RVS pan, weckketel, gamel, bierfust?

Gestart door dennisnl, 04-01-2015 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gadiot

Sorry Dennis maar ik neem even van de gelegenheid misbruik.. Ik loop een beetje met dezelfde onbesluiteloosheid hoe ik mijn huidige brouwinstallatie (1 weck pan en een kookzak) ga uitbreiden. Ik zit dus ook aandachtig de reacties op jou vraag te volgen met veel goede tips die ook voor mij handig zijn.

Wat ik mij nog afvraag is waarom weinig mensen het maischen in een pan doen met een valse bodem (althans dat idee krijg ik aangezien ik het zelden zie langskomen op dit forum). Zo op het oog lijkt me dat een ideaal systeem. Wat zijn de voor en nadelen tov het gebruik van bijvoorbeeld een Javalfilter oid.?

Brouwers

Citaat van: Gadiot op 05-01-2015  21:21 uWat ik mij nog afvraag is waarom weinig mensen het maischen in een pan doen met een valse bodem (althans dat idee krijg ik aangezien ik het zelden zie langskomen op dit forum). Zo op het oog lijkt me dat een ideaal systeem. Wat zijn de voor en nadelen tov het gebruik van bijvoorbeeld een Javalfilter oid.?


Het wort onder de valse bodem wordt veel te warm want je kan daar immers niet roeren. Daardoor gaan de verschillende eerder stuk dan gewild. Oplossing is het wort onder weg te pompen zoals bv in een RIMS en herms gebeurt.

bastiaanD

Citaat van: Brouwers op 05-01-2015  21:41 uHet wort onder de valse bodem wordt veel te warm want je kan daar immers niet roeren. Daardoor gaan de verschillende eerder stuk dan gewild. Oplossing is het wort onder weg te pompen zoals bv in een RIMS en herms gebeurt.

Je schrijft, verschillende eerder stuk dan gewild. Wat gaat dan stuk?

Ik brouw namelijk ook in een grote pan, met op de bodem een rek vanuit de magnetron en daarop een een zak voor de mout. Als dat niet goed is ben ik heel benieuwd waarom.

Herman

Dat met die zak zal wel goed gaan, het rek zorgt er voor dat de zak niet aanbrand en de zak houd dikkere deeltjes tegen. Een valse bodem laat vaak wat grover gruis door, dit gaat zeker wel aanbranden. Ik vermoed dat Brouwers daar op doelt.

Brouwers

Sorry lag denk ik al te slapen  :D
Wat ik bedoelde is dat is dat de enzymen eerder kapot zijn aangezien je het wort daar warmer wordt dan gepland aangezien je het warme wort niet lekker door de bostel kan roeren.
Ik spreek niet uit ervaring, dus het kan zijn dat het effect minimaal is. Maar hoe groter de dode ruimte hoe groter de kans dat dit gebeurd natuurlijk.
Zolang het rek maar dun is, dus niet ook nog een paar cm van de bodem staat, zal het allemaal wel loslopen.

Bassius

Goed topic, ik heb zelf dezelfde vragen :).

Wat ik me daarnaast ook afvraag is hoe je het wort en kookwater goed overhevelt wanneer je van die RVS kookpannen gebruikt van hobbybrouwshop. Daar zit vooralsnog geen kraan aan om op een makkelijke manier te pompen. Natuurlijk wel te maken maar als je een kraan goed wilt lassen ben je toch wat tijd/geld kwijt.

Hoe doen jullie dat?

Brouwers

Citaat van: Bassius op 06-01-2015  08:17 uGoed topic, ik heb zelf dezelfde vragen :).

Wat ik me daarnaast ook afvraag is hoe je het wort en kookwater goed overhevelt wanneer je van die RVS kookpannen gebruikt van hobbybrouwshop. Daar zit vooralsnog geen kraan aan om op een makkelijke manier te pompen. Natuurlijk wel te maken maar als je een kraan goed wilt lassen ben je toch wat tijd/geld kwijt.

Hoe doen jullie dat?

Tot nu toe gebruikte ik gewoon een automatische hevel. Dat werkt prima. Voor mijn volgende brouwsel heb ik dus een kraan gemonteerd, deze zit niet gelast maar gewoon met een moer vast. Dit is ook nodig om hem te kunne verwijderen voor schoon te maken. Reden dat ik van de hevel afstap is dat ik nu een filter kan instaleren om te deels voorkomen dat er trub meekomt en dat het net iets meer comfort bied. De hevel moet je vasthouden plus de stroom is beperkt dus het duurt wat langer.
Na het maischen schep ik trouwens gewoon de maisch gewoon met een maatbeker in mijn filteremmer.

Gadiot

Geweldig om te zien met welke tips en oplossingen jullie komen. Mijn denkbeeldig "brouwerij" begint inmiddels al wat meer vorm te krijgen :)

Mijn opstelling zoals ik er nu over denk te gaan aanschaffen/maken is als volgt. Daarbij is de limiting factor de financien, de ruimte en een vrouw die ervan uitgaat dat alles weer netjes opgeborgen wordt na het brouwen.. Ik brouw in mijn keuken en heb niet de luxe om een opstelling te bouwen waarbij zwaartekracht het werk doet en verschillende branders alles op temperatuur houden. Wel heb ik gelukkig een fors fornuis met 6 pitten waarvan 2 grote wokbranders.

Mijn denkbeeldige opstellen/werkwijze:

- 1 pan spoelwater op het fornuis - spoelwater schep ik voorzichtig op het filterbed
- 1 maischketel op het fornuis - filteren en hevelen met een Javalfilter oid
- 1 kookpan - na koken en koelen weer filteren en hevelen in gistemmer (ik twijfel nog tussen dezelfde filter weer gebruiken of bijvoorbeeld een filterheks monteren in mijn kookketel zoals Miguel beschrijft)

Waar ik nog over twijfel is de stap tussen het filteren en het koken. De reden hiervoor is dat ik de kookpan in dit geval op de grond moet zetten om de gefilterde wort op te vangen. Ruimte technisch gezien is dit eigenlijk de enige optie. Een apparte brander op de grond zie ik niet echt zitten.

Is het belangrijk dat de gefilterde wort na het maischen op temperatuur blijft voordat je begint met koken of is het geen probleem als dit wat af koelt? Mocht het wel een probleem zijn, hoe zou dit op te lossen zijn?

Brouwers

Citaat van: Gadiot op 06-01-2015  10:32 uWaar ik nog over twijfel is de stap tussen het filteren en het koken. De reden hiervoor is dat ik de kookpan in dit geval op de grond moet zetten om de gefilterde wort op te vangen. Ruimte technisch gezien is dit eigenlijk de enige optie. Een apparte brander op de grond zie ik niet echt zitten.

Is het belangrijk dat de gefilterde wort na het maischen op temperatuur blijft voordat je begint met koken of is het geen probleem als dit wat af koelt? Mocht het wel een probleem zijn, hoe zou dit op te lossen zijn?

Nee, het is tijd technisch en kosten technisch wat handiger aangezien je je wort niet eerst laat afkoelen en weer op moet warmen.
Hoevele ben je van plan te gaan brouwen en beschik je over een fatsoenlijke wokbrander in je gasfornuis? Ander wordt het nog best lastig om de boel aan de kook te krijgen. Ik kreeg het met mijn 20l pan niet voor elkaar met mijn standaard gasfornuis. Daarnaast is het voor het maischen handig dat je snel genoeg kan opwarmen naar de volgende temperatuurstap en natuurlijk ook weer niet te snel.
Als oplossing zou je je pan kunnen isoleren. Weet niet of je er dan al bent. Ik gebruik zelf een losse wokbrander en ga lekker buiten brouwen. Als regent heb ik nog een schuurtje om in te staan.

Shaka

Krukje op het aanrecht waar je de maischketel op zet en kookketel op het fornuis.

EvdBroek

En maischen in een elektrische weckketel is ook handig, die kun je ook nog eens goed isoleren waardoor je snel kunt opwarmen. Bij de maischrust hoef je dan bijna niet bij te warmen.

Wat je kunt doen bij het filteren als je geen verhoging wilt plaatsen op je aanrecht is het wort opvangen in een koelbox of in een andere elektrische weckketel. Anders moet je gewoon de kookketel even op de grond plaatsen en daarna weer opwarmen, je bent dan inderdaad wel wat warmte kwijt

Je wort koken kan gewoon op een normaal gasfornuis met ca. 20 liter wort. Wat je dan kunt doen om een rollende kook te krijgen is twee gaspitten aan te zetten (groot vuur of wokbrander en een naastgelegen gaspit). Werkt bij mij super!

Gadiot

Citaat van: Brouwers op 06-01-2015  13:08 uHoevele ben je van plan te gaan brouwen en beschik je over een fatsoenlijke wokbrander in je gasfornuis? Ander wordt het nog best lastig om de boel aan de kook te krijgen. Ik kreeg het met mijn 20l pan niet voor elkaar met mijn standaard gasfornuis.

Ik ben van plan om maximaal zo'n 30 liter te maken per keer. Gelukkig hebben wij een flink Boretti fornuis met twee wokbranders van elk 5kw (net opgezocht..) dus ik denk dat het wel meevalt met de opwarmtijden.

Als ik het zo hoor denk ik dat ik maar eens twee nieuwe pannen ga zoeken en een filter in elkaar knutsel en aan de slag ga.
Nog 1 vraagje. Kan iemand mij vertellen wat nu precies een trub dam is zoals deze in de SS brewtech kettle zit? Maakt dit het filteren na het koken overbodig/minder nodig? Dat zijn wel mooie ketels..

Dank voor alle tips en adviezen!


bastiaanD

Citaat van: Gadiot op 06-01-2015  15:31 uIk ben van plan om maximaal zo'n 30 liter te maken per keer. Gelukkig hebben wij een flink Boretti fornuis met twee wokbranders van elk 5kw (net opgezocht..) dus ik denk dat het wel meevalt met de opwarmtijden.


Ik heb een vergelijkbaar fornuis in de keuken en daarmee duurt het ongeveer een klein half uurtje, werkt dus prima!

Dirtbag

Citaat van: Gadiot op 06-01-2015  10:32 u......
Waar ik nog over twijfel is de stap tussen het filteren en het koken. De reden hiervoor is dat ik de kookpan in dit geval op de grond moet zetten om de gefilterde wort op te vangen. Ruimte technisch gezien is dit eigenlijk de enige optie. Een apparte brander op de grond zie ik niet echt zitten.
.....


Ik gebruik hiervoor een RVS 10 liter emmer en een pan van 3 liter.

De slang van het javal filter komt op de bodem van de emmer. De emmer giet ik over in de pan en daarmee ga ik terug de wortketel in of in de kookpan.

db


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.