Uitslag van desinfecteren met sulfiet

Gestart door Werny, 21-01-2015 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Werny

Hoi allen,

Ik ben een beginnend bierbrouwer die op dit moment de cursus volgt bij het Bergs Bier Gilde.
Volgens het cursusboek wordt er eerst schoongemaakt met Chemipro en vervolgens gedesinfecteerd met sulfiet en citroenzuur. Nu krijg ik hele erge uitslag van de sulfietoplossing als dit direct in aanraking komt met mijn huid. Dit trekt overigens na een week pas weer weg.
Nu maak ik zelf schoon met Oxi en dit werkt voor mij goed. In het verleden zelfs alleen Oxi gebruikt zonder daarna te desinfecteren en met een goed resultaat. Wat raden jullie aan ander schoonmaakmiddel dat schoonmaakt en desinfecteert tegelijk, is desinfecteren echt nodig?

Wat raden jullie aan?

Bedankt

Werner

ZwartGoud

Als je spullen schoon zijn kun je ze ook desinfecteren met Chemipro Oxi. Naast reiniger en bleekmiddel is dit ook een desinfectant. 4 g per liter warm water doet het hem. Bacteriën kunnen niet tegen zuurstof namelijk. Overigens raad ik Puro Oxi aan, is precies hetzelfde product maar dan een stuk goedkoper, want het wordt geleverd in een 5 kg verpakking.
Sulfiet en citroenzuur schijnt maar een matige desinfectant te zijn volgens sommigen hier op het forum. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt.
Verder is Star San een populair desinfectant, erg eenvoudig in het gebruik en niet duur. Je kunt eenvoudig een liter aanmaken en in bijv een spuitbus doen om je schone spullen nat te maken en 1 minuut nat te laten. Volgens de fabrikant hoef je niet na te spoelen, alhoewel ik dat wel altijd doe.

Succes!  :brouwen:

Brouwers

Citaat van: Werny op 21-01-2015  14:02 uHoi allen,

Ik ben een beginnend bierbrouwer die op dit moment de cursus volgt bij het Bergs Bier Gilde.
Volgens het cursusboek wordt er eerst schoongemaakt met Chemipro en vervolgens gedesinfecteerd met sulfiet en citroenzuur. Nu krijg ik hele erge uitslag van de sulfietoplossing als dit direct in aanraking komt met mijn huid. Dit trekt overigens na een week pas weer weg.
Nu maak ik zelf schoon met Oxi en dit werkt voor mij goed. In het verleden zelfs alleen Oxi gebruikt zonder daarna te desinfecteren en met een goed resultaat. Wat raden jullie aan ander schoonmaakmiddel dat schoonmaakt en desinfecteert tegelijk, is desinfecteren echt nodig?

Wat raden jullie aan?

Bedankt

Werner

Hoi Werner,

Oxi is eigenlijk een schoonmaakmiddel maar heeft hele goede desinfecterende werking. Dus het is prima dat gebruikt. Ik gebruik het zelf ook zonder problemen net als een hele rits andere forumleden. Dus gewoon de sulfiet weg doen en oxi gebruiken.
Andere iets duurdere optie is Star San, welke ook goed desinfecteert. Deze heeft ook nog eens een kortere contacttijd (1 min ipv 5 oid). Met name voor flessen spoelen kan dit handig zijn.

Gerb

Ik snap echt niet waarom dit gilde nog steeds sulfiet adviseert. Het desinfecteert slecht en het is slecht voor de gezondheid (de damp). Ik gebruik Starsan of caustic.

Oxhead

Inderdaad achterhaald, zelf gebruik ik alleen chempro caustic en verder niks. Ook niet echt goed voor je huid overigens.
 :brouwen:

Brouwers

Citaat van: Oxhead op 21-01-2015  18:06 uInderdaad achterhaald, zelf gebruik ik alleen chempro caustic en verder niks. Ook niet echt goed voor je huid overigens.
 :brouwen:
Ook niet zo geschikt voor RVS helaas, maar het werkt wel goed om dingen schoon te krijgen

Oscar

Citaat van: Werny op 21-01-2015  14:02 uNu maak ik zelf schoon met Oxi en dit werkt voor mij goed. In het verleden zelfs alleen Oxi gebruikt zonder daarna te desinfecteren en met een goed resultaat.

Je geeft eerst het antwoord en stelt daarna de vraag... :)  Als iets voor jou werkt, zou ik het niet veranderen, wat iedereen ook zegt... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-01-2015  20:15 uJe geeft eerst het antwoord en stelt daarna de vraag... :)  Als iets voor jou werkt, zou ik het niet veranderen, wat iedereen ook zegt... ;)

Oxi reinigt en desinfecteert. Veel hoeft er niet veranderd te worden.

Dirtbag

En voor een ieder die problemen heeft met de schoonmaakmiddelen die slecht zijn voor de huid kan ik dit aanraden.



Niet specifiek daar kopen, er zijn duizenden plekken waar je die handschoentjes kunt kopen. Wees er wel op bedacht dat je ze vaak genoeg maar 1 keer kunt gebruiken. Dus flessen wassen, even handschoentjes uitdoen en een bakkie koffie en weer verder ben je twee sets kwijt.

db

Werny

Het is me helemaal duidelijk geworden.

Een ieder bedankt voor de snelle en waardevolle reacties.

Veel brouw en drink plezier.

Groeten Werner

ciesvandekwis

Oxi: makkelijk en snel. Werking is volgens mij slechts beperkt tot 1 dag, daarna weggooien.
Star San heeft het voordeel dat je het kan sprayen (minder verbruik) en zonder werkingsverlies kan bewaren.
Ik gebruik Chemipro Acid-oplossing in een plantenspuit, is volgens hun datasheets ongeveer hetzelfde als Star San.

dutch food geek

Citaat van: ciesvandekwis op 22-01-2015  13:44 uOxi: makkelijk en snel. Werking is volgens mij slechts beperkt tot 1 dag, daarna weggooien.
Star San heeft het voordeel dat je het kan sprayen (minder verbruik) en zonder werkingsverlies kan bewaren.
Ik gebruik Chemipro Acid-oplossing in een plantenspuit, is volgens hun datasheets ongeveer hetzelfde als Star San.

Dit inderdaad. Bedenk wel dat als je Star San echt wil bewaren je gedestilleerd water moet gebruiken. Maar dat kan je in elke supermarkt krijgen.


Hoppenbrouwers

Wellicht is het geen overbodige luxe om het Bergs bierbrouwersgilde te laten weten dat hun cursusmap zeer gedateerd is. Voorkomt wellicht ook dit soort gevallen in de toekomst.

Woozl

Citaat van: dutch food geek op 22-01-2015  14:11 uDit inderdaad. Bedenk wel dat als je Star San echt wil bewaren je gedestilleerd water moet gebruiken. Maar dat kan je in elke supermarkt krijgen.

Hmmm... meerdere malen gezocht. Nooit gevonden  :weetniet:

wilbertd

Citaat van: Woozl op 22-01-2015  17:13 uHmmm... meerdere malen gezocht. Nooit gevonden  :weetniet:
'Vroeger' werd dat ook in de automaterialenzaak verkocht, omdat je toen accu's met gedistilleerd water moest bijvullen.
Ik denk dat het merendeel van de accu's nu onderhoudsvrij zijn, maar wellicht verkopen ze het nog steeds?

Sander van Dijk

Citaat van: Woozl op 22-01-2015  17:13 uHmmm... meerdere malen gezocht. Nooit gevonden  :weetniet:
Demi water kun je wel vinden denk ik. Is ook prima.

Eric v B

Citaat van: Woozl op 22-01-2015  17:13 uHmmm... meerdere malen gezocht. Nooit gevonden  :weetniet:
Demiwater/gedistilleerd water is te koop bij de Gamma's en Praxissen van deze wereld. In de rij van terpentine, thinner etc.

Sander van Dijk

Citaat van: Eric v B op 22-01-2015  19:12 uDemiwater/gedistilleerd water is te koop bij de Gamma's en Praxissen van deze wereld. In de rij van terpentine, thinner etc.


Ik heb dit al bij de Jumbo en AH gekocht.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 22-01-2015  19:12 uDemiwater/gedistilleerd water is te koop bij de Gamma's en Praxissen van deze wereld. In de rij van terpentine, thinner etc.
Inderdaad. Soms ook in voordelige 5 liter verpakkingen.


Citaat van: Sander van Dijk op 22-01-2015  20:24 uIk heb dit al bij de Jumbo en AH gekocht.
Ook te koop bij veel drogisten waaronder het Kruidvat.

brouwmus

In de supermarkt vind je het ook vaak in of bij het 'Sorbo-schap'.

njitsver

Ofwel het condenswater uit vrouwlief haar droogkast in plaats van weg te gieten.
Voldoet bij mij prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.