Bruyn stelt zich voor

Gestart door Bruyn, 15-07-2005 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruyn

Het sprookje van de Belgische Bier Brouwer ....

Zowat twee maanden geleden werd ik uitgenodigd op een bier proef avond. De organisatie was in handen van de Limburgse Biervrienden. Hier kregen we, naast het proeven van enkele biersoorten, ook heel wat andere interessante informatie rond het ontstaan en brouwen van bier.

Ik was al jaren een overtuigd bierdrinker ( voor mij liever een goed pintje in plaats van een glas wijn ). Nu was ik echt overtuigd. Ik begon met op het internet te zoeken naar "zelf bier brouwen".

Al snel kwam ik op dit forum terecht en al even snel op de website van Brouwland. Hoe kon het nog mooier.... Alle relevante informatie ter beschikking in 1 forum en alle producten op zowat 12 km van mijn huis verwijderd. Als iemand ooit eens wilt dat ik het ene of andere apparaat in detail bekijk bij Brouwland ... laat maar weten. Ik kom er wekelijks.

Allereerst een bierkit gekocht ( diabolo ). Mijn favoriete bier is nu éénmaal Duvel. Dat ging vlot. Eigenlijk veel te vlot. Gewoon opwarmen, water erbij en suiker erbij en dan maar wachten. Momenteel staat deze diabolo in 24 mooie flesjes (met een mooi etiket erop ) in de koeling te wachten op consumptie.

Maar dit soort brouwen voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ik kwam wel ergens op het forum de uitspraak "Bier brouwen is geen kunst, maar een ambacht" tegen, maar dit leek meer op het klaarmaken van een flesje voor een baby. Dan maar de grote middelen.... Ben terug naar Brouwland gereden en heb me een "echte" bier brouwer beginners set gekocht. Heb via het internet dan ook nog een hobbybrouwer in de buurt gevonden die me 6 mandflessen van 25 liter per stuk heeft verkocht zodat ik nu op en top klaar was om de eerste stappen als "Home Brewer" te zetten.

Ondertussen zo'n twee weken bezig en heb nu 5 brouwsels achter de rug. Op de site van Twents Bierbrouw Gilde vond ik twee recepten voor Duvel. Heb ze alletwee geprobeerd en staan nu onder waterslot in hun hoofdgisting. Het eerste met Wyeast 1388 gist gebrouwen ( hier in het forum gelezen dat dit de duvelgist is ). Wat een gist ! 15 liter in de mandfles sinds 6 juli ( nu toch al 9 dagen geleden ) en nog om de 20 seconden blubt het waterslot.... Als beginner hoop ik dat deze gisting nog ooit stopt ....  :o De tweede Duvel-poging zit ook onder waterslot. Deze was met de gewone bovengist van Brewferm gebrouwen en lijkt nu, na 5 dagen gisting ver uitgewerkt. Die gaat vanavond in de lagering.

De andere brouwsels : 

Bij de beginners set van Brouwland kreeg je 2 setjes gratis. Deze setjes bevatten de juiste dosis mout, gist, hop voor te brouwen. Die heb ik dan ook maar geprobeerd. De éné een luxe pils. Die mandfles staat in de koeling op 10 graden. Het andere set is een donker abdijbier. Daar moet ik nog aan beginnen.

Had dan ook nog zo'n blik Abdijbier voor beginners ( enkel water en suiker toevoegen ) liggen. Vermits ik toch genoeg plaats en mandflessen heb, die ook maar "gebrouwen"....

Laatste brouwsel dateert van gisterenavond. Een donker bier volgens een recept dat ik hier op het forum vond. Gewoon prachtig om te zien dat bier donker kleurt door er enkele gram donkere mout aan toe te voegen. Wel lange maisch tijd ( in totaal meer dan 2 uur ). Zal wel zo zijn voor donkere bieren zeker ? Hij rook alleszins prachtig en lijkt me tot nu toe het meest gelukt van mijn brouwsels.

Ben ook geintrigeerd door de HERMS installatie. Ben aan het rondkijken voor onderdelen en houd jullie zeker op de hoogte.

Het land van het Bier heeft er een brouwer bij ! Ik ben voor 150 % verkocht aan deze hobby. Niet alleen het brouwen spreekt me aan, maar ook de openheid en collegialiteit die ik hier op het forum vind spreekt me ten zeerste aan.

Zit nu aan 4 verzonden berichten in het forum ( nog maar 1 pintje onder mijn naam  :huilen: ). Ga jullie nog dikwijls lastig vallen met mijn "stomme" beginnersvragen, mijn al dan niet gelukte brouwsels, en wie weet wat nog meer ....

Ben  benieuwd naar jullie reacties en ook naar het tweede pintje onder mijn naam.

Groetjes vanuit Zonhoven ....

Bruyn

Adrie

Ha Bruyn,

Wat een mooie, uitgebreide introductie. Zo te zien laat je er geen gras over groeien. Ik ken weinig mensen die zoveel in zo korte tijd brouwen. Hopelijk mogen we jou tot onze vaste forumleden gaan rekenen, maar met zo'n enthousiasme twijfel ik daar niet aan.

Stel vooral alle vragen die je hebt, stomme vragen bestaan niet. En als je een HERMS wilt brouwen: kijk dan op de link hieronder (Het Witte Paard), maar die heb je vast al gezien.

Groeten,

A3

Herman

Hoi Bruyn,

Welkom! Een tip wil ik je wel geven: leer van je fouten. Dat houd in soms even wachten met een variatie of volgend recept voordat je de volgende brouwt. Mocht je in het begin iets niet goed doen, is het zonde als de overige brouwsels aan hetzelfde euvel lijden.

Herman

Kaj

Hoi Bruyn

jij bent zeker een doener! Zo snel aan de bak er mee. Bij mij mag er wel even wat vaart achter eerlijk gezegd.
Suc6 met brouwen

Kaj

Cor

Wow...

In twee weken tijd 5 brouwsels... Bruyn kan zich wel meteen professioneel noemen :-)
2 weken = 14 dagen, dat is dus brouwen met een tussenpoos van 2 dagen niet brouwen.
Geweldig zo'n fanatieke brouwer!
Het zal niet lang duren voor Bruyn een van de experts hier is!

Groeten,
Cor.

Hopmans

Hoi Bruyn,

Wat een enthousiasme !   :groots:
Pas je wel op voor een burnout ? Jeetje mina, Ik wou dat ik zoveel energie had.  :pan:
In ieder geval welkom in de club. We staan praktisch 24 uur voor je klaar.
Binnen no-time ben je een top-brouwer.

Groetjes,

Hoppie           :degroeten:



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.