Mijn eerste bier is zuur

Gestart door Wisdom, 03-01-2015 13:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wisdom

Zuur bier

M'n eerste blikbrouw lijkt niet gelukt te zijn, het smaakt nu zuur.

Heb hieronder opgeschreven wat ik gedaan heb. Ik ga gewoon opnieuw brouwen maar wellicht is er nog commentaar op mijn 1st brouwproces en heb hier en daar ook nog wat vragen.

Doel was om Weizen te maken en heb Muntons Connoisseur Wheat  en Wyeast German Wheat XL3333 gist hiervoor gekozen.

Omdat op de gist staat dat het gebruikt kan worden voor 20 L met een SG tot 1060, heb ik 20 L gemaakt, hoewel op het blikstaat dat het voor 23 L is (5 gallon).

Het gist pack gesmackt en laten staan tot het goed opbolde, zo'n 3 uur bij 20 graden.

Hier beginnen al wat vragen te komen tov de met de gist en het blik gegeven bereidingswijze.
Omdat  bv in het boek van Adrie Otte, gesproken wordt dat een Wyeast gist pack direct voor 10-15 L gebruikt (geënt) kan worden.

Daarnaast las ik vandaag op het forum dat zo'n Wyeast pack maar goed is voor 5 – 10 L en anders een giststarter gebruik moet worden. Dit in tegenstelling tot de beschrijving op het Wyeast pack.

Het oplossen van de blik inhoud, water en de suiker (1 kg kristalsuiker) gaf 20 L met een SG an 1043, wat overeen komt met de verwachte SG: tussen 1040 en 1044.
Met maar 20 L is het niet gek dat het 1043 is geworden denk ik.

Vlg de blikmethode zou de vergisting tot een SG van 1008 moeten gaan, volgens Wyeast tot een SG van 1011.

Dat laatste is het uiteindelijk ook geworden.

Het gistproces ging als volgt:
In navolging van diverse suggesties heb ik in een oude koelkast het gistvat geplaatst met een lamp als verwarming  mbv een thermostaat.  Ingesteld op 20 graden.  ± 0,5 graden.
Eerst een poosje de sensor los gehangen en later op het vat geplakt. (Lamp is wel een paar dagen  uit geweest ivm afwezigheid)
Gestart op 25 december is de kamer temp tussen de 17 en 19 graden geweest en de temp in de koelkast tussen de 21,4 en 17,9 graden. Dit tot en met vandaag. Dat zijn dus 8 dagen. Het SG heb ik gemeten op 28.12: SG=1026,  op 30.12: SG=1016, op 1.1: SG=1013 en vandaag 3.1 SG=1011.
Elke keer ook geproefd, maar vandaag proefde het ineens zurig!

Het gisten heeft gematigd plaats gevonden, hoewel het gisten wel starte na een paar uur, is er geen duidelijk hoogtepunt in de gisting geweest en heeft zich geen/nauwelijks schuim op het wort gevormd.

Hoewel de vergisting gematigd ging en wat langer duurde dan aangegeven  is het gewenste SG bereikt. Vlg blik constant onder SG=1012.

Waarom  het vandaag ineens zuur smaakte is mij niet duidelijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er wat water uit het waterslotpotje in het wort gekomen is. Dit zou gebeurd kunnen zijn doordat ik voor het meten van de SG telkens ca 250 ml aftapte en dan door het vacuüm wat water uit het slotje in het vat gekomen is.

De vragen die nog overblijven zijn:
Heb ik genoeg gist gebruikt. 10-15 L versus 20 L?
Had ik een starten moeten maken voor het gist?
Vlg MrMalty zou voor 20 L met SG=1043, 160 biljoen cellen nodig zijn, in een Wyeast pack zit 100 of 125 biljoen (kan ik zo gauw niet meer terug vinden).
Is de gisting daarom zo gematigd verlopen?
Hoe tap je wort af voor SG meeting zonder dat het waterslot warer lekt in het vat en is er een methode om het SG te meten zonder zoveel wort af te tappen?


Natuurlijk zijn de meeste vragen het gevolg van geen ervaring en ga ik opnieuw brouwen. Dan zal ik wel een giststarter maken en kijken hoe de gisting dan verloopt.

Elke opmerking is welkom ;)

ErikdeBrouwer

Hoe heb je je gistvat gereinigd voordat het brouwsel er in ging? Is dat goed schoon geweest en gedesinfecteerd met Oxi/Star San of zoiets? En hoe zuur is zuur? Zit er een klein zuurtje in, of is het echt azijn? Het bier moet nog minstens een paar weken rijpen op de fles voor het op smaak is, dus niet te vroeg denken dat het mislukt is!

En verder: wel even proberen te ontdekken wat er mis ging (als het niet meer goed komt), maar daarna gewoon weer opnieuw proberen. Komt vanzelf een keer goed  :biersmile:

Biermagneet

Citaat van: Wisdom op 03-01-2015  13:26 uGestart op 25 december is de kamer temp tussen de 17 en 19 graden geweest en de temp in de koelkast tussen de 21,4 en 17,9 graden. Dit tot en met vandaag. Dat zijn dus 8 dagen. Het SG heb ik gemeten op 28.12: SG=1026,  op 30.12: SG=1016, op 1.1: SG=1013 en vandaag 3.1 SG=1011.
Elke keer ook geproefd, maar vandaag proefde het ineens zurig!


Waarom  het vandaag ineens zuur smaakte is mij niet duidelijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er wat water uit het waterslotpotje in het wordt gekomen is. Dit zou gebeurd kunnen zijn doordat ik voor het meten van de SG telkens ca 250ml aftapte en dan door het vacuüm wat water  uit het slotje in het vat gekomen is.


Probeer in ieder geval er voor te zorgen dat je je vat niet te veel/vaak openmaakt waardoor je lucht bij je jongbier krijgt.
Zelf laat ik mijn bier 2 weken staan voordat ik mijn eerste meting doe eigenlijk kan ik dan altijd wel meteen bottelen.

En probeer inderdaad geen water van je waterslot in je bier te laten komen maar zover was je zelf ook al.

Ik las zo snel ook niks terug over ontsmetten van je producten die in aanraking komen met je jongbier/wort probeer dit ook in de gaten te houden.

Vooralsnog waarom zuur  daar kan ik geen zinnig antwoord op geven heb het zelf ( nog ) niet gehad.

Brouwers

Lijkt de zure smaak op groene appels of meer als azijn. In het eerste geval kan het gewoon gistingsproduct zijn dat na verloop van tijd opgeruimd wordt. Het zal na een week of 4 op fles wel ongeveer weg zijn. Als het meer azijn is dan is infectie waarschijnlijk een probleem.

Wat betreft de gist, Mr Malty adviseert standaard dacht ik iet meer dan nodig. Ik verwacht in ieder geval niet zo'n probleem. Vergisting lijkt me ook redelijk verlopen te zijn ondanks dat je je gistkast vrij veel variatie in temperatuur heeft gehad.

Ik vind wel dat je vaak SG gemeten hebt. Als je overhevelt tussendoor wacht je normaal gesproken tot hoofdvergisting zo'n beetje is afgelopen. Dan meet je tijdens overhevelen. Wanneer er geen activiteit meet je om te kijken of je dicht tegen het verwachte waarde zit. 2 dagen later doe je het nog eens om te zien of je bier klaar is. Vaak meet ik niet eens een 2e keer wanneer het op het verwachte eind SG zit en er geen activiteit meer is. Maar 2 dagen later controleren is natuurlijk veiliger.

Wisdom

Dank voor de reacties.

Ja heb alles met chemipro ontsmet, het vat door een laag in het vat en dan het vat rollen, een keer of 5 gedaan. Roerder, blikopener etc een minuut of 10 in de ontsmettingsoplossing (1 g / 1 L), gistpack en schaar ook ontsmet.

Het is meer groene appel zuur dan azijn zuur :-), dus goed dat ik het nog niet heb weggegooid!
Maar is het 'normaal' dat het zurige pas na 8 dagen optreedt? Alle keren daarvoor als ik de SG bepaalde, proefde ik ook, maar toen was het in alle gevallen niet zurig

Heb misschien wat vaak gemeten, maar wilde als startende brouwer wel eens zien hoe een en ander verloopt, temeer omdat het gisten gematigd ging. (in vergelijking met het veel heftigere vergistingsproces in een fles van een bierbrouw workshop) en meten is weten :-)
Temp in de kast was niet zo constant, wel langzame schommelingen. Durfde de verwarming met de lamp/thermostaat, niet zonder toezicht te laten staan en heb nu wel vertrouwen dat het goed gaat.

Ik laat het nog even staan en ga dan bottelen, tenzij het voor het bottelen zuurder geworden is

Brouwers

Citaat van: Wisdom op 03-01-2015  15:09 uHet is meer groene appel zuur dan azijn zuur :-), dus goed dat ik het nog niet heb weggegooid!
Maar is het 'normaal' dat het zurige pas na 8 dagen optreedt? Alle keren daarvoor als ik de SG bepaalde, proefde ik ook, maar toen was het in alle gevallen niet zurig

Het is in ieder geval acteldehyde wat je proeft, staat ook in Verander water in bier vermeld.
Viel mij op dat bij mijn weizen die ik met Fermentis WB-06 brouwde ook pas bij het bottelen naar groene appels begon te smaken. 1,5 week eerder bij het overhevelen proefde ik niets. 2 weken later op fles was het volgens mij nog steeds aanwezig maar minder. 4 weken op fles was het weg en bier was goed op smaak. Wat een geduld dat je moet hebben voor lekker bier :D.
Wanneer het precies boven de smaakdrempel uitkomt weet ik niet precies, misschien dat iemand het meer ervaring wel weet.
Wat betreft jouw bier, ik zou hem nog een paar dagen laten staan zodat de gist nog wat uit kan zakken, anders bestaat de kans dat je teveel gist mee neemt op de fles en dan rustig bottelen. Na 2 weken een flesje openen om te checken of de hergisting goed gaat. Na 4 weken definitief proeven. Mocht het dan alsnog zuur zijn dan kan je ze alsnog weggooien, geeft je in ieder geval de kans om het bottelen eens uit te voeren.

CiteerHeb misschien wat vaak gemeten, maar wilde als startende brouwer wel eens zien hoe era verloopt, temeer omdat het gisten gematigd ging. (in vergelijking met het veel heftigere gisting process in een fles van een bierbrouw workshop) en meten is weten :-)
Temp in de kast was niet zo constant, wel langzame schommelingen. Durfde de verwarming met de lamp/thermostaat, niet zonder toezicht te laten staan en heb nu wel vertrouwen dat het goed gaat.

De heftigheid van de gisting ligt aan vele factoren waaronder temperatuur van de vergisting, type gist en de hoeveelheid gist die je hebt geënt. Dus je niet helemaal blind staren als een ander biertje ineens zich ander gedraagt.  Verder is meten niet zo'n probleem alleen vergroot je de kans op infectie en er gaat wel heel erg veel potentieel lekker bier verloren zo :D.
Hoe stuur jij de lamp aan? Doe je dit handmatig of heb je een STC-1000? Aangezien je toch al een koelkast hebt met lamp is het misschien handig om een STC-1000 te bestellen om je gistkast aan te sturen. Zorgt voor een gecontroleerde vergisting dus minder kans op ongewenste smaken en zo. Tenzij je natuurlijk een ander net zo goed werkend alternatief hebt.
Gebruik je een STC-1000?

Wisdom

Nee ik gebruik een Sygonix thermostaat voor het schakelen van de lamp. Op dit moment 1 lamp van 25W.
De thermostaat kan maar 1 apparaat aansturen, of verwarmen of koelen, bereik -20 tot 70 graden C.
Op dit moment is dat prima om alleen een verwarming te hebben, de kamer temp is 17-19 graden.
De STC-1000 staat wel op mijn verlanglijstje voor het brouwen in de zomer.
Ga het wort nog een paar dagen laten staan, het gist nog steeds een beetje.
Als ik alles goed begrijp is het niet zo kritisch hoe lang je het wort laat staan in het vergissingen vat voor dat je bottelt.
Dan gaan we bottelen midden van komende week denk ik.



Adbrouwt

Citaat van: Wisdom op 03-01-2015  16:01 uAls ik alles goed begrijp is het niet zo kritisch hoe lang je het wort laat staan in het vergissingen vat voor dat je bottelt.
Dan gaan we bottelen midden van komende week denk ik.
Gewoon bottelen inderdaad en na enkele weken je eerste flesje proeven. Je kunt het bier altijd nog weggooien als het niet smaakt.
Tijdens het vergisten lekker je vat met rust laten tot het uitgegist is. Zolang er een koolzuur geproduceerd wordt is je bier beschermd. Enkele weken kan geen kwaad om je jongbier in het vat te laten. Als het langer als een maand gaat worden kan het probleem gaan worden.

ErikdeBrouwer

Als je Chemipro Oxi gebruikt is 1 gr per liter wel te weinig...

Wisdom

Heb even gekeken, het is chemipro verder staat er niet op wel dat er active bleek in zit dus zal chemipro caustic zijn. Het is 100 g voor 100 L.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 03-01-2015  15:32 uHet is in ieder geval acteldehyde wat je proeft, staat ook in Verander water in bier vermeld.

Dat kan. Maar het zou zo maar ook een milde melkzuurinfectie kunnen zijn. Zonder het bier zelf geproefd te hebben is het niet goed mogelijk om op afstand te bepalen wat de oorzaak is van de zurige indruk.


In dit soort gevallen is het beste gewoon de vergisting zijn werk te laten doen, te bottelen en na een tijdje het bier te evalueren.

Wisdom

Vanavond heb ik een beetje wort afgetapt om te proeven hoe het smaakt. Het zuur is bijna weg! Dus geduld is goed. Andere reden was omdat ik wilde weten of het nog gist. Net in een ander topic gelezen dat je met een cilindrisch waterslotje niet goed kan zien of het nog gist. Dat kan ik beamen. Heb nu zo'n 40 ml afgetapt zodat het waterslot deksel op de rand rust. Als het nog gist dan komt het weer omhoog. Ben van plan om het weekend te bottelen. Of moet ik echt wachten totdat het echt niet meer gist?

Edit 20:19: Een uurtje na het aftappen is det waterslot dekseltje alweer een paar centimeter omhoog gekomen. Dus het gist nog steeds. Zal het weekend in ieder geval de SG weer meten.

Brouwers

Het zit nu 2 weken in het vat, dus zal wel uitgegist zijn. SG is al lager dan 1012 dus gewoon SG meten en bottelen. Fijn dat de zure smaak minder wordt. Blijkt maar weer hoe belangrijk geduld is ;D

Wisdom

Inmiddels weer even verder. Met goede en minder goede smaakervaringen.
Heb op 11 jan gebotteld en op 21 jan de 1ste fles geprobeerd.



Voor een hefe weizen ziet dat er goed uit vind ik.
Maar de geur en de smaak laten nog te wensen over. De geur doet sterk denken aan de vergistings geur (Soort van putlucht) en de smaak is zurig. Niet echt zuur. De eerste indruk is goed vol smaak gevoel, goed koolzuur, mooi schuim, maar de nasmaak is zurig; achter aan beide zijde van mijn tong gaat het dan prikkelen en krijg ik wat slijm ontwikkeling.
Het is net te drinken.
Op 1 februari opnieuw geproefd met dezelfde ervaring als de 1ste fles.
Maar dan op 8 feb weer proeven

.

Deze keer is het bijna helder (maar had niet alles uit de fles ingeschonken en de 'hefe' was op de bodem gezakt).
Maar de smaak is nu goed, nagenoeg geen zuurtje te ontdekken. Wat nog wel blijft is de geur , die is nog steeds zoals bij de 1ste fles, misschien iets minder.
Hoop dat dat ook nog minder wordt.

bierhenkie

Weizen is een zomerbier vind ik. Dus laat maar mooi staan dat bier. Komt waarschijnlijk wel goed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.