Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Monster nemen uit gistvat  (gelezen 7832 keer)

Offline mvdhiele

• Senior lid
  • Land: nl
Monster nemen uit gistvat
« Gepost op: 25-01-2015 22:44 u »
Hallo allen,

Misschien een hele stomme vraag, maar hoe kan ik het beste een monster nemen uit mijn gistvat, om te kijken of mijn bier is uitgegist?
En kan ik dit 2 3 keer herhalen, tijdens de hoofdgisting?

Ik heb een Speidel gistvat, van 30 liter met cilindrisch waterslot en kunststof aftapkraantje (zie foto).

Ik ben bang dat ik vorige brouwsel na 3 weken nog (steeds) niet was uitgegist.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
Re: Monster nemen uit gistvat
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2015 22:49 u »
Kan op verschillende manieren:
  • Aftappen met het kraantje. Is het makkelijkste.
  • Lang rietje door het gat van het waterslot. In het bier steken, vinger op de bovenkant van het rietje houden waardoor het bier niet uit het rietje kan lopen en dan meten met de refractometer.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2015 23:08 u »
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe kan ik het beste een monster nemen uit mijn gistvat, om te kijken of mijn bier is uitgegist?

Is geen domme vraag, maar als je nu gewoon zorgt voor voldoende vitale gist, en een gecontroleerde vergisting, dan kun je na 1 week rustig overhevelen. Daarna nog 1 weekje lageren (warm of koud) en dan kun je in de meeste gevallen wel bottelen. Bij het overheven kun je dan ff een monster nemen om te meten. :brouwen:

2 of 3 keer een monster nemen kan en is nuttig voor beginners of als je heel onzeker bent... :)

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2015 23:20 u »
Ik heb het idee dat mijn laatste brouwsel na 3 weken nog steeds niet uitgegist was.

Of ik heb verkeerde metingen verricht (zie mijn eerdere post).

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27635.new;topicseen#new

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2015 00:27 u »
Ik heb het idee dat mijn laatste brouwsel na 3 weken nog steeds niet uitgegist was.

Dan heb je een slepende vergisting. Anders gewoon inderdaad een monster nemen. Koop een wijndief  ;)

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2015 00:28 u »
Ik heb weliswaar een ander gistvat, maar snap je "probleem" (uitdaging^-^) maar al te goed. Ik ben ook altijd nieuwsgierig en... proef graag welke kant het uitgaat met mijn biertje. Ik gebruik eigenlijk altijd het aftapkraantje; na het aftappen maak ik het kraantje wel schoon, dit simpelweg door met een doekje en daarna in alcohol gedrenkte wattenstaafjes de boel te zuiveren. Vooralsnog ben ik daar probleemloos mee weg kunnen komen :)

Online hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2015 08:10 u »
Ik heb het zelfde vat en ik neem een monster op de volgende manier: Beetje starsan in het kraantje spuiten, even wachten (inwerktijd is 1 min), klein beetje tappen en weegooien (om starsan uit het kraantje te spoelen), monster tappen.

Daarna een keer uitspuiten met water om geen resten te hebben in het kraantje. Dat is tot nu toe steeds goed gegaan.

Groet,
Hans

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2015 09:24 u »

Of ik heb verkeerde metingen verricht (zie mijn eerdere post).

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27635.new;topicseen#new

Je bier is wel uitvergist, je snapt alleen niet hoe je een refractometer moet gebruiken tijdens de vergisting!
Volgens mij is dit al meerdere malen in dat topic herhaald.

Zal het nog maar eens herhalen, als je een refractometer gebruikt tijdens de vergisting kan je niet domweg de brix waarde omrekenen naar SG aangezien alcohol de meting beinvloed. Om de juiste sg waarde te bepalen heb je een begin sg/begin brix nodig en de gemeten brix waarde. BrouwHulp of BrouwVisie kunnen allebei voor je uitrekenen wat de SVG is.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2015 15:28 u »
Het SG van je bier is 1009.
Open deze link maar eens http://www.northernbrewer.com/refractometer-calculator/ en vul je getallen hier in.

Brix to Gravity during and after fermentation converter

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2015 18:59 u »
Je bier is wel uitvergist, je snapt alleen niet hoe je een refractometer moet gebruiken tijdens de vergisting!
Volgens mij is dit al meerdere malen in dat topic herhaald.

Zal het nog maar eens herhalen, als je een refractometer gebruikt tijdens de vergisting kan je niet domweg de brix waarde omrekenen naar SG aangezien alcohol de meting benvloed. Om de juiste sg waarde te bepalen heb je een begin sg/begin brix nodig en de gemeten brix waarde. BrouwHulp of BrouwVisie kunnen allebei voor je uitrekenen wat de SVG is.

Ik zal het inderdaad niet begrijpen Brouwers, ik zal me er nog eens in verdiepen.
Excuses voor de overlast die ik veroorzaak...  :-[

Wat ik vooral vreemd vind is dat de SG schaal niet overeenkomt met die van een hydrometer en hier allerlei formules op los moet laten om het kloppend te krijgen, maar nogmaals, dat zal wel aan mij liggen.
Mijn refractometer heeft links een Brix-schaal, en rechts een SG schaal.

Ik bestel deze week voor alle zekerheid nog een nieuwe hydrometer bij Brouwmarkt, voor alle zekerheid.

Bedankt voor alle hulp!  :)

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2015 19:01 u »
Ik heb het zelfde vat en ik neem een monster op de volgende manier: Beetje starsan in het kraantje spuiten, even wachten (inwerktijd is 1 min), klein beetje tappen en weegooien (om starsan uit het kraantje te spoelen), monster tappen.

Daarna een keer uitspuiten met water om geen resten te hebben in het kraantje. Dat is tot nu toe steeds goed gegaan.

Groet,
Hans

Dat is ook voor mij de meest voor de hand liggende manier Hans.
Zo ga ik het volgende keer doen! Al bestel ik toch ook even een wijndief, waarin ik gelijk mijn hydrometer kan zetten.
Even een stuk aluminiumfolie er omheen (eerst inspuiten met Starsan).

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2015 19:35 u »
Ik zal het inderdaad niet begrijpen Brouwers, ik zal me er nog eens in verdiepen.
Excuses voor de overlast die ik veroorzaak...  :-[

Je refractometer meet de breking van het licht door een suiker oplossing.
Als je bier aan het vergisten is dan zit er weinig suiker meer in de oplossing die je meet. De waarde die je dan meet geldt dus niet meer voor een suikeroplossing maar voor een oplossing van water, alcohol en suiker. De SG waarde van je refractometer is daarom niet meer bruikbaar.
Op je refractometer zit ook een Brix schaal. Om nu toch gebruik te kunnen maken van je gemeten waarde heeft "men" een formule gemaakt die de gemeten waarde, in combinatie met je begin SG, corigeert. Hierdoor kun je toch je SVG berekenen. Om nu niet te verzanden in moeilijke formules hebben BrouwHulp en BrouwVisie een omrekenfunctie. Je vult je begin SG in (in Brix) en je SG tijdens of na je vergisting (ook in Brix) BrouwHulp en BrouwVisie doen de rest.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-01-2015 20:07 u »
Je refractometer meet de breking van het licht door een suiker oplossing.
Als je bier aan het vergisten is dan zit er weinig suiker meer in de oplossing die je meet. De waarde die je dan meet geldt dus niet meer voor een suikeroplossing maar voor een oplossing van water, alcohol en suiker. De SG waarde van je refractometer is daarom niet meer bruikbaar.
Op je refractometer zit ook een Brix schaal. Om nu toch gebruik te kunnen maken van je gemeten waarde heeft "men" een formule gemaakt die de gemeten waarde, in combinatie met je begin SG, corigeert. Hierdoor kun je toch je SVG berekenen. Om nu niet te verzanden in moeilijke formules hebben BrouwHulp en BrouwVisie een omrekenfunctie. Je vult je begin SG in (in Brix) en je SG tijdens of na je vergisting (ook in Brix) BrouwHulp en BrouwVisie doen de rest.

Dit verhaal maakt mij een hoop duidelijk Eric.
Ik ging er eigenlijk blindelings van uit dat ik de SG functie van de refractometer kon gebruiken.

Nu weet ik dat ik gewoon bij allebei Brix in kan vullen.

Al doende leert men.

Bedankt!  :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 26-01-2015 23:27 u »

Groet,
Hans

Het uitspuiten met water is niet nodig. Sar San hoeft niet nagespoeld te worden.
Overigens gebruik ik bio-alcohol 70% voor het schoonmaken van het aftapkraantje van mijn CCT. Daarvoor heb ik speciaal een spuitfles voor in gebruik.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2015 13:45 u »
Ik heb een dun siliconenslangetje 4 mm en een iets kleiner gaatje in de deksel waar het slangetje inzit met 3 RVS moertjes aan de onderkant ter verzwaring (anders gaat hij drijven) eea hangt 10 cm boven de bodem en maak ik steriel inclusief vat voor de gisting. Zo kan ik zo vaak als ik wil een monster nemen, via wat opzuigen met een injectiespuitje en klemmetje op het slangetje zodat niets terug kan lopen.

Offline njitsver

• Vol lid
  • Land: be
  • Sant
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2015 13:52 u »
Ik vergist in dezelfde vaten.
Hoe ik een sg-meting doe, doe ik als volgt;
- open het vat langs boven voorzichtig.
- neem een lage ontsmette breinaald (ontsmetten via ontsmettingsalcohol, vlug gebeurd)
- 'prik' recht door het CO2-deken in het bier zodoende er enkele druppeltjes aan de breinaald blijven kleven en 'trek' die weer recht uit.
- ga met je breinaald tegen het glaasje in de refractometer, zo komen er enkele vloeistofdruppels op het glaasje en analyseer.
- sluit voorzichtig uw gistvat weer af.

groeten

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2015 14:30 u »
Na een week vergisting, meet ik met een hydrometer het SG. Ik ontsmet een pollepel met bio-ethanol, spoel die met schoon kraanwater af en giet het
over in de hydrometer. Het overblijfsel proef ik en gooi ik niet terug.

Daarna komt de vergisting altijd weer wat opgang en wordt de ingestroomde zuurstof naar mijn idee
weer uit het vat geblazen.
Als er dan na totaal 2 weken vergisting 2 dagen geen bellen meer uit het waterslot komen en SG beneden de 1020 is, ga ik overhevelen naar
een bottelvat, suiker toevoegen, SG meten en gelijk bottelen.

Online hans_nwk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2015 15:43 u »
Het uitspuiten met water is niet nodig. Sar San hoeft niet nagespoeld te worden.
Overigens gebruik ik bio-alcohol 70% voor het schoonmaken van het aftapkraantje van mijn CCT. Daarvoor heb ik speciaal een spuitfles voor in gebruik.
Het uitspuiten met water doe ik na het nemen van het monster (dan spoel ik niet met star san). Het gaat erom dat er geen wortdruppeltjes jongbier in het kraantje blijven hangen die een voedingsbodem voor ongewenste gasten kunnen vormen (en voor meer poetswerk zorgen).

Dat uitspuiten zou ook met star san kunnen maar omdat ik dat weer doe voor de volgende monstername doe ik het gewoon met water.

Groet,
Hans

Edit: Het is geen wort meer natuurlijk

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2015 21:16 u »
Het uitspuiten met water doe ik na het nemen van het monster (dan spoel ik niet met star san). Het gaat erom dat er geen wortdruppeltjes jongbier in het kraantje blijven hangen die een voedingsbodem voor ongewenste gasten kunnen vormen (en voor meer poetswerk zorgen).

Dat uitspuiten zou ook met star san kunnen maar omdat ik dat weer doe voor de volgende monstername doe ik het gewoon met water.

Groet,
Hans

Edit: Het is geen wort meer natuurlijk

Ook ik spoel het tuitje van mijn aftapkraanje na het nemen van een monster...

Voor het nemen van een monster wordt het kraantje niet gespoeld. Waarom zou ik? Als het goed is, is het kraantje al schoon door het eerdere spoelen.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2015 22:28 u »
Vandaag toch nog maar een wijndief besteld, in de toekomst altijd makkelijk als ik een monster wil nemen uit mijn 2e gistvat.
Voor een tientje kun je niet moeilijk doen.

Ik weet nu ook dat ik gewoon via het aftapkraantje een monster ken nemen.

Bedankt voor alle reacties!

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2015 22:32 u »
Ik zie veel methodes waar je kans hebt op besmetting of toch weer iets moet reinigen nadat je een monster hebt genomen. Daar heeft mijn methode met slangetje allemaal geen last van omdat er geen enkel contact is met het bier of de koolzuurdeken erboven. Ik wil niets anders meer, maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen methode met voordelen.

Offline njitsver

• Vol lid
  • Land: be
  • Sant
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2015 22:52 u »
maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen methode met voordelen.

Deze uitspraak vind ik een mooie quote om de sterkte van dit forum te benadrukken  :).
Door vele methodes en meningen van vanalles te lezen op dit forum en toe te passen destileer je volgens mijn bescheiden
mening na verscheidene brouwsessies de methodes die best passen voor je. (Ik leer bij en ben er absoluut nog niet)

groetjes  :pan: :brouwen:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 28-01-2015 21:18 u »
Deze uitspraak vind ik een mooie quote om de sterkte van dit forum te benadrukken  :).
Door vele methodes en meningen van vanalles te lezen op dit forum en toe te passen destileer je volgens mijn bescheiden
mening na verscheidene brouwsessies de methodes die best passen voor je. (Ik leer bij en ben er absoluut nog niet)

groetjes  :pan: :brouwen:

Het is niet voor niets dat geen n hobbybrouwer precies op dezelfde wijze werkt als een andere hobbybrouwer. Komt nog bij dat eigenwijsheid een bekende eigenschap is van hobbybrouwers.  :)

Tags: