Eiken vaatjes toasten of niet?

Gestart door BLUB, 04-01-2015 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BLUB

Hallo brouwers

Omdat ik graag dingen maak die ik nog niet heb gedaan kwam ik op het idee om zelf eiken vaatjes
te maken en die te gebruiken om donker bier op te lageren. :idea:
Na diverse jijbuis filmpjes te hebben bekeken heb ik de stoute schoenen aangetrokken en
ben begonnen aan 2 vaatjes van circa 18 en 28 liter.
Ik ben nu zover dat ik de vaatjes ga sluiten en heb ik dus een paar vragen aan de
gevorderde brouwers die al bier hebben gelagerd op een eiken vat.

Moet ik de binnenkant "toasten" of niet en zoja hoeveel mm?

Bij Lambiek moet je zuurstof uitwisseling hebben maar moet dat bij "normale" bieren ook
of moet ik de buitenkant lakken om zo zuurstofdicht te worden?

Avast bedankt voor de goede raad :brouwen:

Groet BLUB

Onderstaand nog wat foto's van mijn tijdverdrijf.


De duigen.


Eerste insteek.


400 kilo trekkracht was net genoeg, eventuele volgende keer het hout wat dunner maken :-\


Klaar om gesloten te worden.

Hoppenbrouwers

Echt supergaaf dat je dit zelf gaat doen! Ik zal het blijven volgen hier.

Vwb toasten. Ik zou het wel doen. Heb een keer een bier gemaakt wat met niet getoaste houtjes gelagerd was en dan heb je een heel stroef smakend bier wat enorm naar houtzagerij ruikt maar alle smaken van het bier wegdrukt of overstemt. Toasten gaat dat tegen en krijg je subtielere smaken van. Hoeveel mm precies durf ik niet te zeggen maar ik zou tot bijna de helft durven gaan. Op diverse whiskyfora is wel te lezen hoeveel het meest ideaal is.

wilbertd

Stoer projectje.
Wat voor hout eiken is het?
En, nee absoluut niet het vat gaan lakken.

BLUB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 04-01-2015  14:38 uHoeveel mm precies durf ik niet te zeggen maar ik zou tot bijna de helft durven gaan. Op diverse whiskyfora is wel te lezen hoeveel het meest ideaal is.

Dan moet ik 10 mm verbranden want de duigen zijn 2 cm dik, dan vallen mijn kopschotten uit de sponning :huilen:

Maar een goede tip om op de whiskyfora te gaan kijken :duimop:

Citaat van: wilbertd op 04-01-2015  14:40 uWat voor hout eiken is het?
En, nee absoluut niet het vat gaan lakken.



Ok, geen lak dus.
Het eiken komt uit de Nederlandse bossen, bij een plaatselijke houtboer gehaald.

Groet

BLUB

seed7

Mooi!

Niet lakken, op zijn hoogst met paraffine behandelen aan de buitenkant.

Licht tot medium toasten. Vuurtje in het vat stoken en dan langzaam rollen (is wel een filmpje van op youtube, kan hem zo niet vinden). Whiskey vaten worden veel zwaarder getoast dan wijn- of biervaten.

Ingo

wilbertd

Ter voorbereiding van het vullen van een 100 liter eikenhouten vat, kwam ik dit documentje over houten vaten tegen.
Wellicht staat er ook voor jou wat nuttige informatie in:
http://www.brabantsewijnbouwers.nl/starnet/media/downloads/Wintercursus_2012_2013/dag2/HOUTOPVOEDING.pdf

brouwmus

Ziet er goed uit, Berrie!

Wat betreft het toasten kan ik je geen advies geven, maar de volgende brouwerij bottelt verschillende bieren die op(/met?) eiken zijn gelagerd:

http://innisandgunn.com/our-beers

Ik vond de 'gewone' Original die ik in Edinburgh dronk heel erg lekker  :biersmile:

Groet,
John

William


BLUB

Kijk, dat zijn reacties waar ik wat mee kan.

Mooie link Wibertd, staat vast in m,n browser ^-^
Paraffine heb ik nog liggen i.v.m. de kaas die ik maak.
Ik doe het wel eerst op een proefstukje, het oog wil ook wat.

Groet

BLUB

Vazoem

Ziet er uit als een gaaf project. Al eens gebrouwen met houtsnippers?

seed7

toasten bij ca. 3 min. Er was ook een veel langere versie van deze film in het Russisch, die is niet meer te vinden.



Ingo

koffie

Gaaf project, complimenten  :biersmile:

Jacques

Jij durft een uitdaging aan te gaan. Diep respect BLUB.

RienP

Diepe buiging dat je zo`n project aandurft.
Als je op youtube zoekt vind je nog wat meer filmpjes dan hierboven. Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan kijken, want het rijpen op vaten lijkt me wel een interessante uitdaging. Ik filmpjes gezien waar men het vat brandde met een dakbrander. Dit lijkt mij met controle te gaan dan een vuurtje stoken in het vat  ;)

BLUB

Bedankt voor de reacties, ik word er gewoon verlegen van :verbergen: maar vergeet niet dat
ze vroeger met veel eenvoudiger middelen moesten werken, dat was pas vakwerk :duimop:

Vandaag ga ik ze toasten, eerst wilde ik het met de brander doen maar ik ga toch op de
ouderwetse toer, VUURTJE STOKEN, we blijven jongens toch?

Groet

BLUB

Hoppenbrouwers

Losse gasslang of koppel hem aan een pijp kan ook. Je wil wel een vlam hebben die hoog genoeg komt en niet ál te breed is.

Vazoem

Hoop dat je wat foto's deelt!

BLUB

Vandaag lekker met vuur aan het spelen geweest, blijft toch altijd wel leuk  :echtboos:

Morgen de vaatjes sluiten dan kan ik ze verder afwerken.


Citaat van: Vazoem op 05-01-2015  21:02 uHoop dat je wat foto's deelt!
Doe ik ^-^

De fik er in, maar wel rustig aan.



Getoast en wel.


Groet

BLUB

Henielma

Leuk maar vooral ook dapper project! Knap gemaakt. Nog even de zijkanten erin en dan de lektest.

Mooi dat vuurtje stoken in zo'n vat.

HuygenMeester

Citaat van: BLUB op 05-01-2015  21:43 uDe fik er in, maar wel rustig aan.



Heb je de aflevering Jack Daniels whiskey van Megafactories op Nat. Geographics wel eens gezien? Ik was bang dat er geen vat meer over zou zijn na het vuur  ???
Heb veel bewondering voor je project  :groots:
 :degroeten:
Huygenmeester

seed7

Dat, Blub, lijkt mij perfect getoast!

Ingo

BLUB

Vandaag (sorry gisteren) de vaatjes gesloten, allemachtig wat een k*twerk maar het is gelukt :nut:
Zodra je de buitenste ring er af slaat blijkt het vat een eigen mening te hebben.
Met behulp van een "noodring" toch nog gelukt :hoera:

Citaat van: HuygenMeester op 06-01-2015  20:45 uHeb je de aflevering Jack Daniels whiskey van Megafactories op Nat. Geographics wel eens gezien? Ik was bang dat er geen vat meer over zou zijn na het vuur  ???

Heb ik gezien, leek erop dat de brandweer net klaar was en vermelde "brand meester maar pand verloren" ^-^

Verder vandaag (gisteren) het eerst vat geschuurt, het tweede doe ik morgen wel anders begint het op werken te lijken en dat moeten we toch niet willen :-\

Citaat van: seed7 op 07-01-2015  00:23 uDat, Blub, lijkt mij perfect getoast!

Ingo
Mijn dank.

Onderstaand nog wat beloofde foto's.

Vaatje met hulpring.



Beide vaatjes gesloten, Poefff :-\



Opschuren met behulp van de draaibank, afgekeken van een jijbuisfilmpje.



Eerste vaatje geschuurt, morgen weer verder.


Wordt vervolgt.

 :degroeten:

BLUB

Adbrouwt

Mooi topic en wat een mooi mannelijk werkje. Nog een klein vraagje heb je de duigen zelf gezaagd want ze hebben een mooi trapeze vorm.

zeebrew

Berrie,
Allemachtig wat een project, stoer! Nu even doorpakken met nog tien vaten en zo'n paard en wagen erbij  :)

ciesvandekwis


brouwmus

Schitterend!

Hoeveel rechterhanden heb jij wel niet? ;)

BLUB

Citaat van: Adbrouwt op 07-01-2015  08:55 uNog een klein vraagje heb je de duigen zelf gezaagd want ze hebben een mooi trapeze vorm.
De duigen uit 2 delen van 4 meter gezaagd en als je die dan vanuit het midden over de vlakbank haalt loopt
het vanuit het midden schuin weg ( kan het niet beter uitleggen  :-[ )

Citaat van: ciesvandekwis op 07-01-2015  09:29 uFerm materiaalhokje ook!  ::)
Schuurtje van 5 bij 12 meter, en dat in de binnenstad :hoera:


Verder vandaag de vaatjes afgemaakt, morgen de lektest doen.

1 vraag aan de op hout lagerende brouwers:

Wat moet ik doen voordat ik mijn kostbare bier hierin ga lageren?

Alvast bedankt voor de antwoorden :brouwen:



De laatste ringen gemaakt.


De vaatjes klaar :hoera:


 :degroeten:

BLUB

Hoppenbrouwers

Echt magnifique! Chapeau!
Hoe zitten de "deksels" vast?

René K

Wow dat heb je echt mooi gemaakt :groots:! Knap! ik ben erg benieuwd naar het bier uit je eigen vaten!

BLUB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-01-2015  21:20 uHoe zitten de "deksels" vast?

Op de ouderwetse (normale) manier, in een zogenoemde kloostersponning :weetbeter:

 :degroeten:

BLUB

BLUB

Citaat van: René K op 07-01-2015  21:23 uik ben erg benieuwd naar het bier uit je eigen vaten!

Volgens mij woon jij niet zover bij mij vandaan, dus dat moet geen probleem zijn :proost:

T,z.t maar eens een PB,tje

 :degroeten:

BLUB

koffie

Wanneer kunnen we vaten bij je bestellen? ;)

wilbertd

Citaat van: BLUB op 07-01-2015  20:56 uWat moet ik doen voordat ik mijn kostbare bier hierin ga lageren?

Mooi resultaat hoor  :duimop:
In dat linkje welke ik je gaf staat vermeld hoe je een vat kunt reinigen en onderhouden.

Frans Maarkelsbier

Ziet er donders mooi uit Berrie!

BLUB

Citaat van: koffie op 07-01-2015  23:13 uWanneer kunnen we vaten bij je bestellen? ;)

Moet niet op werken gaan lijken toch ^-^

Citaat van: wilbertd op 08-01-2015  12:00 uMooi resultaat hoor  :duimop:
In dat linkje welke ik je gaf staat vermeld hoe je een vat kunt reinigen en onderhouden.


Gelezen, nogmaals dank :duimop:


Citaat van: Frans Maarkesbier op 08-01-2015  17:52 uZiet er donders mooi uit Berrie !!!

Bedankt, tussen haakjes, als je in de buurt bent heb ik een IPA in je eigen fles voor je staan :proost:

De vaatjes vandaag vol water gezet, de kleine was redelijk snel dicht maar de grotere heb ik uit elkaar getikt.
Ik ga de kopschotjes aanpassen, die lekte mij te hard :'(

 :degroeten:

BLUB

wilbertd

Citaat van: BLUB op 08-01-2015  22:06 uDe vaatjes vandaag vol water gezet, de kleine was redelijk snel dicht maar de grotere heb ik uit elkaar getikt.


Geef ze wel even de tijd he.
In ieder geval bij de grotere vaten duurt het zeker een dag (tot enkele dagen) voordat hij helemaal dicht is.

Frans Maarkelsbier

Als ik in de buurt ben kom ik zeker bij je langs... ben erg benieuwd naar jou resultaat.

René K

Citaat van: BLUB op 07-01-2015  22:19 uVolgens mij woon jij niet zover bij mij vandaan, dus dat moet geen probleem zijn :proost:

T,z.t maar eens een PB,tje

 :degroeten:

BLUB

Top! Dat ga ik zeker nog even doen!

BLUB

Citaat van: wilbertd op 09-01-2015  15:21 uGeef ze wel even de tijd he.
In ieder geval bij de grotere vaten duurt het zeker een dag (tot enkele dagen) voordat hij helemaal dicht is.

Dat ze tijd nodig hebben weet ik maar hij lekte wel erg veel op de kop, en over de kopschotjes was ik al niet tevreden dus dan maar nieuwe.
Als je eenmaal bezig bent is het een fluitje van een cent om een vaatje los te slaan en weer te monteren, aldoende leer men :lessmile:

 :degroeten:

BLUB

Herman

Schitterend om te zien Blub!

Altijd handig als je hobbies kunt combineren. De duigen lijken mij wel aan de dikke kant, al ben ik geen expert op dat vlak. Niet dat het veel uitmaakt, behalve wellicht dat de dikte van het hout enigszins effect heeft op de doorlaatbaarheid van zuurstof e.d.




Ralph

Mooi werk zeg!  :groots:

Al een idee wat voor bier je hierin gaat lageren?

seed7

Citaat van: BLUB op 08-01-2015  22:06 uDe vaatjes vandaag vol water gezet, de kleine was redelijk snel dicht maar de grotere heb ik uit elkaar getikt.

Recent heb ik een barrique uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet om er een kopse kant uit te halen. Daarbij viel me het belang op van de een na buitenste band, die doet het meeste werk. Als die goed aangeslagen wordt is het kopbord al bijna vast. Kan bij jou vaatjes natuurlijk anders zijn omdat je zo op het oog relatief weinig bolling hebt.

Ingo

BLUB

Citaat van: Ralph op 10-01-2015  11:17 uAl een idee wat voor bier je hierin gaat lageren?

Waarschijnlijk de meer donkere bieren, moet ik me nog in verdiepen :denken:

wilbertd

Citaat van: BLUB op 14-01-2015  10:21 uWaarschijnlijk de meer donkere bieren, moet ik me nog in verdiepen :denken:

Ik heb nu een stout waarover ik al erg tevreden was in een eiken vat (100 l) zitten. Ik heb gekozen voor deze stout omdat ten eerste het in geur ontbrak en ten tweede omdat ik vanille goed bij een stout vindt passen. (Ik had bij eerdere brouwsels ook gewoon vanille tijdens het lageren toegevoegd)
Nu een maand later (hij zit er nog steeds in) kun je de invloed van het eiken al goed merken, maar ik laat het er nog voor een tweede maand in zitten.

Zelf zat ik ook te denken om een ander vat te vullen met een tripel, niet te fruitig, maar meer moutig en alcoholisch van smaak om een bier met een beetje whiskey-achtig character te krijgen.

En tja, zuren bieren passen natuurlijk ook erg goed :)

Zoveel keuze... Waar gaat je voorkeur in bier in het algemeen naar uit?

BLUB

Citaat van: wilbertd op 14-01-2015  13:26 uEn tja, zuren bieren passen natuurlijk ook erg goed :)

Zoveel keuze...... waar gaat je voorkeur in bier in het algemeen naar uit?

Ik brouw meest een Tripel, Blondje, Quadrupel, Schotisch Ale en eigen probeersels :nut:

Misschien moet ik het eerst met een Quadrupel proberen.

Ik heb nu bijna een jaar een 60liter vat vol staan met een Lambiek (die ga ik over 3 weken splitsen en bottelen) dus dat zure bier heb ik al :biersmile:

Zou ik ook een beetje Whiskey er in kunnen kieperen voor de smaak?  ^-^


 :degroeten:

BLUB

wilbertd

Citaat van: BLUB op 14-01-2015  14:04 u
Citaat van: wilbertd op 14-01-2015  13:26 uZou ik ook een beetje Whiskey er in kunnen kieperen voor de smaak?  ^-^
BLUB
En goedkope whiskey zal er absoluut op vooruit gaan lijkt me  :)

BLUB

Citaat van: wilbertd op 14-01-2015  14:21 uEn goedkope whiskey zal er absoluut op vooruit gaan lijkt me  :)

Maar mijn bier ook? :lekkerbier:

wilbertd

Citaat van: BLUB op 14-01-2015  14:39 uMaar mijn bier ook? :lekkerbier:
Je bedoelt whiskey bij je bier voegen?
Ik heb wel eens zo'n bier gedronken (commercieel), lang geleden, ik kan me niet herinneren of ik het speciaal lekker vond.

Of bedoel je eerst whiskey en later bier in je vat?
Dat is uiteraard een populair beproefde methode.

wilbertd

Wacht even, je bedoelt je bier natuurlijk?
Mij lijkt een Quadrupel en een Schotisch Ale de beste kandidaten.

BLUB

Citaat van: wilbertd op 14-01-2015  15:00 uWacht even, je bedoelt je bier natuurlijk?
Mij lijkt een Quadrupel en een Schotisch Ale de beste kandidaten.

Ga ik proberen :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Frans Maarkelsbier

Het biertje wat ik toen erg lekker vond zou zeker mooi zijn voor deze vaatjes... Als het tijd is om te proeven race
ik zeker naar je toe!   Proost!

 

BLUB

Dat was een Schotisch Ale   Frans :lekkerbier:

Frans Maarkelsbier

Ben erg benieuwd of hij nog lekkerder wordt als je hem in een getoast hebt gelagerd...

BLUB

Update (sorry Jacques)

Het kleinste vaatje is afgevuld met een Quadrupel, is 11 liter geworden i.p.v. 18 liter (klein rekenfoutje :-[), meer ging er niet in.
Het plan is om het 2 maanden met rust te laten, of zijn daar betere ideen over?

De rest gewoon gebotteld en later het verschil maar eens door een paar deskundige forumleden laten keuren :proost: (PB,s volgen)

Het achterste vat (60 liter) zit ook weer vol met verse lambiek, die van vorig jaar heb ik gesplits, 25 liter gebotteld en 15 liter
ligt nu in een vat te stoeien met wat kersen.
Weet iemand toevallig hoelang dat nuttig is?


BLUB

Na bijna 3 maanden op het eiken vaatje te zijn gelagerd is de quadrupel gebotteld  :hoera:

Uiteraard geproefd, maar ik zeg nog niets, eerst maar eens een paar PB,s naar de betreffende (Keurmeesters) forumleden.
Eens kijken wat zij er van vinden samenvol





 :degroeten:

BLUB

Gerb

Wat een leuk project! Ik ben benieuwd of de smaak van het hout en/of het branden niet te sterk is met 3 maanden lageren.

BLUB

Citaat van: Gerb op 03-06-2015  16:51 uWat een leuk project! Ik ben benieuwd of de smaak van het hout en/of het branden niet te sterk is met 3 maanden lageren.

Het resultaat zal ik zeker hier melden, na keuring door de "Keurmeesters"   :proost:


 :degroeten:

BLUB

Thamerdal

Citaat van: BLUB op 05-06-2015  12:13 uHet resultaat zal ik zeker hier melden, na keuring door de "Keurmeesters"   :proost:


 :degroeten:

BLUB

Wat is het geworden BLUB? ik ben zeer benieuwd!

BLUB

Citaat van: Thamerdal op 02-10-2015  14:41 uWat is het geworden BLUB? ik ben zeer benieuwd!

Sorry voor de late reactie Thamerdal, maar de "keurmeesters" zijn niet zo snel  :-[

Ikzelf ben niet zo goed in een smaak te benoemen maar wat ik vind is dat de Quadrupel uit het
vaatje een zachtere en een vollere smaak had, niet verkeerd  :biersmile:

Er staat nu een RIS naar een recept van ReneK (waarvoor dank) te bluppen waarvan de helft het vaatje ingaat.


 :degroeten:


BLUB

brouwmus

Ik vond het alvast erg lekker, al zal het zeker nog beter worden na verloop van tijd!

Hier is het ingescande formulier met de notities te downloaden.

Groet,
John

BLUB

Hoi Mus

Bedankt voor het proeven  :proost: en de omschrijving  :bijdrage_forum:

Binnenkort deze Quadrupel maar eens naast die we 13 October verleden jaar samen hebben gebrouwen proeven :brouwen:

Daar heb ik er nog enkele van.

 :degroeten:

BLUB

René K

Het heeft inderdaad 'even' geduurd maar inmiddels heb ik beide bieren voor me staan.

De 'originele' quadrupel is erg mooi! Mooie kruidige geur van de vergisting. De smaak is ook kruidig, licht zoet en veel karamel en met een fijne bitterheid. Gelukkig niet te zoet maar heel mooi in balans.

De houtgerijpte versie begint helaas met een gusher! Er stroomt een constante stroom uit de fles. Gelukkig kan ik nog wat opvangen in het glas. De geur is complexer dan het origineel. De kruidigheid is meer op de achtergrond. Vanille is merkbaar in de geur.
En dan de smaak. Deze versie is nog lekkerder dan het origineel! De lagering op hout heeft dit bier veel goeds gedaan! De smaken van het origineel worden mooi aangevuld met vanilletonen. Zeker geen wrange of overheersende eikensmaak. Het smaakt complexer dan het origineel.

Ik durf hier wel te beweren dat de houtgerijpte versie de lekkerste quadrupel is die ik ooit heb gehad. Berrie, chapeau!

BLUB

Bedankt voor het proeven René.

Mooie omschrijving maar het maakt me wel verlegen  :-[

Geintje, ik ben blij dat het gesmaakt heeft en dat ik op de goede weg ben.

Als je RIS op dronk is zal ik je een PBtje sturen zodat je als je in de buurt ben wat mee kan nemen.  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.