Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bryggja tripel SG veel te hoog  (gelezen 4200 keer)

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
Bryggja tripel SG veel te hoog
« Gepost op: 28-12-2014 11:16 u »
Hallo brouwers!

Even een paar vragen over mijn laatst gebrouwen tripel. Het betreft een bryggja tripel van Brewferm.
Na dat ik alles netjes volgens de Brewferm regels gedaan had ( inclusief een idioot 4 staps maischproces, volgens mij slaat dit nergens op, maar goed) kwam ik na het koelen, het wort was op dit moment 21.3 graden, uit op een eind SG van 1084 uit, terwijl dit 1070 moest zijn. Ik had gewoon netjes 20 liter wort zoals opgegeven. Had weinig verliezen met filteren. Alles ging eigenlijk precies zoals geplant. Kan iemand mij vertellen hoe dit komt? En hoe nu te berekenen wat het eind sg wordt?
Gewoon laten uitgisten en lageren, en met 7 g/l bottelen? Of is bij een hoger eind SG misschien verstandiger om te bottelen met 5 g/l?

Graag hoor ik jullie mening.

Groeten Arjan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Bryggja tripel sg veel te hoog
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2014 12:00 u »
Hoger brouwzaal rendement als initieel gepland. Weet niet waar Brewferm vanuit gaat. Waarschijnlijk omdat de meeste beginner die zo'n pakket gebruiken in het verleden geen walsenmolen gebruikte zijn ze standaard van een lager brouwzaal rendement uitgegaan. Verder kan het filteren effecienter zijn gegaan.

Gewoon het bier uit laten gisten en bottelen met 7 g/l. Je eind SG zal misschien iets hoger zijn, maar dat zijn suikers die toch al niet meer willen vergisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bryggja tripel SG veel te hoog
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2014 23:45 u »
Een hoger of lager SG dan gepland is een heel gewoon verschijnsel en heeft alles te maken met het brouwzaalrendement. Als je te hoog SG hebt, heb je geluk. Gewoon aanleggen met water (hiervoor kun je brouwsoftware gebruiken). Of genieten van een wat zwaarder bier. Er zijn vervelender problemen...

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2015 11:38 u »
OK, dus gewoon laten uitvergisten, en bottelen volgens opgegeven hoeveelheid?
Heb geen zin in bierbommen in mijn kelder..  ;D

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2015 12:29 u »
OK, dus gewoon laten uitvergisten, en bottelen volgens opgegeven hoeveelheid?
Heb geen zin in bierbommen in mijn kelder..  ;D

Zolang het bier netjes uitvergist krijg je geen bierbommen. Begin SG heeft hier eigenlijk niets me van doen, alhoewel de kans wat groter is dat de gisting stokt. Maar dit is niet iets om je zorgen over te maken. Eind SG zal vermoedelijk enkele puntjes hoger uitkomen als gepland. Maar bier lekker laten gisten tot er geen activiteit meer is en sg meten. 2 dagen later verifiėren en als die niet gedaald is en in de buurt van het verwachte eind SG is lekker bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 03-01-2015 14:15 u »
Begin SG heeft hier eigenlijk niets me van doen, alhoewel de kans wat groter is dat de gisting stokt.

Meer gist en gistvoeding geven en een beetje beluchten van het hoofdwort voorkomt stokkende vergisting bij een hogere begin SG dan 1080. Bijna altijd is een stokkende vergisting het gevolg van te weinig actieve gist. Bij een hoge begin SG heb je nu eenmaal meer gist nodig.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2015 11:02 u »
2 dagen later verifiėren en als die niet gedaald is en in de buurt van het verwachte eind SG is lekker bottelen.

Was eigenlijk van plan het nog even een 2 week te laten lageren. Of is dit niet nodig?

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2015 11:35 u »
Was eigenlijk van plan het nog even een 2 week te laten lageren. Of is dit niet nodig?

Lageren kan in principe ook gewoon op de fles. Het wordt in ieder geval niet standaard in het vat gedaan hier door hobbybrouwers. De meeste voeren misschien nog wel een coldcrash uit om meer gist te laten bezinken. Je moet natuurlijk wel je bier goed uit laten uitgisten. Ik laat mijn bier over het algemeen 2 weken gisten. ~4 dagen hoofdgisting, dan overhevelen naar de mandfles als ik nog iets speciaals wil doen met het bier en 1,5 week nagisten. Als het eind SG dicht in de buurt zit bij de verwachting en er is al meerdere dag geen activiteit dan bottel ik het gewoon. Al mijn bieren tot nu heb ik nog iets toegevoegd tijdens het nagisten, dus die heb ik overgeheveld. Volgende bier wil ik gewoon een week of 2-3 (ondergister) in de emmer laten zitten.

Offline Piraroni

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2020 20:09 u »
Beste mensen,

Ik ben afgelopen zondag begonnen met brouwen. Ik heb hiervoor een kan en klaar pakket Bryggja Tripel gekocht. In het stappenplan staat het volgende.

Beslagwater: 22 liter
Maischschema:
62°C 67°C 72°C 78°C
45 min. 15 min. 20 min. 5 min.
Voeg de vlokken samen met het geschrote mout toe aan het
beslagwater. De vlokken moeten niet geschroot worden.
Spoelwater: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort
Kooktijd: 80 minuten
• hop 1 toevoegen na 15 min. koken
• hop 2 toevoegen na 50 min. koken
• hop 3 toevoegen 10 min. voor het kookeinde
• glucose en rietsuiker toevoegen 5 min. voor het kookeinde
Gisting: optimale temperatuur: 20 - 25°C
Hoeveelheid suiker voor hergisting in de fles: 7 g/liter

Moet de suiker nog los toegevoegd worden? Zo ja dan is het vreemd dat deze er niet bij zit aangezien alle ingrediėnten in het pakket zitten.

Ik hoor het graag!

Offline jazon1963

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 07-10-2020 07:43 u »
Moet de suiker nog los toegevoegd worden? Zo ja dan is het vreemd dat deze er niet bij zit aangezien alle ingrediėnten in het pakket zitten.

Ik hoor het graag!
Ik heb ook met pakketten gebrouwen en daar moest ik bij sommige ook zelf de suiker toevoegen aan het recept.

Tags: