Bryggja tripel SG veel te hoog

Gestart door Abrink88, 28-12-2014 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Hallo brouwers!

Even een paar vragen over mijn laatst gebrouwen tripel. Het betreft een bryggja tripel van Brewferm.
Na dat ik alles netjes volgens de Brewferm regels gedaan had ( inclusief een idioot 4 staps maischproces, volgens mij slaat dit nergens op, maar goed) kwam ik na het koelen, het wort was op dit moment 21.3 graden, uit op een eind SG van 1084 uit, terwijl dit 1070 moest zijn. Ik had gewoon netjes 20 liter wort zoals opgegeven. Had weinig verliezen met filteren. Alles ging eigenlijk precies zoals geplant. Kan iemand mij vertellen hoe dit komt? En hoe nu te berekenen wat het eind sg wordt?
Gewoon laten uitgisten en lageren, en met 7 g/l bottelen? Of is bij een hoger eind SG misschien verstandiger om te bottelen met 5 g/l?

Graag hoor ik jullie mening.

Groeten Arjan

Brouwers

Hoger brouwzaal rendement als initieel gepland. Weet niet waar Brewferm vanuit gaat. Waarschijnlijk omdat de meeste beginner die zo'n pakket gebruiken in het verleden geen walsenmolen gebruikte zijn ze standaard van een lager brouwzaal rendement uitgegaan. Verder kan het filteren effecienter zijn gegaan.

Gewoon het bier uit laten gisten en bottelen met 7 g/l. Je eind SG zal misschien iets hoger zijn, maar dat zijn suikers die toch al niet meer willen vergisten.

Jacques

Een hoger of lager SG dan gepland is een heel gewoon verschijnsel en heeft alles te maken met het brouwzaalrendement. Als je te hoog SG hebt, heb je geluk. Gewoon aanleggen met water (hiervoor kun je brouwsoftware gebruiken). Of genieten van een wat zwaarder bier. Er zijn vervelender problemen...

Abrink88

OK, dus gewoon laten uitvergisten, en bottelen volgens opgegeven hoeveelheid?
Heb geen zin in bierbommen in mijn kelder..  ;D

Brouwers

Citaat van: Abrink88 op 03-01-2015  11:38 uOK, dus gewoon laten uitvergisten, en bottelen volgens opgegeven hoeveelheid?
Heb geen zin in bierbommen in mijn kelder..  ;D

Zolang het bier netjes uitvergist krijg je geen bierbommen. Begin SG heeft hier eigenlijk niets me van doen, alhoewel de kans wat groter is dat de gisting stokt. Maar dit is niet iets om je zorgen over te maken. Eind SG zal vermoedelijk enkele puntjes hoger uitkomen als gepland. Maar bier lekker laten gisten tot er geen activiteit meer is en sg meten. 2 dagen later verifiëren en als die niet gedaald is en in de buurt van het verwachte eind SG is lekker bottelen.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 03-01-2015  12:29 uBegin SG heeft hier eigenlijk niets me van doen, alhoewel de kans wat groter is dat de gisting stokt.

Meer gist en gistvoeding geven en een beetje beluchten van het hoofdwort voorkomt stokkende vergisting bij een hogere begin SG dan 1080. Bijna altijd is een stokkende vergisting het gevolg van te weinig actieve gist. Bij een hoge begin SG heb je nu eenmaal meer gist nodig.

Abrink88

Citaat van: Brouwers op 03-01-2015  12:29 u2 dagen later verifiëren en als die niet gedaald is en in de buurt van het verwachte eind SG is lekker bottelen.

Was eigenlijk van plan het nog even een 2 week te laten lageren. Of is dit niet nodig?

Brouwers

Citaat van: Abrink88 op 04-01-2015  11:02 uWas eigenlijk van plan het nog even een 2 week te laten lageren. Of is dit niet nodig?

Lageren kan in principe ook gewoon op de fles. Het wordt in ieder geval niet standaard in het vat gedaan hier door hobbybrouwers. De meeste voeren misschien nog wel een coldcrash uit om meer gist te laten bezinken. Je moet natuurlijk wel je bier goed uit laten uitgisten. Ik laat mijn bier over het algemeen 2 weken gisten. ~4 dagen hoofdgisting, dan overhevelen naar de mandfles als ik nog iets speciaals wil doen met het bier en 1,5 week nagisten. Als het eind SG dicht in de buurt zit bij de verwachting en er is al meerdere dag geen activiteit dan bottel ik het gewoon. Al mijn bieren tot nu heb ik nog iets toegevoegd tijdens het nagisten, dus die heb ik overgeheveld. Volgende bier wil ik gewoon een week of 2-3 (ondergister) in de emmer laten zitten.

Piraroni

Beste mensen,

Ik ben afgelopen zondag begonnen met brouwen. Ik heb hiervoor een kan en klaar pakket Bryggja Tripel gekocht. In het stappenplan staat het volgende.

Beslagwater: 22 liter
Maischschema:
62°C 67°C 72°C 78°C
45 min. 15 min. 20 min. 5 min.
Voeg de vlokken samen met het geschrote mout toe aan het
beslagwater. De vlokken moeten niet geschroot worden.
Spoelwater: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort
Kooktijd: 80 minuten
• hop 1 toevoegen na 15 min. koken
• hop 2 toevoegen na 50 min. koken
• hop 3 toevoegen 10 min. voor het kookeinde
• glucose en rietsuiker toevoegen 5 min. voor het kookeinde
Gisting: optimale temperatuur: 20 - 25°C
Hoeveelheid suiker voor hergisting in de fles: 7 g/liter

Moet de suiker nog los toegevoegd worden? Zo ja dan is het vreemd dat deze er niet bij zit aangezien alle ingrediënten in het pakket zitten.

Ik hoor het graag!

jazon1963

Citaat van: Piraroni op 06-10-2020  20:09 uMoet de suiker nog los toegevoegd worden? Zo ja dan is het vreemd dat deze er niet bij zit aangezien alle ingrediënten in het pakket zitten.

Ik hoor het graag!
Ik heb ook met pakketten gebrouwen en daar moest ik bij sommige ook zelf de suiker toevoegen aan het recept.

NiekS

Hoi, top om te lezen dat je de Bryggja tripel hebt geprobeerd!
Dat brouwsuiker verhaal werd me ook pas duidelijk bij mijn tweede/derde brouw (en, nadat ik bijna was uitgelachen door de brouwwinkel).

Ik zie dat de instructies al een slordige 6 jaar hetzelfde zijn, ook vanuit andere topics over dit moutpakket.

Aangezien ze ook rietsuiker hebben toegevoegd aan het recept, zat ik ff met de volgende vraag:
Hoeveel glucose zou ik moeten toevoegen, naast de rietsuiker?

Bij mijn vorige brouwsels heb ik als standaard ongeveer 7gram per liter toegevoegd (even veel als ik brouwsuiker bij het bottelen toevoeg). Nu waren 2/3 bieren wel drinkbaar en een enkeling niet; maar allen met een vrij laag alcohol gehalte.

In 1 forum post las ik dat iemand simpelweg die hele zak glucose (400/500gram) die in het moutpakket zit, had toegevoegd (naast de rietsuiker) in de laatste fase van het koken.

Volgend op het verhaal: gooi ik tot nu toe standaard te weinig glucose erin, en moet het juist die hele 400/500gram zak zijn?

Alvast bedankt.
(Een intro post moet ik nog schrijven)

Update:

Ik heb het rietsuiker met de hele zak glucose laten smelten in 500 ml heet water en dat bij het wort gedaan 5 minuten voor het einde van het koken. De gemeten waarde was 1.064 na het koken. Denk dat het wel de juiste beslissing was, nu maar ff afwachten of het ook drinkbaar is.

NiekS

Ik ga maar gewoon even door in dit topic.

Heb uiteindelijk de vergisting gedaan op 20 graden Celsius, de vergisting duurde ongeveer 3-4 dagen waarna ik m'n vat nog ff heb geschud. Volgens mij heb ik op dag 6 besloten dat de SG niet verder ging zakken.
Eind SG gemeten van 1014, met een vergistingsgraad van zo'n 75%.

Klinkt misschien niet perfect maar ik heb dit soort waardes nog niet gehad - goed genoeg voor mij dus ;).

Daarna heb ik 2 volle weken gelagerd op 15 graden Celsius waarna ik afgelopen zondag heb gebotteld. Ik heb 7 g/L bottelsuiker toegevoegd (opgelost in 300 ML gekookt water).
Ik bottel tot nu toe 48 standaard flesjes.
Deze staan nu ook op 15 graden te hergisten.

Omdat ik de apparatuur voor het eerst gebruikte - het is een gasregelblok aangestuurd met een Arduino met thermometer - en ik er pas bij het koken achter kwam dat de thermometer 6-7 graden afwijkt (te laag), wist ik niet of het fatsoenlijk bier zou worden.

Ik vond het vrij troebel en donker van kleur (zal wel door te hoge temperatuur komen), ondanks dat ik een vrij okay filter gebruik en het dan ook nog door een fijnmazige waterfilter laat lopen.

Het lageren voor 2 weken heeft me echt positief verrast qua helderheid en kleur!
Smaak was ook niet verkeerd.

Nu nog even een paar weken wachten voordat ik het kan proeven.

1. Voor het lageren


2. Na lageren

HarryL

Ik heb deze ook al een keer gebrouwen met het schema wat er bij zit.
Maar stel, ik wil een eenstapsmaisch doen, welke temp is dan "het beste"?
En zou 1 uur dan voldoende zijn?
Ik zat zelf aan 65/68°C te denken?

NiekS

Citaat van: HarryL op 15-02-2022  09:53 uIk heb deze ook al een keer gebrouwen met het schema wat er bij zit.
Maar stel, ik wil een eenstapsmaisch doen, welke temp is dan "het beste"?
En zou 1 uur dan voldoende zijn?
Ik zat zelf aan 65/68°C te denken?

Dit heb ik me in alle eerlijkheid ook wel eens afgevraagd. Ook omdat ik wel eens hoor dat 4 (of, zoveel) maischstappen overbodig zijn. Helaas heb ik geen antwoord op je vraag, ben wel erg benieuwd of er een vuistregel is die we aan kunnen houden.

Wellicht dat je al in de juiste richting zit: de gemiddelde temperatuur aanhouden. M'n gevoel zegt dat het mout wel de tijd moet krijgen om z'n trucje te doen, een uur klinkt dan ook niet verkeerd.

Edit: vanzelfsprekend staat er veel discussie op het forum. Zoek naar eens op 'eenstapsmaisch', dan heb je wel een paar uur leesplezier.

Jacques

Citaat van: NiekS op 16-02-2022  01:08 uDit heb ik me in alle eerlijkheid ook wel eens afgevraagd. Ook omdat ik wel eens hoor dat 4 (of, zoveel) maischstappen overbodig zijn. Helaas heb ik geen antwoord op je vraag, ben wel erg benieuwd of er een vuistregel is die we aan kunnen houden.

Wellicht dat je al in de juiste richting zit: de gemiddelde temperatuur aanhouden. M'n gevoel zegt dat het mout wel de tijd moet krijgen om z'n trucje te doen, een uur klinkt dan ook niet verkeerd.

Edit: vanzelfsprekend staat er veel discussie op het forum. Zoek naar eens op 'eenstapsmaisch', dan heb je wel een paar uur leesplezier.

Zoals zo vaak is het allemaal vrij complex. Welke maischstappen je het beste kunt doen ligt aan de gebruikte (ongemoute) granen en aan de bierstijl die je wilt brouwen. Bij gebruik van veel ongemoute granen hoor je maischstap te doen bij 37°C. Wanneer je bij een witbier of een weizen een kruidnageltje in je bier wilt hebben is een pauze bij 43°C aan te raden. Wil je een droog bier dan is pauze bij 63 en 72 aan te bevelen.
Ondanks dit alles stel ik dat maischschema's veel minder belangrijk zijn dan vaak gedacht wordt. De gistkeuze is veel meer van belang. Zo krijg je geen kruidnageltje in je bier als de gist die wilt gebruiken geen zogenaamde POF-gist is. En vergist je bier heel diep door als je een zogenaamde diastaticus gist gebruikt of veel koudhop geeft in de nagisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.