Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast bolt niet  (gelezen 5224 keer)

Offline Dund

• Super lid
  • Land: nl
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
Wyeast bolt niet
« Gepost op: 20-01-2015 18:42 u »
Ik heb vanmorgen een zak Wyeast gesmackt maar hij bolt nog niet. Wat is nu het beste?

Ik wil zaterdag brouwen zal ik wachten tot morgen of vanavond al een liter starter op de roerder zetten? En dan donderrdag opkweken naar 4 liter. Ik maak 55 liter tripel

Gist is belgium abbey

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wyeast bolt niet
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2015 19:11 u »
Geduld. Wacht maar ff een dagje. En zet hem aangenaam warm weg... :)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2015 19:13 u »
Pas op de roerder zetten als de Wyeast is opgebold. Eerder heeft geen zijn omdat de gist dan niet actief is en de kans alleen maar groter wordt dat een infectie zich kan ontwikkelen in de starter.

Niet voldoende actieve gist is niet brouwen.

Als de gist wel actief wordt kun je (zonder afgieten) elk 24 hr grofweg verdubbelen in volume. Het zou in theorie dus nog kunnen.

Doorgaans is het beter een week van te voren te beginnen met een starter. Je kun het na opschalen dan altijd nog even in de koelkast laten staan.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2015 19:17 u »
Ja normaal begin ik ook eerder maar de laatste brouwsels was echt elke keer binnen drie dagen vier liter starter klaar. Heel vreemd want normaal bolt het veel sneller. Gist is uit november dus dat is niet echt oud.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2015 23:15 u »
Als het zakje morgen wat opgebold is kun je hem op de roerder zetten. Het pakje hoeft niet strak bol te staan.
Heb je goed gecontroleerd dat het binnenzakje stuk is geslagen? (Tip: loop met je vingers over het zakje voor de controle.)

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2015 14:09 u »
Heb vanmorgen snel een liter starter gemaakt. Bolling was nog steeds lafjes. Het zakje was wel open. Alles staat nu op de roerder op 21 graden dus straks nog een keer kijken. Blijf het vreemd vinden de gist was nie eens zo oud. Ik post wel als er een update is

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2015 18:29 u »
Net thuis gekomen

De starter gist met heel veel moeite heel af en toe een blubje onder voordurent roeren. Ik heb er niet veel vertrouwen meer in.

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2015 20:12 u »
Heb je het hier over de 1214?
Die heb ik toevallig ook dinsdag gesmackt - niet geheel opgebold en toch deze ochtend vroeg gestart in 1,5 liter.

Staat nu ondertussen op de roerder voor 12 uurtjes.

Vorige maal ook gehad, was ook zeer traag met starten - maar is uiteindelijk goed gekomen

Quote van Wyeast website:
"It can be slow to start; however, it attenuates well"

Nog even geduld dus :)

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2015 20:20 u »
Ja die is het!

Blubt ie bij jou al goed door?

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2015 20:24 u »
Staat nog niet onder waterslot - ik belucht continue tijdens het roeren.
Vannacht gaat slot erop, verwacht morgen wel de nodige activiteit.

Vorige maal een ouder pak gebruikt, die heb ik na een dag opnieuw belucht om er enig leven in te krijgen.
Eenmaal op gang fikse vergisting gehad op 3 dagen klaar.

Dus ik verwacht (hoop) dat het deze keer goedkomt.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2015 21:28 u »
Misschien een domme vraag maar beluchten tijdens het roeren snap ik nie? Heb je dan een bruissteen naast je magneetroerder? Dat komt toch in elkaar vast te zitten?

Ik heb de mijne in mijn temperatuurkast op de magneetroerder staan. Onder een waterslot.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2015 21:41 u »
Misschien een domme vraag maar beluchten tijdens het roeren snap ik nie? Heb je dan een bruissteen naast je magneetroerder? Dat komt toch in elkaar vast te zitten?

Ik heb de mijne in mijn temperatuurkast op de magneetroerder staan. Onder een waterslot.

Extra beluchten met een magneetroerder wordt veel gedaan. Sommigen hangen een bruissteentje net boven de vortex. Zelf zet ik geen waterslot op mijn erlenmeyer maar dek ik deze af met een groot stuk aluminiumfolie. Er kan dan zuurstof van buiten de erlenmeyer aangezogen worden. Doordat ik de starter afgiet heb ik geen last van de onaangename smaak van de starter.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-01-2015 22:14 u »
Maar raakt de roerder dan niet besmet met eventuele bacterien of zo? Dat waterslot is er toch niet voor niets?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 21-01-2015 22:39 u »
Maar raakt de roerder dan niet besmet met eventuele bacteriŽn of zo? Dat waterslot is er toch niet voor niets?

Daar was ik in het begin ook bang voor. Door een groot stuk folie over de opening van de hals van de erlenmeyer te doen kan er niets in de erlenmeyer vallen. Hierdoor is de kans op infectie aanzienlijk minder. Bij mij gaat het steeds goed en ik heb begrepen dat het bij veel anderen ook steeds goed gaat. Voor een stuk komt dit ook doordat ik de starter altijd ent met actieve gist. De gist scheidt zuren en externe enzymen waardoor de andere micro-organismen zich minder makkelijk kunnen ontwikkelen. Dit verschijnsel is echter geen vrijbrief om niet zo hygiŽnisch mogelijk te werken. Afdekken met een nieuw stuk aluminiumfolie is dan ook een goed idee.

Bij het inblazen van lucht via een bruissteentje is het verstandig een luchtfiltertje te gebruiken.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 21-01-2015 22:45 u »
Ik blaas lucht in de vortex via een sterielfilter. Het beluchtingsslangetje gaat de erlenmeijer binnen via een wattenprop die het perfect afsluit.

Doordat er lucht wordt ingeblazen is er weinig kans op transport van buiten naar binnen.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 21-01-2015 23:14 u »
Normaal maak ik eerst een liter starter en dan drie liter dat duurt totaal een dag of vier meestal.

Gedurende de hele tijd staat alles op de roerder.

Hoe lang roeren jullie (ook tot de brouwdag) en hoe lang wordt er belucht? De eerste 12 uur alleen of ook bij de overstap naar de tweede stap

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 21-01-2015 23:23 u »
Hoe lang roeren jullie (ook tot de brouwdag) en hoe lang wordt er belucht? De eerste 12 uur alleen of ook bij de overstap naar de tweede stap

Ik begin op tijd. Als ik zie dat de starter een koffie met melk kleur heeft gekregen en de schuimvorming minder is zet ik de starter in de koelkast en laat ik de gist bezinken. Een paar dagen in de koelkast is geen probleem. Te weinig gist is wel een probleem...

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2015 07:28 u »
Dund, heb je al wat vooruitgang geboekt?
Zojuist gekeken naar mijn starter (24uur na productie) en er is een duidelijk verschil te zien met gister. het wort is nu veel troebeler en begint al te neigen naar de koffie-met-melk uitstraling welke mijn vorige starters ook hadden.

Het is echter nog niet zo dat er vaste deeltjes op de bodem te zien zijn, iets wat ik eerder al wel had.
Het lijkt ook deze keer dus wel even te gaan duren voor eea op gang is!

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2015 07:30 u »
Geduld. Wacht maar ff een dagje. En zet hem aangenaam warm weg... :)

Hoe warm is aangenaam warm :weetniet:
Wat is minimaal en wat maximaal. Voor beginners mss wel interessant om het iets concreter te hebben.
Ik zelf ben wel benieuwd naar de maximale temperatuur. Nu met mijn nieuwe isolatie rond mijn erlenmeyer.
Ik kwam vanmorgen beneden en toe stond de thermometer op 29  ļC.
Wellicht iets te warm, maar beter dan dat hij 's nachts terug zakt onder de 18  ļC, toch  :weetniet:

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2015 07:46 u »
Orangeloo, ik zag je isolatie, erg mooi!
Ik denk ook dat het beter wat aan de warme kant is. Ik heb mijn opstelling ook naar de keuken verplaatst. Hier blijft het overdag en in de nacht 20 graden.

Plaats waar deze eerst stond koelde het toch wat af, dus ik ben bang dat dit misschien ook wat invloed heeft op een trage start.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2015 20:04 u »
Vamorgen stond ie flink te gisten. Hij was daarstraks klaar ben nu een 4,5 liter aan het koelen om op te schalen. Mij pakken ze niet meer met te weinig gist.

Trouwens hij staat bij mij non-stop op de roerder in een speciale verwarmingskast op 21 graden.

Tags: