Welke flesjes?

Gestart door DavidR, 17-01-2015 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DavidR

Hoi, net geregistreerd op het forum nadat ik besloten heb me eens te gaan wagen aan een beerkit. Weinig investering, lekker overzichtelijk. Na de beerkit zie ik wel hoe het bevalt, en hoe ik verder ga. Wie weet ga ik wel echt brouwen! Grotendeels is het me wel duidelijk (op papier in ieder geval), maar ik heb twee vraagjes:

1. Het liefst leg ik zelf een verzameling flesjes aan door ze leeg te drinken en gelijk op te spoelen ;-) De meeste bieren die ik drink zitten in flesjes zonder statiegeld. Deze zijn duidelijk lichter (ik neem aan dus dunner) dan de statiegeld flesjes. Zijn ze wel geschikt voor hergebruik? Of moet je echt nieuwe of statiegeld flessen gebruiken?

2. Er zijn drie (wat luxere) kits die ik op het oog heb: Festival Razorback IPA, Festival Pilgrims Hope (soort BIPA?!) en Bulldog Evil Dog (DIPA).  Bij alle drie zit hop bijgesloten voor dryhopping, dat lijkt me toch wel iets extra's geven. Heeft iemand ervaring met deze kits? Ik ben (oa.) gek op (D)IPA's en Black IPA's (Cascadian Dark Ales zo je wilt), maar wil ook iets wat mijn wat vrienden met een wat gematigder biersmaak (lees: overwegend pilsdrinkers) mogelijk nog lekker kunnen vinden. Anders moet ik zelf 20 liter opdrinken en daar doe ik wel even over. Daar mee lijkt de Evil Dog af te vallen. Of heeft iemand nog andere suggesties?

Oscar

Citaat van: DavidR op 17-01-2015  21:20 uZijn ze wel geschikt voor hergebruik?

Ja


DavidR

Helder! Dank je wel.

Oxhead

Nee
 
Je moet zeker weten dat de fles de druk aan kan!

Als er al een bier met hergisting op de fles in heeft gezeten is het geen probleem.


RienP

2) Als je iets zoekt dat veel mensen aanspreekt is de Muntons St. Peters Ruby Red ook wel een lekkere (niet meer dan 21 L van maken en pas na 6-8 weken gaan drinken).

De Festival kits zijn goed, maar je moet wel beseffen dat de eerste paar weken na het bottelen de hop erg aanwezig is (als gevolg van de koudhop). Als je  IPA`s lekker vind is dat geen probleem, maar sommige mensen zullen het in het begin te hoppig vinden. Mijn vrouw houdt niet van IPA`s en vind de Festival Pride of London Porter die ik had gemaakt nu na 3 maanden pas lekker, omdat het hoparoma is afgezwakt.

Als je puur voor jezelf brouwt, zijn de Festival kits geen foute keuze in ieder geval.

brouwmus

1) Eens met Marco (Oxhead)

2) Denk ook eens aan de Bulldog Four Finger Jack.
Dit is een American Pale Ale met twee soorten koudhop die voor een 'echte IPA' tekortkomt (want het is ook geen IPA), maar voor verstokte pilsdrinkers geen barrière vormt.
Een voordeel van deze kit: twee, drie weken na bottelen is deze al lekker.

Overigens, als je je bier alleen drinkt, hóef je de 20-22 liter toch niet binnen een maand op te hebben? Vaak wordt het met de tijd juist alleen maar lekkerder (tot een bepaald punt, natuurlijk, maar ik neem aan dat je deze hoeveelheid toch wel binnen een jaar op hebt).

In ieder geval succes met het brouwen, proost alvast!

Groet,
John

DavidR

Dank voor de antwoorden en suggesties allen. Ik ga de Four Finger Jack zeker in overweging nemen, goede suggestie!

Hoe weet je (zeker) of een bier dat je koopt nagegist heeft of de fles? Kun je dat altijd zien aan sediment op de bodem?

seed7

Citaat van: Oxhead op 18-01-2015  11:36 uAls er al een bier met hergisting op de fles in heeft gezeten is het geen probleem.

Sorry, maar dat is geen criterium. Het is niet van belang waar de druk op de fles vandaan komt, zolang de fles er tegen kan.

De eenmalige flesjes kunnen daar ook tegen, stel je voor dat het niet kan en ze staan op een warme dag van 30 °C buiten de koelkast. Moeten ze ook heel blijven.

Zolang je flesjes onbeschadigd zijn kun je ze inzetten. In dat opzicht zijn meermalige flessen wat sterker, een kleine beschadiging verlaagd de berstdruk niet meteen.

Ingo

Oxhead

Citaat van: Oxhead op 18-01-2015  11:36 uNee
 
Je moet zeker weten dat de fles de druk aan kan!

Als er al een bier met hergisting op de fles in heeft gezeten is het geen probleem.



Je moet me natuurlijk wel goed citeren ;)
Een bier met hergisting op fles zal in de meeste gevallen een hogere druk opbouwen en aankunnen dan een pak hem beet een Corona in een wegwerpfles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.