Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bijna voor het eerst bottelen, toch nog wat vraagjes  (gelezen 5617 keer)

Offline TommyWalker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bijna voor het eerst bottelen, toch nog wat vraagjes
« Gepost op: 20-01-2015 20:47 u »
Hallo allemaal.

Nu mijn brouwsel in een ander vat zit, na wat euvel met een lekkend gistvat, begin ik langzaam naar het bottelen toe te denken.

Ik begrijp dat de flesjes schoon moeten zijn, en van etiket ontdaan. ik heb om zeker te zijn zelf sinds begin december een paar kratjes opgespaard. Zo weet ik zeker dat t geen al te gore flesjes zijn (ik werk in een supermarkt, en moet regelmatig de "flessenband" leeghalen. Peuken, halfvolle flesjes, blubber en van tijd tot tijd de lollige student die een volgezeken kratje inlevert)

Ik heb elk flesje na het nuttigen direct alvast even omgespoeld, en ondersteboven in het kratje teruggezet.

Ik was zelf van plan de flesjes te weken in water om t etiket eraf te krijgen. Daarna in een emmer met Oxi om ze te ontsmetten, goed met de flessenborstel te bewerken. is dat een goede volgorde?
Verder was ik benieuwd of ik de kroonkurken ook moet ontsmetten?  Of is dat niet goed voor ze, en kan ik ze zo gebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rich

• Super lid
  • Land: nl
  • Tonight let it be Schraderbräu
Re: bijna voor t eerst bottelen, toch nog wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2015 20:51 u »
Als je ze goed hebt omgespoeld en daarna hebt laten drogen zou een paar minuten in de oxi voldoende moeten zijn, borstel niet nodig. Zorg er wel voor dat er geen rommel van de etiketten (papier, ljmresten) in de flesjes terecht komt.

Ik spoel meestal gewoon de dopjes even af en dan de hele boel in een bakje Star San of Oxi, pak dan bij bottelen elke keer een dopje uit dat bakje.

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2015 21:08 u »
Flesjes gewoon omgekeerd in de afwasmachine. Doppen heb ik nog nooit schoongemaakt, is volgens mij zonde van je tijd, kun je beter besteden aan leukere dingen.   :proost:

Offline TommyWalker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2015 21:11 u »
Flesjes gewoon omgekeerd in de afwasmachine.

Die hebben we niet ;)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Re: Bijna voor het eerst bottelen, toch nog wat vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2015 22:39 u »
Ja hoor, klinkt goed.
En ook ik heb nog nooit een kroonkurk schoongemaakt/ontsmet. Volgens mij zouden ze er bij mij alleen maar viezer op worden.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2015 23:05 u »
Als de flesjes schoon zijn is de borstel niet nodig maar als je hem toch wil gebruiken dan moet je eerst de borstel gebruiken en daarna pas oxi gebruiken. Je moet namelijk eerst reinigen en dan pas ontsmetten. Andersom heeft niet veel zin aangezien je dan aan de buitenkant steriel vuil hebt of met een onsteriele borstel de flesjes vies maakt. Maar wanneer de flessen schoon zijn kan je de borstel achterwege laten.

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2015 02:20 u »
Na het ontsmetten kijk ik ze vaak nog even na, lamp achter de fles werkt het beste en dan in het flesje kijken.

Dopjes heb ik nog nooit schoongemaakt, wel altijd afgevraagd of andere dat wel doen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2015 09:40 u »
Dopjes heb ik nog nooit schoongemaakt, wel altijd afgevraagd of andere dat wel doen.

Dit is op het forum al verschillende keren voorbij gekomen. De meeste maken de dopjes niet schoon en hebben hier geen problemen mee. Ik doe het ook niet. Als je de dopjes schoon en droog bewaart groeit daar niets op en dan is desinfecteren dus niet nodig.

Als je bijvoorbeeld een keer per ongelijk een flesje bier over je zak met dopjes zou laten vallen, zou ik ze wel reinigen en desinfecteren  :P

Offline TommyWalker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2015 21:30 u »
Net even gemeten, we zijn nu precies tien dagen verder. Dit is de dag dat ik volgens de beschrijving zou kunnen beginnen met bottelen.

Ik heb net even gemeten, en mijn SG is nu 1012 (paar dagen geleden was dat nog 1020) ik denk dat ik nog even een dag (of twee) wacht. In de beschrijving hebben ze het over een SG van 1010 als ideale botteldichtheid.

Vandaag wel alle flesjes laten weken, etiketjes eraf gehaald, en met sop schoongespoeld. Zodra ik ga bottelen gaan ze nog even in de Oxi.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2015 07:08 u »
Verstandig besluit.  Biologische processen laten zich moeilijk vangen in tijd.

Offline TommyWalker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2015 00:03 u »
Vandaag  nog eens gemeten na 24 uur, geen millimeter verschil... nog steeds exact SG 1012.

Flesjes in de oxi, en de sprong wagen.
Alles schoongespoeld, en gaan met die banaan.

Voorzichtig de aanbevolen hoeveelheid suikerwater erdoorheen geroerd, en gebotteld.

Wij zijn héééééééél benieuwd...

De beschrijving heeft het over 2 weken, maar we hebben ook over 2 maanden gelezen.
Wat raden jullie aan?

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2015 01:12 u »
Ieder week een flesje openen... Kijken, proeven, ruiken en noteren. Wat zie je? Hoe ontwikkelt het bier zich qua smaak, maar ook qua uiterlijk (schuim/koolzuur). Leer ervan en schrijf het op.

ThomasM

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2015 01:18 u »
Ik heb een tijdje met een zak van 1000 kroonkurken gewerkt en er meerdere brouwsels mee gebotteld. Toch voelde ik me daar niet helemaal prettig bij en heb ik ze per brouwsel van 20 liter (ongeveer 70 kurken) in een boterhamzakje gedaan. Als ik dan ga bottelen dan heb ik een emmertje van oxi (dat leeg is) gevuld met wat star san en de kroonkurken. Het is een hele kleine moeite en voor mij is het wat extra zekerheid. Na 1x een infectie bij een paar flesjes neem ik het risico niet meer.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2015 09:14 u »
Het reinigen en desinfecteren van kroonkurken is een volstrekt zinloze bezigheid

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2015 10:07 u »
Het reinigen en desinfecteren van kroonkurken is een volstrekt zinloze bezigheid

Sterker nog, het zou maar zo infecties kunnen veroorzaken. Het binnenste van de kroonkurk wordt nat, je ontkomt er niet aan dat je met je (vieze) vingers de binnenkant van zo'n kroonkurk raakt en daarmee heb je een potentieel infectiegevaar.

Zolang de kroonkurken droog blijven, ook tijdens opslag, kan er weinig mee gebeuren.

Offline broeder Paulus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2015 10:43 u »
Ik lees hier dopjes niet omspoelen, voor kroonkurken is dit inderdaad juist. Maar er zijn nog steeds brouwers die met beugelflesjes werken, ook ik doe dit nog en die dopjes moet je wel reinigen en ontsmetten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2015 16:08 u »
Ik lees hier dopjes niet omspoelen, voor kroonkurken is dit inderdaad juist. Maar er zijn nog steeds brouwers die met beugelflesjes werken, ook ik doe dit nog en die dopjes moet je wel reinigen en ontsmetten.

Klopt. Het gaat dan in feite om gebruikte doppen die al eens eerder in contact zijn geweest met bier.

Offline TommyWalker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2015 19:24 u »
Heb de dopjes niet gereinigd, maar zo uit het zakje gebruikt...

Kostte nog wel enige oefening... Moest er een aantal overnieuw doen haha