Kveikings plunder Northumbria

Gestart door Chilobrachys, 14-04-2019 00:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chilobrachys

Afgelopen week deze splitbatch gebrouwen met kveik. Het doel was om een fris zomers tarwebiertje te brouwen waar het gistkarakter mooi naar voren komt. De helft van het brouwsel is vergist met #1 Gjernes en de andere helft met #17 Midtbust.

Van Gjernes is al redelijk veel bekend, verschillende isolaten hiervan zijn commercieel verkrijgbaar. Dit is de originele cultuur die bestaat uit 3 verschillende giststammen. Gjernes geeft sinaasappel achtige aroma's, iets wat vaak niet misstaat in een tarwebiertje.
Midtbust is een nog wat onbekendere gist die vooral aroma's van tropisch fruit en steenvruchten zou moeten geven. Dit lijkt me mooi te passen bij de El Dorado hop.

Gjernes is vergist op 38 graden, Midtbust op 33 graden.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKveikings plunder Northumbria
Kenmerk041
Brouwdatum6-4-2019
BiertypeBlond(e)
Aantal liters22
Gewenst begin SG1054 (5,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,4 liter
Maischdikte4,1 l/kg
Maischwater23,2 liter
Spoelwater9,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur25 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout (DM)38,5 %2200 gr4 EBC
Palemout (DM)39,6 %2259 gr8 EBC
Pale ale mout, Maris otter13,1 %749 gr5 EBC
Munchener mout (DM)8,8 %500 gr22 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,5 %50 gr0 minuten0 EBU
Perle (Dld)6,3 %25 gr60 minuten18 EBU
El Dorado12,4 %25 gr5 minuten7 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort#1 Gjernes en #17 Midtbust
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter300 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter35°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten4,1 l/kg
272°C30 minuten4,1 l/kg
378°C5 minuten4,1 l/kg


Chilobrachys

Brouwdag 6 april, 10 april is het bier met Gjernes op fles gegaan en 13 april heeft het bier al een redelijk stabiele plakkende schuimkraag. De schuimkraag zakt iets in maar blijft aan de rand continu aanwezig.

De giststarter met Gjernes is net als de Midtbust een dag voor het brouwen opgezet in 300 ml wort van 1.040 (op 11 liter bier). De hoeveelheid starter is behoorlijk veel geweest om de gist sterk naar voren te laten komen. Het bier is erg troebel (als een neipa bijna) en heeft een frisse citrus/sinaasappel geur, in de smaak is de sinaasappel minder herkenbaar. Erg fris zomers biertje geworden die zonder twijfel op zal zijn voordat de zomer is begonnen  :biersmile: :D

Mike101

Leuk om jouw ervaring met deze gisten te lezen!

Ik ben benieuwd naar het eind sg van deze gisten? Worden de bieren redelijk droog of juist niet?

Chilobrachys

Verschild wel iets per strain maar over het algemeen geld dat hoe lager het begin SG, hoe minder ver ze uit vergisten.
Het eind-sg met de Gjernes was in dit bier 1015 (70% svg ongeveer), de Midtbust ga ik vandaag bottelen.
Van de Juggernaut is bekend dat hij wel erg ver door gaat, in een bier met een vergelijkbaar begin SG ging deze door tot 1.006. (zie topic Kveikings are coming!)

seed7

Citaat van: Chilobrachys op 14-04-2019  10:48 uVerschild wel iets per strain maar over het algemeen geld dat hoe lager het begin SG, hoe minder ver ze uit vergisten.

(nog) meer gistvoeding? Servomyces.

ingo (Kveikingmetal?)

Chilobrachys

Citaat van: seed7 op 14-04-2019  11:49 u(nog) meer gistvoeding? Servomyces.

ingo (Kveikingmetal?)

Ik heb nog niet meer gistvoeding durven gebruiken dan aanbevolen wordt op de potjes (Wyeast).

Chilobrachys

Na een weekje vakantie weer terug en daar vond ik twee leuke verrassingen.
Een bouwpakket van een kveik ring en het bier met midtbust die heel prima smaakt. Deze kwam wat langzaam op druk in vergelijking met de andere kveik bieren (lees: binnen 2-4 dagen nog geen stabiele schuimkraag).

Nu een week later is hij erg lekker! Schuimkraag zakt redelijk snel in tot een laag van een paar milimeter met fijne belletjes die aan het glas blijven plakken. De geur en smaak doet me vooral aan mango denken, maar er zit nog wel een randje aan die ik niet heel goed kan beschrijven.
Deze variant komt wat bitterder over dan de variant met Gjernes. Maar voor een goede vergelijking zou ik ze naast elkaar moeten proeven.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.