Klimaatkastverwarming

Gestart door Van Beers, 06-01-2015 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Van Beers

Er zijn veel verschillende opties voor klimaatkastverwarming.
We zien door de bomen het bos niet meer.

Wat is voor 25 L mandfles de gemakkelijkste, en daarnaast de kwalitatief beste keuze (en niet TE duur) qua verwarmingselement.
Wij kwamen eigenlijk uit ook een schakelkastverwarming zoals bv. deze --> https://www.conrad.nl/nl/schakelkastverwarming-verwarmingstoestel-voor-schakelkasten-finder-7h1102301050-120-240-v-dcac-50-w-b-x-h-x-d-60-x-110-x-90-mm-181604.html

1.Wat zouden de voor/nadelen zijn tov een verwarmingsmat of lint.
2. Waar in de koelkast plaatsen eventueel het element/lint/mat.

(We gebruiken en STC-1000)

Brouwers

Citaat van: Van Beers op 06-01-2015  18:08 uEr zijn veel verschillende opties voor klimaatkastverwarming.
We zien door de bomen het bos niet meer.

Wat is voor 25 L mandfles de gemakkelijkste, en daarnaast de kwalitatief beste keuze (en niet TE duur) qua verwarmingselement.
Wij kwamen eigenlijk uit ook een schakelkastverwarming zoals bv. deze --> https://www.conrad.nl/nl/schakelkastverwarming-verwarmingstoestel-voor-schakelkasten-finder-7h1102301050-120-240-v-dcac-50-w-b-x-h-x-d-60-x-110-x-90-mm-181604.html

Ik gebruik gewoon 2 40 W gloeilampen en een PC ventilator. Goedkoop en veilig want als er 1 kapot gaat heb je altijd nog een backup. 40 W is een beetje overkill zelfs want met 20 W krijg je de boel ook wel op temperatuur. De ventilator is er om betere verspreiding van de warmte dus is in principe ook nodig wanneer je een een verwamingsmat of het verwarmingstoestel installeert.

Wat betreft de beste oplossing, volgens mij hebben alle optie niet heel veel nadelen (verwarmingsmat heb je koelribben/metaal plaat nodig, gloeilamp gaan misschien eerder kapot, verwarmingstoestel is duur) dus iedere optie is geschikt, zolang het maar niet te veel vermogen heeft.

bjorri

Zoek eens bij Conrad op verwarmingsfolie. Met 10 Watt of zelfs 7 Watt kan je 20 liter jongbier in een koelkast prima op temperatuur houden. Maar als je aanhanger bent van meer is beter dan zijn ze er ook in 65 Watt of meer. Inhoud koelkast op 20 graden en de kamer waarin die staat zakt terug tot 13 graden in de winter, 7 Watt blijkt gewoon ruim voldoende.

Warmtematten zijn bedoeld onder aquaria of plantenbakken. Folie is een wat eenvoudiger product, dus veel goedkoper. Waarschijnlijk is het actieve deel van een warmtemat gewoon deze folie. De folie leg ik op een flexibele ondergrond en zet het vergistingsvat daar direct op. De folie los in de ruimte lijkt me de levensduur te beperken. Wil je indirect verwarmen plak dan de folie onder een plaat metaal of een stoeptegel.

Oja, om een stabiele temperatuur te houden is is meer zeer zeker niet beter.

Van Beers

Met de folie ben ik bang dat die te heet wordt, heb ergens anders al een verhaal gelezen over een half gesmolten koelkast.
Stoeptegels is helemaal geen slecht idee. Zou het werken om richting de 50 Watt verwarmingsfolie te gaan en die tussen 2 stoeptegels te leggen. Dan kan in ieder geval de koelkast niet smelten.
Hoe zit het dan met de druk die er op de folie wordt uitgeoefend?

Daarnaast lijkt mij indirecte verwarming beter. (Mandfles wordt direct verwarmd door tegel  in dit geval, niet door de lucht) Is er iemand die een groot verschil heeft ondervonden tussen indirect en direct, en hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Ik dacht, misschien 2 meter lint, en dan door de hele koelkast heen plakken, maar dat wordt te heet misschien?

En met ventilatoren gaan werken is ook weer niet de gemakkelijkste oplossing, aangezien ik dan 12 V moet gaan creëren.


hans_nwk

Citaat van: Van Beers op 07-01-2015  09:20 uMet de folie ben ik bang dat die te heet wordt, heb ergens anders al een verhaal gelezen over een half gesmolten koelkast.
Stoeptegels is helemaal geen slecht idee. Zou het werken om richting de 50 watt verwarmingsfolie te gaan en die tussen 2 stoeptegels te leggen. Dan kan in ieder geval de koelkast niet smelten.
Het lijkt me dat de kans op overshoot vrij groot wordt omdat de tegels een behoorlijke warmte-inhoud hebben en de folie eerst veel warmte in de tegels moet stoppen voordat je gistvat warm wordt. Die extra warmte komt er nog uit als je de folie uitschakelt. Misschien gaat het goed als de sensor dan op de tegel plaatst maar met koelen is dat weer niet handig.

Groet,
Hans

Shaka

Ik heb een klimaatkast gebouwd van 1m hoog, 1m breed en 50 diep en ik gebruik een kacheltje van Conrad, deze: https://www.conrad.nl/nl/conrad-ptc-verwarming-ptc-150a-30-m-551308.html?sc.ref=Homepage
Dat werkt helemaal prima! (In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren.)

Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 07-01-2015  09:49 uIk heb een klimaatkast gebouwd van 1m hoog, 1m breed en 50 diep en ik gebruik een kacheltje van Conrad, deze: https://www.conrad.nl/nl/conrad-ptc-verwarming-ptc-150a-30-m-551308.html?sc.ref=Homepage
Dat werkt helemaal prima! (In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren)

Nu nog wel  :) , maar zodra het wat warmer wordt houdt het feest op. Je vergisting produceert warmte en die kan niet weg uit je geïsoleerde kast. Zo lang de temperatuur buiten de kast laag genoeg is heb je nog een soort van koelende werking, maar als het iets warmer wordt houdt dit op.
 
Maar ik geloof best dat zo´n kacheltje prima werkt. Die blaast zijn warmte door de volledige kast heen en als die wordt uitgeschakeld produceert zo´n kachel bijna direct geen warmte meer, dus je hebt geen last van een een verwarming met veel warmtei-nhoud, zoals je met een verwarmde stoeptegel wel zou hebben.
 
Ik heb gewoon 2 gloeilampjes van 25 Watt in mijn koelkast en dit werkt ook prima :)  en kost ook bijna niets.

Shaka

Dat weet ik, daar gaat het ook niet om. Het gaat om het feit dat mensen hier beweren dat het teveel vermogen zal hebben, maar dat is onzin. Het werkt prima.
Tegen de zomer aan zal ik wel iets van een koelelement moeten installeren. Ik dacht aan een koelboxdeksel of een kleine koelkast uit elkaar slopen en erin zetten.

ciesvandekwis

Een koelkast slopen, terwijl je in je koelkast zelf een uitstekend geïsoleerde gistkast hebt die nog kan koelen ook. Ga het niet te ver zoeken en maak van je huidige gistdoos gewoon een kast voor hergisting op fles.
Ik stop wat bakstenen in mijn koelkast, zorgt voor wat thermische massa en verwarmen is gewoon op gloeilampen, goedkoper vind je niet.

Van Beers

Ik denk dat ik het perfecte apparaat heb.

deze
http://www.ts24.nl/product_info.php/info/126979/Eurom-Schoenen-Laarzen-Droger-2.0/

of deze
http://www.ts24.nl/product_info.php/info/119063/Eurom-Schoenen-Laarzen-Droger/

Bij die 2e kan je soort van de hoeveelheid lucht die binnenkomt beter afstellen !! haha. Wat een leuk ding.


Shaka

Citaat van: ciesvandekwis op 07-01-2015  10:32 uEen koelkast slopen, terwijl je in je koelkast zelf een uitstekend geïsoleerde gistkast hebt die nog kan koelen ook. Ga het niet te ver zoeken en maak van je huidige gistdoos gewoon een kast voor hergisting op fles.
Ik stop wat bakstenen in mijn koelkast, zorgt voor wat thermische massa en verwarmen is gewoon op gloeilampen, goedkoper vind je niet.
Ik heb nog geen prijsvriendelijke tweedehands koelkasten kunnen vinden waar 1 of twee CCT's in passen. Dit was een veel goedkopere oplossing.

Jukkie

Citaat van: Van Beers op 07-01-2015  11:04 uIk denk dat ik het perfecte apparaat heb.
of deze
http://www.ts24.nl/product_info.php/info/119063/Eurom-Schoenen-Laarzen-Droger/

Ziet er goed uit! Het is dat ik al zelf iets in elkaar heb geprutst gefabriceerd anders had ik dit zeker geprobeerd..

tdp

Ik verwarm gewoon met een gloeilamp, pc ventilator voor de warmteverdeling. Een oude telefoonlader gebruikt als 12V adapter (volgens mij geeft deze maar 9 V), werkt prima.
Temperatuur schommelt amper!

Groet,
de TDP

Rich

Ik heb een 60 W buisverwarming van 30 cm bedoeld voor kippenhokken etc.


JAVAL


Rich

Om even niet nog een topic te openen over dingen aangaande kastverwarming hier maar even:

Ik heb een zelfgebouwde Brewpi-unit met daarin mechanische relais (vanwege prijs en warmte in eerste instantie geen solid state relais). Nu is er altijd een kleine kans dat die blijven hangen. Om die veiligheidsreden wil ik dus een onafhankelijke extra thermische beveiliging tussen de Brewpi-unit en de verwarming, deze zijn verkrijgbaar bij de Conrad. Nu is mijn vraag, wat is ongeveer de normale max temp in de kast bij het verwarmen met 60 W warmtebron, en wat kan als abnormale hoge waarde gezien worden? Op het moment zit ik zelf te denken aan 45 ºC, deze temperatuur moet dus boven in de gistkast (niet het bier) gehaald worden om de beveiliging te doen doorslaan. Is dit realistisch? Kan het lager of moet het hoger?

Zodra mijn hele installatie af is zal ik wel eens een aantal foto's plaatsen ;)

Monkey

De gloeilamp wordt uitgefaseerd. Na 1 september 2016 mogen ze in de EU helemaal niet meer worden verkocht. Waarom worden er op dit forum nu nog zo vaak gloeilampen aangeraden voor verwarming van de klimaatkast?

Het 'handige' is de ronde schroefdraad, zodat je hem gemakkelijk kunt vervangen (dat is het patent van Edison, niet het principe van de gloeilamp zelf), maar als een verwarmingselement veel langer meegaat dan zo'n wolfraamdraadje in een gloeilamp dan heb je die schroefdraad toch helemaal niet nodig? Er zijn zat alternatieven.

McMelloW

Citaat van: Monkey op 21-01-2015  17:42 uDe gloeilamp wordt uitgefaseerd. Na 1 september 2016 mogen ze in de EU helemaal niet meer worden verkocht. Waarom worden er op dit forum nu nog zo vaak gloeilampen aangeraden voor verwarming van de klimaatkast?

In mijn situatie. Een plafondfitting lag nog in de schuur, 60 Watt gloeilamp, nog in de doos met reserve lampen. Zolang de lamp heel blijft is het een quick & dirty oplossing die voldoet.  ;)
Als de gloeilamp sneuvelt moet ik wat anders verzinnen.  :huilen:

Brouwers

Citaat van: Monkey op 21-01-2015  17:42 uDe gloeilamp wordt uitgefaseerd. Na 1 september 2016 mogen ze in de EU helemaal niet meer worden verkocht. Waarom worden er op dit forum nu nog zo vaak gloeilampen aangeraden voor verwarming van de klimaatkast?

Het 'handige' is de ronde schroefdraad, zodat je hem gemakkelijk kunt vervangen (dat is het patent van Edison, niet het principe van de gloeilamp zelf), maar als een verwarmingselement veel langer meegaat dan zo'n wolfraamdraadje in een gloeilamp dan heb je die schroefdraad toch helemaal niet nodig? Er zijn zat alternatieven.
Goedkoop en effectief. Fitting plus lamp maar iets van 5 euro. Als het kapot is kost het maar 1 euro om te vervangen.
Je kan heel wat gloeilampen kapot maken voordat je ook maar aan de kosten komt van warmtematje of een IR lamp komt. Verder heb ik meerde forumleden horen klagen over het doorschieten van de temperatuur bij warmtematten.
Als ze er niet meer zijn stap ik wel over op een IR lamp maar tot die tijd is het de gemak die de mens dient



Ronnie

De 50 Watters van Javal vind ik best!
Heb ook zoiets onderaan mijn klimaatkast: daar zitten er 3. Komen van schroot-afbraak (schakelkast bijverwarming).
De keramische heater die in een lampsocket moet is niet mis, maar heeft een groot nadeel: ze moeten in een staande socket en die vindt je nog heel moeilijk in porselein. Dus ben je wel verplicht plastiek/bakeliet te gebruiken en dan worden ze heel bros na verloop van tijd.

Hieronder een foto van mijn 3 x 50 Watt weerstanden onderaan de klimaatkast. De middelste heater heb ik een eigen schakelaartje gegeven. Zo heb ik de keuze tussen normaal 100 W en 150 W voor als 't wat rapper moet gaan. Die 150 Watt is wel nodig als daar een RVS CCT met 50 liter bier in staat.




wie heel de bouw van mijn gistkast wil zien: hier

Anton

Citaat van: Ronnie op 21-01-2015  20:25 uwie heel de bouw van mijn gistkast wil zien: hier
Wat een geweldig idee van die cv-thermostaat als extra beveiliging voor een op hol geslagen TC-1000. Dat ga ik ook toepassen.
Ik ken meerdere brouwers waarbij het relais bleef plakken en daardoor het brouwsel weg konden kieperen.

Cerberus

Citaat van: Monkey op 21-01-2015  17:42 uDe gloeilamp wordt uitgefaseerd. Na 1 september 2016 mogen ze in de EU helemaal niet meer worden verkocht. Waarom worden er op dit forum nu nog zo vaak gloeilampen aangeraden voor verwarming van de klimaatkast?



Wat dacht je van halogeenlampen in de vorm van een  gloeilamp. Passen naadloos in de fitting, gaan lang mee en produceren genoeg warmte!  ;D

seed7


Sander van Dijk

Citaat van: seed7 op 22-01-2015  08:41 uhttp://heatball.de/en/

Ingo

Dit vind ik echt briljant  :duimop:
 
CiteerDuring its use as a heater, HEATBALLS have an unavoidable emission of light in the visible spectrum. This light is harmless and cannot be used as a reason for reclamation.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.