Pils (S189)

Gestart door Edolem, 18-01-2015 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Davester op 13-08-2019  08:14 uAj, denk dat wij wel een slepende vergisting hebben of gaan krijgen.
Na 9 dagen van 1045 naar 1030 bij temperatuur van 12 graden met marge 1 graad.
Heb van Sjef te weinig gist meegekregen, totaal 13 gram op 30 liter.
We gaan zien wat er gebeurd...

Je schrijft er niet bij om hoeveel liter wort het gaat.

Eventueel kun je temperatuur verhogen naar 16 à 17 ºC. Je brouwt dan geen echte pils meer maar een zogenaamd stoombier. Ook lekker.

Davester

Citaat van: Jacques op 13-08-2019  21:13 uJe schrijft er niet bij om hoeveel liter wort het gaat.

Eventueel kun je temperatuur verhogen naar 16 à 17 ºC. Je brouwt dan geen echte pils meer maar een zogenaamd stoombier. Ook lekker.

Jawel, het is 30 liter. Zat ook al te denken om de temperatuur iets te doen oplopen.Heb het gisteren naar 13 graden gezet.

Ach en zo experimenteren we wat af :P

Jacques

Citaat van: Davester op 14-08-2019  19:54 uJawel, het is 30 liter. Zat ook al te denken om de temperatuur iets te doen oplopen. Heb het gisteren naar 13 graden gezet.

Overheen gelezen. 13 gram is veel te weinig. Je hebt minstens 2,5 zakje nodig als je vergist bij 12 ºC. Bij lagere temperaturen heb meer nodig.

Davester

Citaat van: Jacques op 14-08-2019  21:36 uOverheen gelezen. 13 gram is veel te weinig. Je hebt minstens 2,5 zakje nodig als je vergist bij 12 ºC. Bij lagere temperaturen heb meer nodig.

Daar was ik al bang voor ja, is het een optie om wat gist toe te voegen, of beter gewoon langer wachten?

Jacques

Citaat van: Davester op 14-08-2019  22:24 uDaar was ik al bang voor ja, is het een optie om wat gist toe te voegen, of beter gewoon langer wachten?

Een andere optie is vergisten op een hogere temperatuur...

Davester

Citaat van: Jacques op 14-08-2019  22:30 uEen andere optie is vergisten op een hogere temperatuur...

Ok, ik ga hem verhogen naar 18 graden. Ben benieuwd wat er nog gaat gebeuren.

Jacques

Citaat van: Davester op 15-08-2019  11:23 uOk, ik ga hem verhogen naar 18 graden. Ben benieuwd wat er nog gaat gebeuren.

Chemische processen en ook biochemische processen gaan sneller bij een hogere temperatuur.
Bij biochemische processen wordt dit beperkt door de temperatuur waarbij enzymen gaan degenereren.

Davester

Het heeft gewerkt @jacques, SG is nu gezakt naar 1012.
Gisteren overgeheveld naar mandfles voor de nagisting. Zal die ook op 17/18 graden houden en dan zien we wel wat eindresultaat gaat worden.

Thanks nog!

Jacques

Citaat van: Davester op 20-08-2019  08:29 uHet heeft gewerkt @jacques, SG is nu gezakt naar 1012.
Gisteren overgeheveld naar mandfles voor de nagisting. Zal die ook op 17/18 graden houden en dan zien we wel wat eindresultaat gaat worden.

Thanks nog!

Graag gedaan. Goed om te horen dat het gewerkt heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.