Stout+ uit blik

Gestart door Eelke301, 07-01-2015 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke301

Hoi allemaal,

Een leuke volgende stap in mijn brouwcarriere, lijkt me het maken van een bier van 2 verschillende bierkits. Tot nu toe heb ik 2 bieren gemaakt met beide 1 blik (Brewferm Tripel en Coopers IPA, de laatste ga ik dry-hoppen als nieuw probeersel). Binnenkort is mijn vat weer leeg en ben ik het volgende van plan:

- 1 Blik Coopers Dark Ale 1.7 kg
- 1 Blik Coopers Original Stout 1.7 kg (beide te koop via webshop).
- 1,25 kg Brewing sugar (volgens het recept heb ik 1kg dextrose en 250g maltodextrine nodig)
- 250 g Light Dry Malt
- Gist zakjes van beide blikken

Op andere fora lees ik hier goede recensies over. Het is een sterke stout (+/- 8,8%), waarbij het als het goed is niet hinderlijk is dat er zo veel suiker wordt toegevoegd. Het bier schijnt na 6 weken al goed te drinken te zijn, al wordt het natuurlijk met de maanden en jaren nog beter. Omdat het een stevig vergistend bier is, wordt aangeraden om eerst het vat te vullen tot 15L, om na de hevigste vergisting bij te vullen tot 23L.

Ik ben benieuwd of dit een succes zou kunnen opleveren. Wat denken jullie? Alle feedback is welkom!

Hoop dat dat alcohol% een beetje klopt, kan ik dit zelf ergens berekenen?

PS. Sorry als ik nog dingen mis, ik zag niet echt een richtlijn voor het posten van de recepten...

Gerb

De bierstijlen liggen in elkaars lijn dus het lijkt me geen probleem. Het zou zomaar kunnen dat de gisten hetzelfde zijn. Ik heb zelf bijna nooit met een blik gebrouwen, maar als ik lees dat er ook maltodextrine in gaat, dan twijfel ik toch over de hoeveelheid suiker. Het lijkt wel alsof de maltodextrine het gebrek aan body door de kristalsuiker moet opheffen.

dutch food geek

Dit klinkt op zich als een mooi plan. Ik zou alleen overwegen om niet de bijgevoegde coopers gist te gebruiken, maar juist een mooie gist te selecteren uit de gisten die beschikbaar zijn.
Voor een stout denk ik dan automatisch aan een Nottingham of de Mangrove Jack's British Ale als je in de gedroogde gisten wilt blijven. Anders heeft Wyeast denk ik ook wel wat moois.

Wat je ook nog zou kunnen doen voor meer smaak en karakter is het steepen van enkele speciale granen (chocolademout, wat sterke caramout en misschien nog wat black mout of roasted barley) Daar zal je bier nog veel beter van worden. Ook kan je meer brouwsuiker vervangen door moutextract voor meer body en volheid.

Qua alcoholberekening. Ik heb even geen idee. Ik kan nergens vinden wat die blikken zouden moeten doen als eindresultaat. In basis zou het de twee alcohol percentages + de alcohol van 250g moutextract moeten zijn en dan wat lager omdat het geheel waarschijnlijk iets minder diep uitgist, maar dat is heel erg afhankelijk van welke gist je pakt. je zou ook de hoeveelheid suiker kunnen verminderen omdat je met twee volle kits werkt.

Dan zijn er natuurlijk nog mogelijkheden om te koken en alles met hop, maar gezien het feit dat je hier voor een behoorlijke stout gaat zou ik dat in dit geval niet doen, aroma hop voegt daarin niet zo bijster veel toe.

Kan je hier wat mee als antwoord?

RienP

Ik zou het brouwsuiker vervangen door kristalsuiker en dan eventueel je moutextract aandeel verhogen. Bijvoorbeeld 1 kg kristalsuiker in combinatie met 0,5 kg moutextract.

Let wel op dat dit soort gecombineerde blikrecepten vaak veel "schuim" tijdens de gisting geeft. Ik zou wel je gistemmer in een bak of op locatie zetten waar troep makkelijk op te ruimen is. (misschien wel beiden).
Dan kun je dit hebben zeg maar (plaatje op internet gevonden en er zijn er nog veel meer):


-edit-
Nog even ter aanvulling ten aanzien van bovenstaande. Als je nog niet gebruik maakt van een gistkast, zou ik wel gewoon gebruik maken van de Coopersgist. Deze is behoorlijk vergevingsgezind bij temperatuurschommelingen.


Eelke301

Bedankt allen!

Ik heb inderdaad (nog) geen vergistingskast. Temperatuur is altijd wel 18-21 in de woonkamer, maar niet enorm constant daarin. Wellicht dus toch de coopers gisten. Ze schijnen veel fruitige esters te produceren dus ik ben benieuwd hoe dat is in de stout.

Als ik het zo hoor is het een goed idee om de hoeveelheid suiker te verlagen en het moutextractpoeder te verhogen.

@ dutch food geek: heb totaal geen ervaring met het koken van eigen wort. Steepen en daarmee het bier specialer maken klinkt erg tof. Echter heb ik ook geen gelegenheid om de mouten te schroten en ook geen dompelkoeler of zo. De uitrusting moet nog wat uitgebreid worden ;-). Misschien in deze dus nog even niet koken... zou je me wel een opzet willen geven van hoe jij dit bijvoorbeeld zou doen? Kan ik het later nog eens over doen!

Naast

dutch food geek

Het koken van je eigen wort is niet zo moeilijk, gewoon koken ;)
Weet alleen niet of de handleiding van het blik zegt dat je niet mag laten koken, als dat het geval is, dan moet je dat niet doen.

Wat ik in dit geval zou doen is het volgende:

100 g chocolade mout
50 g geroosterde gerst
100 g cara 120

Samen in een plastic ziplock bag stoppen en plat neerleggen. Er overheen gaan met een deegroller om de granen te kneuzen.
Dan deze granen in een hopzak of een zakje wat je zelf maakt van neteldoek stoppen en in het water, dat je toch moet verwarmen voor je blikken hangen ongeveer op 65 graden houden gedurende 20 minuten. Ondertussen mag je best wel een beetje met het zakje bewegen door de vloeistof, die nu eigenlijk al wort aan het worden is. Na 20 minuten haal je de zak eruit en zet je de vlam weer aan. Als het wort kookt voeg je de suiker en de moutextract toe. Nu heb je een echte wort gemaakt!

Zet wel de vlam uit als je de moutextract en suiker toevoegt, anders kan het aanbranden, zeker het moutextract!

Dit laat je koken gedurende 15 minuten. In deze 15 minuten zou je ook hop mee kunnen koken en dan ga je verder zoals je blikhandleiding voorschrijft.

Wat je ook zou kunnen doen is een extract bier brouwen. Dan heb je echt je eigen bier gemaakt. Je investering in spullen hoeft nog niet omhoog en je bent niet meer gebonden aan de recepten van de blikfabrikanten. bijvoorbeeld:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptStout voor Eelke301
Brouwdatum
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume23,0 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)177 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)57 IBU
Brouwzaalrendement100,0 %
Kooktijd15 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt5 lKraanwater18 lKoud kraanwater voor afkoelen

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,500 kgChocolademoutDingemans900 EBC8,7 %
0,500 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC8,7 %
0,500 kgZwarte moutDingemans1400 EBC8,7 %
0,250 kgCara 120Dingemans120 EBC4,3 %
4,000 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC69,6 %

Steepen
25 minuten op 69 ºC

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,3 gColumbuspellets15,8%15 min.56,9 IBU

Gist: Lallemand Nottingham


Eelke301

Ziet er super uit, heel erg bedankt!

Ik ga er even mee bezig. Denk dat ik deze kleine hoeveelheden nog wel kan 'schroten' met een deegroller misschien... Heb zelf geen schrootmolen en wil daar nu nog geen 90€ aan uitgeven. Het schroten met een deegrol schijnt echter niet heel top te gaan als ik google mag geloven. Daarom gaat een full-grain (weet het Nederlandse woord even niet) nu nog even niet door.

Ik laat je weten hoe het wordt!

dutch food geek

Schroten met een deegroller is niet optimaal nee, maar voor deze mini hoeveelheden gaat het nog wel...
Dus spaar gewoon even door voor een schrootmolen en doe het stapje voor stapje. Dit is ook prima brouwen en zo kan je zelf je recept bepalen.
Grote groepen mensen in het buitenland brouwen alleen maar op deze manier :)

Jacques

Citaat van: Eelke301 op 10-01-2015  13:00 uDaarom gaat een full-grain (weet het Nederlandse woord even niet) nu nog even niet door.

Moutbrouwsel. Sommige hanteren de term volmout brouwsel maar die term is eigenlijk voorbehouden aan bieren waarbij geen suiker of moutextract is toegevoegd. Omdat bijna alle hobbybrouwers bottelsuiker gebruiken wordt er zo goed als geen volmoutbrouwsels gemaakt. Wel moutbrouwsels...

Eelke301

Hoi allemaal,

Dit bier staat voor eind deze week, begin volgende week op het programma. Wat ik me echter afvraag:

Omdat er staat dat je het het best eerst tot 15 L afvult en daarna, na de extreme hoofdgisting, afvult tot 23 L: Hoe kan ik dan het SG het best bepalen voor de bepaling van het alc.%? Want ik kan wel meten wat de dichtheid van die 15 L is, maar die is natuurlijk veel hoger dan die van 23 L met dezelfde bestandsdelen...

dutch food geek

Dat kan je uitrekenen.
Heel moeilijk is het niet.

Je hebt bijvoorbeeld een bier van 15 liter van 1.060 (start SG) dan voor het gemak van het rekenen gooien we alles voor de punt weg dus we houden (060) over.
We willen naar 23 liter bier uiteindelijk 15/23=0,652. Dat vermenigvuldigen we met de 60 van het start SG 60*0,652= 39,1. Dat geeft ons een berekend start SG van 1.039

Het eind SG kan je vervolgens gewoon meten...

Dezelfde truck de andere kant op werkt ook voor hoeveel water moet ik toevoegen om mijn SG naar x te krijgen.

Makkelijker is een programma als BrouwHulp, daarin kan nog veel meer.

Eelke301

Bedankt!

Heb ook een gratis werkende koelkast op de kop getikt en een STC-1000 besteld, dus als ik die nog voor volgende week ontvang en in elkaar kan zetten, bestel ook misschien ook nog wel de andere gist die je voorstelde!

brouwmus

Als je al zo ver bent, zou ik zeker wachten tot je temperatuurgecontroleerd kunt vergisten voordat je met dit volgende brouwsel start :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.