O nee! Roest in RVS pan na slijpen... :-(

Gestart door ErikdeBrouwer, 27-12-2014 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErikdeBrouwer

Beste medebrouwers,

Na met een Dremel met metaalslijpschijven ijverig 2 avonden lang sleuven aangebracht te hebben in mijn RVS binnenpan voor mijn RIMS in ontwikkeling, blijken nu alle slijpranden te zijn gaan roesten... en ook de oppervlaktes waar ik de slijpschijf overheen heb gehaald om de scherpe randjes weg te halen. Zie onderstaande foto. Waarschijnlijk zijn mijn metaalslijpschijfjes voor de dremel toch niet geschikt voor RVS (ondanks dat dit wel zo vermeld stond op de dremel site).

Mijn idee nu is om dan maar de hele bodem eruit te halen minus een rand van 1,5 cm waar de filterplaat op kan rusten. Dat moet op zich ook prima gaan werken. Vraag is wel hoe ik dat nu wel goed doe, zonder opnieuw roestvorming te krijgen.

Tips zijn (errug  ;) ) welkom!

Groet,

Erik


Bennemans

Je zou bij een RVS-boer te rade kunnen gaan.
Ik heb ooit RVS kabelgoten gemonteerd op een dak en daar moesten we de delen die we moesten inkorten, behandelen met een chemisch goedje.
En dat was echt troep, maar beschermde wel.

Succes.

seed7

Ontroesten, beitsen en passiveren. Even op Googelen, er staat me iets van HF en/of salpeterzuur bij,

Ingo

wiwi

Roest wegschuren met een schuurpapiertje. Opletten dat ge uzelf niet snijdt aan de scherpe randen, handschoenen dragen.

beermenke

RVS schijfjes voor rvs gebruiken en als je de rvs schijfjes 1 x voor niet rvs gebruikt hebt dan niet meer voor rvs gebruiken want dan krijg je roest. Dus rvs altijd apart houden.
Gewoon roest eruit schuren bij je pan

Sander van Dijk

Na het slijpen altijd goed schoonmaken. rvs gaat roesten als het in contact komt met koolstofdeeltjes. In staal, maar ook rvs zit koolstof.

Als je gaat slijpen kunnen er koolstofdeeltjes uit het rvs op het oppervlak terecht komen. Het maakt dan niet uit met wat voor schijfje je slijpt. Rvs schijfjes gaan wel langer mee. Nooit schijfjes gebruiken waar ook gewoon staal meer geslepen is.

Nu inderdaad roest weg schuren en het rvs passiveren met zuur.

broeder Paulus

Naar mijn idee zijn dit slijprestjes ijzer van het slijpschijfje en die zijn niet rvs. Als het mijn vat zou zijn, ik zou me nog niet direct zorgen maken en er eens eerst mee koken.

wiwi

CiteerOntroesten, beitsen en passiveren.
Ik zou met een schuurpapiertje beginnen te ontroesten maar ik denk niet dat de doorsnee burger professionele producten in zijn schap heeft staan om te beitsen en passiveren.
... en zoals Paulus schrijft ...
Citeer...ik zou me nog niet direct zorgen maken en er eens eerst mee koken.

Groeten, Wilfried.

havu

Citaat van: broeder Paulus op 28-12-2014  16:07 uNaar mijn idee zijn dit slijprestjes ijzer van het slijpschijfje en die zijn niet rvs. Als het mijn vat zou zijn, ik zou me nog niet direct zorgen maken en er eens eerst mee koken.

Het mooie is dat je nu kan zien waar de ijzerdeeltjes zitten - ijzerdeeltjes gaan in oplossing, en beschermen zo het RVS. Lokaal schuren, ik zou het niet gewoon zijn gang laten gaan, ook al  stopt het proces als alle ijzerdeeltjes zijn geoxideerd.

Als je het echt goed wil doen: beitsen met salpeterzuur. Een RVS lassend bedrijf in de buurt kan je vast helpen.

Hans

rvvliet78

Hey Eric,

Hoe is dit afgelopen, heb je je binnenpan nog behandeld of is de roest vanzelf weg gegaan?

pivo


Koenders

Citaat van: havu op 28-12-2014  20:13 uAls je het echt goed wil doen: beitsen met salpeterzuur.

Hans

Ik ben benieuwd hoe je die beits dan klaarmaakt.
Wat ik er in elk geval maar even aan toe wil voegen: mocht je salpeter gaan verdunnen, giet dan het zuur bij de vloeistof en nooit andersom. Het kan anders gaan springen. Omdat salpeter zeer corrosief is krijg je brandwonden. Draag dus PVC handschoenen en bril. Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dit voorzichtig moet behandelen en niet op je huid wil.

Ben benieuwd, veel succes!

brouwerwaldonk

Citaat van: ErikdeBrouwer op 27-12-2014  21:55 uBeste medebrouwers,

Na met een Dremel met metaalslijpschijven ijverig 2 avonden lang sleuven aangebracht te hebben in mijn RVS binnenpan voor mijn RIMS in ontwikkeling, blijken nu alle slijpranden te zijn gaan roesten... en ook de oppervlaktes waar ik de slijpschijf overheen heb gehaald om de scherpe randjes weg te halen. Zie onderstaande foto. Waarschijnlijk zijn mijn metaalslijpschijfjes voor de dremel toch niet geschikt voor RVS (ondanks dat dit wel zo vermeld stond op de dremel site).

Mijn idee nu is om dan maar de hele bodem eruit te halen minus een rand van 1,5 cm waar de filterplaat op kan rusten. Dat moet op zich ook prima gaan werken. Vraag is wel hoe ik dat nu wel goed doe, zonder opnieuw roestvorming te krijgen.

Tips zijn (errug  ;) ) welkom!

Groet,

Erik



Dat krijg je als je schijven gebruikt waarmee je voordien ijzer hebt geslepen. Dat heb je nooit als je schijven gebruikt waarmee je enkel inox mag slijpen en enkel inox gebruikt hebt.

hansHalberstadt

Of gelast met het verkeerde lasmateriaal. dat is nog erger want dan is het de las zelf

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.