Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verstopt bruissteentje  (gelezen 2157 keer)

Offline HansSchwirtz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Boskoopse Huis Brouwerij
Verstopt bruissteentje
« Gepost op: 06-01-2015 21:08 u »
Misschien een tip...

Bij Brouwland een wortbeluchter-set gekocht met een keramisch bruissteentje, blijkt het bruissteentje verstopt. Dit merkte ik pas na het brouwen tijdens het schoonmaken, waarbij in een helder glas water geen enkel belletje te zien was. Verschillende dingen geprobeerd en toen ik het bruissteentje al had opgegeven, voorzichtig deze met een gesteriliseerde speld van 6 cm "doorgeprikt" (je kunt het kanaaltje een beetje voelen als je de speld voorzichtig door de luchtopening naar binnen duwt). Het resultaat: een werkend bruissteentje. Het is maar een paar EURO, maar als je net aan het brouwen bent is dit misschien een tip voor anderen. Bij mij zat er misschien wat lijm-resten in....(???)

Veel brouwplezier,
Hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
Re: verstopt bruissteentje
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2015 21:25 u »
Zelf ook ooit zo'n steentje gebruikt maar het kan niet erg tegen uitkoken  >:(. Ben over op een RVS "steentje"
 :degroeten:
Huygenmeester

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Verstopt bruissteentje
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2015 23:54 u »
Twee andere tips:
- week het bruissteentje een paar uur in lauw water met wat Biotex;
- na gebruik het bruissteentje drogen door deze aan te sluiten op de aquariumpomp. Laat de pomp minstens een half uurtje werken. Op die manier wordt voorkomen dat ingedroogde eiwitten het steentje verstoppen.

De bovenstaande tips werken ook voor rvs bruissteentjes.

Tags: