Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Heeft een van jullie tips voor het vinden van richtlijnen voor beslagdiktes?
En hoe dun kan/mag je gaan?Ik zat gisteren aan 7,9 l/kilo. Gaf geen problemen volgens mij.
Ik stel mijn beslagdikte in op de hoeveelheid spoelwater.Ik spoel met water uit een waterkoker, dus spoel met circa een liter per keer.Als ik tijd en zin heb om die waterkoker vaak aan te zetten dan hou ik het beslag wat dikker, zo niet dan hou ik het wat dunner
Is dat niet vreselijk inefficient ?
Spoelen met heet wat uit een waterkoker, of spoelen an sich?
Elke keer 1 liter water opwarmen
Wat voor brouwzaalrendement halen jullie zonder spoelen?
Volgens de berekeningen (Bierpro) kom je voor een bier met 9 kg mout per 40 liter bier (SG=1058 bij MW=42 L) op de volgende getallen:MW=42 L, SW=26 L spoelrendement=90% brouwzaalrendement=67%MW=56, SW=11 spoelrendement=83%MW=66, SW=2 spoelrendement=73%MW=68, SW=0 spoelrendement=71%, brouwzaalrendement= 53% Geeft dus een behoorlijk lager rendement als je niet spoelt.
Ach ja, als ik 25 liter brouw (35 liter maischwater) met een maischdikte van 4 l/kg is dat 6 keer die knop indrukken.Het is te doen, maar je begrijpt daardoor wel waarom ik mijn maischdikte aanpas aan mijn waterkoker.
Water van 100 graden gaat dus zonder problemen?
Jullie gebruiken water uit de waterkoker... Water van 100 graden gaat dus zonder problemen?