Richtlijnen beslagdikte

Gestart door ErikdeBrouwer, 11-01-2015 13:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErikdeBrouwer

Beste brouwers,

Heeft een van jullie tips voor het vinden van richtlijnen voor beslagdiktes? In het boek van Adrie zie ik recepten met vrij uiteenlopende beslagdiktes, maar ik kan niet echt handige richtlijnen vinden voor het maken van mijn recepten. Kan je ongestraft dunner maischen en minder spoelen? Of heeft dat wel degelijk nadelen? En hoeveel zou je dan minimaal moeten spoelen?

Alvast dank voor wat tips!

Groet,

Erik

Oscar

Citaat van: ErikdeBrouwer op 11-01-2015  13:55 uHeeft een van jullie tips voor het vinden van richtlijnen voor beslagdiktes?

Daar moet je niet al te moelijk over denken. 3,5liter/kilo is bij mij standaard, maar iets minder (3 liter/kilo) kan ook. Meer kan ook. Maar als je dunner inmaischt kun je minder spoelen en dat leidt tot een ietsje lager rendement.

Dus een en ander hangt ook af van je installatie... :)

 :degroeten:

bierfan

En hoe dun kan/mag je gaan?
Ik zat gisteren aan 7,9 l/kilo. Gaf geen problemen volgens mij.

Oscar

Citaat van: bierfan op 11-01-2015  14:21 uEn hoe dun kan/mag je gaan?
Ik zat gisteren aan 7,9 l/kilo. Gaf geen problemen volgens mij.

7,9 kilo per liter is belachelijk, tenzij dit je totale benodigd water is. Je hoeft dan niet meer te spoelen. Kan. Moet dan wel in je pan passen... ;)

bierfan

Spoelen ben ik inderdaad mee gestopt.  ;)  Het lijkt erop dat dit mij betere bieren oplevert.

wilbertd

Ik stel mijn beslagdikte in op de hoeveelheid spoelwater.
Ik spoel met water uit een waterkoker, dus spoel met circa een liter per keer.
Als ik tijd en zin heb om die waterkoker vaak aan te zetten dan hou ik het beslag wat dikker, zo niet dan hou ik het wat dunner :)

Robert1968

Gebruikelijk is een verhouding spoelwater - maischwater : 1:2 (dus spoelwater is 1/3 van de totale waterbehoefte).

Op basis van de moutstort kun je dan de beslagdikte berekenen, gewoonlijk tussen 3-4,5 l/kg.

Ik stop trouwens binnenkort ook met spoelen en voeg dan kokend "spoelwater" na 72 ºC maischstap toe tot 78 ºC. Dit voorkomt in ieder geval  dat je te dun maischt. 

bierhenkie

Met een Weckpan-RIMS spoel ik niet en doe al het water in een keer in de pan. Goed rendement.

Zooms

Ik ben zelf in het verleden succesvol tot 2 liter / kg gegaan. Bij 1,6 krijg je echt problemen. Dus als minimum zou ik 2 l/kg aanhouden.

Ricoco

Wat voor brouwzaalrendement halen jullie zonder spoelen?

koffie

Citaat van: wilbertd op 11-01-2015  15:31 uIk stel mijn beslagdikte in op de hoeveelheid spoelwater.
Ik spoel met water uit een waterkoker, dus spoel met circa een liter per keer.
Als ik tijd en zin heb om die waterkoker vaak aan te zetten dan hou ik het beslag wat dikker, zo niet dan hou ik het wat dunner :)
Is dat niet vreselijk inefficient ?

wilbertd

Citaat van: koffie op 11-01-2015  19:30 uIs dat niet vreselijk inefficient ?
Spoelen met heet wat uit een waterkoker, of spoelen an sich?

koffie

Citaat van: wilbertd op 11-01-2015  19:43 uSpoelen met heet wat uit een waterkoker, of spoelen an sich?
Elke keer 1 liter water opwarmen :)

ypenga

Verhouding 1:3
per kg mout zo'n 3 liter water.

wilbertd

Citaat van: koffie op 11-01-2015  20:24 uElke keer 1 liter water opwarmen :)
Ach ja, als ik 25 liter brouw (35 liter maischwater) met een maischdikte van 4 l/kg is dat 6 keer die knop indrukken.
Het is te doen, maar je begrijpt daardoor wel waarom ik mijn maischdikte aanpas aan mijn waterkoker.

hansHalberstadt

Citaat van: Ricoco op 11-01-2015  17:52 uWat voor brouwzaalrendement halen jullie zonder spoelen?

Volgens de berekeningen (Bierpro) kom je voor een bier met 9 kg mout per 40 liter bier (SG=1058 bij MW=42 L) op de volgende getallen:
MW=42 L, SW=26 L spoelrendement=90% brouwzaalrendement=67%
MW=56, SW=11 spoelrendement=83%
MW=66, SW=2 spoelrendement=73%
MW=68, SW=0 spoelrendement=71%, brouwzaalrendement= 53%

Geeft dus een behoorlijk lager rendement als je niet spoelt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-01-2015  22:00 uVolgens de berekeningen (Bierpro) kom je voor een bier met 9 kg mout per 40 liter bier (SG=1058 bij MW=42 L) op de volgende getallen:
MW=42 L, SW=26 L spoelrendement=90% brouwzaalrendement=67%
MW=56, SW=11 spoelrendement=83%
MW=66, SW=2 spoelrendement=73%
MW=68, SW=0 spoelrendement=71%, brouwzaalrendement= 53%

Geeft dus een behoorlijk lager rendement als je niet spoelt.

Het is maar wat je wilt: of het onderste uit de kan halen of een kwalitatief iets beter bier.

Overigens heeft spoelen bij mijn Braumeister niet zo heel veel effect. Dit komt doordat je een relatief hoge mout : maischwater verhouding hebt en het spoelwater snel door de bostel loopt doordat het debiet uit de moutkorf niet kunt regelen. Desondanks zit ik bij mijn laatste brouwsels op een een brouwzaalrendement van 80%. Door niet te spoelen daalt bij mij het rendement naar zo'n 75%.

ZwartGoud

Ik spoel (bijna) nooit meer, en ben daar erg tevreden mee. Mijn bieren smaken mijns inziens beter, voller. Mijn brouwzaalrendement ligt zo rond de 72 - 75 %.
Het scheelt ook weer wat tijd op een brouwdag  :brouwen:

Neetje

Citaat van: wilbertd op 11-01-2015  21:54 uAch ja, als ik 25 liter brouw (35 liter maischwater) met een maischdikte van 4 l/kg is dat 6 keer die knop indrukken.
Het is te doen, maar je begrijpt daardoor wel waarom ik mijn maischdikte aanpas aan mijn waterkoker.

Soms gebruik ik de kookpan om spoelwater te verwarmen, maar vind het eigenlijk wel makkelijker om met waterkokers te spoelen.
Gebruik er dan wel minstens 2 tegelijk (1 liter + 1,7 liter = 2,7 liter) voor een brouwsel van zo'n 20 liter.
Dit is ook handiger dan met een maatbeker uit een hete pan (zonder kraantje) te scheppen.

NiekBBQ

Ik dacht dat er gespoeld moest worden met water van 80 graden.
Jullie gebruiken water uit de waterkoker... water van 100 graden gaat dus zonder problemen?

Oscar

Citaat van: NiekBBQ op 12-01-2015  22:42 uWater van 100 graden gaat dus zonder problemen?

Yep... :brouwen:

Neetje

Citaat van: NiekBBQ op 12-01-2015  22:42 uJullie gebruiken water uit de waterkoker... Water van 100 graden gaat dus zonder problemen?


Scheelt ook nog iets (weinig) in opwarmen naar koken.

hansHalberstadt

Wat was ook alweer de reden waarom we nu op een hogere temperatuur mogen spoelen dan vroeger?

Eric v B

Omdat professionele brouwers met water van 93 ºC spoelen (volgens Jacques) ;)

hansHalberstadt

Dit is wat op onze site staat van triple-W"

citaat
De temperatuur van het beslag mag niet boven de 78° C uitkomen, omdat boven deze temperatuur de nog aanwezige alfa -amylase volledig zal inactiveren. Een kleine resthoeveelheid van dit enzym is nodig in het wort om de tijdens het filteren in het wort opgeloste zetmeel af te breken. Zeer kleine hoeveelheden niet afgebroken zetmeel zijn vaak nog in de bostel aanwezig, die tijdens het filteren in het wort kunnen oplossen. Een geringe restactiviteit a -amylase zal het probleem van zetmeeltroebeling (of een vastlopende hoofdgisting) kunnen voorkomen.
einde citaat

Ik denk dat je in de praktijk 'gered' wordt omdat ook al doe je er spoelwater van 100 ºC bij dan nog kun je niet de totale beslagtemperatuur ver omhoog krijgen omdat die meestal al lager is dan 75 ºC.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.