van je gisvat in 1 of 2 dagen naar het vriespunt (circa 1 of 2 graden) brengen en dan bottelen.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2015 13:00 u »
Je kunt klaren met een beetje gelatine. Een theelepel gelatine korrels in een kopje koud water laten wellen en dan langzaam tot 65C verwarmen en roeren tot de gelatine oplost. Oplossing in je bier en het gistvat een beetje zwenken. Het geheel koel/koud weg zetten en een dag(of twee) wachten. Bij het bottelen proberen niet teveel van het bezinksel opzuigen. Is niet lekker als er een puddinkje onder in het flesje zit.

Ingo
Ik heb dit jaar twee brouwsels met de Belle Saison gepland waarvan ik ook gelezen heb dat deze slecht flocculeert.

Als je deze methode gebruikt is het dan nodig om bottelgist toe te voegen?

Groet,
Hans

Offline Piet_v

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2015 17:42 u »
De Windsor heeft gewoon tijd nodig. 3-tal weken <7 C in lagering en dan bottelen. Dan maandje of 3/4 geduld en hij klaart volledig uit. De gist moet dan van de bodem van je flesjes schrapen, zo kleven doet hij dan.