Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chemipro oxi schoonmaakmiddel/ontsmetter ineen?  (gelezen 22764 keer)

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
Chemipro oxi schoonmaakmiddel/ontsmetter ineen?
« Gepost op: 14-07-2005 13:10 u »
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn Brewferm starters pakket ontvangen waar alles bijzit om met bierkits te beginnen. een ding mis ik alleen en dat is sulfiet/citroenzuur. Wel zit er een flesje chemipro oxi bij, alleen staat op het etiket niet duidelijk of het gaat om eem schoonmaak middel en/of ontsmettings middel.

Ik heb dit forum al behoorlijk doorgelezen maar toch zou ik graag duidelijkheid hebben, dus mijn vraag:

Kan ik chemipro oxi gebruiken als gecombineerd schoonmaak/ontsmettings middel?

Vriendelijk dank.

Pieter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Chemipro oxi schoonmaakmiddel/ontsmetter ineen?
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2005 13:12 u »
Ha Pieter,

Daar is dit middel prima geschikt voor. Alleen werkt de ontsmetting pas echt goed als je de spullen al met water en afwasmiddel goed hebt gereinigd. Er mag dus geen zichtbare verontreiniging meer op of aan zitten.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2005 13:20 u »
Het is dus eigenlijk geen gecombineerd reinigings/ontsmettingsmiddel, maar vooral een ontsmettingsmiddel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2005 13:40 u »
Dat zou ik niet zo willen beweren. Lichte verontreinigingen kunnen goed weggenomen worden met Chemipro Oxi. Voor het zware werk is het middel niet geschikt. Daarvoor geldt dat je altijd eerst met mechanische middelen (borstelen, schuren, en dergelijke) de grootste veronteiniging moet wegnemen.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #4 Gepost op: 17-07-2005 12:47 u »
Dit staat er vermeld bij Brouwland:

Reinigen of ontsmetten ?
Reinigen en ontsmetten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Reinigen is het verwijderen van zichtbaar en onzichtbaar vuil en gebeurt met een klassiek detergent zoals trinatriumfosfaat, soda, … Gebruik géén keukenproducten (Dreft, mr. Propre, cif, …) omdat deze meestal geparfumeerd zijn en dit parfum uw wijn/bier uiteraard negatief kan beïnvloeden.
Ontsmetten is het afdoden van bacteriën, schimmels, gisten,… en gebeurt veelal met een product op basis van actief chloor, waterstofperoxide (actieve zuurstof) of jodium. Materialen en flessen moeten altijd zuiver zijn, dus eerst gereinigd worden, alvorens ze te kunnen ontsmetten ! Er zijn ook gecombineerde producten op de markt.
De Belgische en Nederlandse wetgever verbiedt ons om aan een product een ontsmettende werking toe te schrijven zonder het product te laten registreren als een bestrijdingsmiddel. Dit is een aanslepende en onbetaalbare procedure voor kleine bedrijven. Daarom vindt U op geen enkele verpakking van de CHEMIPRO producten de vermelding "ontsmettend".

Erg duidelijk dacht ik zo. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 17-07-2005 13:43 u »
Hoi Pieter,

Ik denk dat Chempro Caustic beter is om je materialen c.q. flessen te ontsmetten. Ik heb het gevoel dat de Oxi niet zwaar genoeg is... maar misschien ben ik een beetje paranoia voor infecties bij het huidige klimaat  :o

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 17-07-2005 14:19 u »
Chemipro Caustic reinigt met name sterker dan Chemipro Oxi. Voor het zware werk en om geurtjes weg te halen kun je inderdaad beter dit product gebruiken.

Chemipro Caustic heeft echter een heel belangrijk nadeel. Het is chloorhoudend!!!!
Chloorhoudende reinigingsmiddelen kunnen vervelende smaken veroorzaken die een bier geheel kunnen verpesten.
Het is daarom heel belangrijk dat je deze middelen goed verwijderd door uitgebreid na te spoelen (2 tot 3 keer).

Steeds meer hobbybrouwers ontdekken dat je eerst de grote verontreinigingen moet verwijderen dan dat je daarna toe kunt met een milder  reinigingsmiddel die geen smaakafwijking geeft.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2005 22:47 u »
Jacques heeft hier wel een punt. Ik spoel mijn flesjes altijd 2 x geheel om met schoon leidingwater. Hierdoor wordt het bottelproces een stuk arbeidsintensiever.

:pan:

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #8 Gepost op: 18-07-2005 13:43 u »
Bedankt voor de reacties,

Ik ben dus als volgt te werk gegaan:

Alle materialen schoongemaakt met de zachte kant van een nieuw schuursponsje, heet water en een druppeltje dreft. Daarna alles goed nagespoelt met heet water, brouwemmer gevult met een mengsel van water en Chemipro Oxi, zelfde geld voor maatglas waar ik de gist later in heb opgelost, roerlepel en thermometer heb ik in de brouwemmer me laten weken. Daarna de emmer leeg gegooit en goed uit laten lekken. Toen begonnen met het blikbrouwsel.

Flesjes ben ik nog aan het verzamelen, ik gebruik alleen verse flesjes die ik na consumptie 3x uitspoel met koud water en daarna op zijn kop wegzet in een krat. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze verder behandel, ik denk eerst de etiketten losweken en daarna 20 minuten uitkoken om ze vervolgens nog te vullen met water/Chemipro oplossing, 5 minuten laten staan, uitdruppellen en daarna afvullen.

Groetjes,
Pieter

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 18-07-2005 13:53 u »
Ik zou eerst de etiketten losweken (warm water voldoet), dan weer goed uit laten lekken, evt laten drogen. Uitkoken is niet nodig (maar kan geen kwaad) als je net voor bottelen alles in de chemipro zet.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 18-07-2005 19:39 u »
Met zo'n behandeling hoef je je echt geen zorgen te maken of je een infectie krijg. Vergeet niet de flesjes even na te spoelen met schoon water. ;)

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #11 Gepost op: 19-07-2005 07:41 u »
Hallo brouwers,

Ik reinig mijn vergistingsflessen gewoon met soda en daarna spoel ik deze diverse malen uit met warm water. Ik heb geen aanslag of geuren in mijn glazen vergistingsflessen. Tot op heden gaat dit goed. Ook geen last van smaakjes oid. Alvorens het wort in de fles gaat doe ik de fles vullen met water en sulfiet. Ik laat deze dan een paar uurtjes in de sulfiet staan, wederom omspoelen en dan vullen maar.

Gr.

Huub. :proost2:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #12 Gepost op: 16-04-2008 22:02 u »
Mijn moeder had het vanavond erover dat Chemipro Caustic slecht zou zijn voor je leidingen. Kan dit kloppen?  ???

Nu gebruik ik het goed verdunt en spoel ik goed na (dus leidingen ook). Maar 'moeke' was niet overtuigd. Iemand?  :weetniet:

NB: ik reinig mijn spullen en mijn flessen uitsluitend met Caustic.  8)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 16-04-2008 22:04 u »
Plastic: OK.

RVS: OK.

Glas: geen probleem.

Koper: nono.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #14 Gepost op: 16-04-2008 22:15 u »
Nu woon ik in een huis uit de jaren '50 (vroegere arbeiderswoning). Ik neem aan dat afvoerleidingen niet van koper zijn?  ;)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 16-04-2008 22:20 u »
Met Caustic:

RVS Nono

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #16 Gepost op: 16-04-2008 22:23 u »
MO: Ja / EBC: Nee  ???

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 16-04-2008 22:33 u »
Chemipro Caustic bevat chloor. Chloor gebruik je beter niet op rvs.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #18 Gepost op: 16-04-2008 22:40 u »
Chemipro Caustic bevat chloor. Chloor gebruik je beter niet op rvs.

Dat snap ik. Maar is de concentratie in de stof zélf niet laag genoeg? En zeker verdunt met voldoende water? Bijv. 1,5 eetlepel op een kleine 30 liter water? Ik laat dit dan ongeveer 20 minuten staan en gooi dit door de gootsteen. Vervolgens spoel ik de (in dit geval) emmer goed na. De afvoerleidingen zijn dus gelijk ook gespoeld. Is dit dan afdoende?

Overigens, wat ik weet (lees: wat zichtbaar is) van ons huis is dat de afvoerleidingen van kunststof zijn, maar ik kan natuurlijk niet alles zien. Vandaar mijn vraag.  ;)

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 16-04-2008 22:55 u »
Vroeger werden er loden afvoerpijpen gebruikt maar deze zijn vrijwel overal vervangen door pvc buis.
Je hoeft je niet druk te maken tenzij er nog loden afvoerleidingen in je huis zitten.
De afvoerontstoppers van tegenwoordig bevatten een veel hogere concentratie loog dan jouw chemipro caustic middeltje.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 17-04-2008 00:02 u »
Chloor en rvs gaan prima als het maar niet warm is, dan krijg je put corrosie.

:degroeten:
Wesley