Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Omdat professionele brouwers met water van 93 ºC spoelen (volgens Jacques)
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Dat is een constatering, maar geen verklaring.
Heeft iemand hier op het forum wel eens het verband onderzocht tussen spoelen bij hoge temperatuur, vastgelopen hoofdgisting en zetmeeltroebeling?
ik denk dat je in de praktijk 'gered' wordt omdat ookal doe je er spoelwater van 100 ºC bij dan nog kun je niet de totale beslagtemperatuur ver omhoog krijgen omdat die meestal al lager is dan 75 ºC.
Volgens mij zijn er meerdere brouwers die niet uitmaishen en heet/kokend water toevoegen tijdens spoelen. Gezien de tijd die ik nodig heb om het wort aan de kook te brengen, 15 à 20 min, zit ik nog ver van de 100 graden. Nooit gemeten hoe warm het wort is na het spoelen.
Als dat verhaal van die amylase en zetmeel klopt dan is dat dus waar je op moet letten:
Door het snellere spoelen heb je per saldo geen meer looistoffen in je bier.
In ieder geval doen ze dit bij Duvel. Hier was onderzoek naar gedaan en gebleken was dat het niet schadelijk was voor de kwaliteit van het bier. De laatste jaren doe ik niet anders meer en het bevalt erg goed. Door de hogere temperatuur lossen de suikers makkelijker op in het spoelwater, de viscositeit van het wort in de bostel wordt er lager door waardoor je sneller kunt spoelen. Door het snellere spoelen heb je per saldo geen meer looistoffen in je bier.
Maisch je dan nog wel uit op 78 ºC?
Niet nodig...
Welke temperatuur heeft het beslag dan als je begint met spoelen?
...bij voorkeur aangezuurd indien het hard water betreft...
Conclusie:kan ik ook nog eens spoelen met kokend water en de laatste maischstap overslaan.
Conclusie: beslagdikte is dus niet zo cruciaal
Conclusie: beslagdikte is dus niet zo cruciaal en en passant kan ik ook nog eens spoelen met kokend water en de laatste maischstap overslaan. Dat maakt het brouwen weer een stukje makkelijker!
Dat is geen goed Nederlands volgens mij.... Of je daardoor sneller spoelt betwijfel ik. Ik heb die ervaring in ieder geval niet. En van looistoffen heb ik inderdaad geen last door het spoelen met Heet water...
Sneller spoelen heb je zelf in de hand. Gewoon de kraan wat verder openzetten.
Als het filterbed dichtslaat niet.
De truc is in het begin van het filteren met de kraan het debiet flink te knijpen en daarna de kraan verder open te zetten. Door heter te spoelen slaat het filter minder snel vast in verband met de lagere viscositeit.