Quadrupel mist schuim

Gestart door Gadiot, 07-02-2015 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gadiot

Hallo,

Vandaag op de kop af zit mijn eerste poging tot een Quadrupel 5 weken in de fles. De hoogste tijd om eens te proeven dus! De smaak vind ik aardig gelukt maar tot mijn teleurstelling zit er totaal geen schuim op. Een glaasje cola schuimt nog meer... CO2 is misschien een beetje laag maar acceptabel.
Nu heb ik gelezen dat bij hoog alcohol bieren een dikke schuimkraag nog wel eens lastig is maar tot nu toe heb ik hier nooit last van gehad bij diverse trippels die ik heb gebrouwen. Sommige hoger in alcohol dan deze quad.
Zie hieronder mijn recept (15 liter). Zit hier ergens een fout in?

Pils 3 EBC                          4500 g
Cara Munich type3 150 EBC    50 g
Cara Munich type1 100 EBC           565 g
Choco 900 EBC                 37.5 g
Carafa type1 400 EBC              250 g
Maisvlokken                 220 g

Maischschema:
63 C       60 C           68 C           75 C
0 min       30 min          60 min     15 min

Koken: 90 min
Hallert. Hers.       60 g      90 min
Styr.Gold.               15 g      90 min
Donder rietsuiker    575 g   15 min
Iers mos               1 thl.   10 min

Begin SG 1085

Gist:
Safale-S04 1 zakje

Vergisting op 20 C constant.

Vergisting stopt op 1021 (planning was 1018). Gebotteld met 7gr./liter kristalsuiker. 5 weken bij een constante 20 C laten staan.

William

In principe niets mis met het recept, vergistingstemperatuur of gist.

Mogelijk dat de rietsuiker het schuim laat dood slaan. Ik heb dezelfde ervaring met donkere basterdsuiker.

Misschien dat het in de tijd nog wel bijtrekt.

Bennemans

Staat riet- en donkere basterdsuiker daar dan bekend om, om het dood slaan van het schuim??
Of heeft de verhouding, dan wel de hoeveelheid er mee te maken?

EvdBroek

Ik heb ook al een paar keer een quadrupel gebrouwen en dat duurt inderdaad erg lang tot er wat koolzuur op komt.
Het beste is om een half jaartje te wachten voor je een flesje open trekt. Bij mijn voorlaatste quadrupel was het zo dat deze een jaar na het brouwen het beste van smaak was (helaas dronk ik toen de laatste fles).

Gadiot

Citaat van: EvdBroek op 07-02-2015  20:45 uIk heb ook al een paar keer een quadrupel gebrouwen en dat duurt inderdaad erg lang tot er wat koolzuur op komt.
Het beste is om een half jaartje te wachten voor je een flesje open trekt. Bij mijn voorlaatste quadrupel was het zo dat deze een jaar na het brouwen het beste van smaak was (helaas dronk ik toen de laatste fles).

Bij welke temperatuur moet ik ze dan laten staan?

broeder

Hoi,
Mijn ervaring met deze zwaardere bieren is dat zij een lange tijd nodig hebben om op druk en schuilhoudend te komen.
Ik doe de flesjes meestal de eerste 3 weken 1x per week even schudden.
Als het bier een lange (hoofd)vergisting achter de rug heeft, geef ik bij het bottelen wat extra bottelgist.
En heel veel geduld...
Successen groet,
broeder Willem

EvdBroek

Citaat van: Gadiot op 09-02-2015  07:51 uBij welke temperatuur moet ik ze dan laten staan?
Gewoon bij kamertemperatuur; dus niet in de berging / schuur / garage zetten.
En inderdaad zoals broeder aangeeft gewoon veel geduld hebben.
Je kunt het beste om het half jaar een quadrupel brouwen, dan heb je er altijd met prik er op ;)

Gadiot

Dank voor de tip.

Is het bekend waardoor dit nu komt dat je dit soort bieren zo lang moet laten staan voordat je CO2 mooi op pijl is?
Daarnaast, helpt het als je bij het bottelen een bottelgist toevoegt? Of zit er gewoon iets in het bier waardoor de fermentatie in de fles zo langzaam gaat?


Citaat van: William op 07-02-2015  19:15 uMogelijk dat de rietsuiker het schuim laat dood slaan. Ik heb dezelfde ervaring met donkere basterdsuiker.

Ik heb net mijn tripel geproefd waarin ik donkere bastaardsuiker heb gebruikt (redelijk in dezelfde verhouding als de hoeveelheid rietsuiker in mijn quad - ook het alcohol% is vergelijkbaar, iets hoger zelfs). Deze heb ik twee weken later gebrouwen en is nu mooi op CO2 en heeft een mooie dikke schuimkraag.
Even om aan te geven dat in dit bier de bastaardsuiker niet mijn schuimkraag dood slaat.

Oxhead

S-04 in een hoog alcoholisch bier levert bij mij altijd problemen op met hergisting. Ik voeg standaard bottelgist toe met deze gist.
Na 2 weken volledig op druk.
Wat ik zou doen is een zakje niet te ver doorgistende korrelgist hydrateren en met een pipet in elke fles een druppel toevoegen.
T-58 of zelfs Brewferm top zijn hier goed geschikt voor.
Succes.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.