Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschillende gisten gebruikt, een probleem?  (gelezen 3413 keer)

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • Land: nl
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
Verschillende gisten gebruikt, een probleem?
« Gepost op: 29-12-2014 11:04 u »
Ik heb zaterdag een witbier gebrouwen en wilde heel graag een keer een lager gist gebruiken. Na het koken heb ik het in de ton in de koelkast gezet. Wat eigenlijk geen goed idee was. Blijkbaar ging het koelen veel langzamer als gehoopt en was de temperatuur zondagochtend 07:00 pas 10 graden. Toen heb ik bij 20 liter 2 zakjes saflager s23 toegevoegd. Helaas om 16:00 nog geen activiteit te zien!

Omdat ik niet het risico wilde lopen alles weg te moeten gooien. Heb ik de ton op mijn warmhoudplaat gezet (dan blijft ie ongeveer 20 ºC) en safbrew abbeye toegevoegd. 'S avonds deed ie het echt prima, mooie vergistingsgeur! Veel bubbels.

Mijn idee met lagergist is dus mislukt maar met de abbeye lijkt ie alsnog te gisten.

Is dit alsnog een probleem in wording?
Gaan de verschillen gisten smaakproblemen veroorzaken?

Bedankt voor de reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Verschillende gisten gebruikt, een probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2014 11:11 u »
Ik denk dat je iets meer geduld had moeten hebben met de S23. Met een ondergist gaat alles veel langzamer. Je mag er soms wel 2 dagen voor uittrekken voordat ie echt actief wordt, vooral als je op 10°C gaat zitten. Het was beter geweest om de gist al toe te voegen bij 15 a 16°C zodat de gist alvast kan starten en dan doorkoelen naar de eindtemperatuur.

Met meer geduld was het waarschijnlijk met de S23 wel goed gekomen.

Je zul nu vast een heel spannend bieren krijgen met veel Belgische trekjes maar waarschijnlijk zal de S23 ook gewoon meedoen.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2014 11:19 u »
 Volgende keer maar wat meer geduld hebben. Dank!

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 29-12-2014 12:01 u »
Hoe koel jij eigenlijk? Met bijv. Een platenkoeler heb je in dit seizoen het bier meteen op vergistbare temperatuur. Het wort vanaf de kook koelen in de koelkast is geen goed idee.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2014 12:17 u »
Normaal koel ik altijd in een koud bad. Dan is ie ongeveer in 2 uur afgekoeld. Dit keer wilde ik proberen of het sneller kon in de koelkast, dat was dus geen goed idee.

Een platenkoeler werkt natuurlijk nog beter maar kan ik niet op mijn kraan aansluiten en omdat ik brouw in de keuken zal mijn vrouw waarschijnlijk wel een probleem zien in het feit dat ik haar design kraan vervang door eentje waardoor ik makkelijker kan brouwen.  :weetniet: :huilen:

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2014 12:21 u »
Normaal koel ik altijd in een koud bad. Dan is ie ongeveer in 2 uur afgekoeld. Dit keer wilde ik proberen of het sneller kon in de koelkast, dat was dus geen goed idee.

Een platenkoeler werkt natuurlijk nog beter maar kan ik niet op mijn kraan aansluiten en omdat ik brouw in de keuken zal mijn vrouw waarschijnlijk wel een probleem zien in het feit dat ik haar design kraan vervang door eentje waardoor ik makkelijker kan brouwen.  :weetniet: :huilen:
Ook in een designkraan zit een perlator die er tijdelijk uit kan en vervangen kan worden door een verloopje.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2014 14:11 u »
Bedankt, maar deze is vierkant...

Hier is gelijk de afbeelding...

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2014 21:14 u »
Maar als je het onderste vierkante stukje eraf draait zal je zien dat daar toch ronde draad zit en dat dat ding van Bierhenkie waarschijnlijk past.
Vierkante draad bestaat niet.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2014 21:17 u »
Beetje off topic maar je kunt wel vierkante gaten boren  ;D

Offline glaasjebier

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2014 21:42 u »
Heel misschien zijn er ook waterdief-modellen geschikt voor vierkante kranen? Een waterdief heeft mij bij ronde kranen al meerdere malen geholpen met een soortgelijk probleem...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2014 15:29 u »
Normaal koel ik altijd in een koud bad. huilen:

Dan heb je nog een andere kraan dan de kraan in de keuken...  :)

Tags: