2e brouwdag achter de rug

Gestart door mvdhiele, 02-01-2015 19:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 25-01-2015  21:12 uJe zegt dat je een sg meting hebt gedaan met de refractometer en dat je nog een brix meting kan doen? Heeft jouw refractometer beide schalen?

Daar heb ik volgens mij de fout gemaakt, ik heb inderdaad een refractometer met SG en Brix verdeling.
Ik heb in dit geval de SG schaal afgelezen, deze kwam uit op 1031.

Vervolgens in software uitgerekend naar Brix. Daarin heb ik volgens mij de fout gemaakt.

Ik denk in dit geval dat ik tóch een tweede (Brix) meting moet uitvoeren?

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 25-01-2015  21:20 uDaar heb ik volgens mij de fout gemaakt, ik heb inderdaad een refractometer met SG en Brix verdeling.
Ik heb in dit geval de SG schaal afgelezen, deze kwam uit op 1031.

Vervolgens in software uitgerekend naar Brix. Daarin heb ik volgens mij de fout gemaakt.

Ik denk in dit geval dat ik tóch een tweede (Brix) meting moet uitvoeren?


1.031 en 8.1 brix klopt wel ongeveer hoor. Heb geen pc bij de hand om het te verifiëren in BrouwHulp. Het zal waarschijnlijk niet meer dan 1 of 2 puntjes afwijken dus niets heel veel. ik zou de fles gewoon dicht laten en over een week of 2 meten tijdens het proeven.
Om het nog lastiger te maken moet je dan ook voor de bottelsuiker compenseren. Ik reken dan uit wat mijn begin sg/begin Brix geweest zou zijn als ik de bottelsuiker voor het gisten had toegevoegd. Eind Brix meten en BrouwVisie SG laten bepalen en SVG.

mvdhiele

Ik heb zojuist nog een meting gedaan met de refractometer:

8,8 brix
SG 1035

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 25-01-2015  21:51 uIk heb zojuist nog een meting gedaan met de refractometer:

8,8 brix
SG 1035

Je SG is NIET 1035. Je moet de SG schaal niet gebruiken tijdens of na de vergisting.



Je SG is dus 1015. Maar als ik het goed begrijp heb je de waarde gemeten uit een gebotteld flesjes. Dit moet je nog corrigeren in je begin sg. Uitgaande dat je 6 g/l hebt gebotteld kom je dus uit op ene begin SG van 1.069 en een eind SG van 1014. Het gist zal hier nog wel een paar puntjes vanaf snoepen


mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 26-01-2015  09:48 uJe SG is NIET 1035. Je moet de SG schaal niet gebruiken tijdens of na de vergisting.



Je SG is dus 1015. Maar als ik het goed begrijp heb je de waarde gemeten uit een gebotteld flesjes. Dit moet je nog corrigeren in je begin sg. Uitgaande dat je 6 gr/l hebt gebotteld kom je dus uit op ene begin SG van 1.069 en een eind SG van 1014. Het gist zal hier nog wel een paar puntjes vanaf snoepen

Dankjewel! Welke software heb je hiervoor gebruikt?

William

Citaat van: mvdhiele op 26-01-2015  18:44 uDankjewel! Welke software heb je hiervoor gebruikt?

Dit is een screenshot uit BrouwHulp.

Jacques

Citaat van: mvdhiele op 26-01-2015  18:44 uDankjewel! Welke software heb je hiervoor gebruikt?

Voor het omrekenen van Brix naar SG kun je ook de link gebruiken die boven de pagina's staat in het board Discussie over recepten.
Tip: zet de corectiefactor bij de rekentool van de link op 1.04 (bij mij geeft dat het beste resultaat).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.