Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filtreren/koelen of koelen/filtreren van wort  (gelezen 5905 keer)

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
Filtreren/koelen of koelen/filtreren van wort
« Gepost op: 31-10-2003 19:46 u »
Hoi medebrouwers,

Als wij het wort koken, plaatsen we 5 min voor einde koken het koelspiraal in het kokende wort. Als de kooktijd verstreken is gaan we direkt koelen. We koelen tot ong. 25C en gaan dan mbv het hevelfilter het wort filtreren in het gistingsvat. We laten het wort flink stromen om zo al een soort beluchting te krijgen.
Nu lees ik op dit forum en in diverse boeken dat er eerst gefiltreerd moet worden en daarna pas gekoeld.
Wat zijn de voor- en nadelen van de twee verschillende volgorden??
Of, hoe doen jullie dit en waarom?

Groeten Ad

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Filtreren/koelen of koelen/filtreren van wort
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2003 22:02 u »
Beste Ad,

Ik filter nooit en zeker geen hete wort. Als je het al zou doen, moet je enorm oppassen voor oxidatie, omdat hete wort snel oxideert.
Filteren wordt gedaan om eiwitvlokken en hopresten uit het wort te verwijderen. Tijdens het koelen zakken die echter naar de bodem van je kookketel, dus als je voorzichtig overhevelt komen die niet in je gistingskuip. Trouwens, een klein beetje hopresten of eiwitten in je gekoelde wort is helemaal geen ramp.

Groeten,

Adrie.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 01-11-2003 11:07 u »
De meeste brouwers op dit forum filtreren inderdaad na het hopkoken. De meest efficiente manier schijnt filtreren na koelen te zijn, omdat de eitwitten dan uitgevlokt zijn. A3 en ik zijn wellicht de enigen die niet filtreren na hopkoken. Ik durf voorzichtig te stellen dat dit een positief effect heeft op de schuimstabiliteit. Ik heb eigenlijk altijd een perfecte schuimkraag die ook vrij lang blijft staan. Vele andere hobbybrouwels hebben vaak last van een slechter schuim en schuimhoudbaarheid. Wellicht zijn er wat eiwitten nodig, die kennelijk nog rondzweven, die wel in A3's en mijn brouwels terecht komen.
gr
MO

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2003 17:02 u »
Dat wij met een hevelfilter werken om het wort te filtreren is iets van de laatste 2 brouwsels. Voorheen deden wij het ook niet. We koelden het wort af, lieten het 10 - 15 min staan om de meeste hop en eiwitten te laten bezinken en hevelden dan voorzichtig over. Omdat er op dit forum veel gesproken is over het filtreren van het wort na koken hebben wij dat ook gedaan. Ik betwijfel echter ook of dat dit wel een verbetering is in vergelijking met het filtreren. Daarbij duurt de hoofdgisting bij ons in het algemeen 5 dagen waarna we overhevelen naar een lagervat zodat we dan toch weer een scheiding krijgen van het bier en de eventuele kleine hoeveelheden eiwit- en hopresten.
Daarbij is het nog steeds een hoop gekloot om een doek oid fatsoenlijk rond het hevelfilter te krijgen en te zorgen dat het niet verstopt raakt. Laatste keer hebben we het hevelfilter zonder doek in het wort gezet en over"gefiltreerd". Dit ging wel redelijk, de hopblaadje zorgden, denk ik, net als de kafjes van het mout een soort filter.

Groeten Ad.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #4 Gepost op: 02-11-2003 13:36 u »
Bij mijn (tot nu toe enige) brouwsel heb ik gebruik gemaakt van mijn hevelfilter om het hete wort via mijn tegenstroomkoeler het gistingsvat in te krijgen. Ik bind dan geen doek of zo over mijn hevel, ik gebruik het gewoon zoals-ie is. Er komt dus wel wat mee het vat in, maar het gros van de hopkorrelresten blijven in de brouwketel achter. Het schuim is aardig, maar niet super. Kan ook aan het wat lage CO2 gehalte liggen van mijn bier. Een volgende keer probeer ik eens zonder het filtergedeelte het wort uit de ketel te krijgen, mijn hevelfilter is immers gemakkelijk in delen uit elkaar te halen (voor schoonmaakredenen)

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-11-2003 18:58 u »
Hoi,

Ik filtreer het wort als het warm is (heb namelijk een tegenstrookkoeler). Ik gebruik hier voor een gesloten buis (soort wortverzamelpijp) die is gemaakt van een RVS fijnmazig gaas. Deze vaste buis zit op de kraan onderin mijn kookketel aangesloten en kookt dus de volle tijd mee. De buis van +/- 35 cm lang en 4 cm in diameter heeft een erg groot filtratie oppervlak en raakt daardoor nooit verstopt.

Een verder voordeel van zo'n vaste buis is dat als ik er behoefte aan heb ik een op maat genaaide "sok" van kaasdoek over deze buis heen kan schuiven. Dit doe ik trouwens niet altijd, de combinatie van het RVS gaas en hopbloemen zorgt voor genoeg filtratie (de restant "filter" ik er bij het hevelen uit het gistvat naar het lagervat wel uit).

Of mij bieren een sterke of zwakke schuikkraag hebben ligt meer aan de ingredienten (vnl. moutsoorten) die ik gebruik dan aan het type filtratie (fijn met kaasdoek of iets grover zonder kaasdoek). Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig steeds minder gebruik maak van mijn kaasdoek-sok.

Ik verbaas me er trouwens nog steeds over dat zo weinig brouwers een wortverzamelpijp gebruiken die aan een kraan onderin de maish- en/of kookketel is bevestigd. Dit geeft alleen gemak (geen gehevel meer, maar alles op zwaartekracht). Sinds dat ik gaten voor kranen in mijn maish en kookketel heb geboord, en heb besloten om de wortverzamelpijpen vast in mijn ketels te monteren, gaat mijn brouwen een stuk veiliger, makkelijker en zonder kliederen (voor mij nooit meer een hevelfilter).

Grt, Bas H.