Bier van oud brood

Gestart door carsten888, 10-01-2015 09:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carsten888

Ik heb een hekel aan oud brood weggooien en hou van bier. Dus wil ik bier van oud brood maken.

Na lang zoeken is dit het enige wat ik daarover kon vinden:
https://sites.google.com/site/yankeeharp/breadbeer

Dat heb ik geprobeerd. Pot vol brood gepropt, water erbij, paar dagen laten staan. Maar afgieten ging niet. Er kwam een theelepeltje water uit, maar het brood hield al het water goed vast. Waarschijnlijk teveel brood erin gedaan. Dus volgende keer maar half vol doen met brood, en misschien brood eerst door de blender halen.

Ik heb de helft eruit gehaald, nog wat suiker erbij en een paar rozijnen, bijgevuld met water en een waterstop erop. Na 3 dagen overstroomde de waterstop en plopt hij af en toe. D'r zit zeker leven in. Ik bedacht me te laat dat door het bakken het brood waarschijnlijk niet meer de wilde gisten bevat die nodig zijn, maar misschien kunnen die gisten dat bakprocess overleven?



Zijn er anderen hier met ervaringen of tips over bier brouwen van oud brood?

William

Zoek maar eens op Kvass - dat is bier uit brood, suiker en gist aangevuld met wat andere kruiden en rozijnen. Het schijnt van russisch origine te zijn.

http://www.instructables.com/id/bread-kvass/

carsten888

Dank je wel! Ik had al wel over kvass van bieten gehoord. Intrigerent. Wel wat weinig alcohol, 1-2%. Maar met wat extra suiker komt dat wel goed ;)

seed7

Heel lang gelden wel eens gemaakt, 50% pils mout voor de enzymen en 50% oud brood. Wordt inderdaad een dikke smurrie die wat lastig te filteren is, de filteremmer werd destijds dan ook meer als filter pers gebruikt. Nu zou ik het denk ik met een BIAB zak proberen als het niet afloopt kun je nog persen.

Vergisten uiteraard gewoon met bakkersgist. Met witbrood krijg je dan inderdaad, mede door de gist, een weizen. Met bruinbrood ... na ja, bruin bier. Roggebrood werkte destijds niet zo best, ik wijt dat aan de hoeveelheden anti schimmel stoffen die toen (nog?) gebruikt werden.

Ingo

carsten888

Dank je voor het delen van je ervaring. Dat met die zak is een goed idee.

Hoppenbrouwers

Is het doel een smakelijk bier maken?

carsten888

@seed7
Citeer50% pils mout voor de enzymen
Is dat voor de smaak of helpen die de granenprut om te zetten in alcohol? Of allebei?

@Hoppenbrouwers
CiteerIs het doel een smakelijk bier maken?
Ja. Maar eerst maar eens een testje doen met de basis van het oorspronkelijke recept. Als dat al lekker is, prima. Schijnt naar cola te smaken.

Maar het alcoholpercentage moet natuurlijk wel iets meer worden dan die 1-2 %. Simpelste lijkt meer suiker. Of wellicht een starter die de granenprut helpt omzetten naar alcohol, want als alleen de suiker die je toevoegt alcohol wordt en het broodextract zurig fermenteert vermoed ik dat alleen veel suiker toevoegen niet bevorderlijk zal zijn voor de smaak. En de vraag is hoe lang houdbaar dat is.

Mijn brouwervaring beperkt zich tot cider en zuurkool. Dus elke inbreng is welkom  ^-^


seed7

Citaat van: carsten888 op 11-01-2015  09:31 u@seed7 Is dat voor de smaak of helpen die de granen prut om te zetten in alcohol? of allebei?

Beiden. Je zou een andere basismout kunnen gebruiken maar met b.v. Muenchner (om meer smaak te krijgen) zou je minder broed moeten gebruiken omdat die minder enzymkracht heeft. Waarschijnlijk zou je ook wel met 35% pilsmout toe kunnen, bij 50% lukt de conversie gegarandeerd.

Ingo

Ronnie

ik vind het zielig om de kippen dronken te voeren!  :(
Of is dat drank die je zelf zou uitdrinken?
Meen je dat echt?  ???

seed7

Brood is de tragedie van het graan dat bier had willen worden, maar het nooit geworden is.

Ingo

carsten888

Citaat van: Ronnie op 11-01-2015  12:27 uik vind het zielig om de kippen dronken te voeren!  :(
Of is dat drank die je zelf zou uitdrinken?
Meen je dat echt?  ???
Als het inderdaad naar cola smaakt en het lukt dat alcoholpercentage richting 5% te krijgen lijkt me dit superdrank  :biersmile:

Hoppenbrouwers

Citaat van: carsten888 op 11-01-2015  13:32 uAls het inderdaad naar cola smaakt en het lukt dat alcoholpercentage richting 5% te krijgen lijkt me dit superdrank  :biersmile:
Ik zou je verwachtingspatroon wat naar beneden schroeven als ik jou was ;)
Heb het zelf nog nooit gedronken maar wel de resultaten ervan gezien.

dutch food geek

Citaat van: Ronnie op 11-01-2015  12:27 uIk vind het zielig om de kippen dronken te voeren!  :(
Of is dat drank die je zelf zou uitdrinken?
Meen je dat echt?  ???
Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-01-2015  13:40 uIk zou je verwachtingspatroon wat naar beneden schroeven als ik jou was ;)
Heb het zelf nog nooit gedronken maar wel de resultaten ervan gezien.
Ga naar een Poolse of Russische supermarkt en koop een fles kvas en merk dat het best een lekker drankje kan zijn...

Hoppenbrouwers

Citaat van: dutch food geek op 11-01-2015  13:44 uGa naar een Poolse of Russische supermarkt en koop een fles kvas en merk dat het best een lekker drankje kan zijn...
Ik heb ook niet gezegd dat het geen lekker drankje kan worden. Maar dat heeft waarschijnlijk ook met de omstandigheden te maken waarin het gemaakt wordt.
De methode zoals die hier beschreven is zal niet hetzelfde resultaat opleveren als wat jij in de oost Europese supermarkt kan kopen.

dutch food geek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-01-2015  13:49 uIk heb ook niet gezegd dat het geen lekker drankje kan worden. Maar dat heeft waarschijnlijk ook met de omstandigheden te maken waarin het gemaakt wordt.
De methode zoals die hier beschreven is zal niet hetzelfde resultaat opleveren als wat jij in de oost Europese supermarkt kan kopen.

Dat wat de methode klopt.
Je zou het brood, zo donker mogelijk, bij voorkeur roggebrood, eerst moeten verbranden in de oven (ja, echt zwart) en dan koken met water en een klein beetje suiker
het resulterende wort vergisten met bakkersgist (bij voorkeur verse)
Dan kom je meer in buurt.
Eerste resultaat keuren en tweaken naar gelang je smaak. Het eindresultaat moet vrij zoet zijn en weinig alcohol bevatten.
Bottelen in colaflessen voordat de hoofdvergisting is afgelopen en klaar ;)

seed7

Broodbier en Kvass zijn wel twee verschillende dingen. De laatste heeft zowel een melkzure fermentatie als een klein beetje gisting, max 2% alcohol. In broodbier "hoort" geen melkzuurbacterie en het is ook gewoon gehopt.

Voor Kvass is er de SafKvas C-73 gist. Een andere gist hiervoor is de Gozdawa POK V, ook een korreltje. Beiden schijnen een wat zurig bier op te leveren zonder melkzuurbacterien. De Gozdawa ligt al weer een tijdje in de koelkast, maar is nog niet ingezet.

Ingo

Neetje

Citaat van: seed7 op 11-01-2015  12:37 uBrood is de tragedie van het graan dat bier had willen worden, maar het nooit geworden is.


Mooi zinnetje.  :duimop:

carsten888

Ik heb net de prut uit die fles op de eerste foto gezeefd en geproefd.

HET IS HEERLIJK!

Oke, over smaak valt niet te twisten. Maar ik vind dit dus echt naar een soort cola smaken. Met een beetje het zurige van karnemelk. Persoonlijk vind ik dit een geweldig lekker drankje. Nu snap ik helemaal dat dit in het oosten zo'n populaire drankje is.

Verder met dit experiment.
Doel: Proberen alcohol percentage te verhogen richting bier.

1. Het gezeefde spul nog extra suiker bij gedaan en waterstop erop.
2. van eerder geweekt brood, gezeefd en in plastic fles gedaan, 4 scheppen suiker, rozijnen en gist erbij. En fles beetje ingeknepen en dichtgedraaid. Zodat er nog een beetje ruimte is voor fermentatie en er toch prik in blijft. Als de fles helemaal hard voelt, zo lees ik in verschillende bronnen, dan is het klaar.
3. Zelfde als 2, maar hier heb ik de broodprut eerst door de blender gedaan. Toen ging het helemaal door de zeef heen. Het is zichtbaar meer troebel dan 2. Wellicht dat dat een dikke laag mast onderin gaat vormen. Ik hoop dat dat een goede voedingsbodem zal zijn voor de alcoholproducerende bacterietjes.

Op foto: 3, 1 en 2.

Brouwers

Citaat van: carsten888 op 11-01-2015  16:04 uIk hoop dat dat een goede voedingsbodem zal zijn voor de alcoholproducerende bacterietjes.

Ik mag hopen dat je de alcoholvormende schimmels hier van gaan snoepen anders kan het dadelijk een zurig eindproduct worden  ;D

seed7

Voor de hardcore liefhebbers van zure muk Kanne Brottrunk.

Ingo

Joren

In Engeland is een brouwerij die 4 jaar geleden is gestart met een bier te brouwen met brood tegenvoedselverspilling. Dit is de link naar de site met recept.

https://www.toastale.com/homebrew-recipe/

Het bier heet toast ale en wordt inmiddels in 7 landen gebrouwen.

magicjantje


seed7

EBC is dacht ik ook bij een dergelijk project betrokken (geweest).

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 11-05-2019  15:22 uEBC is dacht ik ook bij een dergelijk project betrokken (geweest).

Ingo

Yep, ik heb nog niet zo lang geleden Pieke Broodbier gebrouwen. Is op tap in Maastricht verkrijgbaar bij The Lab.

hansHalberstadt

Je kunt brood gewoon op dezelfde manier afbreken tot suiker als donkere mouten. gewoon drogen fijnmalen (dat gaat beter als het droog is) en meemaischen lijkt mij.

BrouwMark

Nadeel van brood is dat het best wat zout bevat. Brood-gose?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.