RVS pan, weckketel, gamel, bierfust?

Gestart door dennisnl, 04-01-2015 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennisnl

Hallo,

Ik ben een zeer beginnende brouwer en zal ergens deze dagen mijn eerste blik brouwen. Uiteraard wil ik uiteindelijk gaan moutbrouwen en ben hier ook al de nodige apparatuur voor bij elkaar aan het zoeken.
Nu moet ik nog een goede ketel of ketels hebben. Ik ben nog onervaren en zal zeker aan het begin gewoon in de keuken mijn eerste brouwsels brouwen.
Nu ben ik opzoek naar een goede ketel maar weet niet precies waar ik verstandig aan doen gezien de grote keuze en verschillen. Ik begrijp dat in de ideale wereld 3 ketels het mooist is, maar dit zal ik aan het begin nog niet kunnen realiseren. Misschien dat 2 wel gaat lukken wat het in mijn ogen al een stuk makkelijker maakt. Ik ben aan het zoeken naar ketels van rond de 30lt, dit lijkt mij mooi om mee te beginnen.
Waar doe ik goed aan? Is een rvs pan goed genoeg of is een elektrische weckketel makkelijker? Kan ik beter een bierfust ombouwen? Op Marktplaats is van beide niet heel veel te vinden. Af en toe staan er wel een paar op. Of is een gamel weer ideaal? Deze zie ik ook op marktplaats voorbij komen. Kan ik beginnen met 1 ketel of raden jullie aan om er sowieso 2 te hebben?
Later wil ik uiteraard de installatie blijven uitbreiden tot een echte brouwerij.

Ik hoor graag hoe jullie dit aan het begin gedaan hebben.

RienP

Veel komt denk ik uit op persoonlijke voorkeur.

Ik ben ook nog maar een paar maanden met mout aan het brouwen. Ik heb gekozen voor de "Amerikaanse methode" (om het zo meer even te noemen) van maischen in een koelbox. Voor mij werkt dit heel prettig, want naast de koelbox heb ik maar 1 kookketel nodig. Als ik mijn spoelwater nog aan het verwarmen ben, dan gebruik ik een gistemmer om het eerste wort in op te vangen.

Een top kookketel is best duur. Dit komt o.a. door de sandwichbodem. Tot op heden werkt voor mij deze pan heel goed: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter.

Als je in meerdere (temperatuur)stappen wil maischen dan gaat dit aanzienlijk lastiger in een koelbox en zul je met meerdere pannen moeten gaan werken. Uiteindelijk qua kosten zal het elkaar niet veel ontlopen, want een goede koelbox is ook niet goedkoop.

Roelof

Citaat van: RienP op 04-01-2015  13:48 uVeel komt denk ik uit op persoonlijke voorkeur.

Ik ben ook nog maar een paar maanden met mout aan het brouwen. Ik heb gekozen voor de "Amerikaanse methode" (om het zo meer even te noemen) van maischen in een koelbox. Voor mij werkt dit heel prettig, want naast de koelbox heb ik maar 1 kookketel nodig. Als ik mijn spoelwater nog aan het verwarmen ben, dan gebruik ik een gistemmer om het eerste wort in op te vangen.

Een top kookketel is best duur. Dit komt o.a. door de sandwichbodem. Tot op heden werkt voor mij deze pan heel goed: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter.

Als je in meerdere (temperatuur)stappen wil maischen dan gaat dit aanzienlijk lastiger in een koelbox en zul je met meerdere pannen moeten gaan werken. Uiteindelijk qua kosten zal het elkaar niet veel ontlopen, want een goede koelbox is ook niet goedkoop.
Ik brouw zelf met 3 pannen, fusten, bevalt mij goed.
Hier een leuk filmpje over de "Amerikaanse methode".

dennisnl

Citaat van: Roelof op 04-01-2015  14:21 uIk brouw zelf met 3 pannen, fusten, bevalt mij goed.
Hier een leuk filmpje over de "Amerikaanse methode".

Ik heb dit filmpje al een keer gezien, net als alle andere aflevering van brouwtv;-), het nadeel lijkt mij inderdaad dat je altijd vast zit aan een 1 staps maischschema.

J-R

Ik ben begonnen met 1 pan en een maischzak. Zoek maar eens op "Brew In A Bag" (BIAB).
Heel makkelijk om mee te beginnen, zowel op gas als in een elektrische weckketel. BIAB doet wat mij betreft niet onder voor andere methodes.

wimwo

Ik maisch en kook al 2 jaar met één RVS-pan (70 liter). Na het maischen/filteren leeg ik de pan en maak hem schoon om deze weer voor het koken te gebruiken.
Het leegmaken/schoonmaken kost je ca. 5 minuten. Dus voor mij is een 2e (kook)pan overbodig.

Jukkie

Citaat van: wimwo op 04-01-2015  15:02 uIk maisch en kook al 2 jaar met één RVS-pan (70 liter). Na het maischen/filteren leeg ik de pan en maak hem schoon om deze weer voor het koken te gebruiken.
Het leegmaken/schoonmaken kost je ca. 5 minuten. Dus voor mij is een 2e (kook)pan overbodig.

Waar laat jij je wort tussen het maischen en koken dan?
Zelf heb ik gelukkig de luxe van drie pannen. Maar twee zou ook kunnen met tussen door de maischpan schoonmaken.

Herman

Citaat van: dennisnl op 04-01-2015  14:29 uIk heb dit filmpje al een keer gezien, net als alle andere aflevering van brouwtv;-), het nadeel lijkt mij inderdaad dat je altijd vast zit aan een 1 staps maischschema.
Nee hoor, 2-staps is ook prima te doen. Bij 3-staps wordt het behelpen.

Brouwers

Ik brouw zelf met 2 pannen, wokbrabder en een filterkuip. Hoewel nog niet gebruikt(nog in aanbouw) heb ik 1 50l mennopan voor maischen koken en 1 21l (voorheen kook en maischpan) heet water pan. Tussen maischen en koken maak ik de maischpan schoon. Je hebt dan meer dan genoeg tijd.
Mijn vorige 5 brouwsels van ongeveer 15l heb ik allemaal in de 21l pan gebrouwen. Dat was tijdens het koken een gedoe aangezien het nogal eens over de rand kookte. De pan mist 1 handvat, op een executie veiling gekocht voor 15 euro.
Bedenk goed hoeveel je wilt brouwen per keer en of je in de toekomst mogelijk meer denkt te willen brouwen koop daarop je pan. Die dingen gaan over het algemeen je hele brouwleven mee en als je dan toch besluit een andere weg in te slaan kan je ze voor niet veel onder de nieuwwaarde weer kwijt.

ZwartGoud

Ik ben begonnen met 1 weckpan van 27 liter. Het wort filterde ik toen naar mijn gistvat, en daarna weer terug in de schoongemaakte pan om te koken. Dit ging altijd prima.
Later vond ik een tweede weckpan van 27 liter zodat ik een aparte kookketel had. Hierdoor ging het brouwen iets sneller.
Ik had de mazzel dat die 2 weckpannen in elkaar passen waardoor opbergruimte minder een issue was, ook nog iets waar je wellicht rekening mee moet houden.

Nu heb ik ook een gamel van 40 liter. Daar maisch ik in vanwege de goede isolatie. Dit gaat uitstekend.
Het nadeel van een gamel is dat deze een stuk zwaarder en lomper is dan een pan, en deze dus lastig te verzetten is tijdens het brouwen. Ook neemt hij natuurlijk meer ruimte in tijdens opbergen.

 :brouwen:

dennisnl

Super bedankt alvast voor de snelle reacties.

Aan het begin zal ik nog niet veel brouwen maar uit eindelijk steeds meer. Daarom leek mij 30ltr wel een goed begin. Die kan dan altijd later nog als heet water ketel gebruikt worden.

Hoe filter je het makkelijkst met een weckketel? Met een zelfgemaakt hevelfilter?

Zo gamel van 40lt is inderdaad misschien iets te lomp voor op het gasfornhuis.

Biker

Ik gebruik een electr. weckketel voor het maischen. In een andere weckketel op gas kook ik water voor het spoelen. Dit spoelwater bewaar ik in een koelbox en de weckketel gebruik ik dan voor het koken, Werkt goed voor mij :)

dennisnl

Citaat van: Biker op 04-01-2015  17:39 uIk gebruik een electr. weckketel voor het maischen. In een andere weckketel op gas kook ik water voor het spoelen. Dit spoelwater bewaar ik in een koelbox en de weckketel gebruik ik dan voor het koken, Werkt goed voor mij :)
Dat is een goed idee inderdaad. Hoe filter je na het maischen?

Wat is de verhouding ongeveer van hoeveelheid bier dat je wilt brouwen en spoelwater dat je gebruikt?

Biker

Ik heb een hevelfilter gemaakt van koperen pijp met zaagsleufjes volgens beschrijvingen op het forum.
Voor het spoelwater gebruik ik meestal een verhouding van: spoelwater/mais water= 0,5

Vlak voor het spoelen controleer ik de temp van het spoelwater in de koelbox. Omdat dit er kokend in gegaan is moet ik meestal wat koud water toevoegen om op ongeveer 80 gr. uit te komen

ZwartGoud

Citaat van: dennisnl op 04-01-2015  16:27 uHoe filter je het makkelijkst met een weckketel? Met een zelfgemaakt hevelfilter?

Zo gamel van 40lt is inderdaad misschien iets te lomp voor op het gasfornhuis.

Filteren doe ik inderdaad met een zelfgemaakt hevelfilter van koper. Werkt perfect.

Ik gebruik in alle gevallen een wokbrander tijdens het brouwen. Ik heb geen gasaansluiting thuis, dus ook geen gasfornuis. Ik weet niet wat voor fornuis je hebt, maar 20 - 30 liter aan de kook krijgen met een standaard fornuis lijkt mij een uitdaging. Misschien dat een elektrische weckketel dan makkelijker is.

 :proost:

Neetje

Citaat van: dennisnl op 04-01-2015  17:50 uHoe filter je na het maischen?




Voordat ik een hevelfilter had heb ik gebruik gemaakt van twee emmers bovenste emmer voorzien van gaatjes van 2mm in de bodem.
Daaronder een gesoldeerde hevelfilter

Brouwers

Ik gebruik deze: http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/mattmill-lauterhelix-1800-rvs-filterheks.html
Na het maischen schep ik het rustig over in de filterkuip. Op de kuip zit een kraantje waarop ik een slang heb aangesloten. Vanuit hier laat ik het in mijn schoongemaakte pan lopen. Wanneer er een litertje of 2 in staat zet ik de brander weer aan om de boel vast op te warmen.

mvdhiele

Hoi,

Ik werk zelf met twee elektrische weckketels van 2000 Watt, ik moet zeggen dat dat me uitstekend bevalt.
Ik maisch in één van de weckketels, waarna ik met een hevelfilter de hete wort overhevel direct in de kookketel.

Mijn spoelwater (normaalgesproken 6 tot 8 liter) warm ik gewoon op op het gasfornuis.

In één van de deksels van de weckketels (de kookketel) heb ik een rond gat gezaagd om overkoken tegen te gaan.

Na het koken, koel ik de hete wort met een spiraalkoeler, die ik vastzet in de kookketel.
Na het koelen loopt de gekoelde wort door een filterheks direct mijn gistvat in (door het kraantje van mijn kookketel).

Dit werkt voor mij het meest efficiënt, en neemt het minste ruimte in beslag.

Groeten,


Miguel.

dennisnl

Citaat van: mvdhiele op 04-01-2015  21:12 uNa het koken, koel ik de hete wort met een spiraalkoeler, die ik vastzet in de kookketel.
Na het koelen loopt de gekoelde wort door een filterheks direct mijn gistvat in (door het kraantje van mijn kookketel).

Dit werkt voor mij het meest efficiënt, en neemt het minste ruimte in beslag.

Groeten,


Miguel.
Heb je dat kraantje er zelf opgezet of was dit standaard?

Helaas is het redelijk prijzig om meteen 2 elektrische ketels te kopen.

Ik zat zelf aan deze te denken.
http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/keuken-potten-en-pannen/m826650018-33-liter-kookpan-brouwketel-brouwpan-kookketel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En dan misschien een elektrische of gewone weckpan erbij. Gewone weckpannen zijn op marktplaats best veel en voor weinig te vinden.

Ik zal moeten kijken hoe dit uit pakt op het fornuis en anders toch inderdaad een gasbrander kopen.

Dirtbag

Citaat van: dennisnl op 04-01-2015  22:52 uHeb je dat kraantje er zelf opgezet of was dit standaard?

Helaas is het redelijk prijzig om meteen 2 elektrische ketels te kopen.

Ik zat zelf aan deze te denken.
http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/keuken-potten-en-pannen/m826650018-33-liter-kookpan-brouwketel-brouwpan-kookketel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En dan misschien een elektrische of gewone weckpan erbij. Gewone weckpannen zijn op marktplaats best veel en voor weinig te vinden.

Ik zal moeten kijken hoe dit uit pakt op het fornuis en anders toch inderdaad een gasbrander kopen.

Dat is dezelfde aanbieder als http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen als het goed is.

Als je de 21 liter, de 33 liter en de 50 liter neemt heb je een warmwater pan, maischpan en een kookpan. Kan ook met twee keer de 33 liter echter bij zeer zwaar bier (omgeving barley wine)  kom je dan krap uit als je meer als 20 liter wilt brouwen. Voordeel van drie verschillende pannen is ook het stapelgemak. :)

Menno heeft ook branders :)

Een 3,5 kW wokbrander kun je tot zo'n beetje 25 liter op maken. Hij komt dan echter niet snel aan de kook. Tevens zorgt de diameter en de lange tijd op vol vermogen dat het nogal een thermische belasting is voor het fornuis :) Ik heb voor het koken een brander gekocht :)

db

dennisnl

Citaat van: Brouwers op 04-01-2015  20:07 uik gebruik deze: http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/mattmill-lauterhelix-1800-rvs-filterheks.html
Na het maischen schep ik het rustig over in de filterkuip. Op de kuip zit een kraantje waarop ik een slang heb aangesloten. Vanuit hier laat ik het in mijn schoongemaakte pan lopen. Wanneer er een literje of 2 in staat zet ik de brander weer aan om de boel vast op te warmen.
Als ik het goed brijp is dit dus een los filter die je zelf in bijvoorbeeld een emmer kan bouwen. Kan je deze dan ook voor vast in de maischketel bouwen en direct na het maischen filteren, zodat je niet hoeft over te scheppen?

Eric v B

Als je handig bent dan kun je ook zelf een filter maken:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16813.msg240534.html#msg240534

Zoek eens op "Javalfilter" en je ziet dat verschillende uitvoeringen mogelijk zijn. Je kunt een hevelfilter maken of een die je aan de kraan in je pan kunt monteren.

Brouwers

Citaat van: dennisnl op 04-01-2015  23:17 uAls ik het goed brijp is dit dus een los filter die je zelf in bijvoorbeeld een emmer kan bouwen. Kan je deze dan ook voor vast in de maischketel bouwen en direct na het maischen filteren, zodat je niet hoeft over te scheppen?

Je kan hem ook los aanschaffen maar deze zit al in een emmer gebouwd met kraantje. Tijdens het maischen is het niet zo handig wanneer die in de pan zit. Kans is namelijk vrij groot dat de maisch aanbrand aangezien hij op de bodem ligt. Er was iemand hier op het forum die wilde proberen of het ding ophangen aanbranding kan voorkomen. Heb niet gehoord of het werkt. Misschien dat ik het zelf eens ga proberen. Heb namelijk een kraantje al ingebouwd en heb een extra filterheks. Idee is om hem na het koken te gebruiken als filter.
Houd er wel rekening mee dat de menno pannen vrij dun zijn en dat gaten boren lastig gaat. Ik heb het idee dat pan uit 2 delen is opgebouwd. Bij mij is er tijdens het boren namelijk een hele mooie rechte scheur ontstaan. Gelukkig kan mijn broer dit lassen.

dennisnl

Super bedankt voor de vele en snelle reacties!

De keuze is reuze zie ik al en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Zo javalfilter lijkt me opzich ook wel wat, en zo filterheks is natuurlijk helemaal mooi maar ik weer wat prijziger.

Nog maar even goed zoeken op internet naar pannen en ketels en het forum goed in de gaten houden.

Een gewone weckpan 2ehands is helemaal niet duur, dit is een prima pan om je spoelwater in op te warmen toch?

Een pan/ketel met kraantje is natuurlijk helemaal mooi voor het maishen en koken maar wil niet gelijk me pan naar de knoppen helpen.

bastiaanD

2e hands weckpan is inderdaad niet duur maar een paar gewone rvs pannen waarschijnlijk nog iets goedkoper. Succes met je keus!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.