Richtlijnen beslagdikte

Gestart door ErikdeBrouwer, 11-01-2015 13:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 13-01-2015  19:13 uOmdat professionele brouwers met water van 93 ºC spoelen (volgens Jacques) ;)
Dat is een constatering, maar geen verklaring.

hansHalberstadt

Heeft iemand hier op het forum wel eens het verband onderzocht tussen spoelen bij hoge temperatuur, vastgelopen hoofdgisting en zetmeeltroebeling?

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2015  19:16 uDat is een constatering, maar geen verklaring.
En hij heeft er goede ervaringen mee. Verklaring? ;D

Neetje

Citaat van: Eric v B op 13-01-2015  19:13 uOmdat professionele brouwers met water van 93 ºC spoelen (volgens Jacques) ;)

Heb volgens mij ook op het forum gelezen dat bitterheid-kaf een reden kan zijn om niet zo heet te spoelen.


Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2015  19:21 uHeeft iemand hier op het forum wel eens het verband onderzocht tussen spoelen bij hoge temperatuur, vastgelopen

hoofdgisting en zetmeeltroebeling?

Dit is er niet.....geen enkele problemen met die factoren....

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2015  19:14 uik denk dat je in de praktijk 'gered' wordt omdat ookal doe je er spoelwater van 100 ºC bij dan nog kun je niet de totale beslagtemperatuur ver omhoog krijgen omdat die meestal al lager is dan 75 ºC.   

Dit klop....heb ik al eens nagemeten. Echter is het ook zo dat de pH van je uitloop niet boven de 6 uit mag komen...dus indien je spoelwater is aangezuurd is er ook geen spraken van "uitlogen" van looistoffen..... :) :brouwen:

hansHalberstadt

Ok, maar dat verhaal over zetmeel en alpha amylase is niet zomaar uit de duim gezogen. Klinkt mij heel logisch in de oren. Wat voor nieuwe inzichten hebben er dan toe geleid dat dit ineens niet meer geldig is? natuurlijk kun je op 100 ºC gaan spoelen en dan in eerste instantie niets geks zien, maar dat geeft niet aan dat je niet iets over het hoofd ziet als je niet weet waar je op moet letten. 

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2015  19:14 uik denk dat je in de praktijk 'gered' wordt omdat ookal doe je er spoelwater van 100 ºC bij dan nog kun je niet de totale beslagtemperatuur ver omhoog krijgen omdat die meestal al lager is dan 75 ºC.

Volgens mij zijn er meerdere brouwers die niet uitmaishen en heet/kokend water toevoegen tijdens spoelen.

Gezien de tijd die ik nodig heb om het wort aan de kook te brengen, 15 à 20 min, zit ik nog ver van de 100 graden. Nooit gemeten hoe warm het wort is na het spoelen.


hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 13-01-2015  20:11 uVolgens mij zijn er meerdere brouwers die niet uitmaishen en heet/kokend water toevoegen tijdens spoelen.

Gezien de tijd die ik nodig heb om het wort aan de kook te brengen, 15 à 20 min, zit ik nog ver van de 100 graden. Nooit gemeten hoe warm het wort is na het spoelen.
Als dat verhaal van die amylase en zetmeel klopt dan is dat dus waar je op moet letten: dat het wort die je kookketel inloopt nog even op max 80 ºC was zodat de enzymen hun laatste werk hebben kunnen doen tijdens het filteren. Bij 93 ºC spoelwater zal hier nog wel aan voldaan worden.   

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2015  20:59 uAls dat verhaal van die amylase en zetmeel klopt dan is dat dus waar je op moet letten:

De praktijk wijst uit dat je nergens op hoeft te letten wat dat betreft...gewoon brouwen, niet uitmaischen en spoelen met heet water ( > 90°C) bij voorkeur aangezuurd indien het hard water betreft.... ;) :brouwen:

Jacques

Citaat van: Eric v B op 13-01-2015  19:13 uOmdat professionele brouwers met water van 93 ºC spoelen (volgens Jacques) ;)

In ieder geval doen ze dit bij Duvel. Hier was onderzoek naar gedaan en gebleken was dat het niet schadelijk was voor de kwaliteit van het bier.
De laatste jaren doe ik niet anders meer en het bevalt erg goed. Door de hogere temperatuur lossen de suikers makkelijker op in het spoelwater, de viscositeit van het wort in de bostel wordt er lager door waardoor je sneller kunt spoelen. Door het snellere spoelen heb je per saldo geen toename aan looistoffen in je bier.

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-01-2015  22:39 uDoor het snellere spoelen heb je per saldo geen meer looistoffen in je bier.

Dat is geen goed Nederlands volgens mij.... ;)

Of je daardoor sneller spoelt betwijfel ik. Ik heb die ervaring in ieder geval niet. En van looistoffen heb ik inderdaad geen last door het spoelen met Heet water... :brouwen:

Eric v B

Citaat van: Jacques op 13-01-2015  22:39 uIn ieder geval doen ze dit bij Duvel. Hier was onderzoek naar gedaan en gebleken was dat het niet schadelijk was voor de kwaliteit van het bier.
De laatste jaren doe ik niet anders meer en het bevalt erg goed. Door de hogere temperatuur lossen de suikers makkelijker op in het spoelwater, de viscositeit van het wort in de bostel wordt er lager door waardoor je sneller kunt spoelen. Door het snellere spoelen heb je per saldo geen meer looistoffen in je bier.
Maisch je dan nog wel uit op 78 ºC?

Oscar

Citaat van: Eric v B op 13-01-2015  23:14 uMaisch je dan nog wel uit op 78 ºC?

Niet nodig... :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-01-2015  00:11 uNiet nodig... :)
Welke temperatuur heeft het beslag dan als je begint met spoelen?

hobbybob

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2015  08:54 uWelke temperatuur heeft het beslag dan als je begint met spoelen?

De temp van de laatste maischstap daar gooi ik gewoon >90° op

Neetje

Citaat van: Oscar op 13-01-2015  21:39 u...bij voorkeur aangezuurd indien het hard water betreft...

Bij pils het hete water uit de koker naar een emmer - aanzuren - spoelen.
Gooi geen zuur in mijn kokers. Alleen tijdens ontkalken.

ErikdeBrouwer

Conclusie: beslagdikte is dus niet zo cruciaal en en passant kan ik ook nog eens spoelen met kokend water en de laatste maischstap overslaan. Dat maakt het brouwen weer een stukje makkelijker!

hansHalberstadt

Citaat van: ErikdeBrouwer op 14-01-2015  20:30 uConclusie:kan ik ook nog eens spoelen met kokend water en de laatste maischstap overslaan.
Die conclusie is voor mij nog onvoldoende onderbouwd.

Brouwers

Citaat van: ErikdeBrouwer op 14-01-2015  20:30 uConclusie: beslagdikte is dus niet zo cruciaal
Als je niks om brouwzaal rendement geeft heb je gelijk. Maar als je brouwzaalrendement net 50% haalt met spoelen zou ik er niet voor kiezen om niet meer te spoelen.

hansHalberstadt

Sommigen vinden rendement niet belangrijk. Persoonlijk vind ik het zonde als ik effectief gezien steeds een kilo mout weggooi door niet te spoelen. Ik zou dus kiezen voor de optimale tussenweg: zover uit spoelen dat je nog net geen merkbare nadelen hebt. Bij mij is dat uitspoelen tot SG 1015 of zo. (en aanzuren spoelwater helpt ook al)

wilbertd

Citaat van: ErikdeBrouwer op 14-01-2015  20:30 uConclusie: beslagdikte is dus niet zo cruciaal en en passant kan ik ook nog eens spoelen met kokend water en de laatste maischstap overslaan. Dat maakt het brouwen weer een stukje makkelijker!
Ik zou zeggen:
De keuze van beslagdikte op een gemiddelde stort is minder crusiaal voor het rendement, het verschil tussen 3 of 4 l/kg zal er wel zijn, maar het zal je niet veel procenten uitmaken.

Spoelen met kokend/of bijna kokend water kan prima en de laatste maischstap kan je inderdaad overslaan.
Ik heb die laatste stap nog nooit uitgevoerd en sinds ik met kokend/bijna kokend water spoel heb ik wat hoger rendement.
Mijn bier smaakt prima.


Jacques

Citaat van: Oscar op 13-01-2015  22:47 uDat is geen goed Nederlands volgens mij.... ;)

Of je daardoor sneller spoelt betwijfel ik. Ik heb die ervaring in ieder geval niet. En van looistoffen heb ik inderdaad geen last door het spoelen met Heet water... :brouwen:

Schrijft degene die ten onrechte het woord heet met een hoofdletter schrijft...  :)

Sneller spoelen heb je zelf in de hand. Gewoon de kraan wat verder openzetten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-01-2015  21:53 uSneller spoelen heb je zelf in de hand. Gewoon de kraan wat verder openzetten.
Als het filterbed dichtslaat niet.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2015  22:27 uAls het filterbed dichtslaat niet.

De truc is in het begin van het filteren met de kraan het debiet flink te knijpen en daarna de kraan verder open te zetten. Door heter te spoelen slaat het filter minder snel vast in verband met de lagere viscositeit.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2015  23:18 uDe truc is in het begin van het filteren met de kraan het debiet flink te knijpen en daarna de kraan verder open te zetten. Door heter te spoelen slaat het filter minder snel vast in verband met de lagere viscositeit.
Hoe groter de hoogte van het filterbed, hoe meer risico op filterproblemen heb ik gemerkt. Het punt waar het kritisch wordt (bij mij ca 40cm) zal best opschuiven als je heter spoelt en het filterbed niet onnodig samendrukt (te groot debiet in het begin). Dunner beslag geeft een lagere viscositeit, dus zal vast ook helpen. (Om even bij het onderwerp te blijven.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.