2e brouwdag achter de rug

Gestart door mvdhiele, 02-01-2015 19:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdhiele

Goedenavond allen,

Vandaag de 2e brouwdag achter de rug.
De opdracht voor de brouwcursus was een Dubbel te brouwen.
Het ging om 10 liter totaal.

Over het algemeen ging het goed, maischen en filteren verliepen perfect.
Alleen heb ik, omdat ik vorige keer te weinig wort overhield, deze keer meer spoelwater gebruikt.
Na het koken hield ik zo'n 10,5 liter over. Na het meten van het eind SG is helaas mijn hydrometer gesneuveld, te hard in het maatglas laten vallen. Nu dus maar een refractometer besteld bij Hobbybrouwshop.

Ook deze keer kwam ik niet op het gewenste begin SG, ik heb tegen het einde van de kook een SG test gedaan, ik kwam uit op 1042.
Dit zou volgens het recept 1058 moeten zijn.

Vervolgens heb ik de rekenmodule van BrouwVisie er bij gehaald om een suikercorrectie toe te passen.
De hoeveelheid wort op dat moment was 11,3 liter.
Volgens BrouwVisie moest ik om het SG te corrigeren 551 gram suiker (kristalsuiker) toevoegen om aan het gewenste SG te komen.
Dat heb ik vervolgens ook gedaan. Of ik moet nog 3,1 liter water uitkoken (in mijn geval nog zo'n anderhalf uur, dus twee en een half uur achter elkaar).

Ik wilde toch tegen de 6,5% alcohol uitkomen aan het einde van de vergisting.

Na het koken gekoeld, en weer een SG test gedaan, nu zat het SG op 1066.
Ik schat in dat ik nu een dubbel heb gebrouwen van zo'n 7,2%

Vreemd, of doe ik iets verkeerd?

Mocht er behoefte zijn aan het recept, dan post ik het eventueel hieronder.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!

Groeten,

Miguel.

Schermafbeelding:

Jacques

Was het wort helder bij al je bepalingen van de dichtheid met de refractometer?

mvdhiele

Hallo Jacques,

Ik heb de metingen nog net met de hydrometer kunnen bepalen, voordat ik hem kapot liet vallen in het maatglas.

Herman

Je had het wort wel afgekoeld voor de SG meting? Anders meet je verkeerde waarden. Even goed doorroeren voor het nemen van het monster kan ook geen kwaad.

mvdhiele

Citaat van: Herman op 02-01-2015  23:46 uJe had het wort wel afgekoeld voor de SG meting? Anders meet je verkeerde waarden. Even goed doorroeren voor het nemen van het monster kan ook geen kwaad.

Ik heb wat wort afgetapt tijdens het koken, dit in het maatglas van de hydrometer af laten koelen door middel van stromend koud water tot 20 graden. Geroerd met de thermometer van ikea.

Herman

Da's ok dus. Heb je met de uitzetting van hete wort rekening gehouden? Koele wort is ca 0,96* volume van hete wort.

mvdhiele

Citaat van: Herman op 02-01-2015  23:56 uDa's ok dus. Heb je met de uitzetting van hete wort rekening gehouden? Koele wort is ca 0,96* volume van hete wort.


Ehhhhmmm nee, ik heb ook geen idee wat je daar mee bedoelt.

Herman

Ik bedoel dat 11,3 liter kokend wort niet 11,3 liter is, maar 11,3 *0,96=10,8 liter (bij 20C).

mvdhiele

Citaat van: Herman op 03-01-2015  00:04 uIk bedoel dat 11,3 liter kokend wort niet 11,3 liter is, maar 11,3 *0,96=10,8 liter (bij 20C).

Nee, dat wist ik niet. Heb ik geen rekening mee gehouden.
Hoe heeft dat effect op het berekenen van het SG?

Is daar ook een rekensommetje voor?

EDIT

Ik snap het, ik had daar in dat veld 10,8 liter wort in moeten vullen.
Begin SG 1042 en corrigeren naar SG 1058.

Scheelt toch weer 25 gram suiker.

Of klopt dit niet?

Jacques

Citaat van: mvdhiele op 02-01-2015  23:41 uHallo Jacques,

Ik heb de metingen nog net met de hydrometer kunnen bepalen, voordat ik hem kapot liet vallen in het maatglas.

Ok, dat was mij niet helemaal duidelijk. Je had het over het eind SG en ook over een vorig brouwsel...

mvdhiele

Na 3 weken hoofdgisting (temperatuurgecontroleerd) gisteren gebotteld. Het SG kwam uit op 1031.
Ik heb het idee dat de gist zijn werk niet helemaal goed heeft gedaan.
Ik neem aan dat het gist na drie weken vergisten toch wel "uitgewerkt" is?

Uitgerekend kwam ik dus op 5,2% alcohol, eigenlijk te laag voor een dubbel (had 6,2% moeten zijn).
Kan iemand mij vertellen waar het hier verkeerd gaat?

mvdhiele

Het restant gist in mijn gistvat was een vrij stevige "koek". Bij mijn vorige brouwsel (tripel) dwarrelde het gist naar mijn idee iets losser door het vat (er kwam ook aardig wat gist mee met overhevelen).

Deze keer bleef het mooi als een soort klei op de bodem liggen.

Kan het zijn dat de temperatuur in de gistkast teveel doorschiet (mijn gistvat staat ongeveer 10 cm boven de warmtebron, 2 gloeilampen van 40 Watt)?

Ik heb continu op 21 graden vergist in de gistkast.

Shaka

Je kan een tekort aan wort volgens je berekening toch gewoon aanvullen met water, dan zit je weer op de juiste verhouding.

mvdhiele

Ik denk dat ik inderdaad beter moet gaan meten, ik had ook deze keer slechts 8 liter eindproduct over in plaats van 10 liter.

Ik ga eens een RVS meetlat maken met een maatverdeling.

MaartenP

Citaat van: mvdhiele op 02-01-2015  19:56 uGoedenavond allen,


Na het koken hield ik zo'n 10,5 liter over.

Ook deze keer kwam ik niet op het gewenste begin SG, ik heb tegen het einde van de kook een SG test gedaan, ik kwam uit op 1042.

Vervolgens heb ik de rekenmodule van BrouwVisie er bij gehaald om een suikercorrectie toe te passen.
De hoeveelheid wort op dat moment was 11,3 liter.

Volgens BrouwVisie moest ik om het SG te corrigeren 551 gram suiker (kristalsuiker) toevoegen om aan het gewenste SG te komen.
Dat heb ik vervolgens ook gedaan.

Ik begrijp niet zo goed hoe je hoeveelheid wort van 10,5 naar 11,3 liter is gegaan. Heb je nog doorgekookt na het toevoegen van de suiker?

Dat je uitkomt op een SG van 1031 is wel vreemd, wat voor gis heb je gebruikt? Maar heb je dat eind SG misschien met je nieuwe refractometer gemeten? Dan moet je wel corrigeren.

mvdhiele

Citaat van: MaartenP op 25-01-2015  14:58 uIk begrijp niet zo goed hoe je hoeveelheid wort van 10,5 naar 11,3 liter is gegaan. Heb je nog doorgekookt na het toevoegen van de suiker?

Dat je uitkomt op een SG van 1031 is wel vreemd, wat voor gis heb je gebruikt? Maar heb je dat eind SG misschien met je nieuwe refractometer gemeten? Dan moet je wel corrigeren.

De hoeveelheid wort is van 11,3 liter naar 10, 5 liter gegaan (precies andersom).
Ik heb na de toevoeging van de suiker nog 10 minuten doorgekookt.

Ik heb als gist de Safale S-04 gebruikt (korrelgist).

Ik heb de laatste SG meting inderdaad gedaan met de nieuwe refractometer, omdat mijn hydrometer kapot is gevallen.
Ik heb het idee dat er tóch echt meer alcohol in moet zitten dat dat mijn berekening aangeeft (ik proef toch wel wat "alcoholwarmte" bij het proeven van het bier).

MaartenP

Je moet de meetwaarde van je refractometer corrigeren, zie hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19711.0

bierhenkie

Citaat van: MaartenP op 25-01-2015  15:15 uJe moet de meetwaarde van je refractometer corrigeren, zie hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19711.0
Na correctie zou het dus 1009 zijn.

mvdhiele

Citaat van: bierhenkie op 25-01-2015  15:35 uNa correctie zou het dus 1009 zijn.

Ik kom er niet uit, weet niet goed welke waardes ik in moet vullen in het tooltje...
Moet ik in het vervolg iedere keer een correctie toepassen bij het meten met een refractometer?

mvdhiele

Dan zou ik 1066 (begin SG) - 1009 (eind SG) = 57*0,136= 7,8 + 0,4% = 8,2% alcohol hebben in plaats van de berekende 5,2%

mvdhiele

Citaat van: bierhenkie op 25-01-2015  15:35 uNa correctie zou het dus 1009 zijn.

Kun je mij deze berekening laten zien in een screenshot of iets dergelijks?

mvdhiele

Klopt mijn berekening op deze manier?

Het begin SG (gemeten met de hydrometer): SG 1066 (16,8 Brix)
Het eind SG (gemeten met de refractometer): SG 1031 (Omgerekend in BrouwVisie 8,1 Brix)

De uitslag in BrouwVisie is een vergistingsgraad van 86,6% en een alcoholpercentage van 7,7%.
Voor het bottelen (8 gram suiker per liter) reken ik 0,4% extra, dus een totaal alcohol percentage van 8,1%.





Graag jullie reacties als dit rekenvoorbeeld niet klopt.

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 25-01-2015  19:31 uKlopt mijn berekening op deze manier?

Het begin SG (gemeten met de hydrometer): SG 1066 (16,8 Brix)
Het eind SG (gemeten met de refractometer): SG 1031 (Omgerekend in BrouwVisie 8,1 Brix)

De uitslag in BrouwVisie is een vergistingsgraad van 86,6% en een alcoholpercentage van 7,7%.
Voor het bottelen (8 gram suiker per liter) reken ik 0,4% extra, dus een totaal alcohol percentage van 8,1%.

Graag jullie reacties als dit rekenvoorbeeld niet klopt.

Je eind SG is NIET 1.031 als je het met een refractometer hebt gemeten maar Brix 8.1. Het SG komt dan op 1.009. Je kan het eind SG niet domweg omrekenen van brix naar sg tijdens en na de vergisting. Alcohol beïnvloedt de refractometer meting zodat deze een hogere waarde aangeeft. Om het SG te bepalen heb je de begin Brix nodig, de gemeten Brix en een software tooltje. BrouwHulp en BrouwVisie hebben die functie ingebakken of kijk hier even http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27812.msg426231/topicseen.html#msg426231
Mocht je refractometer een SG schaal hebben dan is het een stuk lastiger want dan moet de SG waarde naar Brix omreken en deze corrigeren.

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 25-01-2015  20:30 uJe eind SG is NIET 1.031 als je het met een refractometer hebt gemeten maar Brix 8.1. Het SG komt dan op 1.009. Je kan het eind SG niet domweg omrekenen van brix naar sg tijdens en na de vergisting. Alcohol beïnvloedt de refractometer meting zodat deze een hogere waarde aangeeft. Om het SG te bepalen heb je de begin Brix nodig, de gemeten Brix en een software tooltje. BrouwHulp en BrouwVisie hebben die functie ingebakken of kijk hier even http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27812.msg426231/topicseen.html#msg426231
Mocht je refractometer een SG schaal hebben dan is het een stuk lastiger want dan moet de SG waarde naar Brix omreken en deze corrigeren.



Ik heb de SG-schaal afgelezen van de refractometer bij de eindmeting, deze kwam uit op 1031.
Ik heb dit toch volgens mij op de goede manier berekend in BrouwVisie?

Heeft het zin om nu nog een meting in Brix uit te voeren? Dan trek ik even een flesje open.

Ik heb de begin Brix niet kunnen meten, doordat ik dit met een hydrometer heb moeten doen (voordat hij kapot viel).

Ben anders wel benieuwd naar jouw rekenvoorbeeld.

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 25-01-2015  20:45 u

Ik heb de SG-schaal afgelezen van de refractometer bij de eindmeting, deze kwam uit op 1031.
Ik heb dit toch volgens mij op de goede manier berekend in BrouwVisie?

Heeft het zin om nu nog een meting in Brix uit te voeren? Dan trek ik even een flesje open.

Ik heb de begin Brix niet kunnen meten, doordat ik dit met een hydrometer heb moeten doen (voordat hij kapot viel).

Ben anders wel benieuwd naar jouw rekenvoorbeeld.

Het ziet er goed uit zo. Het is niet nodig om nog een meting te doen.

Je zegt dat je een SG meting hebt gedaan met de refractometer en dat je nog ren brix meting kan doen? Heeft jouw refractometer beide schalen?
In dat geval gewoon de Brix schaal gebruiken.



Verder is het voor de vergisting niet zo belangrijk of je hydrometer of refractometer hebt gebruikt. Beide zouden dezelfde waarde aan moeten geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.