Simply Brew Brown Ale blijft erg waterig

Gestart door strutmut, 15-01-2015 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

strutmut

Als starter heb ik een kit gekocht met alles er op en er aan. Nu heb ik daar een kit bij gekocht van Simply Brew Brown Ale.

Nu 14 dagen later is het SG gehalte nog erg laag en blijft het bier oranje... Heb ik wat verkeerd gedaan? Waterslot werkt wel goed. Hoor het regelmatig borrelen...

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/6a48936859bf6d67918f8ebca2738666.jpg

Gerb

In welke fase zit je nu? Ben je aan het vergisten? Wat bedoel je dan misschien met: het SG gehalte is laag? Tijdens vergisten wordt het SG steeds lager. De troebelheid die je ziet is vrij normaal, dat is gist en die zakt vanzelf uit. Geduld. Als het nog borrelt gaat het goed.

Misschien kun je nog iets meer vertellen?

brouwmus

Van Simply heb ik de 'Yorkshire Bitter' kit gemaakt, ik was er minder over te spreken.

De kit vergistte bij mij heel ver uit waardoor het een heel erg droog bier werd. (Wel had ik suiker toegevoegd.) Ook vond ik de smaak van deze kit niet geweldig. Maar goed.

Als het waterslot nog regelmatig borrelt, is er niets aan de hand, lijkt me. Gewoon nog wachten.

Wat de kleur betreft: ook dat kan/zal nog goed komen als het bier minstens een paar weken op fles heeft gerijpt.

strutmut

Citaat van: Gerb op 15-01-2015  15:02 uIn welke fase zit je nu? Ben je aan het vergisten? Wat bedoel je dan misschien met: het SG gehalte is laag? Tijdens vergisten wordt het SG steeds lager. De troebelheid die je ziet is vrij normaal, dat is gist en die zakt vanzelf uit. Geduld. Als het nog borrelt gaat het goed.

Misschien kun je nog iets meer vertellen?

Ik zit nu in de fermentatie fase. Ik heb het vat met het suiker en bier 12 dagen staan. Het ruikt al wel echt naar bier, en niet naar nat rogge brood :)

Echter, als ik meet, en het schema er naast houdt, kom ik momenteel op 2,3% alcohol uit. Is dat niet aan de lage kant?

Volgens de handleiding moet ik er nu nog wat suiker bij doen ca 100 gram. Daarna nog paar dagen wachten tot het SG gehalte stabiel blijft en dan bottelen. Welke zeef kan ik het beste gebruiken? Er zijn er zo veel verschillende van!

Gerb

Hoe heb je dat alcohol% gemeten? Wanneer je een refractometer gebruikt, zul je een aangepaste berekening moeten hanteren.

Je hebt geen zeef nodig als je het bier netjes afhevelt.

strutmut

Citaat van: Gerb op 15-01-2015  17:42 uHoe heb je dat alcohol% gemeten? Wanneer je een refractometer gebruikt, zul je een aangepaste berekening moeten hanteren.

Je hebt geen zeef nodig als je het bier netjes afhevelt.

Ik heb er een papier schema bij en hiervan afgelezen... Zucht, ik heb dan toch niet goed genoeg verdiept. Dacht dat ik het redelijk op mijn netvlies had.

Dit is van 2 dagen geleden, en 4 dagen geleden was het het zelfde niveau.

http://imageshack.com/a/img913/7171/ONamfO.jpg

Hay

Handiger is het als je ff je begin SG en je eind SG vermeld.
Die 100 g bottelsuiker moet je echt pas toevoegen als je gaat bottelen en dan niet meer een paar dagen wachten want dan gaat die suiker alsnog vergisten.
Ook is het handiger om voor het bottelen over te hevelen naar een schoon (bottel)vat.

strutmut

Eerste meting was 20. In de handeling van het bier staat dat ik het moet toevoegen na 8 tot 10 dagen. Daarna weer wachten en bij het bottelen weer toevoegen. Dat verklaard ook waarom het SG gehalte nu is gestegen http://imageshack.com/a/img913/7171/ONamfO.jpg met de eerste meeting denk ik?

Ik zal het zo nog even keertje opmeten. Ben denk ik toch te ongeduldig geweest...


DanielK

Hoi strutmut,

Ik heb ook de brown ale van Simply gemaakt. Ik kan me niet meer goed herinneren wat het begin SG hiervan was maar ik dacht iets rond de 1.040 was. Ik vond het in ieder geval erg laag en en heb na de hoofdvergisting nog extra suiker toegevoegd. Helaas ben ik toen vergeten het SG te meten, dus weet ik alsnog niet wat het uiteindelijk is geworden :-\. Plus dat ik het waarschijnlijk weg kan gooien omdat ik het veel te lang in het gistingsvat heb laten staan waardoor er nu wellicht geen koolzuur meer aangemaakt wordt op de fles >:( maar daar moet ik nog een weekje op wachten.

Groeten Daniel

strutmut

Citaat van: DanielK op 15-01-2015  18:15 uHoi strutmut,

Ik heb ook de brown ale van Simply gemaakt. Ik kan me niet meer goed herinneren wat het begin SG hiervan was maar ik dacht iets rond de 1.040 was. Ik vond het in ieder geval erg laag en en heb na de hoofdvergisting nog extra suiker toegevoegd. Helaas ben ik toen vergeten het SG te meten, dus weet ik alsnog niet wat het uiteindelijk is geworden :-\. Plus dat ik het waarschijnlijk weg kan gooien omdat ik het veel te lang in het gistingsvat heb laten staan waardoor er nu wellicht geen koolzuur meer aangemaakt wordt op de fles >:( maar daar moet ik nog een weekje op wachten.

Groeten Daniel

Hoi Daniel,

Hoe lang heb je hem in het vat laten gisten? Ik heb heb het er nu dag of 12 in staan.

DanielK

Maand of 3 ;) met 12 dagen hoef je je nog lang geen zorgen te maken. Ik had door omstandigheden geen tijd (of zin) om te te bottelen.  Als je het SG gemeten hebt en na 2 dagen is het niet verder gezakt kun je in principe gaan bottelen.

Brouwers

Gebruik je nu de alcohol schaal van je hydrometer? Want daar lijkt het namelijk op als ik de foto zo zie. In dat geval doe je iets verkeerd of heb je de verkeerde hydrometer. Je wilt er een hebben met een (relatieve) dichheid schaal. Deze loopt van vaak van 990 tot 1100 oid. 1000 is dan dichtheid van water.

strutmut

Citaat van: Brouwers op 15-01-2015  19:57 uGebruik je nu de alcohol schaal van je hydrometer? Want daar lijkt het namelijk op als ik de foto zo zie. In dat geval doe je iets verkeerd of heb je de verkeerde hydrometer. Je wilt er een hebben met een (relatieve) dichheid schaal. Deze loopt van vaak van 990 tot 1100 oid. 1000 is dan dichtheid van water.

Hoi, ik heb het bij het bierpakket gekregen. Er zit een schema bij...

Hieronder de foto's. ik had 20 Oeschle gemeten (denk ik) met schema er bij is dat 1020 S.G 2,3 %





Brouwers

Citaat van: strutmut op 15-01-2015  21:32 uHoi, ik heb het bij het bierpakket gekregen. Er zit een schema bij...

hieronder de foto's. ik had 20 oeschle gemeten (denk ik) met schema er bij is dat 1020 S.G 2,3 %

Je moet de schaal van de 3e foto nemen dus die met 1000, dat is de schaal die voor bier brouwen standaard wordt gebruikt. Weet ook niet of de oechsele schaal enigzins zinvol is tijdens de vergisting. Aangezien je het hebt over 20 oechsele denk ik dat je die schaal wel gepakt hebt maar verkeerd afleest. Het is namelijk de sg. Begin SG was dus 1020. Klopt het dat je die schaal hebt gebruikt? Heb je voor het suiker toevoegen het sg nog gemeten?
Hoeveel liter heb je gemaakt in totaal en hoeveel suiker heb je toegevoegd? Heb je de suiker eerst nog opgelost in water, zo ja hoeveel liter?

Ik denk als ik het zo hoor denk ik dat het eigenlijk wel goed gaat komen (zo als zo vaak met bier brouwen). De kit is voor 20-23 l. Vaak moet je hier nog 1 kilo suiker aan toevoegen. ~20 liter van 1020 + 1 kilo suiker geeft je een sg van ongeveer 1040. Meeste kits eindigen richting de 1010 dus dan kom je uiteindelijk op een alcoholgehalte van ~4% uit. 
Had je deze al gelezen? http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen


strutmut

Citaat van: Brouwers op 15-01-2015  22:19 uJe moet de schaal van de 3e foto nemen dus die met 1000, dat is de schaal die voor bier brouwen standaard wordt gebruikt. Weet ook niet of de oechsele schaal enigzins zinvol is tijdens de vergisting. Aangezien je het hebt over 20 oechsele denk ik dat je die schaal wel gepakt hebt maar verkeerd afleest. Het is namelijk de sg. Begin SG was dus 1020. Klopt het dat je die schaal hebt gebruikt? Heb je voor het suiker toevoegen het sg nog gemeten?
Hoeveel liter heb je gemaakt in totaal en hoeveel suiker heb je toegevoegd? Heb je de suiker eerst nog opgelost in water, zo ja hoeveel liter?

Ik denk als ik het zo hoor denk ik dat het eigenlijk wel goed gaat komen (zo als zo vaak met bier brouwen). De kit is voor 20-23 l. Vaak moet je hier nog 1 kilo suiker aan toevoegen. ~20 liter van 1020 + 1 kilo suiker geeft je een sg van ongeveer 1040. Meeste kits eindigen richting de 1010 dus dan kom je uiteindelijk op een alcoholgehalte van ~4% uit. 
Had je deze al gelezen? http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Hoi Brouwers,

Ik heb de wiki zeker gelezen! Maar ben toch wat onzeker. Jammer als ik na paar weken vies bier heb...

Ik heb het niet gemeten voor ik de suiker heb gevoegd. Stom van me. Ik meet net 1020 SG. Ik had 4/5 dagen geleden ook SG van 1020. Eerste keer heb ik na 8 dagen getest zoals op de verpakking staat..

Hierna moest nog 100 gram suiker toevoegen. En weer 5 dagen laten staan. Daar ben ik dan nu ongeveer op... SG moet nu stabiel blijven. Dan of overhevelen of in ferment vat laten voor 7 dagen op koele plek... Daarna bottelen... flesjes met suiker toevoegen en dan koelen.. en proost...

Ik heb het inderdaad opgelost in 1 liter warm water. Alles zo berekend dat ik op 22 a 23 liter uit zou komen totaal...

Maar toch vind ik de oranje kleur toch niet het mooie donkere bruin van wat ik verwachte. Maar misschien komt dat na rijpen op fles?

Super dat iedereen helpt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.